Brief regering : Reactie op verzoek commissie over de toegankelijkheid in het openbaar vervoer
23 645 Openbaar vervoer
Nr. 770
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 september 2022
Met deze brief reageer ik graag op het verzoek van de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur
en Waterstaat van 7 juli jl. om een reactie op een ingezonden brief met als thema
de toegankelijkheid in het openbaar vervoer. In dezelfde brief heeft de commissie
verzocht om een schriftelijke uiteenzetting van de plannen, ambities en de stand van
zaken met betrekking tot de toegankelijkheid en inclusiviteit van het openbaar vervoer
in Nederland, met daarbij een specifieke verwijzing naar het Bestuursakkoord toegankelijkheid
openbaar vervoer.
Recent heb ik uw Kamer geïnformeerd door een brief over de stand van zaken rondom
het Bestuursakkoord toegankelijkheid openbaar vervoer.1 In dezelfde brief heb ik de ontwikkelingen rondom toegankelijkheid in het openbaar
vervoer toegelicht en ben ik ingegaan op de toekomstvisie die door het ministerie
wordt uitgedragen met betrekking tot toegankelijkheid in het openbaar vervoer. Ik
verwijs daarom graag naar voornoemde brief ter beantwoording van uw vragen over deze
punten.
Bij de bestudering van de ingezonden brief die door de commissie is toegevoegd aan
haar brief komt naar voren dat er vragen leven bij de burger over defecten bij liften
op stations, de beschikbaarheid van reisassistentie en informatievoorziening naar
aanleiding van persoonlijke ervaringen van de burger. Graag maak ik kenbaar dat ik
de geschetste situatie in de brief van de burger ten zeerste betreur. Op 9 februari
2022 hebben de Kamerleden Van Ginneken (D66) en Van der Graaf (ChristenUnie) vragen
gesteld over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer.2 In de beantwoording van deze vragen heb ik aangegeven dat de reparatie van liften
prioriteit heeft bij het toegankelijk houden van stations. In dat kader heb ik verwezen
naar het initiatief van ProRail om samen met onder andere gemeentes en bouwaannemers
te werken aan verbeteringen in de beschikbaarheid van liften. Afgesproken is dat zal
worden ingezet op een nieuw monitoringssysteem waarmee storingen sneller gedetecteerd
zullen worden. Ook zal het systeem een betere informatievoorziening bieden over de
beschikbaarheid van de liften.
De verwachting is dat eind dit jaar het monitoringssysteem in alle liften gereed zal
zijn. Tevens kan de informatie uit het monitoringssysteem dan naar verwachting worden
gedeeld met vervoerders en app-bouwers. Zo kunnen reizigers vervolgens via de reisplanner
en andere OV-apps geïnformeerd worden over defecten. Om tot die tijd reizigers te
voorzien in de behoefte om te weten welke lift in storing is heeft NS in zijn reisinformatie
opgenomen op welk station een lift langdurig in storing is. Hoe deze informatie verkregen
kan worden heeft NS op zijn website uitgelegd. Nog steeds is het uitgangspunt bij liftstoringen dat vervangend
taxivervoer via de NS-klantenservice beschikbaar wordt gesteld en de kosten door ProRail
worden gedragen. Het signaal dat taxi’s reizigers afzetten op een plek die slecht
toegankelijk is, is een signaal waar ProRail en NS op zullen acteren. De in de brief
beschreven problemen rondom de verlening van reisassistentie door Arriva worden door
het bedrijf gezien als incidenten, die niettemin voor de schrijver van de brief erg
vervelend zijn. Arriva heeft toegezegd dit intern onder de aandacht te brengen.
Specifiek voor het station Dordrecht geldt dat op dit station al enige tijd sprake
is van (langdurige) liftstoringen. In de maand maart was er sprake van een liftopsluiting
van een lift waarbij de liftdeuren beschadigd zijn geraakt. Dit heeft geleid tot een
langdurige storing omdat de liftdeuren moesten worden vervangen. De andere twee liften
op dit station hebben regelmatig storingen doordat er veel aanrijdingen tegen de liftdeuren
zijn. Dit lijkt te maken te hebben met de interwijk-functie die de reizigerstunnel
vervult maar ook de haakse hoeken die gemaakt moeten worden om in de lift te kunnen
komen. ProRail onderzoekt maatregelen die getroffen kunnen worden om op korte termijn
de liftbeschikbaarheid op dit station te verbeteren. Voor wat betreft de perronhoogte
op dit station waaraan wordt gerefereerd in de burgerbrief, geldt dat op dit station
op twee perronsporen nog aanpassingen moeten worden doorgevoerd. Deze werkzaamheden
zullen uiterlijk in het najaar van 2022 uitgevoerd worden.
Voor de perronhoogte op station Valkenburg geldt dat in 2021 werkzaamheden zijn uitgevoerd
aan het perron waarmee de toegankelijke instap is gerealiseerd. Uit de meest recente
perronmeting is gebleken dat dit perron op de juiste norm ligt. De situatie waaraan
in de brief wordt gerefereerd wordt vooralsnog verklaard door een eenmalig incident
met de uitschuiftrede waarnaar ProRail onderzoek zal doen.
Afsluitend wil ik graag nogmaals benadrukken dat ik de in de brief geschetste situaties
betreurenswaardig vind. Ik heb dit onder de aandacht gebracht van de betreffende organisaties
en ga ervan uit dat zij zich zullen blijven inspannen om dergelijke situaties in de
toekomst te voorkomen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat