Brief regering : Onderzoeksresultaten Plaats op de weg zware e-bakfiets
29 398 Maatregelen verkeersveiligheid
Nr. 1015
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 juli 2022
Middels de Kamerbrief van 13 juli 2021 is uw Kamer geïnformeerd over het kader voor
lichte elektrische voertuigen (LEV-kader)1. Als onderdeel van de verdere uitwerking van het LEV-kader, is toegezegd onderzoek
te doen naar de plaats op de weg. Rijkswaterstaat heeft hier onderzoek naar gedaan.
Conform de toezegging aan uw Kamer zijn de onderzoeksresultaten van het onderzoek
over de plaats op de weg van zware e-bakfietsen bijgevoegd. De resultaten van het
onderzoek zijn verwerkt in een samenvattende notitie (bijlage 1) en een uitgebreid
achtergrondrapport van het onderzoek (bijlage 2).
De focus in het onderzoek lag op de zware e-bakfietsen (massa rijklaar > 75kg, maximumconstructiesnelheid
25 km/uur, maximaal 1,0 m breed en kentekenplichtig). In de voorbereiding op het LEV-kader
bleek namelijk dat sommige wegbeheerders zich zorgen maakten over zware e-bakfietsen
op fietspaden vanwege hun omvang en het massaverschil met fietsers2. Om die reden is onderzocht wat de meest geschikte verkeersregels zijn voor de plaats
op de weg van zware e-bakfietsen: het fietspad, de rijbaan (30 en 50 km/uur), of afhankelijk
van de verkeerssituatie een maatwerkoplossing hiertussen. De aanpak omvatte onder
meer een literatuurstudie en expert- en werksessies met stakeholders, waaronder gemeenten,
kennisinstellingen en belangenverenigingen.
De hoofdconclusies van het onderzoek zijn als volgt:
– De belangrijkste randvoorwaarden voor verkeersregels zijn dat ze begrijpelijk en handhaafbaar
zijn voor alle weggebruikers. Deze randvoorwaarden komen in de knel op het moment
dat zware e-bakfietsen niet langer op het fietspad mogen, omdat het aantal zware e-bakfietsen
vooralsnog klein is (anno 2022 ca. 10.000 voertuigen) en ze visueel moeilijk te onderscheiden
zijn van lichte e-bakfietsen.
– Veilig gebruik is een belangrijke aanleiding voor het LEV-kader. De zware e-bakfiets
op het fietspad (conform de huidige regelgeving) is in zijn totaliteit het meest gunstig
voor de verkeersveiligheid. Bij snelheden tot ca. 30 km/uur kunnen voertuigen met
grote massaverschillen veilig worden gemengd. Met snelheden tot 25 km/uur van de e-bakfiets
is het snelheidsverschil met het gemotoriseerd verkeer op een 50 km/uur rijbaan te
groot.
– Op 30 km/uur wegen met vrijliggend fietspad waar de limiet goed wordt nageleefd, zou
de zware e-bakfiets veilig op de rijbaan kunnen rijden. Zoals aangegeven bij de eerste
conclusie zou dit niet begrijpelijk en handhaafbaar zijn. Bovendien is het areaal
klein en blijkt dat de limiet op deze wegen veelvuldig wordt overschreden.
De conclusies van het onderzoek worden meegenomen in de vervolggesprekken met stakeholders.
In het najaar 2022 zal ik uw Kamer informeren over de uitkomsten van deze gesprekken.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat