Brief regering : Voortgang experiment gesloten coffeeshopketen
24 077 Drugbeleid
Nr. 489 BRIEF VAN DE MINISTERS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT EN VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 maart 2022
Met deze brief informeren wij uw Kamer over de uitwerking van de afspraken uit het
                  coalitieakkoord betreffende het Experiment gesloten coffeeshopketen en de voortgang
                  van het experiment. Hieronder gaan wij in op de stand van zaken met betrekking tot
                  de telers, de planning van het experiment en de voortgang van de voorbereidingen van
                  het experiment.
               
Uitwerking opgaven coalitieakkoord
We vinden het allereerst van belang te melden dat het experiment met de gedecriminaliseerde
                  toevoer aan coffeeshops van op kwaliteit gecontroleerde wiet wordt voortgezet. In
                  het coalitieakkoord zijn nadere afspraken gemaakt, die we nu aan het uitwerken zijn
                  (Kamerstuk 35 788, nr. 77). De eerste opgave betreft uitbreiding van het experiment met een grote stad. Wel
                  dient voor deelname van een elfde gemeente dient de wet- en regelgeving aangepast
                  te worden. In de Wet Experiment gesloten coffeeshopketen (Kamerstuk 34 977) is nu vastgelegd dat maximaal tien gemeenten aan het experiment deelnemen en de
                  betreffende tien gemeenten zijn aangewezen in het Besluit Experiment gesloten coffeeshopketen.
                  De wetswijziging is in voorbereiding en het streven is om de wet- en regelgeving aan
                  het einde van dit jaar te hebben aangepast. Bij de G4-gemeenten hebben wij interesse
                  in deelname aan het experiment gepolst.
               
De tweede opgave betreft het vaststellen van criteria voor de beoordeling van de uitkomst
                  van het experiment op het gebied van criminaliteit, volksgezondheid en preventie.
                  Op dit punt zijn we bezig met de uitwerking hiervan. We zullen uw Kamer daarover voor
                  de zomer informeren. De derde opgave betreft het aanbieden van het kabinetsstandpunt
                  op basis van een evaluatieverslag over het experiment aan uw Kamer en de Eerste Kamer
                  in 2024. We zijn op dit moment met de onderzoekers en de Begeleidings- en Evaluatiecommissie
                  in gesprek over hoe het beste uitvoering gegeven kan worden aan deze opgave.
               
De vierde opgave uit het coalitieakkoord betreft het treffen van juridische en praktische
                  voorbereidingen om na afloop van de experimenten zoveel mogelijk direct te kunnen
                  handelen in lijn met de uitkomst hiervan. Hier zullen we de komende tijd invulling
                  aan geven.
               
Stand van zaken telers en planning
Er zijn nu acht telers aangewezen. De verwachting is dat de negende en tiende teler
                  ook snel aangewezen worden. De aangewezen telers zijn bezig met het opzetten van hun
                  teeltbedrijf. De voorbereidingen bestaan onder andere uit het aankopen van de locatie,
                  aanvragen van lokale vergunningen, contracten afsluiten met energieleveranciers en
                  de bouw en inrichting van de teeltfaciliteit.
               
Op dit moment bevindt het experiment zich in de voorbereidingsfase. De telers, coffeeshophouders
                  in deelnemende gemeenten, toezichthouders en gemeenten bereiden zich voor op de volgende
                  fase: de overgangsfase. Tijdens de overgangsfase mogen de deelnemende coffeeshops
                  de hennepproducten van de voor dit experiment aangewezen telers verkopen, naast de
                  gedoogde verkoop. De overgangsfase duurt zes weken en daarna volgt de experimenteerfase.
                  Vanaf dat moment mogen de deelnemende coffeeshops uitsluitend hennepproducten verkopen
                  van de aangewezen telers. Het is de coffeeshops dan niet meer toegestaan om producten
                  uit het illegale circuit te verkopen. De experimenteerfase duurt vier jaar.
               
In de Kamerbrief van 4 november 20211 hebben we aangegeven ernaar te streven om in de loop van de tweede helft van 2022
                  te starten met de overgangsfase. Inmiddels is helaas gebleken dat starten in 2022
                  niet meer reëel is. Hier speelt mee dat de selectieprocedure van de laatste telers
                  langer duurt dan verwacht en een aantal telers problemen heeft met het verkrijgen
                  van de locatie. Daarnaast kunnen de telers, met voortschrijdend inzicht, inmiddels
                  een meer realistische inschatting geven van hun benodigde voorbereidingstijd.
               
Op basis van de nieuwe informatie over de voorbereidingstijd van de telers schatten
                  wij in dat de overgangsfase kan starten in het tweede kwartaal van 2023, omdat dit
                  het eerste moment is waarop naar verwachting de kwantiteit, kwaliteit en diversiteit
                  van de geproduceerde hennep en hasjiesj voldoende is om de deelnemende coffeeshops
                  volledig en bestendig te kunnen bevoorraden. Bij starten voordat het aanbod aan deze
                  voorwaarden voldoet, bestaat het risico dat de voorraden van de coffeeshops leeg raken,
                  de prijzen extreem stijgen en/of de consumenten ontevreden zijn over het nieuwe aanbod.
                  Met als risico dat de consumenten uitwijken naar de illegale markt. Onze inzet is
                  snel te starten met de overgangsfase, maar de weg naar de start blijkt hobbelig te
                  zijn. Het constateren en oplossen van de uitdagingen en problematiek gedurende de
                  voorbereiding is echter onderdeel van het experiment en geeft waardevolle inzichten
                  over het doel van het experiment, hoe te komen tot een gesloten coffeeshopketen met
                  op kwaliteit gecontroleerde hennep en hasjiesj. We monitoren het proces nauwlettend
                  om te bezien of de planning nog steeds realistisch is. Hierbij zijn we steeds alert
                  op mogelijkheden tot versnelling.
               
De overgangsfase start daadwerkelijk op de datum waarop de kwantiteit, kwaliteit en diversiteit van de geproduceerde hennep
                  en hasjiesj voldoende is om de deelnemende coffeeshops volledig en bestendig te kunnen
                  bevoorraden, en als wordt voldaan aan de voorwaarden van een gesloten keten. Dit punt
                  kan worden bereikt voordat álle telers gereed zijn om te leveren.
               
Het daadwerkelijke startmoment van de overgangsfase wordt in een ministerieel besluit
                  vastgelegd en gepubliceerd in de Staatscourant. We zullen uw Kamer informeren over
                  de voortgang. Als bijlage aan deze Kamerbrief is de tijdlijn van het experiment toegevoegd,
                  die het onderscheid tussen de verschillende fases visueel maakt2.
               
Bankrekening
Een aantal telers geeft aan problemen te hebben met het verkrijgen van een bankrekening.
                  De banken zien bij deze telers belemmeringen om dienstverlening aan te bieden, voortvloeiend
                  uit hun taken en verantwoordelijkheden vanuit de Wet ter voorkoming van witwassen
                  en financieren van terrorisme. Met betrokken partijen, waaronder het Ministerie van
                  Financiën, De Nederlandsche Bank, de betrokken banken en de telers zelf wordt gezocht
                  naar oplossingen. Hierover zullen wij uw Kamer voor aankomende zomer berichten.
               
Voortgang voorbereiding experiment
Onderzoek
Het onderzoeksconsortium gaat de geslotenheid van de keten en de effecten op het gebied
                  van criminaliteit, veiligheid, overlast en volksgezondheid monitoren. Het onderzoek
                  wordt begeleid door een Begeleidings- en Evaluatiecommissie. In het najaar van 2021
                  is het onderzoeksconsortium gestart met de nulmeting, die de situatie voorafgaand
                  aan het experiment in kaart brengt. Op een later moment worden vervolgens de effectmetingen
                  vergeleken met de nulmeting, om te bezien welke effecten er opgetreden hebben als
                  gevolg van het experiment. Aangezien veldwerk onderdeel is van de dataverzameling
                  is de meting in verband met de coronamaatregelen eind vorig jaar gepauzeerd. Inmiddels
                  is de dataverzameling hervat en naar verwachting is deze in april 2022 afgerond.
               
Track and Trace systeem
Het Track and Trace systeem, dat wordt ontwikkeld ter ondersteuning van het toezicht
                  op de geslotenheid van de keten, is grotendeels klaar. In het Track and Trace systeem
                  worden de hennep en hasjiesj vanaf het productieproces tot en met de verkoop of afvalvernietiging
                  gevolgd en geregistreerd. Het gebruik van dit Track and Trace systeem is verplicht
                  voor alle telers en coffeeshophouders die deelnemen aan het experiment, met verschillende
                  apps voor telers, inspecties en coffeeshops. Tijdens de ontwikkeling hebben de betrokken
                  gebruikersgroepen input geleverd. Inmiddels hebben zowel de aangewezen telers, de
                  landelijke toezichthouders (de Inspectie van Justitie en Veiligheid, IJenV, en de
                  Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit, NVWA), de gemeentelijke toezichthouders en
                  de coffeeshops deel kunnen nemen aan een gebruikerstest. Tijdens deze test is gebleken
                  dat het systeem werkt en toegankelijk is. Inmiddels werkt IJenV aan een een set van
                  rapportages waarmee zij de data in Track and Trace kan analyseren, onder meer noodzakelijk
                  voor het «toezicht op afstand». De eerste teler(s) die gereed zijn zullen samen met
                  de landelijke toezichthouders de eerste groep gebruikers van het systeem zijn. Met
                  de start van de teelt van de eerste teler zullen de IJenV en NVWA dan ook starten
                  met hun toezichthoudende taken.
               
Preventie
De ontwikkeling en implementatie van een aantal instrumenten die van belang zijn voor
                  het preventiebeleid in de experimentgemeenten verloopt volgens planning. Zo heeft
                  het Trimbos-instituut een conceptmodel Preventie- en Handhavingsplan Cannabis ontwikkeld
                  dat het komende half jaar in twee experimentgemeenten als pilot getest zal worden
                  en daarna ook gebruikt kan worden in andere gemeenten. Op basis van de ervaringen
                  van de pilotgemeenten wordt het model zo nodig aangepast. Daarnaast is de tekst van
                  de bijsluiter met gebruiksinformatie, die telers aan hun producten moeten toevoegen,
                  geactualiseerd op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten.3 Andere in gang gezette activiteiten zijn de uitrol van diverse laagdrempelige online
                  zelfhulpinterventies voor diverse doelgroepen met verschillende problematiek. Dit
                  gebeurt in nauwe samenwerking met de instellingen voor verslavingszorg. Ook wordt
                  er samen met de instellingen voor verslavingszorg gewerkt aan ondersteunende materialen
                  voor de communicatie over het experiment met netwerkpartners (onderwijs, jongerenwerk)
                  en inwoners (jongeren, ouders, coffeeshopbezoekers, overige geïnteresseerden). Dit
                  gebeurt in de vorm van een FAQ-document en voorbeeldteksten.
               
Wijziging Regeling en Besluit
Op 16 februari jl. is een gewijzigde versie van de Regeling experiment gesloten coffeeshopketen
                  gepubliceerd.4 Een voorstel voor wijziging van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen is
                  eerder geconsulteerd en ligt op dit moment voor advies bij de Afdeling advisering
                  van de Raad van State. Als gevolg van de voorgestelde wijzigingen van het besluit
                  zal ook de regeling op enkele punten moeten worden aangepast. De verwachting is dat
                  deze wijzigingen tezamen in april of mei in werking zullen treden.
               
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers
De Minister van Justitie en Veiligheid,
                  D. Yeşilgöz-Zegerius
Indieners
- 
              
                  Indiener
 E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 
              
                  Medeindiener
 D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid
