Brief regering : Toezegging evaluatie Landelijke Aanpak Adreskwaliteit over de periode van 2017 - 2020
17 050 Misbruik en oneigenlijk gebruik op het gebied van belastingen, sociale zekerheid en subsidies
27 859 Modernisering Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA)
Nr. 597 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 maart 2021
In mijn brief van 8 november 20171 heb ik aangegeven om over het jaar 2019 nog een evaluatie van de Landelijke Aanpak
Adreskwaliteit (LAA) te laten uitvoeren. Daarvoor heb ik de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens
(RvIG) gevraagd te rapporteren over werkwijze, resultaten en mogelijkheden van LAA.
De bijgevoegde rapportage beschrijft de resultaten en voortgang van LAA over de periode
van 2017–20202. Ook de actuele ontwikkelingen van het afgelopen jaar zijn meegenomen.
Actuele stand van zaken
Gemeenten hebben in de afgelopen vijf jaar samen meer dan 75.000 adressen, met afgelegd
huisbezoek, onderzocht. Vaak wonen er meerdere mensen op één adres. Hierdoor is het
adresgegeven van meer dan 375.000 personen gecontroleerd. In meer dan de helft van
de gevallen leidde zo’n onderzoek tot de correctie van een gegeven in de BRP.
Het succes van LAA zet zich voort: inmiddels is de 300ste gemeente aangesloten. Daarmee
wordt ongeveer 91% van de bevolking bereikt. De lijn waarbij de aanpak zichzelf financieel
terugverdient heeft zich voortgezet: LAA is nog steeds kostendekkend. Bovendien zijn
de deelnemers positief over het maatschappelijke effect van LAA doordat juist vanuit
de samenwerking burgers beter geholpen kunnen worden.
Maatschappelijke vraagstukken
De jaren van samenwerken in het samenwerkingsverband van LAA, maakt dat uitvoeringsorganisaties,
gemeenten en het Rijk elkaar makkelijk kunnen vinden. Maatschappelijke vraagstukken
kunnen hierdoor snel worden opgepakt.
Een voorbeeld van een maatschappelijk vraagstuk dat onder de aandacht van LAA is,
betreft woonfraude. In de brief van 6 november 20203 over excessen op de huurwoningmarkt geeft de Minister van BZK aan dat verder onderzocht
wordt hoe LAA kan aansluiten op de lokale initiatieven betreffende de aanpak van woonfraude
en illegale onderhuur. Daarnaast zijn er regionaal gebonden maatschappelijke vraagstukken
waar de meerwaarde van LAA wordt gezien, maar waar de toepassing van een landelijk
instrument nader onderzocht moet worden.
Als een adres niet op orde is, gaan ook vaak andere problemen achter de voordeur schuil.
De reikwijdte van LAA is inmiddels groter geworden dan alleen adreskwaliteit. Het
geeft handvatten om als één overheid op te treden, door samenwerking en afstemming
binnen gemeentes. Het is van belang om ook deze ontwikkelingen te blijven stimuleren.
Actueel voorbeeld arbeidsmigranten
Het rapport ¨Geen tweederangsburger¨ (Bijlage bij Kamerstuk 29 861, nr. 53), dat in 2020 na onderzoek van het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten onder
leiding van Emile Roemer is opgesteld, noemt LAA expliciet als middel om de registratie
van arbeidsmigranten te verbeteren. Dit draagt bij aan belangen van de gemeente, bijvoorbeeld
in geval van calamiteiten, maar is ook in het belang van de arbeidsmigranten zelf.
Alleen als een gemeente weet dat er arbeidsmigranten zijn, kan zij toezien op veilige
huisvesting en helpen bij zorg of schuldenproblematiek.
In samenwerking met het UWV is het nieuwe risicosignaal Langdurig RNI ontwikkeld.
Dit risicosignaal geeft gemeenten extra inzicht in de lokale problematiek en faciliteert
een effectieve samenwerking tussen gemeenten en uitvoeringsorganisaties. In 2021 zal
het gebruik van dit signaal opgeschaald worden naar landelijk gebruik. Daarnaast wordt
samen met het UWV gekeken naar aanvullende mogelijkheden en signalen.
Juridische herijking LAA
Op dit moment is een voorstel tot wijziging van de Wet BRP ten behoeve van LAA in
voorbereiding. De verwachting is dat het voorstel dit voorjaar aan uw Kamer wordt
aangeboden. Het wetsvoorstel introduceert een taak voor de Minister van BZK in de
ondersteuning van gemeenten in het onderzoek naar de juistheid van adresgegevens in
de BRP. Daarmee wordt voor BZK/RvIG een juridische basis gecreëerd om data-analyses
in het kader van LAA te verrichten en signalen aan gemeenten te leveren.
Transitie
In 2019 is de transitie in gang gezet van de centrale uitvoering van LAA naar de Rijksdienst
voor Identiteitsgegevens (RvIG), onderdeel van het Ministerie van BZK. Daarmee wordt
invulling gegeven aan de toezegging aan uw Kamer om de aanpak structureel in te bedden.4 Op het onderdeel gegevensverwerking na, is alles zoals het accountmanagement, communicatie,
juridische zaken bij RvIG ingebed.
Onderzoek CBS
In opdracht van BZK heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in het najaar
van 2018 een tweede onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het adresgegeven in de
BRP5, 6.
Voor 2020 heeft het CBS weer de opdracht gekregen om de kwaliteit van de gegevens
in de BRP te meten. Door de coronamaatregelen zijn huisbezoeken zeer moeilijk. Wij
hebben daarom in overleg met CBS besloten om het onderzoek voorlopig uit te stellen.
Ten slotte
Met onze samenwerkingspartners van LAA ben ik van mening dat LAA een positieve bijdrage
levert aan de kwaliteit van de BRP. Ik ben positief over de bijdrage die LAA levert
aan de aanpak van complexe maatschappelijke vraagstukken. Ik zie uit naar het aanbieden
van het wetsvoorstel aan Uw Kamer, waarmee LAA volledig kan worden ingebed bij BZK
(RvIG).
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.W. Knops
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties