Brief regering : Opvolging uitkomsten Fieldlabs
25 295 Infectieziektenbestrijding
Nr. 1296
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 juni 2021
Met deze brief informeer ik uw Kamer, mede namens de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister
van Justitie en Veiligheid, over de voorwaarden voor evenementen die zullen worden
gesteld vanaf stap 4 van het openingsplan COVID-19. Deze voorwaarden zijn mede gebaseerd
op de aanbevelingen van het onderzoeksprogramma Fieldlab Evenementen en het advies
van het 115e OMT advies (Bijlage bij Kamerstuk 25 295, nr. 1276) dat ingaat op die aanbevelingen. Ook zullen de voorwaarden worden verwerkt in het
addendum van de routekaart, waarin de verruimingen zijn opgenomen die mogelijk zijn
met inzet van toegangsbewijzen. Met deze voorwaarden ontstaat een helder regime voor
de maximale capaciteit die gaat gelden voor verschillende activiteiten. Hoewel Fieldlab
Evenementen (Kamerstuk 25 295, nr. 1167) enkel aanbevelingen doet over de evenementen waar zij data voor hebben verzameld,
is het kabinet voornemens de lessen van de Fieldlabs breder toe te passen. Daardoor
voorziet het kabinet een heldere regime met een bredere toepassing dan alleen voor
evenementen, namelijk op alle activiteiten waar in de routekaart maxima gelden voor
bezoekers en waar toegangsbewijzen worden toegepast, geplaceerd en ongeplaceerd. Het
gaat dan bijvoorbeeld om horeca, culturele instellingen of publiek bij professionele
sportwedstrijden.
De besluitvorming over het zetten van stap 4 van het openingsplan, en dus ook over
de bredere toepassing van het nu voorgestelde regime, vindt op korte termijn plaats
en de beoogde ingangsdatum is vooralsnog 30 juni 2021. Om organisatoren van evenementen
en vergunningsverleners zoveel mogelijk duidelijkheid te geven wordt nu gecommuniceerd
over de voorwaarden die zullen gelden voor evenementen.
Maximale capaciteit vanaf stap 4
In de risiconiveaus «waakzaam» en «zorgelijk» geldt in de routekaart na inzet van
toegangsbewijzen nu nog een maximale capaciteit van 75% van de reguliere capaciteit,
zonder toepassing van de 1,5 meter. Naar aanleiding van de aanbevelingen van Fieldlab
Evenementen en het advies van het OMT hierop, neemt het kabinet zich voor de maximale
capaciteit in deze risiconiveaus te verhogen naar 100% van de reguliere capaciteit,
zonder toepassing van de 1,5 meter. De voorwaarden ten aanzien van registratie, triage
en werken met gecontroleerde in- en uitstroom die in de routekaart zijn opgenomen,
blijven ongewijzigd. Wel komen daar specifiek voor evenementen naar aanleiding van
de OMT- en RIVM-adviezen aanvullende voorwaarden bij; deze worden in deze brief toegelicht.
Als gezegd is het kabinet voornemens om de verruiming van de maximale capaciteit ook
te laten gelden voor andere sectoren; in dit geval gaat het daarbij om de sectoren
die gebruik kunnen maken van toegangsbewijzen. De maximale capaciteit van 100% van
de reguliere capaciteit geldt daarmee ook voor culturele instellingen, publiek bij
professionele sportwedstrijden, horeca, geplaceerde evenementen en ongeplaceerde evenementen;
dit alles natuurlijk wel zolang toegangstesten kunnen worden toegepast.
Tot slot zal het kabinet bij de besluitvorming over stap 4 bezien of het op basis
van de epidemiologische situatie verantwoord is om zonder toegangstesten niet langer
een absoluut maximum aantal personen per ruimte of zaal te hanteren. Dan zou vanaf
stap 4 een maximale capaciteit van 100% van de capaciteit op 1,5 meter gelden, in
plaats van het maximum van 100 personen dat nu nog in de routekaart is opgenomen.
Daarmee komt het kabinet met name tegemoet aan locaties met capaciteit op 1,5 meter
die (veel) hoger is dan 100 personen. Voor ongeplaceerde activiteiten (zoals doorstroomlocaties)
blijft het aantal personen gemaximeerd op 1 persoon per 10 vierkante meter oppervlakte
van de activiteit. De besluitvorming over stap 4 van het openingsplan vindt als gezegd
op korte termijn plaats.
Deze wijzigingen zullen in de routekaart (en het addendum daarbij) worden opgenomen
zodra besluitvorming over stap 4 in het openingsplan heeft plaatsgevonden. Bij positieve
besluitvorming op basis van het dan geldende epidemiologisch beeld ontstaan daarmee
vier regimes ten aanzien van de maximale capaciteit, zoals te zien is in onderstaande
tabel.
Maximale capaciteit vanaf stap 4
Geplaceerd
Ongeplaceerd
Zonder toegangstesten (mét 1,5 meter)
100% op 1,5 meter met voorwaarden1
1 persoon per 10 vierkante meter, met toepassing van 1,5 meter
Met toegangstesten (zonder 1,5 meter)
100% reguliere capaciteit met voorwaarden
100% reguliere capaciteit met voorwaarden
X Noot
1
staat ongeveer gelijk aan 33% reguliere capaciteit
Generieke aanvullende voorwaarden voor evenementen
Het OMT heeft positief geadviseerd over deze verruiming van de maximale capaciteit,
die door Fieldlab Evenementen is voorgesteld. Aanvullend adviseert het OMT enkele
voorwaarden. Over het OMT-advies specifiek op het punt van meerdaagse evenementen
heeft het kabinet nader advies aan het RIVM gevraagd. Hierop heeft het RIVM enkele
generieke aanvullende voorwaarden geadviseerd. Voor de voorwaarden die worden geadviseerd
verwijs ik naar het eerder al met uw Kamer gedeelde 115e OMT-advies en het bijgevoegde advies van het RIVM1.
Deze voorwaarden zijn voor het overgrote deel in lijn met het voorgenomen kabinetsbeleid,
en worden derhalve overgenomen. Het kabinet heeft echter besloten enkele van deze
voorwaarden niet over te nemen. Omwille van de uitvoerbaarheid is besloten een geldigheidsduur
van een sneltest van 40 uur te blijven hanteren. Door hieraan vast te houden wordt
het risico geaccepteerd dat een klein deel van de besmette mensen – die op het moment
van testen aan het begin van hun infectie zitten – wordt gemist. Ook wordt het advies
om medewerkers verplicht te testen voorafgaand aan een evenement niet overgenomen,
aangezien de wettelijke basis daarvoor ontbreekt. Wel wordt aan medewerkers dringend
geadviseerd zich te laten testen of een zelftest af te nemen.
Concluderend volgt hieruit dat evenementen vanaf stap 4 van het openingsplan onder
de volgende voorwaarden zijn toegestaan, bij gebruik van toegangsbewijzen:
• Alle deelnemers vanaf 13 jaar oud zijn in het bezit van een vooraf professioneel afgenomen
negatief testbewijs met een geldigheidsduur van 40 uur, dan wel vaccinatie- of herstelbewijs;
• Het evenement vindt plaats op een afgesloten locatie (binnen of buiten) waardoor er
sprake is van een gecontroleerde evenementlocatie;
• Maximale capaciteit van 100% van de reguliere bezetting;
• Verplichte registratie en triage binnen 4 uur voor aanvang;
• Werken met gecontroleerde in- en uitstroom;
• Dringend advies aan medewerkers een zelftest af te nemen;
• Dringend advies deelnemers en medewerkers om achteraf bij (lichte) klachten te laten
testen bij de GGD;
• Lokale voorwaarden voor evenementen (evt. meldingsplicht, vergunningverlening) gelden,
waarbij ook rekening wordt gehouden met beschikbare politie- en BOA-capaciteit. Ditzelfde
geldt voor de capaciteit in het OV: indien nodig kan er een vervoersplan aan organisatoren
worden gevraagd. Organisatoren wordt gevraagd om (ook bij niet-vergunningplichtige
evenementen) contact te zoeken met de vervoerders en bezoekersstromen zoveel mogelijk
te spreiden.
Voor meerdaagse evenementen geldt in aanvulling hierop nog onderstaande.
Meerdaagse evenementen
Ten aanzien van meerdaagse evenementen met toegangsbewijzen heeft het kabinet besloten
om in de eerste 4 weken na het zetten van stap 4 meerdaagse evenementen enkel toe
te staan voor een totale duur van maximaal 24 uur (waar dus een overnachting in kan
zitten) en met een maximaal bezoekersaantal per dag (inclusief de overnachting) van
25.000 personen. Na deze periode van 4 weken (vanaf 29 juli 2021) is het kabinet voornemens
om de beperking in de tijdsduur en het aantal personen te laten vervallen. Het kabinet
is in gesprek met de sector over de wijze waarop het RIVM-advies om bij meerdaagse
evenementen een nieuwe test af te nemen na overschrijding van de geldigheidsduur van
de test en te controleren op negatieve uitslagen, in de praktijk kan worden geïmplementeerd.
Een eerste gesprek hierover heeft plaatsgevonden op 9 juni jl., waarbij de sector
heeft aangegeven dat het advies in beginsel uitvoerbaar is, maar dat er nog wel praktische
punten zijn om uit te werken. Deze punten zullen de komende weken in overleg tussen
kabinet en sector worden uitgewerkt.
Voorwaarden voor evenementen zonder toegangsbewijzen
Er kunnen ook evenementen worden georganiseerd vanaf stap 4 zonder de inzet van toegangsbewijzen.
Belangrijke voorwaarde is in dat geval dat de veilige afstandsnorm (1,5 meter) wordt
geborgd. Verder gelden de volgende voorwaarden voor vrij toegankelijke evenementen
met een doorstroom van publiek, zoals kermissen:
• Bezoekersnorm: 1 persoon per 10 vierkante meter oppervlakte van de activiteit (met
onderling 1,5 meter afstand);
• Werken met gescheiden bezoekersstromen;
• Mondkapjes (bij verplaatsing binnen);
• Dringend advies aan medewerkers een zelftest af te nemen;
• Lokale voorwaarden voor evenementen (evt. meldingsplicht, vergunningverlening) gelden,
waarbij ook rekening wordt gehouden met beschikbare politie- en BOA-capaciteit. Ditzelfde
geldt voor de capaciteit in het OV: indien nodig kan er een vervoersplan aan organisatoren
worden gevraagd. Organisatoren wordt gevraagd om (ook bij niet-vergunning plichtige
evenementen) contact te zoeken met de vervoerders en bezoekersstromen zoveel mogelijk
te spreiden. Ook wordt getoetst of de organisator zorg kan dragen dat de 1,5 meter
afstand tussen publiek in acht wordt genomen.
• Afwijkende voorwaarden voor geplaceerde evenementen:
• Bezoekersnorm: 100% van de 1,5 meter capaciteit;
• Registratie en triage;
• Verplichte placering.
Voor de volledigheid wordt ook verwezen naar de algemene voorwaarden en (dringende)
adviezen die vanaf stap 4 nog steeds gelden, en de lokale voorwaarden die voor evenementen
kunnen gelden. Het is uiteindelijk aan het lokaal gezag om te bepalen welke evenementen
wel en niet mogelijk zijn op basis van de landelijk geldende voorwaarden. Hierbij
moet rekening worden gehouden met de eventueel benodigde inzet van politie en hulpdiensten
bij evenementen. De politiecapaciteit is een schaars goed dat niet zonder meer kan
worden ingezet. De politie en hulpdiensten hebben tijdens de coronacrisis fors extra
inzet moeten plegen. Na zoveel extra inzet hebben ook zij tijd nodig om te herstellen.
Ze moeten verlof kunnen opnemen en weer tijd kunnen besteden aan training en opleiding.
Dit betekent dat burgemeesters, OM en politie scherpe afwegingen zullen maken als
het gaat om de inzet van politie en hulpdiensten bij evenementen. Organisatoren zullen
meer dan ooit eigen veiligheidsmaatregelen moeten nemen. Afstemming over de capaciteit
voor evenementen tussen politie en gezag op alle niveaus moet ervoor zorgen dat inzet
weloverwogen gebeurt.
Tot slot
Het kabinet is de evenementensector en de Fieldlab-organisatie erkentelijk voor het
gedegen onderzoek dat is opgeleverd. Dit heeft mede er aan bijgedragen om dit besluit
te kunnen nemen, waarmee vanaf stap 4 van het openingsplan een helder en eenvoudig
regime ontstaat. In overleg met de sector en andere overheden zal bezien worden hoe
de randvoorwaarden een plek kunnen krijgen in veiligheidsprotocollen van de sector
en in het maatregelenpakket.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
M.C.G. Keijzer
Indieners
-
Indiener
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat