Brief regering : Reactie op BIT-advies Adviescollege ICT-toetsing inzake Digitaliseren Schatkistbankieren
26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Nr. 898
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 juli 2022
Hierbij zend ik u, het BIT-advies van het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) over
                  het project Digitaliseren Schatkistbankieren (DIGI-SKB)1. Ik heb om advies van het AcICT gevraagd omdat het project een ICT-component kent
                  van meer dan 5 miljoen euro. Het advies is op 29 juni 2022 ontvangen en het onderzoek
                  van het AcICT is uitgevoerd in de periode van 1 april tot en met 24 mei 2022.
               
Conclusie Adviescollege
Het Adviescollege concludeert op basis van het onderzoek dat het project DIGI-SKB
                     de potentie heeft om een maatschappelijk relevant, bruikbaar en toekomstbestendig
                     systeem met bijbehorende processen op te leveren. Gecontroleerde ingebruikname is
                     echter ook op de, opnieuw geplande, go-live-datum niet haalbaar. Dit komt vooral doordat:
                  
A. cruciale projectresultaten in het eindstadium van het project nog niet gereed zijn;
B. de impact van gebrek aan kennis en capaciteit op de planning herhaaldelijk onderschat
                           wordt;
                        
C. gebrekkig zicht op afhankelijkheden voor verrassingen blijft zorgen.
Daarbij adviseert het college om verschillende maatregelen te nemen. Ik dank het AcICT
                  voor het waardevolle advies. Hieronder ga ik inhoudelijk op de adviespunten in.
               
Algemeen
Ik beschouw het adviesrapport van het AcICT als constructief en als steun in de rug
                  om het project op een beheerste wijze af te kunnen ronden.
               
De bevindingen van het AcICT zijn herkenbaar. Het is verschillende keren noodzakelijk
                  gebleken de planning te herijken en het AcICT legt hierbij de vinger op de zere plek.
                  Voor het merendeel van de bevindingen zijn binnen het project maatregelen getroffen
                  of voorzien, waarbij het AcICT terecht constateert dat het soms lang duurt voordat
                  de getroffen maatregelen het gewenste effect sorteren. Daarnaast liggen enkele bevindingen
                  buiten de directe invloedsfeer van het project dan wel het Ministerie van Financiën.
                  Ondanks druk om het project nu snel af te ronden zal voor de afronding van het project
                  ruim meer tijd worden genomen tot en met het tweede kwartaal van 2023. Dit om een
                  gecontroleerde ingebruikname te borgen en eventuele nieuwe tegenvallers te kunnen
                  opvangen.
               
De adviezen van het AcICT passen goed in de weg voorwaarts die het project voor ogen
                  heeft, waarbij de adviezen een aantal goede aanscherpingen bevatten waar het project
                  zijn voordeel mee zal doen.
               
Adviespunten
Het AcICT heeft ten behoeve van de realisatie van het project nog enkele adviespunten:
1. Werk een terugvalscenario uit zodat het oude systeem blijft functioneren totdat het
                           nieuwe systeem aantoonbaar stabiel is.
                        
2. Verbeter op korte termijn het lopende project door een realistische kritiek-pad-planning
                           te maken, de migratie- en testaanpak verder te professionaliseren en effectiever samen
                           te werken.
                        
3. Bereid het toekomstige onderhoud en beheer goed voor.
Hieronder volgt de reactie op de adviespunten.
Ad 1. Er zijn en worden maatregelen genomen om de huidige beheerorganisatie voor het
                  oude systeem nog te continueren totdat het nieuwe systeem live gaat. Met de banken
                  worden afspraken gemaakt om te borgen dat het oude systeem zo lang als nodig nog kan
                  worden gevoed met het huidige formaat bankbestanden.
               
Ad 2. De scope voor live-gang is opnieuw tegen het licht gehouden, waarbij de oorspronkelijk
                  geplande twee releases worden samengevoegd tot één release die alle vereiste functionaliteit
                  bevat. Deze focus op één release levert een reductie in de hoeveelheid projectactiviteiten
                  op. De projectleiding werkt samen met de betrokken leveranciers aan een realistische
                  integrale kritiek-pad-planning waarop alle partijen commitment geven. De go-live-datum
                  wordt met meer dan een half jaar uitgesteld tot en met het tweede kwartaal 2023, zodat
                  in de integrale kritieke-pad-planning voldoende ruimte kan worden ingebouwd om tegenvallers
                  te kunnen opvangen.
               
Voor het verder professionaliseren van de migratie- en testaanpak is het projectteam
                  recent versterkt met ervaren deelprojectleiders op deze gebieden. Daarnaast zijn twee
                  business analisten/testers geworven om de kwaliteit van de functionele analyse en
                  het testen te verbeteren en tegelijkertijd de belasting op de interne projectmedewerkers
                  te reduceren. Verder zijn de voorbereidingen getroffen voor verdere inzet van testautomatisering.
                  Met de Auditdienst Rijk zijn afspraken gemaakt over het uitvoeren van een onafhankelijk
                  onderzoek naar de opzet en uitkomsten van de migratieaanpak.
               
De projectleiding is met de technische beheerpartij en de ontwikkelaar in overleg
                  over hoe de operationele samenwerking nu en voor de beheerfase het beste kan worden
                  ingevuld. Zodra de plannen voor beheer en onderhoud bijna gereed zijn wordt een CIO
                  oordeel aangevraagd voor de beheerfase.
               
Ad 3. Gezien de fase waarin het project zich bevindt, is de voorbereiding van het
                  toekomstige onderhoud en beheer nog onderhanden. Naast het maken en vastleggen van
                  afspraken met alle betrokken partijen organiseert het project zogenoemde readiness assessments om de beheer- en onderhoudsprocessen met alle betrokken partijen te beproeven aan
                  de hand van praktijksituaties. Periodieke evaluatie van de kwaliteit van de samenwerking
                  tussen de betrokken partijen blijft een punt van aandacht.
               
In de integrale kritieke-pad-planning wordt ruimte opgenomen om de technische schuld
                  die tijdens het project ontstaat zoveel mogelijk te beperken. Voor het wegwerken van
                  de resterende technische schuld en de verbetering van de overdraagbaarheid van het
                  systeem worden tijdens het project in afstemming met de toekomstige beheerorganisatie
                  voorstellen uitgewerkt. De uitvoering van die voorstellen zal op een geschikt moment
                  in de beheerfase plaatsvinden.
               
Ik heb er vertrouwen in dat de implementatie van de adviezen van het Adviescollege
                  een belangrijke bijdrage zal leveren aan een gecontroleerde ingebruikname van het
                  systeem in de loop van 2023.
               
De Minister van Financiën,
                  S.A.M. Kaag
Indieners
- 
              
                  Indiener
S.A.M. Kaag, minister van Financiën