Brief regering : Voortgang Datavisie Handelregister
32 761 Verwerking en bescherming persoonsgegevens
Nr. 240 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 juni 2022
Op 9 maart jl. heb ik bij gelegenheid van het tweeminutendebat over het lekken van
privégegevens bij de KVK toegezegd (Handelingen II 2021/22, nr. 58, item 3) uw Kamer voor het zomerreces te informeren over de uitwerkingsrichting van Datavisie
Handelsregister. Die toezegging doe ik gestand met deze brief.
Het doel van de Datavisie is om te komen tot een beleidskader voor integer gebruik
van de Handelsregistergegevens ten bate van de samenleving. De wrijving die op dit
moment bestaat, zit vooral tussen de openbaarheid van het Handelsregister (HR), ten
dienste van onder andere rechtszekerheid en fraudeweerbaarheid, en de privacy en veiligheid
van in het HR geregistreerde personen.
Uw Kamer volgt de ontwikkelingen op dit terrein op de voet en heeft ook door middel
van moties1 de aandacht gevestigd op verbeterpunten en mogelijke oplossingen. Mede op basis daarvan,
en rekening houdend met de uitkomsten van de openbare verkenning van medio 2021 en
van de verdiepende expertsessies van afgelopen voorjaar, kom ik tot een beleidsvoorstel.
Mijn voorstel voor invulling van de Datavisie behelst vier punten ter verbetering
van de privacy van geregistreerde personen en vier punten die de gevolgen van het
verlies aan openbare informatie ten behoeve van rechtsbescherming en weerbaarheid
tegen fraude en ondermijning moeten compenseren.
Privacy
• Telefoonnummers en emailadressen staan niet meer openbaar in het HR. Dit geldt voor
alle entiteiten.
• Voor eenmanszaken wordt de beschikbaarheid van fysieke adressen beperkt. Hiervoor
bestaan twee opties:
a. Met vervangend postadres; dit kan alleen op verzoek van de ondernemer en is de voorkeursoptie.
Hierbij moet tevens worden geregeld dat aan een postbus verzonden post juridisch onder
de verantwoordelijkheid van de ontvanger komt te vallen.
b. Zonder vervangend postadres; dit kan KVK ambtshalve implementeren, maar het heeft
grote implicaties voor de informatiehuishouding die niet op korte termijn oplosbaar
zijn en veroorzaakt meer administratieve lasten.
• VvE’s (verenigingen van eigenaars van appartementen) worden helemaal afgeschermd.
• Gebruik van HR-data voor commercieel gebruik wordt aangepakt via databankenrecht en
(zo nodig) wetgeving.
Rechtsbescherming en weerbaarheid
• Door de rechter opgelegde bestuursverboden komen een openbaar register.
• Uitbreiden van autorisaties voor gebruik van niet-openbare gegevens en zoeken op natuurlijke
personen naar organisaties buiten overheid ten behoeve van publieke of maatschappelijk
relevante taken.
• Versterken van de poortwachtersrol van KVK door sterkere bevoegdheden tot het toetsen,
weigeren en aanpassen van opgaven en deponeringen.
• Versneld doorvoeren van de verplichte terugmelding van (vermoedelijk) onjuiste gegevens.
In de Datavisie Handelsregister, die u als bijlage bij deze brief ontvangt, is een
nadere uitwerking en toelichting van de voorgestelde maatregelen opgenomen.
Ik zal KVK opdracht geven om vooruitlopend op de formele implementatie van de Datavisie
de afscherming van adresgegevens van eenmanszaken op verzoek, en onder gelijktijdige
registratie van een postadres (optie a bovenstaand), zo spoedig mogelijk uit te voeren.
Deze maatregel sluit relatief dicht aan bij de voorgestelde Wijziging van het Handelsregisterbesluit
ten behoeve van het afschermen van adressen op verzoek, bij veiligheidsrisico’s. KVK
zal de toepassing van deze afschermingsregeling, die al vooruitlopend op de wettelijke
regeling wordt uitgevoerd vanaf maart 2022, zodanig verruimen dat voor eenmanszaken
het vereiste van aannemelijk maken van een veiligheidsrisico komt te vervallen. Op
die manier wordt effectief een brug geslagen van de regeling voor afscherming bij
veiligheidsrisico’s, die na advies van de Raad van State naar verwachting dit najaar
formeel in werking kan treden, naar een deel van de invulling van de Datavisie waarover
al een hoge mate van zekerheid bestaat.
Het beleidsvoorstel voor de Datavisie zal aan een brede validatie worden onderworpen
voordat wetswijzigingen en technische aanpassingen in gang worden gezet. Daarvoor
wordt gebruik gemaakt van het crowdsourcing platform Synthetron. In twee sessies van
anderhalf uur (op 6 september as. in de ochtend en 8 september as. in de avond) kunnen
totaal 2000 stakeholders een oordeel geven over het voorstel en eventuele uitvoeringsconsequenties
of noodzakelijke randvoorwaarden signaleren. De leden van uw Kamer nodig ik hierbij
uit om als waarnemer deel te nemen aan de Synthetron-sessies. Voor dit doel wordt
een «digitale publieke tribune» ingericht van waaruit het proces wordt toegelicht
en kan worden gevolgd.
Rekening houdend met eventuele aanvullende inzichten uit de validering kan vanaf september
worden begonnen met de nadere uitwerking van de nu voorgestelde maatregelen en de
bijbehorende wet- en regelgeving en met het inventariseren van de ict-projecten die
nodig zijn om de voorstellen uit te voeren.
Implementatie van de Datavisie heeft consequenties voor de financiering van het HR
en de KVK waarbij zowel uitgaven als inkomsten in belangrijke mate worden geraakt.
In de loop van het najaar zal ik de financiële implicaties verder uitwerken en voorzien
van dekkingsvoorstellen zodat deze in de komende begrotingen kunnen worden meegenomen.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens
Indieners
-
Indiener
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.