Brief regering : Informeren FSV-geregistreerden en tijdlijn
31 066 Belastingdienst
32 761 Verwerking en bescherming persoonsgegevens
Nr. 1116 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 september 2022
Tijdens het plenaire debat over het rapport over de Fraude Signalering Voorziening
(FSV) van de Belastingdienst heb ik drie toezeggingen gedaan waar ik in deze brief
op inga:
1. Ik heb aan het lid Omtzigt toegezegd de Kamer te informeren over welke groepen FSV-geregistreerden
wel of niet geïnformeerd zijn over hun FSV-registratie en daarbij specifiek in te
gaan op het informeren van rechtspersonen en waarom niet alle rechtspersonen kunnen
worden geïnformeerd.
2. Ik heb aan het lid Omtzigt toegezegd de Kamer een compleet overzicht te geven van
de genomen stappen en planning ten aanzien van FSV in de vorm van een tijdlijn.
3. Ik heb aan het lid Omtzigt toegezegd om een vernietigingstermijn van tenminste 10
jaar te hanteren voor de managementverslagen en besluiten.
1.1) Informeren natuurlijke personen over FSV-registratie
De Tweede Kamer heeft op 19 januari 2021 een motie van het lid Marijnissen (Kamerstuk
35 510, nr. 21) aangenomen (Handelingen II 2021/22, nr. 48, item 14) waarin de regering wordt verzocht om de mensen die in FSV stonden over hun registratie
te informeren. Daarnaast heeft de Tweede Kamer met de gewijzigde motie van het lid
Marijnissen van 29 april 2021 (Kamerstuk 28 362, nr. 55) de regering verzocht om de mensen die in FSV stonden te laten weten wat de reden
van hun registratie was en aan wie de gegevens uit FSV zijn verstrekt.
Zoals mijn ambtsvoorganger aan uw Kamer heeft gemeld zijn naar aanleiding van deze
moties burgers én ondernemers in de zin van de Wet Inkomstenbelasting (natuurlijke
personen), zoals eenmanszaken en ZZP’ers, geïnformeerd over het feit en de reden van
hun FSV-registratie als zij met hun BSN geregistreerd waren. Hierbij geldt, zoals
ook door mijn ambtsvoorganger aangegeven, dat bij deze natuurlijke personen een uitzonderingsgrond
van toepassing was waarbij het informeren gevolgen kan hebben voor de veiligheid van
anderen en voor situaties waarin de (fiscaal-)juridische, toezicht- of opsporingsbelangen
zwaarder wegen dan het informeren over de registratie.
Als geen van deze uitzonderingsgroepen van toepassing is, zijn de natuurlijke personen
die in FSV stonden geregistreerd geïnformeerd. In totaal zijn nu circa 220.000 mensen
geïnformeerd over de registratie in FSV.
De volgende groepen worden geïnformeerd, behalve in individuele gevallen waar de oorspronkelijke
uitzonderingsgrond nog van toepassing is:
• Tips en kliks: Mensen die in FSV stonden geregistreerd waarbij het informeren mogelijk gevolgen
kan hebben voor de veiligheid van anderen. Voor deze groep van circa 20.000 personen
wordt bekeken hoe zij geïnformeerd kunnen worden over de registratie in FSV zonder
dat de veiligheid van anderen in gevaar komt.
• Opsporingsbelang: Deze mensen zijn nog niet geïnformeerd. De omvang van deze groep wordt momenteel
onderzocht maar een eerste inschatting is circa 20.000 personen. Voor deze groep geldt
dat bekeken zal worden of en op welke wijze zij geïnformeerd kunnen worden over de
registratie in FSV. Hierbij zal een belangenafweging per geval gemaakt moeten worden.
De omvang van deze groep wordt momenteel onderzocht.
• Informatieverzoek van een andere overheidsorganisatie: Hiervoor is contact opgenomen met de andere overheidsorganisatie van wie informatieverzoeken
zijn ontvangen. Dit omdat de Belastingdienst niet kan beoordelen of er een uitzonderingsgrond
van toepassing is. Een deel van de mensen die vanwege een informatieverzoek is FSV
stond is geïnformeerd. De afstemming met andere overheidsorganisaties loopt deels
nog. De mensen uit deze groep (circa 10.750 mensen) worden dit najaar geïnformeerd.
• UHT: Deze mensen zijn verdeeld over de verschillende verzendgroepen, voornamelijk als
onderdeel van de verzending van informatieverzoeken en de restgroepen. Tijdens de
verzendingen dit najaar zullen deze mensen geïnformeerd worden.
• Restgroepen en complexe brieven: Het gaat hier om brieven voor mensen die tijdens eerdere verzendingen zijn uitgesloten
om diverse redenen. De reden die de meeste uitval veroorzaakte was de integrale controle
op de verzendgroepen waaruit vervolgens bleek dat een registratie een tip en/of klik
bevatte, terwijl deze niet hieronder stond geregistreerd. Andere uitsluitredenen hadden
te maken met verschillende complexiteiten in de brief, bijvoorbeeld indien er veel
redenen voor registratie waren, die allen dienden te worden opgenomen in de brief,
of als er bijvoorbeeld een projectcode in de reden van registratie werd benoemd die
nader onderzocht moest worden. De brieven voor de restgroepen en de complexe brieven
zullen dit najaar worden gestuurd.
De onderstaande tabel bevat een overzicht van het aantal personen dat is geïnformeerd
en de groepen die nog geïnformeerd moeten worden.
Aantal personen
Geïnformeerd
220.000
Uitval
Adres onbekend/ overledenen
10.000
Wordt dit najaar geïnformeerd (nadere informatie in bijlage)
Tips en kliks
20.000
Informatieverzoeken (waaronder minderjarigen)
10.750
UHT
500
Restgroepen, complexe brieven
9.300
Wordt in 2023 geïnformeerd
Opsporingsbelang
Max 20.000
Eerder is aangegeven dat circa 270.000 natuurlijke personen worden geïnformeerd. Nu
ook mensen worden geïnformeerd die in eerste instantie niet zijn geïnformeerd omdat
er een uitzonderingsgrond van toepassing was, komt het totaal aantal mensen dat wordt
geïnformeerd naar verwachting hoger te liggen.
1.2) Informeren rechtspersonen over FSV-registratie
Zoals ik hierboven heb aangegeven zijn ondernemers in de zin van de Wet Inkomstenbelasting,
zoals eenmanszaken en ZZP’ers, geïnformeerd over het feit en de reden van hun FSV-registratie
als zij met hun BSN geregistreerd waren.
Rechtspersonen met een FSV-registratie waren geregistreerd met hun RSIN-nummer en
zijn niet geïnformeerd over deze registratie. Dit zijn kapitaalvennootschappen zoals
een besloten vennootschap (bv) of een naamloze vennootschap (nv) maar ook personenvennootschappen
zoals de maatschap, de vennootschap onder firma (vof) en de commanditaire vennootschap
(cv). De vennoten of maten die hiervan deel uit maken zijn wel apart geïnformeerd
indien zij met hun BSN-nummer geregistreerd waren.
Er is allereerst gekozen om de rechtspersonen niet te informeren omdat dit lastig
uitvoerbaar is. Registraties van rechtspersonen kunnen al van langer geleden zijn,
een rechtspersoon kan inmiddels zijn overgedragen en inmiddels over andere aandeelhouders
of over andere bestuurders beschikken. Daarom is het lastig te achterhalen wie geïnformeerd
moet worden. Ook kan bij de registratie van rechtspersonen informatie zijn opgenomen
van natuurlijke personen. Het verstrekken van persoonsgegevens aan een verkeerde persoon
is in strijd met de AVG. Het informeren van actuele bestuurders en aandeelhouders
van een rechtspersoon kan daarnaast ook ten onrechte een verkeerd beeld scheppen over
de wijze waarop de Belastingdienst in de actualiteit aankijkt tegen rechtspersonen
met een FSV-registratie en de huidige actuele bestuurders.
Ook is het van belang dat uit de PwC onderzoeken niet is gebleken dat er negatieve
en niet-verklaarbare effecten voor rechtspersonen zijn geweest. De effecten die PwC
heeft beschreven, zoals bijvoorbeeld het weigeren van een verzoek om MSNP kan zich
niet bij rechtspersonen hebben voorgedaan omdat MSNP alleen bij natuurlijke personen
van toepassing is. Verder kan bij de registratie van rechtspersonen de schending van
grondrechten zoals geaardheid, ras of geloof van die rechtspersoon in beginsel geen
rol hebben gespeeld omdat een rechtspersoon geen natuurlijk persoon is. De kans dat
rechtspersonen of hun aandeelhouders ten onrechte nadelige gevolgen hebben ondervonden
naar aanleiding van de registratie van de rechtspersoon in FSV is in mijn verwachting
dan ook klein.
2) Tijdslijn FSV
Mijn ambtsvoorganger heeft uw Kamer 2 maart 2020 (Kamerstukken 31 066 en 32 761, nr. 604) voor het eerst geïnformeerd over de Fraude Signalering Voorziening van de Belastingdienst.
Sinds die tijd zijn er verschillende stappen gezet. Om inzichtelijk te maken welke
stappen ondernomen zijn en welke acties in de nabije toekomst uitgevoerd gaan worden,
is in de bijlage van deze brief een tijdlijn opgenomen. Dit komt hiermee tegemoet
aan het verzoek dat het lid Omtzigt heeft gedaan tijdens het FSV-debat op 13 september
jl. (Handelingen II 2021/22, nr. 107, Debat over het rapport over Fraude Signalering
Voorziening van de Belastingdienst) in uw Kamer.
3) Bewaarplicht MT-verslagen
Ik heb aan het lid Omtzigt toegezegd om een vernietigingstermijn van tenminste 10
jaar te hanteren voor de managementverslagen en besluiten. De Belastingdienst zal
hier invulling aan gaan geven. De uitvoeringsaspecten hiervoor worden de komende maanden
in beeld gebracht, zodat dit daarna geïmplementeerd kan gaan worden.
De Staatssecretaris van Financiën, M.L.A. van Rij
Indieners
-
Indiener
M.L.A. van Rij, staatssecretaris van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.