Brief regering : Overheidsbrede Werkagenda voor de publieke dienstverlening
29 362 Modernisering van de overheid
Nr. 295 BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 juni 2021
Op 5 maart jl. heeft uw Kamer de kabinetsreactie op de rapporten Werk aan Uitvoering
ontvangen1. De kabinetsreactie beschrijft op hoofdlijnen de benodigde aanpak en beweging om
de dienstverlening van de overheid te verbeteren. Doel is ervoor te zorgen dat overheidsdienstverlening
optimaal aansluit bij behoeften en verwachtingen van burgers en bedrijven, nu en in
de toekomst. Werk aan Uitvoering richt zich op de grote vraagstukken: overheidsbrede
dienstverlening, maatwerk en digitalisering. Doenlijke en uitvoerbare wet- en regelgeving
en het samenspel tussen politiek, beleid en uitvoering. Samenwerking en besturing
tussen en binnen overheidsorganisaties en prioriteit geven aan en werken binnen de
publieke dienstverlening in alle domeinen.
Overheidsbrede Werkagenda voor de publieke dienstverlening
De in de kabinetsreactie aangekondigde overheidsbrede Werkagenda voor de publieke
dienstverlening (verder: Werkagenda) is inmiddels verder uitgewerkt in concrete acties.
Met deze brief stuur ik uw Kamer namens mijn collega’s deze uitwerking toe2. Het programma Werk aan Uitvoering zorgt voor de realisatie van deze Werkagenda en
de bijbehorende acties. De inzet is om bij de realisatie steeds het perspectief van
burgers en bedrijven centraal te stellen en de acties daar continu aan te toetsen,
bijvoorbeeld via burgerpanels.
Gezamenlijk
De Werkagenda is geformuleerd en wordt uitgevoerd door departementen, uitvoeringsorganisaties,
provincies en gemeenten samen. De Werkagenda bestendigt waar het goed gaat en verbetert
waar we als overheid tekort schieten. Door met een resultaatgerichte focus, in onderlinge
samenwerking acties uit te voeren, willen we een krachtige beweging opbouwen.
Samenhang
Het versterken van de publieke dienstverlening en de uitvoering is een continue opgave
waar organisaties dagelijks mee bezig zijn. Daarvoor bestaan al verschillende verbeteracties,
lopende trajecten, projecten en programma’s. Denk hierbij onder andere aan de maatregelen
in de kabinetsreactie POK en de kabinetsreactie op het ongevraagd advies van de Raad
van State over de ministeriële verantwoordelijkheid. Het programma en de Werkagenda
komt niet in de plaats van deze lopende trajecten, projecten en programma’s, maar
ondersteunt ze waar mogelijk en draagt bij aan de samenhang en zichtbaarheid hiervan.
Op deze manier maken ze onderdeel uit van de brede beweging die Werk aan Uitvoering
beschrijft. In de bijgevoegde actielijst is deze samenhang aangegeven. Door dit overzicht
continu te actualiseren, houden we een actueel en integraal overzicht van de lopende
activiteiten gericht op het versterken van de publieke dienstverlening en de uitvoering.
Investering
In de kabinetsreactie3 op het rapport van de POK zijn al enkele maatregelen en financiële middelen aangekondigd
die vooruitlopen op, en samenhangen met de maatregelen die in de kabinetsreactie op
de rapporten «Werk aan Uitvoering» staan vermeld. Hoewel nog niet allesomvattend (bijvoorbeeld
de benodigde investeringen bij mede-overheden zoals gemeenten en andere uitvoeringsorganisaties)
is met het rapport «kwantificering Werk aan Uitvoering» in beeld gebracht welke budgetten
vier grote uitvoeringsorganisaties (Belastingdienst, UWV, SVB en DUO) verwachten nodig
te hebben, en wat benodigd is voor een aantal rijksbrede investeringen4. De benodigde beweging vraagt om aanzienlijke investeringen. Investeringen die randvoorwaardelijk
zijn voor de continuïteit van de uitvoering en dienstverlening en het daadwerkelijk
in de praktijk brengen van de Werkagenda. Het is aan een volgend kabinet om verdere
afspraken te maken over eventuele extra investeringen.
Horizon
De ambities zijn niet van vandaag op morgen gerealiseerd. Wij zetten in op duurzame
verbetering van het overheidshandelen in de volle breedte met een horizon van tien
jaar. We moeten samen aan de slag om de publieke dienstverlening en de uitvoering
te versterken. Het huidige kabinet zal, met inachtneming van haar demissionaire status,
doen wat nodig is binnen wat mogelijk is. Daarnaast is het van belang dat we in gezamenlijkheid,
in de komende kabinetsperiode maar ook daarna, richting en uitvoering geven aan de
Werkagenda. Daarbij betrekken we de inmiddels gestarte trialoog-gesprekken (waaraan
beleid, uitvoering en politiek – onder wie enkele Kamerleden als gelijkwaardige gesprekspartners
deelnemen om dilemma’s in de uitvoering te bespreken) en de waardevolle inzichten
uit het rapport «Klem tussen balie en beleid» van de Tijdelijke Commissie Uitvoeringsorganisaties.
Ik bied uw Kamer graag de mogelijkheid om in een technische briefing een toelichting
te krijgen op de overheidsbrede Werkagenda voor de publieke dienstverlening en de
voorgestelde aanpak.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid