Brief regering : Stand van zaken advies Uitkeringsregeling, onderzoek luchtkwaliteit Curaçao en IVD-onderzoek Nadere Inventarisatie Gevaarlijke stoffen
35 925 X Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2022
Nr. 85
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 juli 2022
In deze brief informeer ik u over de stand van zaken van het advies van de Commissie
Heerma van Voss over de Uitkeringsregeling chroom-6, luchtkwaliteitsmetingen op Curaçao,
de Nadere Inventarisatie Gevaarlijke Stoffen (NIGS) en het inspectietraject gevaarlijke
stoffen van de Nederlandse Arbeidsinspectie. Ik eindig met informatie over een briefadvies
van de Inspectie Veiligheid Defensie (IVD) over inzicht in gevaarlijke stoffen1.
Voortgang Commissie Heerma van Voss (advies Uitkeringsregeling)
Naar aanleiding van het wetgevingsoverleg van 30 november 2020 (Kamerstukken 35 570 X en 35 570 K, nr. 72) en de door uw Kamer aangenomen moties van de leden Van Helvert, Kerstens en van
het lid Belhaj c.s. (Kamerstukken 35 570 X, nrs. 60 en 41) heeft de toenmalig Staatssecretaris van Defensie een onafhankelijke commissie ingesteld
onder voorzitterschap van prof. mr. G.J.J. Heerma van Voss. Deze commissie is gevraagd
advies uit te brengen over drie vragen over de Regeling uitkering chroom-6 Defensie
(Uitkeringsregeling).
Het gaat om de volgende vragen:
− Bepaal hoe de Uitkeringsregeling chroom-6 Defensie zich verhoudt tot het wettelijk
kader, tot vergelijkbare regelingen zoals die Rijksbreed zijn vastgesteld, en betrek
hierbij ook de aanbevelingen van de commissie Vergemakkelijken Schadeafhandeling Beroepsziekten
(commissie Heerts);
− Onderzoek in hoeverre de arbeidsomstandigheden op de Prepositioned Organizational Materiel Storage (POMS)-locaties in vergelijking met de arbeidsomstandigheden op andere locaties bij
Defensie dermate uniek waren dat het gerechtvaardigd kan zijn om alleen voor alle
oud-medewerkers van de POMS-locaties een aparte regeling in te stellen;
− Voer een impactanalyse uit voor de situatie waarin voor het recht op een uitkering
als uitgangspunt wordt gehanteerd een vergoeding voor iedere werknemer die mogelijk
is blootgesteld aan chroom-6 / gevaarlijke stoffen in plaats van de uitgangspunten
zoals gehanteerd bij het opstellen van de Uitkeringsregeling chroom-6 Defensie. De
impactanalyse moet zich minimaal richten op wat de mogelijke (juridische, maatschappelijke
en financiële) consequenties zijn voor Defensie, de rijksoverheid, het bedrijfsleven
en voor de betrokken (oud-)medewerkers en nabestaanden.
In de brief van 25 oktober 2021 (Kamerstuk 35 925 X, nr. 10) bent u geïnformeerd over het tussenrapport van de commissie. Het tussenrapport gaat
over de eerste deelvraag en heeft een beschrijvend, analytisch karakter. Het was voorzien
dat de commissie voor de zomer haar eindrapport gereed zou hebben. Ik zou uw Kamer
hierover dan voor het zomerreces informeren. De voorzitter van de commissie heeft
mij op 7 juni 2022 echter gemeld meer tijd nodig te hebben om met name de derde opdracht
verantwoord te kunnen uitvoeren.
De voorzitter van de commissie verwacht haar eindrapport na het zomerreces op te kunnen
leveren. Na ontvangst van het eindrapport van de commissie zal ik uw Kamer hierover
informeren.
Luchtkwaliteitsmetingen Curaçao
Daarnaast wil ik u informeren over de metingen naar de luchtkwaliteit op Curaçao vanwege
de uitstoot door de industrie in het Schottegat en de risico’s daarvan voor de gezondheid
van het personeel van Defensie en hun gezinnen.
Een deel van het Defensiepersoneel woont bij Julianadorp in de buurt van de industrie.
De meetresultaten gaven daar geen aanleiding tot zorg. De gezondheidskundige interpretatie
opgesteld door de GGD Amsterdam in december 2021 bevat onder meer de conclusie: «In het algemeen kan gezegd worden dat de luchtkwaliteit in Julianadorp beter is dan
de luchtkwaliteit
gemeten op de andere meetlocaties van de GGD Amsterdam, en verder niet uitzonderlijk
wanneer met Nederland vergeleken wordt. Het voortzetten van de metingen in Julianadorp
lijkt niet nodig om een beter beeld van de luchtkwaliteit te krijgen». Op grond van deze conclusie heb ik besloten de opdracht aan de GGD Amsterdam te
beëindigen. Belangrijke reden om de metingen in Julianadorp te beëindigen is de hoogte
van de gemeten concentraties. Deze zijn in de periode 2016–2020 voor een aantal belangrijke
componenten, zoals SO2, nikkel en vanadium, aanzienlijk gedaald. Andere componenten, zoals PM10 en PM2.5,
zijn in deze periode minder of niet afgenomen, maar liggen duidelijk lager dan op
de andere twee meetlocaties op het eiland.
Ik blijf de ontwikkelingen op Curaçao volgen vanwege mijn verantwoordelijkheid voor
de gezondheid van het personeel van Defensie. Wanneer daartoe aanleiding is, zal ik
nadere maatregelen nemen en uw Kamer daarover informeren.
Nadere Inventarisatie Gevaarlijke Stoffen (NIGS)
Om de risico’s van het werken met chroom-6 terug dringen, is het plan van aanpak beheersing
chroom-6 van 4 december 2018 (Kamerstuk 35 000 X, nr. 70) in uitvoering genomen. De maatregelen in dat plan zijn deels geordend langs het
zogenoemde S-T-O-P-principe en daarmee volgens de arbeidshygiënische strategie: eerst
Substitutie, Technische maatregelen, Organisatorische maatregelen en als laatste Persoonlijke
bescherming. In een brief van 31 mei 2021 (Kamerstuk 35 570 X, nr. 92) is gemeld dat alle maatregelen zijn voltooid of worden vervolgd als onderdeel van
de reguliere bedrijfsvoering.
Defensie blijft zich echter inspannen om de risico’s van het werken met chroom-6 en
met andere gevaarlijke stoffen verder te reduceren. We vervolgen de zogenoemde Nadere
Inventarisatie Gevaarlijke Stoffen (NIGS). Hierdoor ontstaat inzicht in de aard, de
mate en de duur van de blootstelling aan gevaarlijke stoffen bij de werkzaamheden.
De NIGS is begonnen met de carcinogene (kankerverwekkend), mutagene (genetische verandering
veroorzakend), en reproductietoxische (giftig voor de voortplanting en/of het nageslacht)
bedrijfsstoffen (CMR-stoffen). Uiteindelijk worden alle werkzaamheden met gevaarlijke
stoffen beoordeeld op de risico’s voor het personeel.
Vanwege de diversiteit aan werkzaamheden en gevaarlijke stoffen is dit een omvangrijk,
meerjarig traject. De NIGS wordt daarom gefaseerd uitgevoerd. Het Coördinatie en Expertisecentrum
Arbeidsomstandigheden en Gezondheid (CEAG), de interne arbodienst van Defensie, is
verantwoordelijk voor de beoordeling van de blootstellingen op basis van de (wettelijke)
grenswaarden. De aanpak van Defensie sluit aan op het recent vastgestelde beheersregime
chroom-6, voor de sector Rijk. De kern van dit beheersregime is stofvrij werken, zodat
inademing van stof zo veel mogelijk wordt voorkomen.
Inspectietraject gevaarlijke stoffen Nederlandse Arbeidsinspectie afgesloten
In het kader van hun programma «Bedrijven met gevaarlijke stoffen», heeft de Nederlandse
Arbeidsinspectie (NLA, voorheen I-SZW) vanaf 2018 enkele inspectiebezoeken uitgevoerd
bij eenheden van Defensie. In het algemeen overleg Personeel op 12 maart 2019 (Kamerstuk
35 000 X, nr. 111) en tijdens het verslag algemeen overleg chroom-6 op 9 april 2019, alsmede in antwoord
op schriftelijke vragen van het lid Bruins Slot (CDA) van 28 mei 2019 (Aanhangsel
Handelingen II 2018/19, nr. 2827) is Defensie op diverse handhavingstrajecten ingegaan.
Bij de drie groot-onderhoudsbedrijven van Defensie is een inspectietraject uitgevoerd
naar het werken met gevaarlijke stoffen en het uitvoeren van de hierboven genoemde
NIGS. De NLA concludeert na de meest recente inspectiebezoeken in mei 2022 bij de
bedrijven van de Koninklijke Marine, de Koninklijke Landmacht en de Koninklijke Luchtmacht
dat de eerdere overtredingen niet (meer) zijn aangetroffen. De inspecteurs constateerden
dat de nodige inspanningen zijn verricht en nog worden verricht conform het plan van
aanpak van de NIGS om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen die gelden voor
het werken met gevaarlijke stoffen. De organisatie van de werkzaamheden voor dit traject
is adequaat vormgegeven en geborgd. De NLA heeft gemeld dat het inspectietraject hiermee
wordt afgesloten.
Zoals eerder aan uw Kamer is toegezegd plaatst Defensie de brieven van de NLA over
gevaarlijke stoffen op de website van Defensie2.
IVD briefadvies: Inzicht in Gevaarlijke Stoffen
De Inspectie Veiligheid Defensie (IVD) heeft ook onderzoek gedaan naar de voortgang
van de NIGS bij Defensie. Waar de NLA drie onderhoudsbedrijven bezocht, deed de IVD
een Defensiebreed onderzoek. Graag informeer ik u over een brief die de IVD hierover
aan mij heeft gestuurd en de informatie die de IVD hierover op haar website heeft
gepubliceerd3. De IVD constateert in haar brief dat Defensie verbeteringen heeft gerealiseerd op
vier aandachtspunten voor het werken met gevaarlijke stoffen:
• Beschikbaarheid gekwalificeerd personeel
Defensie heeft extra personeel beschikbaar gesteld in 2019 voor het veilig werken
met gevaarlijke stoffen. Daarnaast heeft Defensie een opleiding Middelbare Arbeidshygiëne
verworven om te zorgen voor meer expertise op dit vakgebied.
• Ontwikkelde software applicatie
Het vastleggen van NIGS-gegevens gebeurde vooral met excel-sheets. Om gegevens beter
vast te leggen is een software applicatie ontwikkeld. Deze is inmiddels beschikbaar
en wordt gefaseerd ingevoerd.
• NIGS in de managementrapportage
Over de voortgang van de NIGS rapporteren Defensieonderdelen via de managementrapportage
zodat eventuele knelpunten op het juiste niveau kunnen worden geanalyseerd.
• Coördinatie NIGS
De coördinatie rondom de NIGS (en gevaarlijke stoffen in het algemeen) vindt plaats
binnen de Defensiebrede werkgroep gevaarlijke stoffen.
Vervolgens stelt de IVD dat het niet gelukt is inzicht te krijgen in de huidige stand
van zaken van de NIGS voor alle eenheden. Uiteraard zal ik de IVD de informatie over
de stand van zaken aanleveren. In de toekomst blijf ik de voortgang van de NIGS volgen.
Slot
In deze brief heb ik u geïnformeerd over verschillende ontwikkelingen over gevaarlijke
stoffen. Het uitvoeren van de NIGS is een omvangrijk traject met meerdere stappen.
Dit zal de komende jaren veel inzet vragen.
Ik ben mij ervan bewust dat dit onderwerp belangrijk is voor veel (oud-) medewerkers
die werken of gewerkt hebben met gevaarlijke stoffen. Vanuit mijn verantwoordelijkheid
voor personeel houdt het uitvoeren hiervan dan ook mijn volle aandacht.
De Staatssecretaris van Defensie,
C.A. van der Maat
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.A. van der Maat, staatssecretaris van Defensie