Brief regering : Onderzoek 'Economische effecten smart shipping'
31 409 Zee- en binnenvaart
Nr. 351
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 juni 2022
Inleiding
Op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een consortium
                  van onderzoeksbureaus Panteia en Ecorys een onderzoek uitgevoerd naar de economische
                  effecten van smart shipping. Dit onderzoek tracht te becijferen in hoeverre en op
                  welke manier (deels) geautomatiseerd varen bijdraagt aan de concurrentiepositie van
                  de binnenvaartsector.
               
Smart shipping heeft tot doel de binnenvaartsector onder meer duurzamer en concurrerender
                  te laten opereren. Het rapport onderschrijft dat smart shipping kan bijdragen aan
                  een betere concurrentiepositie voor de binnenvaart. Ook kunnen smart shipping-toepassingen
                  bijdragen aan verdere verduurzaming van de sector. Tijdens een bijeenkomst met relevante
                  stakeholders uit de binnenvaartsector is het onderzoek zo goed mogelijk vanuit de
                  praktijk gevalideerd.
               
Samenvatting onderzoeksrapport
In binnen- en buitenland wordt door overheden aan smart shipping gewerkt op basis
                     van de veronderstelling dat (deels) geautomatiseerd varen bijdraagt aan de veiligheid,
                     duurzaamheid en concurrentiepositie van de binnenvaartsector. Tegen deze achtergrond
                     heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de economische effecten van
                     smart shipping laten onderzoeken en kwantificeren.
                  
In het rapport zijn daartoe verschillende scenario’s doorgerekend, die uitgaan van
                     een toenemende mate van automatisering bij het varen met binnenvaartschepen. Voor
                     elk van deze scenario’s zijn de kosten en baten voor de overheid, de transporteconomie,
                     de binnenvaartsector en de maatschappij als geheel in kaart gebracht.
                  
Hoewel toekomstige ontwikkelingen een onzekerheidsmarge met zich meebrengen, is op
                  basis van het rapport een positief economisch effect van smart shipping onmiskenbaar
                  aan te tonen voor wat betreft de exploitatie van binnenvaartschepen en de effecten
                  voor de maatschappij als geheel.
               
De baten van smart shipping vallen in belangrijke mate bij de scheepseigenaar door
                  verbeterde efficiëntie en omdat deze kan besparen op personeel en brandstof. Maatschappelijke
                  baten komen tot uitdrukking door teruggedrongen emissies en verbeterde arbeidsefficiëntie
                  aan boord, die de verbetering van de modal shift faciliteert. Het aanpassen van regelgeving
                  wordt door het onderzoek als randvoorwaardelijk beschouwd voor een succesvolle introductie
                  van smart shipping.
               
Validatie
Tijdens een validatie-bijeenkomst met relevante stakeholders uit de binnenvaartsector1 in januari 2022 werden de uitkomsten van het onderzoek over het algemeen onderschreven.
                     Stakeholders waren het erover eens dat de overheid een proactieve rol aan moet nemen
                     om experimenten en geleidelijke invoer van smart shipping op de vaarweg mogelijk te
                     maken.
                  
Tijdens het symposium plaatsten de stakeholders de volgende opmerkingen bij het onderzoeksrapport:
1. Technologie om autonoom sluizen en bruggen te passeren en af te meren is op dit moment
                           onvoldoende ontwikkeld en zal pas op de middellange tot lange termijn kunnen worden
                           ingezet.
                        
2. De mate waarin smart shipping bijdraagt aan reductie van personeel verschilt per situatie
                           (soort schip, wijze van exploitatie). De meeste stakeholders zien vooral voordelen
                           ten aanzien van veiligheid en gemak en men vindt het belangrijk dat alle schippers
                           de mogelijkheid hebben om hierin mee te delen.
                        
3. De geschatte baten en lasten zijn nu beperkt tot Nederlandse binnenvaartschepen en
                           Nederlands grondgebied. Andere (Rijn)landen hechten steeds meer waarde aan de ontwikkeling
                           van smart shipping. Dit kan ertoe leiden dat de toepassing van smart shipping in een
                           stroomversnelling terecht komt. Enkele stakeholders merkten op dat de markt minder
                           behoudend is dan in het rapport wordt gesuggereerd.
                        
4. Marktpartijen geven aan dat investeren pas zinvol is wanneer duidelijkheid wordt verschaft
                           over de wettelijke toelaatbaarheid van bepaalde toepassingen. Ook hier geeft men aan
                           dat regelgeving randvoorwaardelijk is.
                        
5. Een aantal stakeholders wijst op het belang van pilotprojecten om zowel fabrikanten
                           als vaarwegbeheerders kennis op te laten doen met nieuwe toepassingen.
                        
6. Stakeholders geven tot slot aan dat smart shipping ook de vervoersstromen op kleine
                           vaarwegen een nieuw leven in kan blazen.
                        
Vervolg
Het onderzoek, aangevuld met de visie van de betrokken stakeholders, onderschrijft
                  het staande beleid op het gebied van smart shipping en het voornemen om meer experimenten
                  mogelijk te maken om (op termijn) smart shipping-toepassingen op de vaarweg toe te
                  kunnen laten. Zo werkt het ministerie aan een aanpassing van de regelgeving om schepen
                  onder voorwaarden met een verminderde bemanning te laten varen, mits de veiligheid
                  en de doorstroming voor andere vaarweggebruikers gewaarborgd blijft.
               
Ik zal uw Kamer blijven informeren over de ontwikkelingen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
                  M.G.J. Harbers
Indieners
- 
              
                  Indiener
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat