Brief regering : Verzamelbrief opvang Oekraïne
19 637 Vreemdelingenbeleid
36 045
Situatie in de Oekraïne
Nr. 2905
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 juni 2022
Inleiding
Door de voortdurende oorlog in Oekraïne zijn inmiddels meer dan 8 miljoen mensen hun
land ontvlucht. De buurlanden vangen de meesten van hen op, maar sommigen van hen
reizen verder door binnen de Europese Unie, onder meer naar Nederland.
Momenteel zijn er 66.640 ontheemde Oekraïners ingeschreven in de Basisregistratie
Personen (BRP). De instroom blijft stabiel op zo’n 1500 Oekraïners per week. Op dit
moment verblijven 45.788 Oekraïners in de noodopvang en 498 in de crisisnoodopvang.1 Dit leidt tot een bezettingsgraad van 90% in de noodopvang.
Ondanks de inspanningen van gemeenten en veiligheidsregio’s constateer ik dat sinds
enkele weken het aantal ontheemden uit Oekraïne in Nederland sneller stijgt dan het
aantal beschikbare opvangplekken bij gemeenten. Dit betekent dat, indien deze trend
doorzet, het bezettingspercentage binnen afzienbare tijd op 100% zal liggen en het
moment waarop er niet voldoende beschikbare opvangplekken zijn voor ontheemden uit
Oekraïne in beeld komt. De situatie blijft urgent en alles is er op gericht om, in
gezamenlijke inspanning van Rijk, gemeenten en veiligheidsregio’s, te voorzien in
aanvullende opvangplekken.
Er zitten ook ontheemden uit Oekraïne bij vrienden, familie en particulieren thuis.
Ik ben iedereen die hulp biedt daar zeer erkentelijk voor. RefugeeHomeNL spant zich
in om particuliere opvang op een veilige en gecoördineerde manier te organiseren en
is bezig met het opschalen van hun dienstverlening. Hierdoor kunnen er binnenkort
meer en sneller ontheemden via RefugeeHomeNL bij particulieren thuis worden opgevangen.
Gezien de acute situatie in de reguliere asielopvang heeft het kabinet op 17 juni
jl. de nationale crisisstructuur geactiveerd om de doorstroom in de migratieketen
te versnellen.2 Wij zijn ons ervan bewust dat de inzet hieromtrent een omvangrijke opgave bovenop
bestaande opgaven van uitvoeringsdiensten en medeoverheden zoals de opvang van Oekraïense
ontheemden en andere eerdere crises betekent.
In deze brief informeer ik uw Kamer over de laatste stand van zaken met betrekking
tot het besluit dat werkende ontheemden geen zorgverzekering hoeven af te sluiten,
de medische evacuaties Oekraïense patiënten met een urgente medische zorgvraag, de
aanspraak van Oekraïense ontheemden op toeslagen en het bekostigingsbesluit opvang
ontheemden Oekraïne (SPUK).
Tevens informeer ik uw Kamer middels deze brief over de uitvoering van de motie van
het lid Kuik c.s.3 over de coördinatie tussen departementen met het oog op afstemming van de opvang
en landelijke regie.
Gezien de onderwerpen stuur ik deze brief mede namens de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport.
Besluit dat werkende ontheemden geen zorgverzekering hoeven af te sluiten
De Europese Richtlijn Tijdelijke Bescherming (2001/55 EG) geeft ontheemden uit Oekraïne
onder meer recht op medische zorg. In de verzamelbrief over de opvang van ontheemden
uit Oekraïne4 bent u geïnformeerd over het besluit dat de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
de verantwoordelijkheid draagt voor de organisatie van de beschikbaarheid van zorg,
analoog aan diens verantwoordelijkheid voor asielzoekers, met als de doel de organisatie
van medische zorg en Wlz-verblijfszorg goed te organiseren. Om hieraan invulling te
geven heeft het Ministerie van Justitie en Veiligheid met ondersteuning van het Ministerie
van Volksgezondheid Welzijn en Sport gewerkt aan een Regeling Medische Zorg voor Ontheemden
uit Oekraïne (RMO). Het uitgangspunt hierbij is geweest het zoveel mogelijk kopiëren
van bestaande systemen, contracten, en de aanspraken, zoals deze ook is opgenomen
in de regeling medische zorg asielzoekers (RMA). Vanaf 1 juli aanstaande komt medische
zorg voor ontheemden uit Oekraïne met burgerservicenummer ten laste van de RMO. Vanaf
1 augustus aanstaande kunnen declaraties voor geleverde zorg verwerkt worden. Voor
ontheemden zonder burgerservicenummer blijft de subsidieregeling medisch noodzakelijke
zorg voor onverzekerden (SOV) beschikbaar.
Het kabinet heeft besloten dat ook ontheemden die werken, en daarom een verzekeringsplicht
hebben, onder de RMO vallen. In het verlengde van dit besluit is ook besloten dat
de handhaving van de verzekeringsplicht voor ontheemden die werken in de periode 1 augustus
2022 tot 1 maart 2023 wordt opgeschort. Dit besluit volgt op de signalen van zorgverzekeraars,
het CAK en andere partijen, dat ontheemden uit Oekraïne veelal werken op basis van
kortlopende contracten en daardoor een wisselende verzekeringsplicht hebben. Zorgverzekeraars
verwachten veel verrekeningen van declaraties tussen de RMO en de zorgverzekeringen.
Ook worden betalingsproblemen verwacht en onverzekerdheid (hiervoor kunnen boetes
worden opgelegd). Om de overgangssituatie naar de RMO zo soepel mogelijk te laten
verlopen is er voor gekozen om de zorgverzekeringen van ontheemden actief te beëindigen
per 1 augustus. Zij vallen dan onder de RMO. Ontheemden ontvangen een brief met daarin
een toelichting en de optie om de zorgverzekering te behouden. Hoewel dit een onaantrekkelijke
keuze is blijft deze keuze voor de ontheemde bestaan.
Dit besluit wordt eind 2022 heroverwogen met het oog op een mogelijke verlenging van
de toepassing van de EU Beschermingsrichtlijn. Het Ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid zal hiervoor in samenwerking met het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport de arbeidsduur van ontheemden monitoren en nagaan of er aanleiding
is om deze uitzonderingspositie (eerder) te beëindigen. Tot en met 17 juni 2022 heeft
het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) 16.835 meldingen ontvangen
van Oekraïense ontheemden die aan het werk zijn gegaan. Met het niet-handhaven van
de verzekeringsplicht zal naar verwachting tien procent van de kosten medische zorg
ten laste komen van de RMO. Bij het bepalen van de raming voor de RMO, waarover uw
Kamer binnenkort geïnformeerd wordt, zal hiermee rekening worden gehouden.
Het besluit dat werkende ontheemden geen zorgverzekering af hoeven sluiten heeft ook
gevolgen voor de aanspraak op zorgtoeslag. Via de Kamerbrief van 15 juni 2022 bent
u erover geïnformeerd dat werkende ontheemden uit Oekraïne hier aanspraak op maken.5 Voor de zorgtoeslag geldt als – reguliere – voorwaarde dat een zorgverzekering is
afgesloten. Enkele honderden ontheemden uit Oekraïne hebben dit gedaan en ontvangen
dan ook zorgtoeslag. Als de ontheemde kiest voor de RMO worden zij door hun zorgverzekeraar
naar verwachting in de tweede helft van juli uitgeschreven van de verzekering. De
zorgtoeslag voor de maand augustus is dan mogelijk reeds uitgekeerd. Het kabinet heeft
besloten om deze zorgtoeslag niet terug te vorderen. Deze specifieke kosten worden
gedekt uit de VWS begroting.
Medische evacuaties Oekraïense patiënten met een urgente medische zorgvraag
Op 30 maart jl. heeft de MCCb besloten om, in eerste instantie voor drie maanden,
de medische evacuatie van Oekraïense patiënten met een urgente medische zorgvraag
mogelijk te maken. In verband met het in zicht komen van het eind van deze termijn
heeft de MCMenS besloten deze maatregel te verlengen tot eind 2022. Hierdoor kunnen
ook in de resterende maanden van dit jaar medische evacuaties plaatsvinden van Oekraïense
patiënten. Hiervoor is geen additioneel budget nodig bovenop wat eerder is gecommuniceerd
naar de Kamer gezien het evacueren nog op gang moet komen.
Aanspraak van Oekraïense ontheemden op toeslagen
Oekraïense vluchtelingen die in Nederland aan het werk gaan en gebruik maken van kinderopvang,
kunnen nu kinderopvangtoeslag aanvragen. Ook maakt het kabinet het mogelijk dat Oekraïense
vluchtelingen huurtoeslag kunnen krijgen. Om dit mogelijk te maken, bereidt het kabinet
een wetswijziging voor. Voor beide toeslagen geldt dat de aanvragers wel moeten voldoen
aan de reguliere voorwaarden. Bijvoorbeeld dat ze werken of een opleiding volgen (kinderopvangtoeslag)
of een woning huren (huurtoeslag). Via de Kamerbrief van 15 juni 2022 bent u hierover
geïnformeerd.6
Bekostigingsbesluit opvang ontheemden Oekraïne (SPUK)
Het kabinet heeft in het Veiligheidsberaad de opdracht gegeven aan de voorzitters
van de veiligheidsregio’s om samen met gemeenten opvanglocaties te realiseren en te
exploiteren. In de brief aan de Tweede Kamer van 8 maart 20227 heeft het kabinet toegezegd dat de kosten die worden gemaakt vanwege de realisatie
en exploitatie van deze opvang van rijkswege worden vergoed. Er is eerder een specifieke
uitkering voor gemeenten in het leven geroepen voor compensatie van kosten voor het
realiseren van noodopvangplekken. De veiligheidsregio’s, gemeenten en de GGD-en/GHOR
verzorgen de coördinatie en eerste acute opvang van ontheemden uit Oekraïne. Het kabinet
compenseert de kosten die met deze taken samenhangen via een bekostigingsbesluit,
dat in besluitvorming is gebracht.
Uitvoering motie Kuik c.s. (Kamerstuk 19 637, nr. 2874)
Hierbij informeer ik uw Kamer over de uitvoering van de motie van het lid Kuik c.s.,
voorgesteld op 21 april 2022, aangenomen op 10 mei 2022, waarin de regering wordt
verzocht te zorgen voor coördinatie tussen departementen, zodat op efficiënte en doelmatige
wijze opvang kan worden afgestemd en landelijke regie wordt gevoerd op het koppelen
van gemeenten en hulporganisaties die particuliere initiatieven screenen.8 In de verzamelkamerbrief over de opvang van ontheemden uit Oekraïne bent u geïnformeerd
over de oprichting van het Programma Directoraat-Generaal Oekraïne (DG OEK).9 Het programma Directoraat-Generaal heeft als opdracht de interdepartementale coördinerende
en integrale beleidsfunctie te realiseren met betrekking tot de opvang van ontheemden
uit Oekraïne.
De onlangs opgerichte Nationale Opvang Organisatie (NOO) ondersteunt gemeenten in
het realiseren van voldoende opvanglocaties en benodigde basisvoorzieningen en-functies,
zoals onderwijs, gezondheidszorg en maatschappelijke hulp. Om knelpunten en hulpvragen
tijdig te kunnen signaleren en op te pakken vindt continue afstemming plaats met alle
betrokken partijen, van gemeenten en veiligheidsregio’s tot hulporganisaties zoals
het Rode Kruis en Vluchtelingenwerk.
Naast de gemeentelijke opvang worden ontheemden uit Oekraïne opgevangen door vrienden,
familie of via andere particuliere initiatieven. Dergelijke initiatieven tonen de
solidariteit van veel Nederlanders, maar brengen ook risico’s met zich mee. Door het
versnipperde aanbod van opvang, vindt een groot deel van de opvang buiten het zicht
van mijn departement plaats. Ontheemden kunnen hierdoor buiten beeld raken van de
overheid. Een belangrijk risico dat kwetsbare ontheemden hierdoor lopen, is dat zij
eerder slachtoffer kunnen worden van mensenhandel en bijpassende verschillende vormen
van uitbuiting (seksuele uitbuiting, arbeidsuitbuiting, gedwongen criminaliteit).
Wij proberen slachtofferschap van uitbuiting ten alle tijden te voorkomen, door gasthuishoudens,
ontheemden en gemeenten zo goed mogelijk te informeren en te ondersteunen. Zo is er
een handreiking voor particuliere opvang, die continu wordt aangevuld en kunnen gemeenten
en hulporganisaties de particuliere opvang ook ondersteunen. Ontheemden worden onder
andere over risico’s op uitbuiting geïnformeerd via informatiebrochures die via verschillende
overlegstructuren en ketenpartners zoals Veilig Thuis en de VNG worden gedeeld. Ook
tijdens reizen met de trein en bij aankomst in Nederland wordt men geïnformeerd door
bijvoorbeeld medewerkers van het Rode Kruis met een flyer van het landelijk Coördinatiecentrum
tegen Mensenhandel (CoMensha) in het Oekraïens. Tevens heeft Vluchtelingenwerk in
samenwerking met SparkOptimus, NAVARA en vele andere maatschappelijke partners het
platform www.refugeehelp.nl opgezet. Op dit platform voor en door ontheemden uit Oekraïne komt (hulp)vraag en
aanbod bij elkaar. Daarnaast is er een consortium van het Rode Kruis, Vluchtelingenwerk,
Leger des Heils en TakecareBNB, genaamd RefugeeHomeNL, dat door het ministerie financieel
ondersteund wordt om particuliere opvang zo veilig en zorgvuldig mogelijk te faciliteren
en te coördineren. RefugeeHomeNL informeert, screent, koppelt en begeleidt gasthuishoudens
en ontheemden.
Het kabinet is tot slot in voortdurend overleg met overheidspartijen en NGO’s binnen
het mensenhandel domein. Het Expertisecentrum Mensensmokkel en Mensenhandel (EMM)
stelt een terugkerend nationaal (met aandacht voor de Europese situatie) Strategisch
Intelligence Beeld op als het gaat om mensenhandel en mensensmokkel omtrent ontheemden
vanuit Oekraïne.10 Uit dit beeld blijkt dat er op dit moment enkele tientallen incidenten geregistreerd
zijn waarbij sprake is van verdachte gedragingen. Deze registraties hebben onder meer
betrekking op aangetroffen Oekraïense sekswerkers en personen die ontheemden uit Oekraïne
benaderen op stations, in opvangcentra of op sociale media. Dit heeft vooralsnog tot
één opsporingsonderzoek naar seksuele uitbuiting geleid. Daarnaast is er een aantal
van die concrete meldingen bij CoMensha binnengekomen van ontheemden uit Oekraïne
die mogelijk slachtoffer zijn geworden van mensenhandel. CoMensha biedt de nodige
ondersteuning aan deze personen.
Budgettaire tabel
In onderstaande budgettaire tabel zijn enkel maatregelen opgenomen waar reeds door
het kabinet toe besloten is, inclusief een raming van het budgettaire beslag. Dit
betekent dat ook maatregelen die reeds in eerdere brieven aan uw Kamer zijn gecommuniceerd
in deze tabel zijn opgenomen. Er zijn andere maatregelen in voorbereiding dan wel
besluitvorming.
Maatregel
Budgettair beslag (mln. euro’s)
Departement
Gemeentelijke en particuliere opvang (GOO en POO)
1195
JenV
Gereedmaken Rijksvastgoed voor opvang
64
JenV
Uitvoeringskosten Rijksvastgoedbedrijf opvang
1,2
BZK
Verkenning tijdelijke uitvoeringsorganisatie
2
BZK
Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden
23
VWS
Tolken
1,6
JenV
Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS)
1,8
VWS
Zorgkosten medische evacuees
24
VWS
Transportkosten medische evacuees
8
VWS
Extra ondersteuning LOWAN en uitvoering
0,6
OCW
Tijdelijke compensatie Oekraïense studenten
2,5
OCW
Nieuwkomersonderwijs
79,3
OCW
Ambulante begeleiding
3
OCW
Leerlingenvervoer
9,2
OCW
Gelijkstelling voorzieningenniveau ontheemden aan asielzoekers
3,2
JenV
Tijdelijke onderwijshuisvesting
136,3
OCW
Veiligheidsregio’s en GGD´en
119
JenV
Oprichting DG OEK en NOO
6,9
JenV
Subsidies NGO’s tbv inzet Oekraïne
34
JenV
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia
0,45
Fin
Rijkdienst voor Identiteitsgegevens BRP
0,54
BZK
Meerkostenregeling gemeentelijke zorg
20,5
VWS
Realisatie van extra woningen
100
BZK
Taskforce versnelling tijdelijke huisvesting
12
BZK
Toelatingsexamens
0,315
OCW
Kinderopvangtoeslag
27,6
SZW
Toelichting Gemeentelijke en particuliere opvang
Deze maatregel betreft de compensatie voor gemeenten voor de realisatie van noodopvangplekken
en verstrekkingen aan ontheemden. Dit bedrag is geraamd voor zes maanden, gezien de
regeling voorzien wordt voor drie maanden met eventueel verlenging met drie maanden
en uitgaande van 75.000 ontheemden. Met deze middelen betalen gemeenten ook de huur
voor het Rijksvastgoed uit (zie post hieronder). Gemeenten mogen opvanglocaties tot
twaalf maanden vastleggen, de kostenraming hiervoor wordt meegenomen bij de uitwerking
van bovenstaande regeling. De raming van andere kosten in deze tabel is nog gebaseerd
op 50.000 ontheemden. U wordt in een komende kamerbrief geïnformeerd over de budgettaire
effecten van een instroom van meer dan 50.000 ontheemden op deze andere kosten.
Toelichting gereedmaken Rijksvastgoed voor opvang
Het Rijksvastgoedbedrijf (RvB) zal in overleg met gemeenten bestaand Rijksvastgoed
beschikbaar stellen voor de tijdelijke noodopvang van ontheemden uit Oekraïne. Om
hen een waardig onderkomen en noodzakelijke voorzieningen te bieden, moeten aanpassingen
worden gedaan aan de gebouwen.
Uitvoeringskosten Rijksvastgoedbedrijf opvang
Om de extra werkzaamheden van het RvB mogelijk te maken zijn middelen nodig ten bate
van projectleiding en juridische/contractuele werkzaamheden.
Verkenning tijdelijke uitvoeringsorganisatie
Dit betreft een verkenning naar een tijdelijke uitvoeringsorganisatie die kan ondersteunen
in het realiseren van tijdige en goede huisvesting voor ontheemden. De bijbehorende
kosten worden gedekt binnen de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De uitkomsten van deze verkenning worden politiek gewogen alvorens verdergaande stappen
richting vormgeving van de tijdelijke organisatie worden ondernomen.
Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV)
Ontheemden uit Oekraïne die naar Nederland komen zijn momenteel onverzekerd voor
medisch noodzakelijke zorg. Voor onverzekerden bestaat de SOV-regeling, op basis waarvan
aanbieders gecompenseerd worden voor medisch noodzakelijke zorg die zij aan hen verlenen.
Het kabinet heeft besloten de uitgaven in de SOV voor ontheemden uit Oekraïne generaal
te compenseren t/m het tweede kwartaal van 2022 en raamt het budgettaire beslag hiervan
op 23 miljoen euro.
Tolken
De wet verplicht zorgverleners om begrijpelijk te communiceren met patiënten. Dat
betekent dat bij een taalbarrière een professionele talentolk moet worden ingezet.
Omdat de ontheemden uit Oekraïne niet onder het COA vallen, waar talentolken voor
asielzoekers beschikbaar worden gesteld, wordt gebruikt gemaakt van het inkoopcontract
van het Ministerie van Justitie en Veiligheid om 1,6 miljoen euro hiervoor beschikbaar
te stellen.
Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS)
De Europese Commissie heeft haar lidstaten gevraagd te inventariseren hoeveel capaciteit
er in de lidstaat beschikbaar is om medische evacuaties van Oekraïense patiënten uit
EU-buurlanden uit te voeren en de betreffende patiënten op te vangen en zorg en ondersteuning
te bieden. De coördinatie en organisatie hiervan wordt aan Nederlandse zijde uitgevoerd
door het LCPS, onderdeel van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ). Het gaat om
een bedrag van 1,8 miljoen euro voor zes maanden.
Zorgkosten medisch evacuees
Nederland kan in 2022 maximaal 400 patiënten in totaal opvangen en raamt het budgettaire
beslag van de zorgkosten voor medische evacuees op 24 miljoen euro. De zorgkosten
voor de medische evacuees worden per 1 juli 2022 vergoed via de RMO.
Transport medische evacuees
Voor de evacuatie van Oekraïense patiënten uit EU-buurlanden wordt gebruik gemaakt
van een Europees matchingsysteem. Na acceptatie door het ontvangende land, wordt het
transport vervolgens geregeld door het land waar de patiënt zich bevindt voor overplaatsing.
Binnen de Europese Unie is afgesproken dat de kosten van transport voor het ontvangende
land zijn. Hiervoor is een bedrag van acht miljoen euro geraamd.
Extra ondersteuning LOWAN en uitvoering
Via LOWAN (de door OCW gesubsidieerde ondersteuningsorganisatie voor het nieuwkomersonderwijs)
worden scholen ondersteund om kinderen uit Oekraïne zo snel mogelijk les te kunnen
geven. Het ministerie verhoogt de subsidie aan LOWAN-po (via de PO-Raad) en LOWAN-vo
voor extra fte ondersteuning.
Tijdelijke compensatie Oekraïense studenten
Dit betreft een compensatie voor zittende Oekraïense studenten in het studiejaar 2021–2022
in het ho en mbo. Deze compensatie loopt via instellingen en bedraagt maximaal 1.000
euro (betreft de kosten voor leefgeld en studie, bedrag conform Nibudnorm) per student
per maand voor in beginsel drie maanden (maart–mei 2022). Dit wordt via een subsidieregeling
aan instellingen uitgekeerd.
Toelichting Nieuwkomersonderwijs
Nieuwkomers uit Oekraïne in zowel het primair als het voortgezet onderwijs komen in
aanmerking voor de nieuwkomersbekostiging (po circa 11.000 euro per jaar, vo circa
12.300 euro per jaar). Op basis van beschikbare cijfers dient naar verwachting voor
18.000 nieuwkomers met leerplichtige leeftijd nieuwkomersonderwijs georganiseerd te
worden. Dit budgettaire beslag geldt voor de periode van 1 maart 2022 tot 16 juli
2022 (einde schooljaar).
Toelichting Ambulante begeleiding
Een aantal van de Oekraïense leerlingen komen nog op reguliere scholen terecht. Deze
scholen hebben vaak niet de expertise om een nieuwkomersleerling les te geven zoals
een nieuwkomersschool dat wel heeft. Ambulante begeleiding vanuit de nieuwkomersscholen
voor deze reguliere scholen zorgt ervoor dat ook reguliere scholen expertise tot hun
beschikking hebben. Het gaat hierbij om 2 fte voor 15 van de 25 veiligheidsregio’s.
De middelen worden in overleg met de PO en VO raad ingezet en zijn beschikbaar voor
een jaar.
Toelichting Leerlingenvervoer
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het inrichten van leerlingenvervoer. Nieuwkomersonderwijs
wordt zo veel als mogelijk centraal georganiseerd, waardoor de afstand tussen opvanglocaties
en de onderwijsinstellingen kan toenemen. Daarom worden gemeenten gesteund in het
organiseren van leerlingenvervoer voor nieuwkomersonderwijs. Dit betreft een eenmalige
decentrale uitkering voor de periode 1 maart 2022–16 juli 2022 (exclusief schoolvakanties).
Gelijkstelling voorzieningenniveau ontheemden aan asielzoekers
Ontheemden hebben recht op hetzelfde voorzieningenniveau als asielzoekers. De Regeling
Medische zorg Asielzoekers (RMA) bevat op bepaalde onderdelen een bredere dekking
dan het basispakket. Het voorzieningenniveau gelijkstellen leidt naar verwachting
tot extra zorgkosten. Tot en met het tweede kwartaal van 2022 worden deze geraamd
op 3,2 miljoen euro. Dit kan budgettair verwerkt worden zodra het uitvoeringscontract
gereed is.
Toelichting Tijdelijke onderwijshuisvesting
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het regelen van voldoende onderwijshuisvesting.
Het plan is om de middelen via een SPUK aan gemeenten te verstrekken. Uitgangspunt
is dat gemeenten zelf de kosten voorschieten en achteraf vergoed krijgen op basis
van gerealiseerde kosten, hierbij geldt een maximum bedrag per leerling. De maatregel
is bedoeld voor het huren van bestaande, soms in de vorm van noodlocaties die op een
schoolplein kunnen worden bijgeplaatst, soms in de vorm van een externe locatie zoals
tijdens corona ook wel is gedaan. Dit budgettaire beslag geldt voor de periode van
1 maart 2022 tot 16 juli 2022 (einde schooljaar). Onderuitputting op budget vloeit
terug naar de schatkist.
Toelichting Veiligheidsregio’s en GGD’en
Voor de bedrijfsvoering en kosten voor GGD en veiligheidsregio’s en gemeenten met
een coördinerende taak moet een systeem voor vergoeding worden opgericht. Het gaat
om kosten die bij reguliere asielzoekers via COA worden gefinancierd. Hieronder vallen
in principe de extra kosten voor regie en coördinatie (een deel van de coördinatie
zit in de reguliere bekostiging) en eerste medische zorg en tolken (die niet al via
een andere route gefinancierd worden). Om de 25 veiligheidsregio’s in de periode van
9,5 maanden (half maart t/m december 2022) te kunnen ondersteunen is een bedrag van
ca. 500.000 euro per maand per regio geschat, wat de 119 miljoen euro. maakt. Onderuitputting
op budget vloeit terug naar de schatkist.
Oprichting DG OEK en NOO
Het kabinet heeft besloten tot oprichting van programma Directoraat-Generaal Oekraïense
ontheemden (DG OEK) en de Nationale Opvang Organisatie (NOO). DGOek wordt belast met
beleidscoördinatie, ondersteuning en planvorming ten behoeve van de opvang van Oekraïense
ontheemden. De NOO heeft als taak om bij te dragen aan het realiseren van voldoende
opvanglocaties en het beschikbaar stellen van de benodigde basisvoorzieningen. Voor
de eerste zes maanden heeft dit een budgettair beslag van 6,9 miljoen euro.
Subsidies NGO’s tbv inzet Oekraïne
Voor de ondersteuning van de opvang van Oekraïense ontheemden is de hulp ingeroepen
van verschillende NGO’s. Vluchtelingenwerk Nederland is door JenV gevraagd om het
particuliere hulpaanbod te coördineren en te faciliteren. De kosten hiervoor worden
geraamd op 7,2 miljoen euro. Het Leger des Heils, Rode Kruis en TakeCareBNB helpen
het Ministerie van Justitie en Veiligheid om op een veilige en zorgvuldige manier
gebruik te kunnen maken van particuliere opvang, om mensenhandel en uitbuiting tegen
te gaan en malafide huishoudens geen kans te geven. Voor deze opdracht is in twee
fases 900.000 euro en 13,1 miljoen euro beschikbaar gesteld. Met deze middelen kan
maximaal 32.250 ontheemden worden gekoppeld aan gasthuishoudens. Middelen die niet
worden gebruikt vloeien terug naar de schatkist. Daarnaast ondersteunt het Rode Kruis
de gemeentelijke opvanglocaties met uiteenlopende dienstverlening zoals Humanitaire
Servicepunten, gespecialiseerd vervoer, hygiëne kits. De geraamde kosten voor laatst
genoemde dienstverlening bedragen 12,8 miljoen euro.
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia
Conform de raadsaanbeveling van de Europese Commissie heeft Nederland een regeling
opgezet die Oekraïense ontheemden de mogelijkheid geeft om Oekraïens contante biljetten
(hryvnia’s) om te kunnen wisselen voor euro’s. De regeling is op 15 juni jl. in werking
getreden. Naar verwachting is een bedrag oplopend tot maximaal 23,25 miljoen euro
nodig om de valuta te kunnen opkopen van GWK Travelex. In opdracht en op kosten van
de Staat zal De Nederlandsche Bank de Oekraïense valuta, zodra de situatie dit toelaat,
omwisselen bij de nationale centrale bank van Oekraïne waardoor het grootste deel
van de uitgaven weer terugvloeit naar de Staat. In Nederland worden er, conform de
raadsaanbeveling, geen transactiekosten in rekening gebracht. De uitvoeringskosten,
onder andere transactiekosten en verwerkingskosten, worden geschat op 0,45 miljoen
euro.
Rijkdienst voor Identiteitsgegevens BRP
De Rijkdienst voor Identiteitsgegevens ontvangt een bijdrage voor haar werkzaamheden
in verband met het registreren van ontheemden uit Oekraïne in de Basisregistratie
Personen (BRP).
Meerkostenregeling gemeentelijke zorg
Als gevolg van de toestroom van Oekraïense ontheemden naar Nederland maken gemeenten
extra kosten ten aanzien van de Wmo, Jeugdwet, Jeugdgezondheidszorg, het Rijksvaccinatieprogramma
en het prenataal huisbezoek. Het kabinet heeft besloten om gemeenten te compenseren
voor extra kosten in het jaar 2022 die zij ten aanzien van bovengenoemde taken maken.
De compensatie wordt vastgesteld op basis van een raming gebaseerd op het daadwerkelijke
aantal opgevangen Oekraïense ontheemden. De komende periode wordt de compensatie en
verdeling, in overleg tussen het Rijk en VNG, nader uitgewerkt.
Realisatie van extra woningen
Voor de doorstroming van Oekraïense ontheemden van noodopvang naar reguliere huisvesting,
zijn extra woningen nodig. In lijn met het programma Een thuis voor iedereen en het
Woningbouwprogramma wordt vanuit de middelen voor de Woningbouwimpuls versneld ingezet
op de transformatie van bestaande gebouwen en de bouw van nieuwe flexwoningen. Op
basis van het aantal ontheemden dat langer in Nederland verblijft, worden deze kosten
(deels) generaal gecompenseerd. Op langere termijn kunnen de woningen beschikbaar
komen voor andere doelgroepen. Met deze aanpak wordt verdringing van andere woningzoekenden
zoveel mogelijk voorkomen.
Taskforce versnelling tijdelijke huisvesting
De taskforce biedt operationele uitvoeringsondersteuning aan gemeenten en andere woningmarktpartijen.
Het betreft het zo snel mogelijk bijeenbrengen van vraag en aanbod, het inzetten van
kennis en kunde bij gemeenten en het bevorderen van de besluitvorming over projecten.
Deze taskforce vloeit voort uit de verkenning naar een tijdelijke uitvoeringsorganisatie.
Toelatingsexamens
Deze eenmalige uitgave voor noodsteun gaat uit van het faciliteren van toelatingsexamens
voor 2.500 leerlingen eind juli en augustus 2022. Daarbij worden kosten gemaakt voor
zaalhuur, surveillanten en laptophuur en een onvoorziene post van twintig procent.
Dit is het maximum bedrag en kan nog naar beneden worden bijgesteld wanneer minder
leerlingen deelnemen of de kosten lager uitvallen. In dat geval vloeit onderuitputting
terug naar de schatkist.
Kinderopvangtoeslag
Het kabinet verbreedt de doelgroep van ouders die aanspraak kunnen maken op de kinderopvangtoeslag
(KOT), zodat ook een ouder met een partner buiten de EU aanspraak kan maken op de
KOT voor de opvang in Nederland, mits voldaan wordt aan de overige voorwaarden. Met
deze maatregel kunnen ook Oekraïense ontheemden die gevlucht zijn met hun kinderen,
maar waarvan de partner nog (noodgedwongen) in Oekraïne verblijft, aanspraak maken
op KOT indien zij in Nederland gaan werken. Zodoende worden de uitgaven aan de KOT
hoger inschat door de instroom van ontheemden uit Oekraïne. De verwachting is dat
de uitgaven in 2022 hierdoor 27,6 miljoen euro hoger uitkomen.
Budgettaire verwerking
Uw Kamer ontvangt hiertoe een (Incidentele) Suppletoire Begroting van de betreffende
departementen.
Conclusie
Tot slot benoem ik wederom dat de ontwikkelingen op het gebied van migratie en aangrenzende
werkvelden zich ten gevolge van de oorlog in Oekraïne razendsnel kunnen opvolgen,
zowel op nationaal, Europees als internationaal niveau. Ik blijf mij, samen met mijn
collega’s, inspannen om uw Kamer tijdig en adequaat te blijven informeren.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
E. van der Burg
Indieners
-
Indiener
E. van der Burg, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid