Brief regering : Verlenging garantieregelingen Klein Kredieten Corona (KKC), Borgstelling MKB-kredieten (BMKB-C) en Garantie Ondernemingsfinanciering (GO-C) en Qredits Overbruggingskrediet
35 420 Noodpakket banen en economie
Nr. 467
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Ter griffie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op 2 februari 2022.
De wens om over de voorgenomen voordracht voor de vast te stellen ministeriële regeling
nadere inlichtingen te ontvangen kan door of namens de Kamer of door ten minste dertig
leden van de Kamer te kennen worden gegeven uiterlijk op 16 maart 2022.
De voordracht voor de vast te stellen ministeriële regeling kan niet eerder worden
gedaan dan op 16 maart 2022 dan wel binnen veertien dagen na het verstrekken van de
in de vorige volzin bedoelde inlichtingen.
Bij de termijnen is rekening gehouden met de recesperiode van de Tweede Kamer.
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 februari 2022
In de Kamerbrief «Steunpakket in het eerste kwartaal van 2022» van 14 december jl.1 heeft het kabinet aangekondigd dat het de coronafinancieringsregelingen Garantie
Ondernemersfinanciering Corona (GO-C), Garantie Kleine Krediet Corona (KKC), Borgstelling
MKB-Kredieten Corona (BMKB-C) en Qredits overbruggingskredieten opnieuw beschikbaar
wil stellen tot en met 30 juni 2022.
Hierbij bied ik u aan de conceptregeling, houdende wijziging van de Regeling nationale
EZK- en LNV-subsidies (RNES), in verband met het opnieuw vaststellen en openstelling
van titel 3.13.b Garantie Ondernemersfinanciering uitbraak coronavirus (GO-C) en titel
3.25 Garantie Klein Krediet Corona (KKC)2.
De subsidiemodules GO-C en KKC zijn op 1 januari 2022 vervallen en voor het opnieuw
vaststellen en openstellen van deze subsidiemodules dient de conceptregeling te worden
voorgehangen. Deze voorlegging geschiedt in het kader van de voorhangprocedure, bedoeld
in artikel 4.10, zesde lid, van de Comptabiliteitswet 2016, voor een subsidieregeling
die strekt tot het verstrekken van subsidie onder hoofdzakelijk dezelfde voorwaarden
voor overwegend dezelfde activiteiten als van een vervallen subsidieregeling. Dit
artikel noemt een termijn van 30 dagen en biedt uw Kamer de gelegenheid zich uit te
spreken over de ontwerpregeling voordat deze vastgesteld zal worden.
De subsidiemodule GO-C wordt inhoudelijk niet gewijzigd. De subsidiemodule KKC wordt
inhoudelijk ongewijzigd ingevoerd met uitzondering van enkele wijzigingen:
– Naast verlies aan inkomsten kunnen ook investeringskosten om terug te komen tot pre-corona-niveau
worden gefinancierd. Uit de crisis investeren geniet in economisch perspectief de
voorkeur boven verliesfinanciering voor behoud van economische activiteit. Daarom
wordt naast het financieren van verlies aan inkomsten ook mogelijk om investeringskosten
te financieren om terug te komen tot pre-corona-niveau. Hiermee wordt de KKC gelijkgetrokken
met de GO-C en BMKB-C die dit ook mogelijk maken. Hiermee wordt ook maximaal gebruik
gemaakt van de ruimte die de Tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun ter ondersteuning
van de economie vanwege de huidige COVID-19-uitbraak (PbEU 2020, C 91 I) (hierna:
Tijdelijke kaderregeling) hiervoor biedt.
– De maximale steun die per onderneming is verstrekt onder paragraaf 3.1 van de Tijdelijke
kaderregeling (de paragraaf waaronder de KKC is goedgekeurd), wordt verhoogd van € 1.800.000
naar € 2.300.000. Hiermee wordt maximaal gebruik gemaakt van de ruimte die de Tijdelijke
kaderregeling biedt voor steunverlening.
– Voor het bepalen of voldaan wordt aan de eis dat de onderneming winst maakte voor
de uitbraak van corona kon gekeken worden naar 2019 of het gemiddelde over minimaal
de laatste twee boekjaren. Deze laatste mogelijkheid verdwijnt. Het laatste boekjaar
voordat ondernemers met het corona te maken kregen is 2019. De zin met betrekking
tot de laatste twee boekjaren zou een beoordeling over 2020 en 2021 betekenen. Dit
zijn jaren waarin corona al effect had, waardoor deze boekjaren niet gebruikt kunnen
worden om te bepalen of een ondernemer winst maakte voor de uitbraak van corona. De
bepaling wordt niet herschreven naar het gemiddelde van 2018 en 2019 doordat het in
de uitvoering van de regeling praktischer is om naar één boekjaar te kijken en het
technisch lastiger is om een gemiddelde van boekjaren te gebruiken.
– De periode waarop het (verwachte) verlies aan inkomsten of de liquiditeitsbehoefte
voor investeringen als gevolg van het coronavirus mag zien, wordt verlengd van 31 december
2021 naar 30 juni 2022. Deze aanpassing is nodig omdat ook voor een (verwacht) verlies
aan inkomsten of liquiditeitsbehoefte voor investeringen als gevolg van het coronavirus
in de eerste helft van 2022 een beroep op de module gedaan moet kunnen worden.
Het opnieuw invoeren en openstellen van de subsidiemodules GO-C en KKC moeten bij
de Europese Commissie genotificeerd worden onder de Tijdelijke kaderregeling. De subsidiemodules
kunnen pas verlengd worden na goedkeuring van de Europese Commissie. De subsidiemodules
zijn parallel aan deze brief genotificeerd bij de Europese Commissie.
Conform het beleidskader risicoregelingen vindt een aanpassing van een bestaande risicoregeling
plaats aan de hand van het Toetsingskader Risicoregelingen dat na instemming van de
ministerraad aan beide Kamers gestuurd wordt. Op vrijdag 14 januari jl. zijn de toetsingskaders
geaccordeerd in de ministerraad. De toetsingskaders risicoregelingen rijksoverheid,
inzake de verlenging tot en met 30 juni 2022 van de regelingen GO-C, KKC, BMKB-C,
en Qredits Overbruggingskrediet bestaande ondernemers en starters, bied ik u hierbij
aan3.
Deze toetsingskaders zijn ook aan de Eerste Kamer aangeboden.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat