Brief regering : Monitor “Kindermarketing voor Voedingsproducten 2021”
31 532 Voedingsbeleid
Nr. 274 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 juni 2022
Met deze brief bied ik u de jaarlijkse monitor «Kindermarketing voor Voedingsproducten
2021» aan (bijlage 1).
In de periode januari tot en met december 2021 is door Panteia geïnventariseerd in
welke mate kinderen (0–13 jaar) met reclame voor voedingsmiddelen in aanraking kunnen
komen en in hoeverre de geïnventariseerde reclames lijken te voldoen aan de reclamecode
voor Voedingsmiddelen van de Nederlandse Reclamecode. In de reclamecode zijn afspraken
opgenomen die gelden voor marketing gericht op kinderen. De afspraken zijn door de
industrie gemaakt en zij is zelf verantwoordelijk voor de naleving. Elk jaar laat
ik de naleving monitoren. Mijn reflectie op de monitor «Kindermarketing voor Voedingsproducten
2021» zal ik opnemen in de brief na de zomer waarin ik u informeer over mijn aanpak
tegen overgewicht.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. van Ooijen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. van Ooijen, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport