Brief regering : Reactie op brief van het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) m.b.t. subsidieregeling stimuleren virtuele internationale samenwerkingsprojecten
31 288 Hoger Onderwijs-, Onderzoek- en Wetenschapsbeleid
Nr. 937 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 december 2021
Hierbij stuur ik u de reactie op het nagezonden verzoek van de commissie voor Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap naar aanleiding van een brief van het Adviescollege Toetsing
Regeldruk (hierna ATR) van 15 april 2021 inzake de Subsidieregeling stimuleren virtuele
internationale samenwerkingsprojecten.
Zoals gebruikelijk is brengt de ATR een advies uit, voorafgaand aan publicatie in
de Staatscourant van een subsidieregeling. Het advies van de ATR met betrekking tot
de Subsidieregeling virtuele internationale samenwerkingsprojecten in het hoger onderwijs
betrof drie adviezen, namelijk:
1. Het mogelijk maken dat een onderwijsinstelling subsidie aanvraagt voor meerdere projecten
tegelijk;
2. De verplichting om te evalueren te beperken tot de medewerking aan het externe evaluatieonderzoek;
3. De gevolgen voor de regeldruk volledig in beeld te brengen in de toelichting bij het
besluit.
Deze adviezen heb ik gewogen en waar mogelijk een aanpassing gedaan in de subsidieregeling.
Zoals gebruikelijk heb ik in de algemene toelichting bij de subsidieregeling onder
hoofdstuk 9. Administratieve lasten aanvragers1 beschreven hoe de adviezen van de ATR zijn verwerkt.
Bijgevoegd2 treft u een kopie van de wijzigingsregeling waarmee de komende subsidieplafonds voor
de jaren 2022 tot en met 2024 zijn gepubliceerd in de Staatscourant3.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
I.K. van Engelshoven
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap