Brief regering : Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk 2021
31 490 Vernieuwing van de rijksdienst
Nr. 316 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 mei 2022
Hierbij bieden wij u de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk (JBR) 2021 aan1. Dat doen wij vanuit de verantwoordelijkheid om in de bedrijfsvoering van het Rijk
                  de eenheid, kwaliteit en efficiëntie te bevorderen. In de jaarrapportage staat welke
                  ontwikkelingen er in 2021 waren op het gebied van de rijksbrede bedrijfsvoering.
               
De medewerkers van het Rijk zorgden ook in 2021 ervoor dat de dienstverlening en het
                  werken op locatie en thuis kon doorgaan. Medewerkers van het Rijk lieten hierbij zien
                  dat zij wendbaar en flexibel zijn. Bij het uitvoeren van het werk in 2021 zocht het
                  Rijk naar duurzame, veilige en nieuwe manieren van werken. In deze aanbiedingsbrief
                  lichten wij een aantal ontwikkelingen daaruit, die kenmerkend zijn geweest voor de
                  werkwijze in 2021. Deze ontwikkelingen sluiten aan bij de ambitie in het coalitieakkoord
                  (Bijlage bij Kamerstuk 35 788, nr. 77) om te werken aan een overheid die dienstbaar, dichtbij en toegankelijk is. Daarbij
                  zijn een robuuste en betrouwbare informatiehuishouding en een kwalitatief goed functionerend
                  Rijk belangrijke speerpunten die bijdragen aan de ambitie.
               
• Robuuste en betrouwbare informatiehuishouding
Iedere medewerker, iedere bestuurder en elke ketenpartner verwerkt en produceert informatie.
                  Informatie die belangrijk is voor het uitvoeren van onze kerntaken, als bewijs voor
                  ons handelen en als input voor beleidskeuzes. Het hebben van een robuuste en betrouwbare
                  informatiehuishouding is daarvoor een randvoorwaarde. Deze legt de basis voor goed
                  openbaar bestuur, ondersteunt de ontwikkeling naar een open overheid, en geeft mede
                  vorm aan de relatie met burgers. Dit is van groot belang, omdat de informatie-uitwisseling
                  tussen overheden en burgers en bedrijven door verdere digitalisering steeds meer digitaal
                  verloopt. De rijksoverheid zet in op de verbetering van de informatiehuishouding en
                  de herziening van de Archiefwet.
               
Op 1 juli 2021 zijn door alle ministeries en diverse Hoge Colleges van Staat en zbo’s
                  actieplannen voor de verbetering van de informatiehuishouding aan BZK geleverd. Er
                  zijn negen algemene prioriteiten afgesproken om de basis voor alle rijksonderdelen
                  op orde te krijgen. Daarnaast is er ruimte geboden voor organisatie-specifieke prioriteiten.
                  In 2021 ging de aandacht uit naar de schaarste van expertise en capaciteit om de verbetermaatregelen
                  te realiseren. We gaan extra capaciteit werven. Ook is een centraal opleidingsprogramma
                  voor informatieprofessionals in de maak. Om websites duurzaam te bewaren, heeft het
                  Rijk een centrale voorziening ingericht waarop alle ministeries zijn aangesloten.
                  Daarnaast maken we sinds 1 juli 2021 beslisnota’s openbaar, die in de categorieën
                  Wetgeving en Beleidsvorming vallen.
               
• Kwaliteit van het Rijk
Een kwalitatief hoogwaardige rijksoverheid vraagt ook een blijvende inzet om een aantrekkelijke
                  werkgever te zijn met een inclusieve werkcultuur en ruimte voor verschillende perspectieven
                  en dilemma’s.
               
o Versterking integriteit en aanpak discriminatie Rijk 2021
Het Rijk streeft naar een veilige werkomgeving met een inclusieve organisatiecultuur.
                        Een werkomgeving waarin ruimte is voor (on)zichtbare verschillen en iedereen zich
                        welkom en gewaardeerd voelt. Sociale veiligheid is essentieel om met elkaar te spreken
                        over integriteit(dilemma’s). Daarom zijn vorig jaar onder meer de workshops Sociale
                        veiligheid en Ongewenste omgangsvormen uitgevoerd en zijn meer gespreksbegeleiders
                        opgeleid. Ook de rijksbrede Week van de Integriteit heeft bijgedragen aan een veilige
                        bespreekcultuur. Daarnaast is gestart met de versterking van de aanpak van discriminatie
                        en racisme binnen de sector Rijk. Deze aanpak richt zich op het voorkomen en bestrijden
                        van vooroordelen, discriminatie en racisme op individueel én institutioneel niveau.
                        Ook bood het Rijk diverse trainingen aan om een inclusieve werkcultuur te bevorderen.
                        Deze waren onder meer gericht op werving en selectie, coaching en het voeren van gesprekken
                        binnen teams.
                     
o Versterken Ambtelijk Vakmanschap en het stimuleren van Grenzeloos Samenwerken 2021
Het vertrouwen herstellen tussen overheid en burgers is een kernopgave van dit kabinet.
                        Dat vraagt om een overheid die betrouwbaar, dienstbaar en rechtvaardig is. Maatschappelijke
                        opgaven staan centraal. Goed ambtelijk vakmanschap is hiervoor een belangrijke voorwaarde.
                        We werken samen over ministeries en bestuurslagen heen, om samen met de betrokkenen
                        in de samenleving te werken aan de maatschappelijke opgaven waarvoor we staan. Het
                        Rijk stimuleert dit en werkt aan het versterken van de professionaliteit. In 2021
                        is op interactieve wijze een gids gemaakt om te komen tot gemeenschappelijke publieke
                        waarden voor het werk van rijksambtenaren. Deze staat sinds de zomer van 2021 online2 en wordt doorontwikkeld. De gids moet bijdragen aan het verscherpen en verhelderen
                        van het gewenste morele kompas bij het handelen van ambtenaren, ook bij dilemma’s.
                        In de tweede helft van 2021 zijn gesprekken gevoerd over de waarden uit de gids en
                        over dilemma’s die medewerkers van het Rijk in hun werk ervaren. Ook vond een ABD-symposium
                        plaats rond grenzeloos samenwerken en ambtelijk vakmanschap.
                     
• Duurzame, veilige en nieuwe manieren van werken
Bij het uitvoeren van het werk in 2021 is gezocht naar duurzame, veilige en nieuwe
                  manieren van werken. Er is geëxperimenteerd met hybride werken en gewerkt aan de verduurzaming
                  van het Rijk. Ook is de informatiebeveiliging versterkt.
               
o Experimenteren met hybride werken in 2021
Hybride werken is het uitgangspunt voor werken bij het Rijk3. Het is een manier van werken, waarbij medewerkers en teams de ruimte hebben om bewuste
                        keuzes te maken in hoe, wanneer, met wie en waar wordt (samen)gewerkt: op een kantoor,
                        op locatie, thuis of elders. Het Rijk gaat daarbij mee in de brede beweging op de
                        arbeidsmarkt, met meerwaarde voor autonomie en werk-privébalans van medewerkers. In
                        de tweede helft van 2021 had het Rijk door de versoepeling van het thuiswerkadvies
                        voor het eerst enkele weken de ruimte om te leren en te experimenteren. In de CAO
                        Rijk zijn de eerste afspraken vastgelegd met het oog op het hybride werken. Veel vergaderzalen
                        zijn aangepast. Ook zijn hulpmiddelen voor medewerkers en leidinggevenden ontwikkeld.
                     
o Versterken van duurzaamheid binnen de bedrijfsvoering
De maatschappelijke opgave om te verduurzamen blijft onverminderd urgent. Om de klimaatneutrale
                        bedrijfsvoering in 2030 te halen, is een versnelling nodig. De rijksoverheid zette
                        het afgelopen jaar onder meer de volgende stappen naar een klimaatneutrale bedrijfsvoering
                        in 2030. Het Rijk heeft besloten de CO2-prestatieladder in te voeren. Met dit hulpmiddel kan het Rijk concrete en meetbare
                        afspraken maken in contracten met aanbieders van producten en diensten. In december
                        2021 besloot het Rijk een interdepartementaal programmateam op te richten om versnelling
                        mogelijk te maken en te ondersteunen bij de overgang en invoering naar een duurzame
                        bedrijfsvoering en inkoop.
                     
o Informatiebeveiliging bij het Rijk
Voor een kwalitatief hoogstaande en goed functionerende rijksoverheid moet de informatiebeveiliging
                        op orde zijn. In het licht van de toegenomen digitale dreigingen, werken de Chief
                        Information Security Officer (CISO) Rijk en de CISO’s van de ministeries aan deze
                        informatiebeveiliging. Ter versterking hiervan zijn in 2021 verschillende stappen
                        gezet. Zo is er een procedure afgesproken voor opvolging van dringende beveiligingsadviezen.
                        Ook zijn een handreiking en software ontwikkeld voor het inrichten van een doorlopende
                        kwetsbaarhedenscan bij rijksorganisaties. Over 2021 heeft elk ministerie een in control-verklaring
                        of een informatiebeveiligingsbeeld opgesteld. Deze documenten en de jaarlijkse onderzoeken
                        van de Auditdienst Rijk naar de informatiebeveiliging bij de ministeries vormen de
                        basis voor gesprekken van de CISO Rijk met de ministeries. Daarmee kan een continu
                        verbeterproces worden ingericht. In 2021 zijn, op alle niveaus, gesprekken gevoerd
                        met de ministeries over de aandacht voor de dreigingen en risico’s van cyberaanvallen
                        op het ministerie. Aandachtspunten hieruit zijn verwerkt in het thema Versterken Digitale
                        Weerbaarheid van de in I-strategie 2021–2025, die in september 2021 aan de Tweede
                        Kamer is gestuurd.
                     
Zo werkt het Rijk binnen de bestaande kaders met deze en andere in de JBR beschreven
                  ontwikkelingen continu aan professionalisering om een betrouwbare, dienstbare en toegankelijke
                  overheid te zijn.
               
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, H.G.J. Bruins Slot
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, A.C. van Huffelen
Indieners
- 
              
                  Indiener
 H.G.J. Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
- 
              
                  Medeindiener
 A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
