Brief regering : Bestuurlijke reactie AC ICT advies KKN
26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Nr. 934
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR VOLKSHUISVESTING EN RUIMTELIJKE ORDENING
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 november 2022
Met deze brief informeer ik uw Kamer over de uitkomsten van de toets van het programma
Kadastrale Kaart Next van het Kadaster uitgevoerd door het Adviescollege ICT-toetsing,
de daaruit voortvloeiende adviezen en hoe ik daaraan opvolging zal geven.
Met dank en interesse heb ik kennisgenomen van de resultaten van de door het Adviescollege
ICT-toetsing uitgevoerde toets en het bijbehorend advies over het lopende programma
Kadastrale Kaart Next van het Kadaster. Dit programma is gericht op de grootschalige,
landsdekkende vernieuwing van de Kadastrale kaart. Waarbij geldt «van goed naar beter»,
immers de bestaande kadastrale kaart voldoet aan de tot op heden daaraan gestelde
eisen en normen.
Het traject Kadastrale Kaart Next past goed in de visie van BZK op de doorontwikkeling
van de basisregistraties. De kadastrale kaart maakt onderdeel uit van de Basisregistratie
Kadaster. De beweging die met Kadastrale Kaart Next wordt gemaakt is dat de kaart
aan de hand van de oorspronkelijke meetgegevens beter op zijn plaats komt te liggen.
Dit maakt het risico op misverstanden bij gebruik in combinatie met andere geografische
bestanden zoals grootschalige topografie en luchtfoto’s een stuk kleiner. Niet alle
grenzen kunnen echter op deze manier worden verbeterd. Daarom is het ook een belangrijke
stap voorwaarts dat de kwaliteit van de ligging van de grenzen in de kadastrale kaart
voor de gebruiker beter kenbaar wordt. Kwaliteitsinformatie wordt meegeleverd en is
voor de gebruiker gemakkelijk te interpreteren.
Om te beginnen wil ik mede namens het Kadaster mijn waardering uitspreken voor het
gelopen proces met het Adviescollege ICT-toetsing, dat heeft geresulteerd in verdere
aanscherping op de uitvoering van het programma bij het Kadaster en de sturing op
baten vanuit de beleidsverantwoordelijkheid.
Het Adviescollege ICT-toetsing concludeert dat «... de beoogde verbetering van de nauwkeurigheid van de Kadastrale kaart haalbaar
is. Ook denken we dat deze verbetering in potentie maatschappelijke baten kan opleveren». Ik waardeer de erkenning van het Adviescollege ICT-toetsing van een zorgvuldige
werkwijze in het programma bij de ontwikkeling van de technisch inhoudelijke componenten.
Het oordeel van de commissie dat de beoogde verbetering van de nauwkeurigheid van
de kaart haalbaar is sterkt ons in het continueren van het programma KKN.
Wel geeft het Adviescollege ICT-toetsing een aantal duidelijke aandachtspunten voor
het vervolg.
Advies 1: Breng de impact van de verbeterde kaart scherper in beeld.
Het Kadaster zal vanuit de al geplande (geografisch) gefaseerde realisatie en invoering,
één of meerdere pilot-gebieden aanwijzen waarmee de impact van de verbeterde kaart
scherper in beeld wordt gebracht. Afhankelijk van de geconstateerde impact en consultatie
van de begeleidingscommissie wordt de implementatie daarop afgestemd.
Advies 2: De kosten-batenanalyse actualiseren en concretiseren.
Het Adviescollege ICT-toetsing geeft aan dat er in de huidige fase «geen focus is op de realisatie van de maatschappelijke baten» en beveelt een nadere actualisering en concretisering van die baten aan zodat tijdens
de uitvoeringsfase ook gericht gestuurd kan worden op de realisatie van die maatschappelijke
baten. Terecht merkt het Adviescollege ICT-toetsing op dat de MKBA-studie primair
tot doel heeft gehad om de investeringsbeslissing te onderbouwen en daarmee minder
geschikt is om gericht te sturen op batenrealisatie tijdens de uitvoering. Daarom
gaat het Kadaster, in aanvulling op de reeds ingerichte brede begeleidingscommissie,
met marktonderzoek nog verder de baten concretiseren. Om vervolgens het realiseren
van die baten zo goed mogelijk te faciliteren en waar mogelijk vanuit de beleidsverantwoordelijkheid
op te sturen. Dit marktonderzoek zal in de eerste helft van 2023 plaatsvinden.
Advies 3: De opmaat naar productie te plannen en implementatiekeuzes expliciteren.
Met de inzichten in de baten en in afstemming met de begeleidingscommissie, worden
de criteria voor de opmaat naar productie gepland en implementatiekeuzes geëxpliciteerd.
Met de geregionaliseerde uitvoering ontstaat de mogelijkheid om op basis van de verwerkte
data een proces van continue leren en verbeteren in te richten, wat leidt tot een
optimale uitvoering.
Advies 4: Passende afspraken te maken met de leveranciers.
Het Adviescollege ICT-toetsing merkt terecht op dat het nodig is om de afspraken met
leveranciers flexibel te houden. De flexibiliteit is nodig om te kunnen anticiperen
en bijsturen in de implementatie. Dit wordt vertaald naar passende afspraken met de
leveranciers. Het Kadaster laat het modelcontract hierop onafhankelijk toetsen. Overigens
worden onderdelen van het programma gaandeweg uitgewerkt en nadere keuzes gemaakt,
gezien de grote complexiteit.
Daarmee hangen risico’s samen zoals vertraging, maar die zijn expliciet in beeld als
onderdeel van de reguliere programmasturing.
Tot slot dank ik het Adviescollege ICT-toetsing voor het afgegeven advies dat een
waardevolle bijdrage levert aan de totstandkoming en ingebruikname van de verbeterde
kadastrale kaart.
De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, H.M. de Jonge
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening