Brief regering : Uitvoeringsagenda Internationale Sociale Voorwaarden
26 485 Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Nr. 399 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 juni 2022
De overheid is een belangrijk onderdeel van de inkoopketen en kan deze positie benutten
                  om de markt te stimuleren om goederen en diensten op maatschappelijk verantwoorde
                  wijze te produceren en te verhandelen. Met het toepassen van de Internationale Sociale
                  Voorwaarden (hierna: ISV) richt de rijksoverheid zich op het voorkomen en aanpakken
                  van misstanden op het gebied van arbeidsomstandigheden, mensenrechten en milieu in
                  de toeleveringsketen van bedrijven waar het Rijk zaken mee doet. Dit maakt deel uit
                  van de «doordachte mix»1 van maatregelen ter bevordering van Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
                  door bedrijven. Naast het stimuleren van de toepassing van gepaste zorgvuldigheid
                  door ISV zal IMVO verplicht worden gesteld voor een afgebakende groep bedrijven, zal
                  een IMVO steunpunt worden opgericht voor bedrijven en wordt een instrument voor het
                  ondersteunen van sectorale samenwerking ontwikkeld.
               
In 2017 is het huidige beleidskader voor de ISV in de rijksinkoop ingevoerd. Hiermee
                  worden opdrachtnemers van Europees aanbestede contracten in zogeheten «risicocategorieën»2 verplicht om het principe van gepaste zorgvuldigheid toe te passen. Dit principe
                  houdt in dat leveranciers als onderdeel van contractuele afspraken een aantal acties
                  moeten ondernemen. Zij dienen een risicoanalyse op te leveren waarin zij hun keten
                  en de risico’s voor mensen en milieu daarbinnen inzichtelijk maken en prioriteren.
                  Ook moeten leveranciers een plan van aanpak opstellen om geprioriteerde risico’s aan
                  te pakken en een jaarlijkse rapportage openbaar maken die het gepaste zorgvuldigheidsproces
                  en de resultaten daarvan beschrijft. In 2019 is het ISV-beleid tevens opgenomen in
                  «Inkopen met Impact».3
Sinds 2017 hebben diverse studies en evaluaties plaatsgevonden waar lering uit te
                  trekken valt. Hoewel de toepassing van het ISV-beleidskader in de overheidsinkoop
                  niet ter discussie wordt gesteld, moet de toepassing ervan wel worden verbeterd.
               
Daarom bied ik u hierbij, mede namens de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
                  en de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de Uitvoeringsagenda Internationale
                  Sociale Voorwaarden aan. Hiermee voldoe ik aan de toezegging gedaan in reactie op
                  vragen inzake het Jaarverslag Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
                  2020.4 In deze brief licht ik de Uitvoeringsagenda ISV kort toe en ga ik in op de uitvoering
                  van de motie van het lid Van Raan (PvdD).5
De Uitvoeringsagenda ISV
In de Uitvoeringsagenda ISV geeft het kabinet aan welke stappen de komende jaren zullen
                  worden gezet om de toepassing van de ISV in de rijksinkoop te verbeteren. Deze stappen
                  zijn geformuleerd langs drie actielijnen:
               
1. Verbeteren van de toepassing van het huidige ISV-beleidskader;
2. Verbreden van de toepassing van ISV;
3. Versterken van de beleidscoherentie.6
Het kabinet zal onder andere het contractmanagement ondersteunen en versterken, de
                  monitoring verbeteren en de vrijwillige toepassing van ISV stimuleren. De stappen
                  en de drie actielijnen worden in de Uitvoeringsagenda nader toegelicht.
               
Met deze Uitvoeringsagenda ISV geef ik tevens invulling aan de motie van het lid Van
                  Raan (PvdD), die de regering verzoekt om ambitieuze en meetbare doelstellingen op
                  te stellen voor het toepassen van de ISV in de gunningscriteria van aanbestedingen
                  van de rijksoverheid, en de Kamer daarover te informeren. Hoewel de toepassing van
                  ISV als gunningscriterium geen onderdeel is van de huidige verplichte toepassing van
                  ISV (deze verplichting ziet immers op de toepassing als contractvoorwaarde) wordt
                  zowel bij het Rijk als bij medeoverheden al wel met deze toepassing geëxperimenteerd.
                  In het kader van de Uitvoeringsagenda wordt nader onderzocht wat de mogelijkheden
                  zijn (binnen de juridische kaders van onder andere de Aanbestedingswet) om ISV als
                  selectie- of gunningscriterium toe te passen, hoe de toepassing daarvan het beste
                  gestimuleerd kan worden en welke meetbare doelstellingen hierbij eventueel geformuleerd
                  kunnen worden. Daarnaast wordt onderzoek gedaan naar mogelijke verbeteringen ten aanzien
                  van de monitoring en effectiviteit van het staande beleid.
               
De Uitvoeringsagenda ISV is in samenwerking met uitvoerende partijen binnen de rijksinkoop
                  tot stand gekomen en geeft richting aan de verbeterde toepassing van ISV binnen de
                  rijksinkoop. Uw Kamer wordt jaarlijks geïnformeerd over de voortgang van de Uitvoeringsagenda
                  ISV middels de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk (JBR).
               
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, H.G.J. Bruins Slot
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 H.G.J. Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
