Brief regering : Stand van zaken Simpel Switchen in de Participatieketen
34 352 Uitvoering en evaluatie Participatiewet
Nr. 198
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 november 2020
In 2018 is mijn voorgangster samen met vele partners het project Simpel Switchen in
de Participatieketen gestart. Simpel Switchen gaat over mensen die vanuit een uitkeringssituatie
een stap zetten richting werk, of die weer een beroep doen op de uitkering als het
tegenzit. Dat zijn spannende – en soms confronterende – stappen. Wat gaat er gebeuren?
Wat betekent dat voor mijn inkomen en mijn (financiële) zekerheden? We willen met
simpel switchen bereiken dat het voor mensen makkelijker wordt vanuit de uitkering
aan het werk te gaan. Ook een eventuele noodzakelijke stap terug moet mogelijk zijn
zonder dat mensen daarbij financiële onzekerheden kennen of rechten verliezen.
Met Divosa, VNG, UWV, Cedris, Stimulansz, Nibud, Movisie, SAM (voorheen Beroepsvereniging
voor Klantmanagers), Inlichtingenbureau, Programmaraad regionale arbeidsmarkt, VGN,
LCR, Ieder(in), Landelijk Federatie Belangenverenigingen Onderling Sterk (LFB) en
een groot aantal gemeenten hebben we knelpunten geïnventariseerd en werken we aan
oplossingen. Dit vraagt op onderdelen om een aanpak over domeinen heen. Ik trek hier
dan ook samen met de Minister van VWS in op.
Zo creëren we betrokkenheid en draagvlak voor veranderingen om overgangen soepeler
te laten verlopen en de arbeidsmarkt inclusiever te maken. Dat doen we langs vier
sporen:
• Spoor 1: Mensen moeten makkelijker vanuit de uitkering kunnen gaan werken en weer
terug kunnen vallen als het werken toch (even) niet lukt.
• Spoor 2: Beter inzicht in financiële gevolgen van aan het werk gaan.
• Spoor 3: Meedoen op de best passende plek.
• Spoor 4: Continuïteit in begeleiding en meer integrale ondersteuning.
In deze tijd, waarin het coronavirus ons werk sterk beïnvloedt, ben ik op zoek gegaan
naar manieren om digitaal in verbinding te blijven. Enerzijds hebben sommige onderdelen
vertraging opgelopen. Het testen van de rekentool en het organiseren van fysieke bijeenkomsten
bleek lastig. Anderzijds was er juist een versnelling van enkele activiteiten, omdat
de coronacrisis des te meer het belang aantoont dat het voor mensen makkelijker moet
worden om stappen te zetten in hun participatie op de arbeidsmarkt. In navolging van
eerdere brieven1 licht ik hierbij graag de voortgang van de ingezette acties toe.
Spoor 1 en 2: Makkelijker switchen tussen een uitkering en werk en inzicht in inkomen
Divosa en SZW trekken samen op in de sporen 1 en 2. Dat blijven we doen. De vraagstukken
die door Simpel Switchen worden gesignaleerd zijn door de huidige Coronacrisis nog
urgenter geworden. De arbeidsmarkt is kwetsbaar en steeds meer mensen krijgen te maken
met de overgangen tussen werk en uitkering, het verrekenen van inkomsten en de financiële
gevolgen daarvan. Van mensen wordt veel verwacht in wendbaarheid en veerkracht. We
willen mensen zo goed mogelijk ondersteunen om onzekerheden die daardoor kunnen ontstaan,
weg te nemen.
Sporen 1 en 2 een terugblik, wat hebben we bereikt
Herleving recht op Wajong bij uitval uit werk
Eén van de knelpunten die uit het project Simpel Switchen naar voren kwam is dat mensen
met een Wajonguitkering aangeven de stap naar werk niet durven te zetten, uit vrees
Wajongrechten te verliezen mocht het in een baan toch niet lukken. Dat is ongewenst.
Om hen meer zekerheid te bieden wordt de termijn waarbinnen het recht op Wajong kan
herleven uitgebreid van «binnen vijf jaar» naar «tot de AOW-gerechtigde leeftijd».
Het wetsvoorstel is eind mei aangenomen door de Eerste Kamer. Dit onderdeel zal per
1 januari 2021 in werking treden.
Afschaffen vier weken zoektermijn voor jongeren met een beperking
In het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) «Jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt»
wordt geconstateerd dat het voor jongeren met een (risico op) afstand tot de arbeidsmarkt
lastiger is om aan het werk te komen dan voor de gemiddelde jongere. Mede naar aanleiding
van de constatering uit het IBO bevat het wetsvoorstel Breed Offensief het voorstel
om de vier weken zoektermijn te schrappen voor een specifieke groep jongeren met evidente
arbeidsbeperkingen. Het wetsvoorstel is thans in behandeling bij de Tweede Kamer.
Daarbij merk ik op dat gemeenten tot 1 juli 2021 in verband met de coronacrisis in
de tijdelijke wet Covid-19, die thans bij de Tweede Kamer in behandeling is, de mogelijkheid
wordt geboden om tot 1 juli 2021 in individuele gevallen middels maatwerk af te wijken
van de regels inzake de vier weken zoekperiode. Ook wordt de zoektermijn van vier
weken voor specifieke groepen kwetsbare jongeren (risico van dakloosheid) buiten werking
gesteld tot 1 juli 2021.
Inspiratielabs On Tour (IOT’s)
Mensen hebben behoefte hebben aan duidelijkheid, overzicht en financiële stabiliteit
als zij te maken krijgen met overgangen tussen werk en uitkering. In 16 Inspiratielabs On Tour
2 zijn concrete voorbeelden gedeeld en versterkt van overheden die stappen hebben gezet
om dat mogelijk te maken. Tientallen gemeenten hebben zich laten inspireren en meerdere
gemeenten zijn zelf aan de slag gegaan. Zo gaan de gemeenten Arnhem en Enschede inkomstengesprekken
voeren en begint de gemeente Delft met het gebruiken van een tussenrekening (Surplus)
om het verrekenen van inkomsten voor de klant makkelijker te maken. De Sociale Dienst
Drechtsteden en Werksaam Westfriesland hervormen hun aanvraagproces. In totaal zijn
circa 750 professionals van circa 200 organisaties (zoals cliëntenorganisaties, gemeenten,
UWV en andere uitvoeringsorganisaties) betrokken bij deze beweging.
De Inspiratielabs laten zien dat gemeenten veel (kunnen) doen om overgangen voor burgers
te versoepelen. Die inzichten zijn gebundeld in verschillende Simpel Switchen-producten.
Zo zijn er twee toolkits ontwikkeld: De toolkit Snelle Aanvraag, Snel Besluit en de
toolkit Parttime Werk. Beiden licht ik hieronder toe.
Toolkit Snelle Aanvraag, Snel Besluit1
Van
Naar
«Je blijft hier maar wachten. Dan zeggen ze: nee, we weten het nog niet, je krijgt
later bericht. En dan beginnen de zorgen, dan beginnen de zorgen: word ik uitbetaald?
Ik moet betalen aan het einde van de maand. Ik heb huur te betalen, elektriciteit,
gas, weet je wel.»
Klik hier voor het geluidsfragment
«In onze gemeente heeft het grootste deel van de mensen snel duidelijkheid over het
recht op uitkering. Dat is belangrijk. 86% van de mensen is tevreden over de aanvraag.»2
X Noot
1
https://www.divosa.nl/publicaties/toolkit-snelle-aanvraag-snel-besluit
X Noot
2
https://www.divosa.nl/nieuws/verhalen/onzekere-perioden-je-leven-snel-z…
Van de mensen die uitstromen uit de uitkering valt 20% binnen een jaar weer terug
op de bijstand. Na drie jaar is dit opgelopen tot 31%.3 Zo’n terugvalmoment voelt vaak heel instabiel, mensen spreken over een gevoel van
falen, onzekerheid en stress over het inkomen. Hoe sneller er duidelijkheid is over
het inkomen, hoe meer ruimte mensen hebben om zich te richten op het zoeken naar werk.
Uit de Inspiratielabs On Tour blijkt dat het mogelijk is om het aanvraagproces van
een bijstandsuitkering soepeler en sneller te laten verlopen. De Toolkit Snelle Aanvraag, Snel Besluit helpt gemeenten om het proces van bijstandsverlening zo in te richten dat burgers
die bijstand aanvragen snel én rechtmatig inkomenszekerheid krijgen. Een burger heeft
daarmee soms al binnen twee dagen duidelijkheid over zijn uitkering. Meerdere gemeenten
zoals Apeldoorn en ’s-Hertogenbosch werken met een snelle aanvraagprocedure. Andere
gemeenten gaan er naar aanleiding van de toolkit mee aan de slag.
Door de Coronacrisis stijgt het aantal bijstandsaanvragen, waardoor de uitvoering
bij gemeenten extra onder druk staat. Daarom is deze toolkit versneld ontwikkeld en
in het voorjaar van 2020 gepubliceerd. De toolkit bevat onder andere praktische voorbeeldformulieren,
gespreksleidraden en checklists en is ook geschikt voor het voeren van gesprekken
op afstand.
Toolkit Parttime werk
Van
Naar
«Ik was supertrots dat ik weer een baan had. Uiteindelijk heeft het me niets dan financiële
onzekerheid opgeleverd. Dat niemand me verteld had dat het zo zou gaan, dat vind ik
het ergste. Je weet gewoon niet waar je aan toe bent, je kan je er niet op voorbereiden,
dat is het ergste.»
«Verrekening is voor ons maatwerk. Als een klant begint met parttime werk, bellen
we de klant op en bespreken we hoe de verrekening werkt en welke vorm van verrekening
het best bij hem past.» (quote van IJsselgemeenten)
De overgang vanuit de uitkering naar parttime werk leidt voor veel klanten tot financiële
onrust, vooral als klanten niet weten wat ze kunnen verwachten. In de meeste gevallen
blijven mensen afhankelijk van de uitkering en hebben dus twee inkomstenbronnen wanneer
ze vanuit de uitkering parttime gaan werken. Uit de scans parttime werk van Divosa4 blijkt dat meer dan de helft van de klanten die parttime werken de aanvullende uitkering
niet op tijd uitbetaald krijgt. Andere klanten krijgen te maken met terugvorderingen
en herberekeningen omdat niet het juiste bedrag is uitbetaald. Weer een ander deel
krijgt de uitkering achteraf betaald, maar moet wisselingen in het inkomen daarmee
zelf financieel overbruggen.
In de Inspiratielabs On Tour hebben we gezien dat goede informatievoorziening en voorbereiding
van klanten veel van deze knelpunten weg kunnen nemen. Ook zijn maatwerkoplossingen
verkend voor de inkomstenverrekening, en zagen we hoe de administratieve last rond
het aanleveren van looninformatie kan worden teruggebracht. Meerdere gemeenten, zoals
Den Haag, Almelo, Renkum en Hardenberg, hebben in het afgelopen jaar hun werkprocessen
rond deeltijdwerk en inkomstenverrekening doorgelicht en werken aan optimalisering.
De inzichten zijn samengebracht in de Toolkit Parttime Werk5. Met de toolkit kunnen gemeenten de processen rond parttime werk zo inrichten dat
de inkomensstabiliteit van burgers die de stap naar parttime werk zetten zoveel mogelijk
gewaarborgd is. Met de toolkit bevorderen we ook de uitvoerbaarheid van de inkomstenverrekening.
Klantbeleving en gedeelde urgentie
Van
Naar
«Ik moet toegeven dat wij wel behoorlijk procesgericht werken. Daar hebben klanten
soms best wel eens last van.»
«Ik zie in onze organisatie langzaam een verschuiving optreden. Mensen zijn zich er
steeds meer van bewust: «hoe is dit voor de klant?»»
Als professionals hun eigen werkproces bezien vanuit het perspectief van de klant
ervaren zij zelf hoe zij simpel switchen beter mogelijk kunnen maken. Om een gedeeld
besef van urgentie te ondersteunen zijn twee producten ontwikkeld:
• Een belevingsmodule, waarin men door het verhaal te lezen wordt uitgedaagd zich te
verplaatsen in het klantperspectief, door stap voor stap te volgen wat iemand meemaakt
als hij in de uitkering terechtkomt.6 In de module volgt de lezer «Nick», een persona gebaseerd op 15 interviews met burgers.
• Een stap verder gaat de «Experience game» die in ontwikkeling is. Hiermee kunnen politiek,
management en uitvoering bij gemeenten in de huid kruipen van een koppel dat te maken
krijgt met de overgang van werk naar uitkering en weer terug. De game laat spelers
ervaren hoe het is om de overgangen te maken en daagt hen uit om vanuit dat perspectief
de eigen werkprocessen kritisch te beschouwen. Ook het UWV is betrokken.7
Informatievoorziening voor de burger
Van
Naar
«De stap naar werk voelt als een stap in het duister. Wat gebeurt er met mijn toeslagen,
met mijn uitkering? Ik heb geen spaargeld om het op te vangen als dat mis gaat. Ik
moet dat van tevoren weten»
«Wij voeren met al onze klanten een inkomstengesprek als ze gaan werken. We nemen
met ze door wat ze gaan verdienen, wanneer ze hun loon krijgen, wat dat voor gevolgen
heeft voor de uitkering. En dus ook: wat moeten ze dan zelf overbruggen? En lukt dat
ook? Wat wij zien: dat overbruggen lukt vaak, áls mensen maar weten wat er gaat gebeuren.»
(Quote gemeente Amersfoort)
Voorspelbaarheid is één van de meest genoemde behoeften van klanten die voor een overgang
in de participatieketen staan. Om deze voorspelbaarheid te bevorderen is hier vanuit
Simpel Switchen specifiek op ingezet:
• Uitkering naar werk-berekenaar: Deze online rekentool is ontwikkeld door het Nibud
in samenwerking met de gemeente Amsterdam, de Sociaal Raadslieden uit Haarlem en SZW.
De berekening geeft inzicht in de toekomstige inkomenspositie en houdt rekening met
de diverse toeslagen en gemeentelijke regelingen (van gemeenten, die aangesloten zijn
bij het Nibud). De tool die vanaf 30 juni online is, is inmiddels meer dan 7.300 keer
geraadpleegd.
• Goed Geregeld Gesprek8: Uit verschillende Inspiratielabs On Tour blijkt het belang van goede voorlichting
vooraf bij de stap naar parttime werk. Om gemeenten hierbij te helpen, is een digitaal
werkblad ontwikkeld waarmee professionals en klanten de uitkomsten van online rekentools
kunnen vertalen naar de maandelijkse begroting voor de burger. Het werkblad Goed Geregeld
Gesprek is een onlinegesprekshandleiding voor professionals die klanten direct inzicht
biedt in hun maandbudget en hoe de inkomstenverrekening voor hen verloopt.
Spoor 1 en 2 de toekomst, wat gaan we nog doen
Met de ontwikkelde producten hebben gemeenten diverse tools in handen om mensen te
ondersteunen bij hun overgang van uitkering naar (parttime) werk. Het komende jaar
zet ik samen met Divosa in op:
• Beweging en actie om het gebruik ervan zoveel mogelijk te stimuleren.
• Stimuleren van innovaties.
Beweging en actie
Met het Inspiratielab On Tour zijn we gestart met het mobiliseren en enthousiasmeren
van professionals om overgangen in de participatieketen te versoepelen. Dit gaan we
verder doorvoeren en verbreden, zowel op bestuurlijk, management, beleid en uitvoerend
niveau. Dat gebeurt dit najaar onder andere door de leergang Simpel Switchen, ontwikkeld
in samenwerking met SAM, de beroepsvereniging voor uitvoeringsprofessionals, waarin
8 gemeenten concreet aan de slag gaan met het maken van een plan voor de uitvoering
van Simpel Switchen in hun eigen organisatie. Daarnaast organiseer ik in 2021 samen
met Divosa en de Programmaraad regionale arbeidsmarkt (online) bijeenkomsten met wethouders
en bestuurders en de verschillende uitvoeringspartners.
Stimuleren innovaties
In de inspiratielabs hebben we een aantal veelbelovende innovaties verkend. Een mooi
voorbeeld is de pilot van het Inlichtingenbureau waarin wordt onderzocht of de polisadministratie
kan worden ingezet voor een geautomatiseerde verrekening. Door de polisadministratie
als basis te gebruiken voor verrekening hoeft de burger geen loonstroken meer in te
leveren. Ik verken samen met gemeenten wat er, in navolging op deze pilot, nodig is
om dit gebruik breed te implementeren.
Ook andere beloftevolle initiatieven gericht op de (voorspelbaarheid van de) financiële
consequenties blijven we volgen9. Ik blijf open staan voor signalen waar regelgeving vanuit de Participatiewet het
doel belemmert om mensen vanuit de uitkering aan het werk te krijgen en te houden.
Spoor 3. Meedoen op de best passende plek
Een terugblik, wat hebben we bereikt
Ik vind het belangrijk dat mensen zich gestimuleerd voelen om zich naar vermogen te
ontwikkelen en mee te doen op de voor hem of haar best passende plek. Dit belang wordt
onderstreept door de motie van de leden Hermans en Bergkamp10, bij de begrotingsbehandeling 2019 van VWS.
Simpel switchen van dagbesteding naar werk
Uit de gesprekken met ervaringsdeskundigen en het veld komen knelpunten naar voren
die belemmeren dat mensen zich vanuit de dagbesteding ontwikkelen richting werk. Dat
is onwenselijk. Deze knelpunten, die zich mogelijk in uitvoering, wet- en regelgeving
en financiering voordoen, worden in opdracht van de Minister van VWS en mij nader
onderzocht door Movisie en Stimulansz. Dit onderzoek leidt naar verwachting tot concrete
aanbevelingen en beschrijvingen van succesfactoren van goede praktijken. Deze resultaten
vormen voor de Minister van VWS en mij de leidraad voor verdere invulling van dit
spoor. Het onderzoek en de acties die ik daaraan verbind zal ik begin 2021 naar uw
Kamer sturen.
De Programmaraad regionale arbeidsmarkt heeft klantreizen gemaakt waarmee we in beeld
brengen hoe mensen vanuit de dagbesteding begeleid zijn naar (beschut) werk. Niet
alleen de kandidaten zelf zijn bevraagd op hun ervaringen, maar ook consulenten bij
gemeenten, zorginstellingen en UWV. De rapportage wordt in november 2020 afgerond.
De klantreizen kunnen andere gemeenten en instellingen inspireren om aan de slag te
gaan met de goede voorbeelden.
Creëren passende functies en praktijkopleidingen voor het switchen van dagbesteding
naar werk.
In aanvulling op de brancheopleiding Woonhulp ontwikkelen de VGN en Actiz een praktijkopleiding
voor 500 mensen met een lichtverstandelijke beperking in de groenvoorziening, logistiek
en facilitaire dienstverlening.11 Daarnaast zijn er pilots «praktijkleren met de praktijkverklaring in het mbo». Het
optekenen met VGN/Actiz van de tussenstand met betrekking tot de deelpilot met de
dagbesteding is vertraagd vanwege de coronacrisis en de impact daarvan op de dagbesteding.
Vervolg quickscan beschut werk meetellen voor banenafspraak
In de brief aan de Kamer van 4 juli 2019 heb ik aangegeven dat uit de quickscan bleek
dat de meeste van de benaderde gemeenten en werkgevers aangeven dat het feit dat een
beschut werkplek niet meetelt voor de Banenafspraak geen doorslaggevende rol speelt
om geen beschutte werkplekken bij reguliere werkgevers te realiseren (Kamerstuk 34 352, nr. 167). Wel geven enkele gemeenten aan concrete situaties te kennen waarin werkgevers zich
hebben teruggetrokken, omdat de beschut werkplekken niet mee tellen voor de banenafspraak.
Het merendeel van de gemeenten en werkgevers hebben wel de wens om beschut werk in
de toekomst mee te laten tellen voor de Banenafspraak. Afgelopen jaar is hiernaar
gekeken, maar dit stuitte op uitvoeringstechnische problematiek bij de registratie
door UWV, waarvoor geen oplossing voorhanden was.
Spoor 3 de toekomst, wat gaan we nog doen
In aansluiting op de hiervoor geschetste initiatieven ga ik samen met de Minister
van VWS in gesprek met gemeenten, ervaringsdeskundigen en aanbieders van dagbesteding
en beschut werk over de resultaten en aanbevelingen uit de verkenning en de klantreizen.
Daartoe organiseer ik samen met de Programmaraad regionale arbeidsmarkt in 2021 (digitale)
bijeenkomsten voor gemeentelijke Werk en Inkomen- en Wmo-medewerkers en aanbieders van dagbesteding. Op 10 december worden in een webinar de resultaten
van het onderzoek van Movisie en Stimulansz met geïnteresseerde gemeenten en aanbieders
gedeeld.
Ten aanzien van het meetellen van beschut werkplekken voor de banenafspraak is het
kabinet, onder meer vanwege de voorgenomen vereenvoudiging van de Wet Banenafspraak,
voortdurend in gesprek met de uitvoering om te bezien waar er nog meer mogelijkheden
zijn om het systeem te verbeteren en te vereenvoudigen. Dit vraagstuk wordt samen
met alle andere uitvoeringsvraagstukken daarin meegenomen.
Spoor 4. Continuïteit in begeleiding en meer integrale ondersteuning.
Een terugblik, wat hebben we bereikt
Kennis vergroten van Sociaal Domein bij klantmanagers
Afgelopen jaar zijn op drie plaatsen in het land bijeenkomsten georganiseerd door
de Beroepsvereniging voor Klantmanagers (BVK), Divosa en Stimulansz om klantmanagers
met elkaar meer kennis op te laten doen van het integrale Sociale Domein. Uit de opbrengsten
is een interactieve visual ontwikkeld, waarop de klantmanagers kunnen zien welke stappen
ze kunnen zetten met hun klanten om maatwerk op weg naar participatie te bereiken.
Zo kan de juiste en best passende plek om te participeren worden gevonden. Bovendien
is een visual ontwikkeld waarin de «ideale» uitvoerder wordt geschetst.
Door de verbreding van professionals vanuit onder andere schuldhulpverlening en WMO-
en jeugdconsulenten is de BVK opgegaan in SAM. Het project Simpel Switchen staat mede
aan de basis voor de strategie van de beroepsvereniging SAM. Zij omarmen het integraal
werken en SAM is er zodoende voor alle consulenten in het sociaal domein.
Zoals eerder genoemd hebben SAM en Divosa samen een leergang opgezet. Daarin leren
deelnemers samen hoe ze tot een gedeeld perspectief op Simpel Switchen komen: wat
het vraagt van rollen en functies van zowel uitvoerders, beleidsmakers als managers
en welke acties genomen moeten worden.
Waakvlam functie in ondersteuning
In vervolg op het IBO Mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) is het Ministerie
van VWS een onderzoek gestart naar de inzet van zogenaamde waakvlamondersteuning bij
mensen met een licht verstandelijke beperking. Dat is «lichte» ondersteuning, (in
de gaten houden) om te voorkomen dat «opgeloste» problematiek weer oplaait en intensievere
ondersteuning nodig is. De verwachting is dat het onderzoek eind 2020 zal zijn afgerond.
Ondersteuning op maat, wetsvoorstel breed offensief
Ik vind het van groot belang dat mensen de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben,
zodat zij in staat worden gesteld om te werken en ook makkelijk kunnen switchen van
werk naar werk. Uit onderzoek, onder meer van de Inspectie SZW, bleek dat een deel
van de gemeenten nog terughoudend is met de inzet van een jobcoach. Daardoor worden
nog kansen gemist voor duurzame plaatsingen van mensen met een beperking. Om die reden
voorziet het wetsvoorstel tot wijziging van de Participatiewet uitvoeren Breed Offensief
erin dat werkzoekenden bij de gemeenten een aanvraag kunnen indienen voor ondersteuning
op maat, die past bij de mogelijkheden en beperkingen (Kamerstuk 35 394). Het wetsvoorstel is thans bij uw Kamer in behandeling.
Spoor 4 de toekomst, wat gaan we nog doen
Ik zal samen met Divosa en SAM de hiervoor genoemde leergang Simpel Switchen evalueren
en bezien of en hoe deze verder benut kan worden. Daarnaast gaat, zoals aangekondigd
in het IBO Jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt12 en de eerdere brief over Simpel switchen, het onderzoek van start naar bestaande
goede praktijken en werkzame elementen van integrale ondersteuning van mensen met
een afstand tot de arbeidsmarkt. Zo kan een scherper beeld worden verkregen wat er,
in aansluiting op de bevindingen van het onderzoek naar waakvlamondersteuning, nodig
is om integrale ondersteuning zo doeltreffend en doelmatig mogelijk te organiseren.
Tot slot
Gezien het grote enthousiasme dat ik in de uitvoering ontmoet over het project Simpel
Switchen in de Participatieketen, ben ik ervan overtuigd dat de uitvoering zich geholpen
voelt om mensen makkelijker te kunnen laten switchen tussen uitkering en werk. Veel
mensen uit de dagelijkse uitvoeringspraktijk bij gemeenten en UWV en ervaringsdeskundigen
zijn zeer bereid hieraan mee te werken. Ik wil hiervoor ook mijn dank uitspreken en
verwacht dat we met elkaar de inclusieve arbeidsmarkt een stap dichterbij brengen.
Ik informeer uw Kamer aan het eind van 2021 opnieuw over de voortgang van dit omvangrijke
project.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
B. van 't Wout
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. van 't Wout, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid