Brief regering : Humanitaire inspanningen voor Oekraïne en buurlanden
36 045 Situatie in de Oekraïne
Nr. 44
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BUITENLANDSE HANDEL EN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 maart 2022
Ongekende crisis, ongekend snelle respons
De Russische invasie in Oekraïne heeft een humanitaire crisis in gang gezet van ongekende
omvang. In Oekraïne zelf zitten op veel plaatsen burgers opgesloten in onveiligheid.
Noch overheidsinstanties noch humanitaire organisaties krijgen de kans in hun primaire
levensbehoeften te voorzien of hen te helpen een veilig heenkomen te zoeken. Tegelijkertijd
is in zeer korte tijd een enorme stroom vluchtelingen op gang gekomen die nog geenszins
vermindert. Maar ook de humanitaire respons van de buurlanden, van de EU en van het
internationale noodhulpsysteem is van uitzonderlijke snelheid en omvang, net als de
publieke mobilisatie om getroffenen te helpen.
Met de kanttekening dat de situatie van uur tot uur verandert allereerst een paar
kerngegevens:
– Op 16 maart waren er ruim 1.85 mln mensen ontheemd binnen Oekraïne en 3 mln mensen
gevlucht uit Oekraïne. Van hen bevonden zich op 16 maart 1.9 mln in Polen, ruim 491.000
in Roemenië, meer dan 351.000 in Moldavië, ruim 283.000 in Hongarije en meer dan 228.000
in Slowakije. Tegen de 169.000 mensen weken uit naar Rusland en rond 2.100 naar Belarus.
– De VN geeft aan dat binnen Oekraïne 12 mln mensen hulp behoeven.
– De WHO had op 14 maart 24 aanvallen op gezondheidsfaciliteiten vastgesteld.
De internationale humanitaire respons kwam binnen zeer korte tijd op gang. Mede dankzij
de voorspelbare meerjarige Nederlandse steun konden de Verenigde Naties en de Rode
Kruis beweging vrijwel direct hun activiteiten in Oekraïne en buurlanden opschalen
en aanpassen. Zo informeerde ik u dat het VN Central Emergency Response Fund (CERF) op de eerste dag na de inval meteen USD 20 mln ter beschikking stelde voor
de humanitaire respons in Oekraïne.1 Binnen enkele dagen verleenden onder andere UNICEF, WFP, WHO, IOM en UNHCR, die al
aanwezig waren in verband met de conflictsituatie in Oost-Oekraïne, met CERF-fondsen
steun in grote delen van Oekraïne. Inmiddels is door het CERF een tweede bijdrage
beschikbaar gemaakt van nog eens USD 40 mln. Met een jaarlijkse bijdrage van EUR 55
mln is Nederland de vijfde donor van het CERF en maakte deze snelle respons zo mede
mogelijk. Ook door het Contingency Fund for Emergencies van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waar Nederland aan bijdraagt is inmiddels
USD 10.2 mln beschikbaar gesteld voor de aankoop en levering van essentiële medische
hulpmiddelen. Ook van dit fonds is Nederland vijfde donor.
Ook de Rode Kruis beweging ontvangt van Nederland meerjarige financiering en heeft
zowel in Oekraïne als in buurlanden zeer snel opgeschaald. Tegelijkertijd kwam de
respons op gang van de Europese Unie, met name van de EU-buurlanden van Oekraïne,
en daarnaast van Moldavië. In deze landen komt een groot deel van de vluchtelingen
terecht. De EU biedt financiële en materiële steun voor de opvang van vluchtelingen.
Daarbij wordt gebruik gemaakt van zowel interne EU-fondsen als van budget voor externe
samenwerking. Ook aan deze respons draagt Nederland als lidstaat bij.
Omdat de nood zo snel toenam heeft het Kabinet inmiddels in aanvulling op de langer
lopende humanitaire financiering een additionele bijdrage toegezegd aan de VN-respons
in Oekraïne, ter hoogte van EUR 20 mln. Daarnaast heb ik namens het Kabinet steun
toegezegd aan de respons van de Nederlandse Samenwerkende Hulporganisaties, ter hoogte
van EUR 15 mln, voor inspanningen in Oekraïne en opvang van vluchtelingen in buurlanden.
Voor deze beide bijdragen wordt het Nederlandse noodhulpbudget opgehoogd van EUR 430
mln naar EUR 465 mln.
De specifieke Nederlandse bijdragen tot op dit moment zijn verwerkt in deze brief.
Voor een kort overzicht daarvan verwijs ik naar bijlage 1.
Humanitaire respons: Nederlandse steun versterkt coördinatie en effectiviteit
De gevolgen van dit conflict spelen zich af aan de grenzen van de EU en daarbinnen.
Er wordt een breed gedeelde verantwoordelijkheid getoond voor de humanitaire respons
en de opvang van vluchtelingen, door een veelheid aan autoriteiten, organisaties en
burgers. Coördinatie is van essentieel belang. De primaire verantwoordelijkheid voor
de coördinatie van de humanitaire respons in Oekraïne (waaronder vanuit de omringende
landen) ligt bij het VN Office for the Coordination of Humanitarian Aid (OCHA). Voor de coördinatie van de respons en crisisopvang binnen de EU zijn nationale
autoriteiten en de EU zelf verantwoordelijk. In Moldavië functioneren behalve nationale
systemen zowel (externe) coördinatie- en ondersteuningsmechanismen van de EU als de
reguliere VN-mechanismen. De Rode Kruis Beweging – dat wil zeggen het Internationale
Comité van het Rode Kruis, de Internationale Federatie van Rode Kruis Rode Halve Maan
en nationale Rode Kruis Verenigingen waaronder het Nederlandse Rode Kruis – die in
alle getroffen landen werkt, zorgt voor onderlinge afstemming van alle Rode Kruis
inspanningen en coördineert met andere humanitaire organisaties en autoriteiten.
Nederland streeft naar heldere afbakening van verantwoordelijkheden tussen betrokken
organisaties en geeft eigen steun zo vorm dat deze de coördinerende functie versterkt.
Zo wordt de additionele bijdrage van EUR 20 mln voor noodhulp in Oekraïne verstrekt
via het door OCHA gecoördineerde Ukrainian Humanitarian Fund. Verzoeken van overheden om goederen in-kind worden zoveel mogelijk via het European Civil Protection Mechanism (UCPM) beoordeeld en afgehandeld. Voor de opvang van vluchtelingen binnen de EU beschikken
de direct betrokken EU-lidstaten zelf over de nodige bestuurscapaciteit en hun nationale
coördinatiesystemen spelen een leidende rol, met EU-steun. Zij krijgen daarbij technische
ondersteuning van de gemandateerde VN-organisaties, met name UNHCR. Nederland acht
het daarbij van belang dat deze VN-organisaties complementair optreden aan de EU en
haar lidstaten. Nederland verwelkomt het feit dat dit ook nadrukkelijk de benadering
is die de Hoge Commissaris voor Vluchtelingen Filippo Grandi uitdraagt.
Ook in en vanuit Nederland is een goed gecoördineerde respons van groot belang. Het
Ministerie van Buitenlandse Zaken staat in contact met onder meer het Nederlandse
Rode Kruis, de partners van de Dutch Relief Alliance en de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) over noden, aanpak en onderlinge coördinatie.
Hiermee wordt gestand gedaan aan de roep om een gezamenlijke aanpak in de motie van
de leden Ceder en Agnes Mulder2. Mijn eerdergenoemde extra bijdrage van EUR 15 mln wordt in lijn met deze gedachte
verstrekt aan de Samenwerkende Hulp Organisaties.
Particuliere initiatieven wordt geadviseerd de krachten te bundelen en te werken met
of via professionele platforms en organisaties. Overigens hebben onder meer de Poolse
autoriteiten inmiddels logistieke verzamelpunten ingericht voor het kanaliseren van
– ook particulier verzamelde – goederen die bestemd zijn voor Oekraïne.
Naast coördinatie is het zeker stellen van humanitaire toegang in Oekraïne de grootste
uitdaging voor de internationale gemeenschap om al toegezegde hulp op adequate en
efficiënte wijze te krijgen waar hij nodig is.
Humanitair oorlogsrecht en toegang
Het kabinet maakt zich grote zorgen over schendingen van het humanitair oorlogsrecht
door de Russische Federatie. Dit recht bepaalt onder meer dat in alle conflictsituaties
de burgerbevolking en burgerobjecten moeten worden ontzien. Humanitaire hulp mag niet
worden belemmerd en strijdende partijen hebben de plicht om humanitaire hulp te faciliteren.
Burgers die willen vertrekken moet veilige doorgang worden geboden. Uithongering,
bijvoorbeeld door het afsnijden van voedselhulp, mag niet worden ingezet als methode
van oorlogvoering.
Strikte naleving van het humanitair oorlogsrecht in al zijn aspecten en door alle
partijen is van essentieel belang. Ook in internationale oproepen daartoe dient steeds
het humanitair oorlogsrecht in zijn totaliteit te worden benoemd. De internationale
gemeenschap moet niet toestaan dat Rusland medewerking bij het nakomen van verplichtingen
op basis van het humanitair oorlogsrecht tot wisselgeld maakt bij politieke onderhandelingen
over het beëindigen van het conflict.
Samen met andere landen, de VN en de EU grijpt Nederland daarom elke gelegenheid aan
om Rusland op te roepen het internationaal recht, waaronder het humanitair oorlogsrecht,
na te leven. Dit is ook opgenomen in de door de Algemene Vergadering van de VN aangenomen
resolutie van 2 maart over de agressie tegen Oekraïne (141 voorstemmen, 35 onthoudingen
en 5 tegenstemmen) en in de resolutie van de VN Mensenrechtenraad op 3 maart over
de situatie van de mensenrechten in Oekraïne als gevolg van de Russische agressie
(32 voorstemmen, 13 onthoudingen en 2 tegenstemmen).
Bij onderhandelingen over humanitaire toegang hebben de VN en het Rode Kruis een leidende
rol. UN OCHA heeft een coördinerende taak, het Internationale Comité voor het Rode
Kruis is de hoeder van het humanitair oorlogsrecht. Humanitaire organisaties hebben,
in nauw contact met de Oekraïense autoriteiten, inzicht in waar de noden het hoogst
zijn en waar extra inzet op bescherming of evacuatie noodzakelijk is. Zij kunnen eraan
bijdragen dat afspraken over bijvoorbeeld humanitaire corridors ten behoeve van de
veilige evacuatie van burgers concreet, specifiek en actiegericht zijn.
Nederland steunt actief de inzet van VN, Rode Kruis en humanitaire NGOs op humanitaire
toegang en ongehinderde hulpverlening. In een coalitie met gelijkgezinde landen reageert
Nederland snel en consistent, diplomatiek en politiek, in algemene zin en bij specifieke
gevallen, om ongehinderde toegang en bescherming van burgers en humanitaire werkers
af te dwingen. De vorm waarin deze inspanningen plaatsvinden wordt sterk bepaald door
de behoeften van de humanitaire onderhandelaars (VN, Rode Kruis). Nederland zal waar
nodig en mogelijk speciaal ook resolutie 2417 over honger als oorlogswapen in stelling
brengen. Deze resolutie van de VN Veiligheidsraad werd in 2018 unaniem aangenomen
op voordracht van Nederland, Zweden en Koeweit. Met deze inzet voert het Kabinet de
op humanitaire toegang gerichte onderdelen uit van de motie van de leden Stoffer en
Ceder3. Ook de noodzaak van actieve preventie van mensenhandel heeft de aandacht van het
Kabinet. Dit vormt onderwerp van overleg met onder meer UNHCR en binnen de EU. Tenslotte
heeft Nederland binnen en vanuit de EU gezorgd voor humanitaire uitzonderingsgronden
in sanctiepakketten. Hiermee wordt voorkomen dat sancties onbedoeld het werk van humanitaire
organisaties onmogelijk maken.
Het is van groot belang dat onderzoek wordt gedaan naar schendingen van mensenrechten
en humanitair oorlogsrecht en dat hier bewijs van wordt verzameld voor gebruik in
toekomstige rechtszaken. De eerste stappen zijn daartoe al gezet: aanklager Khan van
het Internationaal Strafhof is een onderzoek begonnen naar de situatie in Oekraïne
en de VN-Mensenrechtenraad heeft een Commission of Inquiry opgericht met een focus
op bewijsgaring van schendingen begaan in Oekraïne. Nederland heeft zich hier hard
voor gemaakt. Nederland geeft daarnaast EUR 1 mln aan de VN-mensenrechtenorganisatie
OHCHR. Hiermee kan de OHCHR zich verder inzetten voor mensenrechten in Oekraïne en
het documenteren en rapporteren van schendingen van mensenrechten.
De humanitaire respons in concreto
Zoals eerder aangegeven wordt noodhulp en opvang geboden door de internationale gemeenschap,
inclusief Nederland. Niet alleen Oekraïne maar ook Moldavië en zoals gevraagd in de
motie van het lid Van Haga4 ook Polen en andere EU buurlanden worden gesteund. Over de concrete humanitaire steun,
internationaal en van Nederland, hieronder per land/regio meer.
Oekraïne
Daags na de Russische invasie publiceerde OCHA een Flash Appeal voor humanitaire hulp
in Oekraïne, waaraan zoals eerder genoemd Nederland een extra bijdrage heeft toegezegd
van EUR 20 mln. De VN werkt onder dit appeal onder meer samen met lokale organisaties
met kennis van de situatie ter plaatse.
Ook wordt humanitaire hulp geboden door het Oekraïense Rode Kruis, dat door het internationale
noodappeal van het IFRC wordt ondersteund. Het Internationale Comité van het Rode
Kruis biedt hulp in Oekraïne en heeft daarvoor eveneens een noodappeal gepubliceerd.
Het Nederlandse Rode Kruis stelt uit de door het Ministerie gefinancierde blokallocatie
een bedrag beschikbaar van EUR 1.5 mln. voor de door de IFRC gecoördineerde humanitaire
respons van Rode Kruisverenigingen in Oekraïne en andere getroffen landen. Deze bijdrage
is additioneel aan de algemene Nederlandse bijdrage in 2022 aan het ICRC van EUR 50
mln en aan het IFRC van EUR 1.1 mln5.
Reeds voor de Russische invasie ontving Oekraïne humanitaire steun van de EU via het
Humanitarian Implementation Plan (HIP). De indicatieve bijdrage voor 2022 bedroeg EUR 24 mln. Met het oog op de ontwikkelingen
heeft de Europese Commissie voor EUR 90 mln aan additionele financiële middelen vrijgemaakt
voor Oekraïne en omringende landen. Eveneens heeft de Europese Commissie aangegeven
EUR 500 mln bij te dragen aan het opvangen van de humanitaire gevolgen van de oorlog
in Oekraïne. De EU is nog in consultatie over de verdeling van deze middelen. Verder
is via het EU Civil Protection Mechanism (UCPM) inmiddels voor EUR 100 mln aan goederen geleverd aan Oekraïne en Moldavië,
Polen en Slowakije. Nederland heeft via het UCPM reeds medische goederen bijgedragen
voor humanitaire hulp in Oekraïne en goederen voor opvang in Moldavië; totale waarde
ca. EUR 2 mln.
Jaarlijks ontvangt de Dutch Relief Alliance (DRA) een bijdrage van EUR 15 mln voor noodhulp respons in acute crises. Op initiatief
van de alliantie is hiervan nu EUR 2.5 mln vrijgemaakt voor een acute DRA-respons
in Oekraïne. DRA leden Dorcas, Save the Children en Cordaid verlenen humanitaire hulp
in en rondom Poltava, Ternopil, Kyiv, Ivano-Frankivsk, Transcarpathië en Zaporizja.
De EU ondersteunt Oekraïne niet alleen humanitair. Over andere vormen van steun –
door zowel Nederland als de EU – werd Uw Kamer recentelijk over geïnformeerd in een
aparte brief.6
Moldavië
Sinds het uitbreken van de crisis ondersteunt de EU Moldavië via verschillende kanalen,
waaronder met een financiële bijdrage van EUR 8 mln voor humanitaire hulp. Daarnaast
is er een additioneel bedrag van EUR 15 mln beschikbaar gesteld aan Moldavië voor
bescherming, doorreis, repatriëring en re-integratie van Oekraïense vluchtelingen.
Via het UCPM heeft Moldavië inmiddels van 13 EU-lidstaten steun in natura ontvangen.
Nederland heeft als eerste EU-land via dit mechanisme hulpgoederen verzonden voor
de opvang van vluchtelingen in Moldavië t.w.v. EUR 533.000. Naast de ondersteuning
voor de korte termijn werkt de EU aan een macro-financieel steunpakket ter waarde
van EUR 150 mln bovenop het al lopende economisch herstelplan ter waarde van EUR 600
mln.
Moldavië maakt deel uit van de Nederlandse kiesgroep bij de Wereldbank en het IMF.
Nederland ondersteunt Moldavië bij het aanvragen van financiële steun bij deze instellingen.
Moldavië heeft inmiddels een verhoging van het lopende IMF-programma aangevraagd en
gesprekken hierover zijn gaande. De Wereldbank onderzoekt op dit moment de impact
van de oorlog op de omliggende regio, en beziet hoe onder andere Moldavië ondersteund
kan worden. Vanuit de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD), waar
Moldavië overigens geen onderdeel uit maakt van de Nederlandse kiesgroep, wordt momenteel
een programma van EUR 2 mld voor Oekraïne en andere geraakte landen opgezet, waaronder
ook Moldavië. Dit programma moet directe ondersteuning bieden op het terrein van energiezekerheid,
gemeentelijke diensten, handelsfinanciering en liquiditeit voor het MKB, de financiële
sector en kapitaalmarkten.
De Rode Kruis beweging en de VN zijn actief in Moldavië en konden snel opschalen,
wederom mede dankzij meerjarige Nederlandse financiering.
Aangrenzende EU-lidstaten
In de EU is zeer eensgezind en met solidariteit uit alle lagen en structuren van de
samenleving – nationale en lokale overheden, bedrijfsleven en burgers – gereageerd
op de vluchtelingenstroom. In Polen is bijvoorbeeld een ongekende volksmobilisatie
te zien, zonder welke het onmogelijk zou zijn de grote aantallen vluchtelingen op
te vangen. Inmiddels komen vanuit enkele Europese lidstaten signalen dat de grenzen
van de opvangcapaciteit binnenkort worden bereikt. Het kabinet volgt de situatie hier
op de voet en voert hierover voortdurend overleg, ook in EU-kader. De EU-lidstaten
waar de Oekraïense vluchtelingen aankomen kunnen aanspraak maken op diverse EU-ondersteuningsmechanismen.
In hun crisisrespons worden zij vanuit de EU vooral ondersteund door leveranties van
goederen via het UCPM. Tevens draagt de EU bij aan de coördinatie van de crisisrespons
door experts in te zetten. Momenteel zijn er Emergency Response Coordination Centre Liaison Officers uitgezonden in Polen, Roemenië en Slowakije voor de coördinatie van inkomende hulp.
Speciale ondersteuning die mede door Nederland wordt geboden is expertise op het gebied
van psychosociale zorg, waar veel vraag naar is. In Hongarije en in Polen zijn experts
geplaatst die hulporganisaties en instellingen in de regio bijstaan bij het integreren
van deze zorg in hun werk.
Zoals eerder aangegeven zijn ook in de getroffen EU-lidstaten verschillende VN organisaties
actief, waaronder UNHCR, UNICEF en het WFP. Ook de Rode Kruis Beweging biedt hier
steun, waaronder met Nederlandse overheidsfinanciering.
Humanitaire gevolgen van de crisis wereldwijd
De oorlog in Oekraïne heeft ook gevolgen op mondiaal niveau. Energieprijzen stijgen.
Voedselonzekerheid neemt toe. Minister Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
ging in zijn brief aan Uw Kamer van 10 maart jl. al in op de situatie op Europese
landbouwmarkten in relatie tot de situatie in Oekraïne7. Wij werken op dit terrein nauw met elkaar samen.
Wereldwijd zal armoede groeien. Nationale voedselvoorraden in een aantal landen zullen
uitgeput raken. Afhankelijkheid van humanitaire hulp zal groeien, net als de kosten
van het bieden van die hulp. Deze consequenties mogen niet worden miskend en verdienen
mondiale aandacht.
Er was al sprake van lage voedselvoorraden, sterk stijgende voedselprijzen en toenemende
honger. De situatie zal verder verslechteren omdat het aanbod uit Oekraïne en Rusland
(deels) wegvalt. Ook komt de beschikbaarheid van kunstmest in gevaar, waarvan Rusland
en Belarus belangrijke producenten zijn.
Diverse landen in Sub-Sahara Afrika, de MENA-regio en Zuid Azië zijn afhankelijk van
graanimport uit Oekraïne en Rusland. Op de korte termijn wordt een stijging van de
marktprijzen verwacht en bij een langer aanhoudende crisis ook acute tekorten. Libanon
heeft inmiddels rantsoenering aangekondigd. In de MENA-regio wordt gevreesd voor sociale
onrust als gevolg van hogere voedsel- en energieprijzen.
Het aantal ondervoede mensen wereldwijd kan in 2022/2023 volgens de VN Voedsel- en
Landbouworganisatie (FAO) met 8 tot 13 mln mensen toenemen.8 Tegelijkertijd stijgen de kosten voor het lenigen van de noden vanwege de stijgende
voedsel-, kunstmest- en energieprijzen. De FAO waarschuwt dat door de crisis voedselprijzen
verder kunnen stijgen met 8 tot 22%.
Deze stijgende prijzen hebben directe gevolgen voor humanitaire operaties. WFP verwacht
dat hun uitgaven met USD 29 mln per maand zullen toenemen waarvan USD 23 mln aan additionele
kosten voor voedsel en USD 6 mln aan additionele transportkosten. Dit is bijvoorbeeld
zichtbaar in Somalië, waar bijna de helft van de bevolking voedselonzeker is en de
verhoogde kosten voor WFP een financieringstekort veroorzaken waardoor de hulpstroom
mogelijk vanaf april stil komt te liggen, ten tijde van een historische droogte. Anticiperende
actie van humanitaire organisaties is in een situatie als deze nog crucialer. Maar
bij zo sterk oplopende prijzen is het vermogen van het humanitair bestel om deze op
te vangen uiteraard beperkt.
Nederland onderzoekt momenteel hoe in internationaal verband adequaat actie kan worden
ondernomen om de te verwachten secundaire, zich opstapelende gevolgen van de crisis
in Oekraïne het hoofd te bieden. SG VN Guterres heeft de oprichting aangekondigd van
een Global Crisis Response Group on Food, Energy and Finance. Nederland praat mee over mandaat en taakstelling van deze groep. Ook met gelijkgezinden
zal nauw worden opgetrokken, zoals bijvoorbeeld in de Group of Friends of Action on Conflict and Hunger. Ook de FAO beziet op welke wijze geconsolideerde actie kan worden vormgegeven. Ik
heb het voornemen hierover op zeer korte termijn zelf met de Uitvoerend Directeuren
van FAO en WFP in gesprek te gaan.
Een belangrijk uitgangspunt is dat investeringen in de veerkracht van het internationale
systeem voor voedselzekerheid de potentiële toename van humanitaire noden helpen af
te remmen. In de Nederlandse ontwikkelingsinspanningen blijft de inzet om voedselzekerheid
op structurele basis te versterken, in multilateraal verband (FAO, IFAD, Wereldbank),
via coalities in Nederland (Netherlands Food Partnership, SeedNL) en met vele organisaties lokaal in de partnerlanden. In de Nederlandse inzet op
humanitaire hulp is het van belang om oog en ruimte te blijven houden voor (toenemende)
noden elders in de wereld. Het Kabinet volgt de humanitaire situatie in en rond Oekraïne
nauwgezet en houdt de mogelijkheid voor additionele humanitaire bijdragen nadrukkelijk
open.
Bij dit alles is het cruciaal samen op te trekken met gelijkgezinden. Nederland staat
open voor samenwerking met alle serieuze partijen die deze crisis het hoofd willen
bieden. Onze politieke en diplomatieke inspanningen om innovatieve oplossingen te
vinden, allianties te smeden en deze effectief in te zetten zijn van minstens even
groot belang als financiële bijdragen. Nederland is en blijft een capabele en professionele
partner, wereldwijd.
De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking,
E.N.A.J. Schreinemacher
BIJLAGE: HUMANITAIRE FINANCIELE INZET OEKRAINE CRISIS
Organisatie/Instrument
Toelichting
NL Bijdrage 2022 (EUR)
VN Central Emergency Fund (CERF)
Mondiale VN-noodfonds CERF dat wordt ingezet bij nieuwe acute crisis. Via dit fonds
is inmiddels USD 60 mln beschikbaar gesteld voor respons Oekraïne
VN OCHA Appeal
VN heeft een flashappeal gelanceerd voor een additionele USD 1,7 miljard voor humanitaire
hulp voor Oekraïne.
20.000.000
WHO
WHO beschikt over een Contingency Fund for Emergencies (CFE). CFE heeft inmiddels
USD 10.2 mln beschikbaar gesteld voor respons Oekraïne
Nederlandse Samenwerkende Hulporganisaties
Bijdrage voor noodhulp voor slachtoffers van de crisis in Oekraïne aan de Samenwerkende
Hulp Organisaties
15.000.000
Dutch Relief Alliance (DRA)
DRA, uit acute reservering binnen Nederlandse subsidie (Dorcas, Cordaid en Save the
Children)
2.500.000
Nederlandse Rode Kruis (NRK)
NRK, uit blokallocatie binnen Nederlandse Subsidie, mede tbv IFRC en Nationale Rode
Kruisbewegingen
1.500.000
EU Civil Protection Mechanism
Via het EU Civil Protection Mechanism (UCPM) kunnen landen (lidstaten en derde landen)
verzoeken indienen voor materiële, en personele ondersteuning. Nederland heeft basisgoederen
geleverd voor eerste opvang in Moldavië.
t.w.v. 533.000
Indieners
-
Indiener
E.N.A.J. Schreinemacher, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.