Brief regering : Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19
35 420 Noodpakket banen en economie
Nr. 309 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT EN DE MINISTER VAN
ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 maart 2021
De coronacrisis raakt de evenementensector onevenredig hard. Door beperkingen die
vanaf maart 2020 gelden, staat deze sector al een jaar zo goed als stil. Met lede
ogen zien we de beelden van lege congrescentra, stadions, concertzalen en festivalterreinen
aan. Ruimtes die we normaal gesproken associëren met ontmoeten, plezier, ontspanning
en vermaak. Het annuleren van tal van zakenbeurzen, concerten, festivals en sportwedstrijden
heeft een zware wissel getrokken op de sector en zijn toeleveranciers. De manier waarop
de evenementensector omgaat met deze tegenslag is prijzenswaardig. Ondanks gevoelens
van radeloosheid en frustratie heeft de sector zich niet laten ontmoedigen. De evenementensector
heeft zich verenigd in een sterke alliantie en toont initiatief. Het Fieldlab Evenementen,
dat de sector samen met de overheid heeft georganiseerd, is daar een fraai voorbeeld
van. Met praktijktesten laat de sector zien zich serieus in te zetten om op een veilige
en verantwoorde manier weer open te kunnen. Het hoge animo om een praktijktest van
het Fieldlab Evenementen bij te kunnen wonen, laat eveneens zien dat veel mensen smachten
om weer een concert, voorstelling of sportwedstrijd bij te kunnen wonen.
In de brieven aan uw Kamer van 21 januari jl.1, 8 februari jl.2 en vervolgens 12 maart jl.3 heeft het kabinet het generieke steunpakket verder uitgebreid. Daarnaast heeft het
kabinet ook een zogenoemde evenementenmodule van de TVL, specifiek om de gevolgen
van het seizoensgebonden karakter van de evenementensector te ondervangen. Aanvullend
is in de brief van 21 januari jl.4 aangekondigd minimaal € 300 miljoen steun te verlenen aan de evenementensector in
de vorm van een garantieregeling. De regeling is bedoeld voor organisatoren (en hun
leveranciers) van evenementen die gepland staan tussen 1 juli en 31 december 2021.
Deze regeling zorgt ervoor dat gemaakte kosten worden vergoed indien het evenement
door de rijksoverheid vanwege de epidemiologische situatie wordt verboden. Aanleiding
is het vervallen van de pandemiedekking in de annuleringsverzekering voor evenementen.
Heel Nederland snakt naar een mooie zomer. Het vaccineren is gestart en dat zorgt
voor perspectief. Door een hogere vaccinatiegraad en daarmee een dalende druk op de
zorg is dit zeker niet onvoorstelbaar. Op dit moment is de verwachting dat in juli
iedereen vanaf 18 jaar, die gevaccineerd wil worden, een eerste prik heeft gehad.
Hoewel het niet voorstelbaar is dat evenementen vanaf 1 juli weer kunnen plaatsvinden
op dezelfde manier zoals vóór corona, verwacht het kabinet dat de epidemiologische
situatie de tweede helft van 2021 gunstiger is dan die waarin we ons nu bevinden.
Evenementen zouden in die gunstigere situatie weer doorgang kunnen vinden. Mocht het
door coronamaatregelen toch anders lopen, dan is zijn we daar op voorbereid dankzij
deze subsidieregeling. Het Rijk staat dan garant voor gemaakte kosten wanneer het
evenement onverhoopt toch niet door kan gaan. Zo zet het kabinet de noodzakelijke
stappen voor de evenementensector om hierop te anticiperen.
Met deze brief informeren wij u over de kaders van deze regeling en doen wij tevens
een aantal daarmee verbonden moties en toezeggingen af.
Perspectief voor de evenementensector
Beoogd effect van de regeling
Het beoogde effect van de regeling is meervoudig. Organisatoren worden gestimuleerd
voorbereidingen te treffen voor het organiseren van evenementen na 1 juli 2021. Het
organiseren van evenementen kan maanden in beslag nemen. Met deze regeling kunnen
organisatoren eerder, terwijl de epidemiologische situatie nog onzeker is, starten
met de organisatie. Het kabinet wil de levensvatbaarheid van de sector op peil houden.
Door gemaakte kosten na annulering te vergoeden behouden organisatoren liquiditeit
om op termijn opnieuw te investeren en inkomsten te genereren, zodat de sector na
de coronacrisis weer zelfstandig verder kan. Dit biedt perspectief voor de sector
zelf en de keten van betrokken partijen (van bijvoorbeeld horeca tot beveiliging en
bouwers) en professionals (van technici tot artiesten), maar ook voor de samenleving.
In overleg met de koepelorganisatie Alliantie van Evenementenbouwers (waarin onder
meer de Taskforce Cultuur, de Vereniging van Evenementenmakers en CLC-Vecta zijn verenigd)
en de veiligheidsregio’s is de uitwerking van de regeling vormgegeven.
Doelgroep van de regeling
Voor de coronacrisis dekten professionele organisatoren het pandemierisico af door
een annuleringsverzekering af te sluiten. Inmiddels hebben verzekeraars deze optie
uit hun polissen geschrapt. Het merendeel van de organisatoren kan het financiële
risico van annulering door pandemie niet zelf dragen. Daardoor kan de organisator
niet zijn financiële verplichtingen nakomen jegens zijn onderaannemers en leveranciers.
Met grote gevolgen voor de keten. Middels deze regeling komt het kabinet tegemoet
aan het geven van broodnodige zekerheid. Organisatoren kunnen door deze regeling voldoen
aan hun verplichtingen aan de keten.
Het vervallen van de pandemiedekking binnen de annuleringsverzekering is de aanleiding
voor deze regeling. Daarom zal de regeling openstaan voor evenementen die voorheen
een annuleringsverzekering hadden. Er wordt geen drempel opgenomen ten aanzien van
het bezoekersaantal.
De motie van de leden Van Kent en Aartsen5 riep expliciet op om steun te geven aan festivals en evenementen die doorgaans minder
dan 3.000 bezoekers trekken. Organisatoren die tot deze groep behoren, komen in aanmerking
voor steun indien zij zich eerder voor het annuleringsrisico lieten verzekeren.
Kader van de regeling
De evenementenbranche is een heterogene sector. Evenementen die in Nederland worden
georganiseerd hebben vaak een uniek en vooruitstrevend karakter. Sportwedstrijden,
zakelijke beurzen, concerten en festivals worden gerekend tot evenementen, maar hebben
elk een eigen aard, vorm en dynamiek. Met deze regeling is geprobeerd op een zo praktisch
mogelijke manier de variëteit van evenementen te bedienen. De uitgangspunten op hoofdlijnen
zijn als volgt:
• De garantieregeling is gericht op evenementen die gepland staan tussen 1 juli 2021
en 31 december 2021.
• Evenementen die gepland stonden/staan vóór 1 juli 2021 en die verplaatst zijn/worden
naar een datum tussen 1 juli en 31 december 2021 vallen ook onder de regeling.
• Het evenement dient in Nederland georganiseerd te worden.
• De regeling is bedoeld voor professionele organisatoren van betaalde publieksevenementen.
Het gaat dan om festivals, concerten, sportevenementen en zakelijke evenementen zoals
vakbeurzen en congressen, waarbij de organisator verantwoordelijk is voor het organiseren
van het evenement en het risico daarvan draagt.
• Gratis evenementen vallen niet onder de regeling.
• Alleen evenementen die bij de voorgaande twee edities een annuleringsverzekering hadden,
vallen onder de regeling.
• Voor deze regeling geldt een subsidieplafond van € 385 miljoen. Dit plafond wordt
verdeeld op volgorde van binnenkomst van de aanvragen.
• Een organisator kan aanspraak maken op de regeling als het evenement wordt verboden
door de rijksoverheid vanwege het epidemiologische beeld en de organisator als gevolg
daarvan het evenement annuleert.
• In dat geval ontvangt de organisator maximaal 100% van de dan reeds gemaakte kosten.
Van dit bedrag is 80% een gift, voor het meerdere geldt een terugbetalingsverplichting.
• Fees aan de eigenaar van een sportevenement (internationale federatie of commerciële partij),
gages van buitenlandse artiesten, afschrijvingskosten en investeringen in vaste activa
vallen niet onder de subsidiabele kosten.
• Het evenement dient georganiseerd te worden conform de ten tijde van het evenement
geldende (corona-) veiligheidsmaatregelen.
• Er is sprake van een steunmaatregel. Hieraan is verbonden de verplichting dat Nederland
informatie over de uitgekeerde steun openbaar maakt en bepaalde informatie over de
tenuitvoerlegging van deze regeling doorgeeft aan de Europese Commissie, nadat de
regeling is goedgekeurd en vervolgens ten uitvoer is gelegd.
Vindt het evenement doorgang, dan vervalt het recht op financiële compensatie vanuit
deze regeling.
Publicatie regeling
De formele vaststelling en inwerkingtreding van de regeling vergt nog voorafgaande
goedkeuring door de Europese Commissie. Nu de uitgangspunten zijn uitgewerkt en in
overleg met de belanghebbenden tot een gedragen voorstel hebben geleid, wordt deze
goedkeuringsprocedure meteen ter hand genomen. De verwachting is dat er spoedig goedkeuring
verkregen wordt, waarbij rekening moet worden gehouden met een tijdpad van ongeveer
een maand. In de tussentijd zal de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl)
de uitvoering nader uitwerken. Als het akkoord van Brussel ontvangen is, kan de regeling
gepubliceerd worden. De verwachting is dat de regeling half april gepubliceerd wordt.
Organiseren in coronatijd
Veiligheidsmaatregelen
Naar verwachting zal het Fieldlab Evenementen begin mei resultaten opleveren. De resultaten
vormen input voor de vaststelling van alternatieve veiligheidsmaatregelen, waarvan
de inzet is de 1,5m-maatregel voor evenementen te kunnen loslaten. Ook al kan de 1,5m-maatregel
worden losgelaten, dan is het aannemelijk dat er wel alternatieve veiligheidsmaatregelen
van kracht zullen zijn. Hiertoe zal de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 en/of onderliggende
regelgeving worden aangepast.
Ondernemers in de evenementensector moeten net als alle andere ondernemers zich houden
aan de geldende coronamaatregelen. Het dilemma is echter dat niemand kan voorspellen
wat de maatregelen zijn op het moment van het evenement, terwijl voorbereidingen al
vele maanden van te voren gestart worden.
Voor nu is het raadzaam dat organisatoren uitgaan van de maatregelen die onderzocht
worden door Fieldlab Evenementen. Aspecten als gedrag, triage, bezoekersdynamiek,
luchtkwaliteit, persoonlijke bescherming, reiniging en desinfectie van oppervlakken
en materialen, omgang met kwetsbare groepen en sneltesten worden op dit moment onderzocht
middels praktijktesten. Het is waarschijnlijk dat de hierboven bedoelde alternatieve
veiligheidsmaatregelen zullen worden gebaseerd op de in het Fieldlab onderzochte maatregelen.
Deze alternatieve veiligheidsmaatregelen kunnen beperkingen en kosten opleveren voor
de organisatoren van evenementen. Mogelijk zullen organisatoren vanwege deze kosten
of de onzekerheid omtrent de maatregelen zelfs afzien van de organisatie van hun evenement.
Hiervoor kan geen beroep op de regeling worden gedaan.
In bestuurlijk overleg met de sector zullen afspraken gemaakt worden over hoe om te
gaan met de situatie dat er onverhoopt strengere veiligheidsmaatregelen (met eventuele
extra kosten) gelden dan nu in Fieldlab Evenementen worden onderzocht. Dit valt buiten
het kader van deze regeling.
Vergunningverlening
Voor het organiseren van een evenement is vaak een vergunning van een gemeente vereist.
Voor gemeenten is het echter lastig om bij de behandeling van de vergunningsaanvraag
te anticiperen op maatregelen die horen bij de snel veranderende coronasituatie. Signalen
uit het veld zijn dat sommige gemeenten bij de behandeling van de vergunningsaanvraag
meer flexibiliteit tonen dan andere. In de praktijk kan dit leiden tot verschillende
situaties rond vergunningsaanvragen. Voor mogelijke oplossingen hiervoor wordt overleg
gevoerd op ambtelijk niveau tussen het Rijk, de VNG en de veiligheidsregio’s. De motie
van de leden Amhaouch en Palland6 roept op om, in overleg met de evenementensector en de VNG, de mogelijkheid van zogenoemde
dynamische evenementenvergunningen te verkennen. Het belang hiervan wordt door de
Tweede Kamer erkend in deze snel veranderende tijd. Dynamische vergunningverlening
kan zowel organisatoren als gemeenten meer zekerheid geven en biedt een manier om
aan te sluiten bij deze regeling die erop gericht is organisatoren te stimuleren hun
voorbereidingen in gang te zetten. De komende weken vervolgt het kabinet met genoemde
partijen de gesprekken om te bezien hoe een (meer) flexibele en gefaseerde vorm van
vergunningverlening mogelijk is.
Annulering wegens coronabeperkingen
De inzet van het kabinet is steeds drie tot zes weken vooruit een uitspraak te doen
of evenementen in die periode doorgang kunnen vinden. Dit gebeurt onder meer op basis
van het epidemiologische beeld op dat moment. Echter, ook een verbod korter van te
voren blijft mogelijk.
Indienen aanvraag
Om een beroep te kunnen doen op deze regeling dient een organisator van een evenement
(één aanvraag per evenement) zich minstens drie maanden voorafgaand aan het evenement
(voor evenementen in juli korter) te melden bij RVO.nl. Via de website van RVO.nl
kan een aanvraag worden gedaan. De organisator dient een aantal basisgegevens aan
te leveren (naam evenement, KvK-nummer, bankrekeningnummer etc.) alsmede:
• een begroting van het evenement in 2021.
• exploitatieoverzichten van de twee meest recent in Nederland gehouden edities van
het evenement, dan wel, in geval van een internationaal sportevenement, van de twee
meest recent gehouden edities van het evenement;
• een verzekeringspolis van de annuleringsverzekering (overige dekking) voor de in 2021
te houden editie van het evenement;
• verzekeringspolissen van annuleringsverzekeringen voor de twee meest recent in Nederland
gehouden edities van het evenement, dan wel, in geval van een internationaal sportevenement,
voor de twee meest recent gehouden edities van het evenement;
• enkele overige gegevens zullen in de regeling nader worden gespecificeerd.
• RVO.nl streeft ernaar binnen 4 weken na het indienen van een volledige aanvraag een
besluit over verlening van de subsidie te nemen.
Indien de organisator een subsidieverlening van RVO.nl heeft ontvangen en het evenement
wordt vanwege corona-gerelateerde beperkingen verboden door de rijksoverheid en geannuleerd
door de organisator, dan dient de organisator binnen 13 weken na aankondiging van
het verbod een aanvraag tot subsidievaststelling in bij RVO.nl. De organisator levert
aanvullend de volgende bescheiden aan:
• een overzicht van de gemaakte kosten (en bewijzen daarvan) geaccordeerd door een accountant
(in geval van subsidie boven € 125.000) of een derdenverklaring (in geval van subsidie
tussen € 25.000 en € 125.000).
• een kopie van de afgegeven evenementenvergunning door de betreffende gemeente.
Binnen 4 weken wordt de aanvraag tot vaststelling van de subsidie met verificatie
van de aangeleverde informatie beoordeeld en wordt een definitief vaststellingsbesluit
gemaakt en ontvangt de organisator de compensatie.
Indien achteraf blijkt dat er sprake is van overcompensatie, dan zal de teveel betaalde
compensatie worden teruggevorderd. Eventuele samenloop met andere steunmaatregelen
zal worden verrekend.
Tot slot
De sector staat al een jaar nagenoeg stil. Met deze regeling wil het kabinet de evenementensector
ondersteunen door meer zekerheid en perspectief te bieden voor het voortbestaan van
de sector als geheel. Dat betekent niet dat deze regeling álle ondernemers in gelijke
mate zal steunen. De gevoelens van organisatoren, artiesten, sporters, technici, bouwers
en allerlei toeleveranciers zijn begrijpelijk en voelbaar. Het kabinet beseft dat
de datum van 1 juli 2021 later is dan wellicht gehoopt. De motie van de leden Van
Kent en Aartsen7 riep op om de datum van 1 juli te vervroegen. Vanuit epidemiologisch perspectief
vindt het kabinet vervroegen nog te risicovol. Bij het bieden van perspectief moet
dat perspectief ook realistisch zijn. Het kabinet gaat ervan uit dat de corona-situatie
rond 1 juli door de inzet van (snel)testen voor toegang en een hogere vaccinatiegraad
beter beheersbaar is en dat het rond die tijd verantwoord is om evenementen te organiseren.
Hoewel niemand kan voorspellen hoe de situatie in de tweede helft van 2021 zich zal
ontwikkelen is de evenementensector met deze regeling toegerust om weer voorzichtig
te beginnen met het opstarten van evenementen waar velen zo reikhalzend naar uitkijken.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet
heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van deze maatregel, gelet op de coronaproblematiek,
niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal
het kabinet de uitvoering van de maatregel starten. Hiermee wordt gehandeld conform
lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Het kabinet zal de Staten-Generaal
om autorisatie vragen middels een incidentele suppletoire begroting.
Als bijlage bij deze brief vindt u het voor deze regeling ingevulde toetsingskader
risicoregelingen8.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
M.C.G. Keijzer
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
I.K. van Engelshoven
Indieners
-
Indiener
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat -
Medeindiener
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap