Brief regering : Onderzoeksrapporten passend onderwijs
31 497 Passend onderwijs
Nr. 367 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 september 2020
Met deze brief zend ik u een aantal onderzoeksrapporten die betrekking hebben op passend
                  onderwijs1. Een drietal onderzoeken is in aanvulling op het onderzoeksprogramma van het Nationaal
                  Regieorgaan Onderwijsonderzoek uitgevoerd en ik breng deze graag onder uw aandacht,
                  voorafgaand aan mijn brief die betrekking heeft op de evaluatie van passend onderwijs.
               
De Nederlandse School voor Openbaar Bestuur geeft in het rapport «Eigenaarschap in
                  het passend onderwijs» reflecties op het eigenaarschap dat schoolbesturen ervaren
                  in de samenwerking rond passend onderwijs. Het geeft inzicht in hoe eigenaarschap
                  bij kan dragen aan het oppakken van gedeelde verantwoordelijkheden en het biedt handreikingen
                  om dit eigenaarschap te versterken.
               
Regioplan en Cebeon hebben de organisatiekosten van passend onderwijs voor samenwerkingsverbanden
                  en schoolbesturen in kaart gebracht. Het onderzoek geeft onder meer inzicht in het
                  type organisatiekosten, de totale geschatte kosten en de organisatiekosten afgezet
                  tegen het vrij besteedbare budget van samenwerkingsverbanden en het totale budget
                  van schoolbesturen. Met dit onderzoek is uitvoering gegeven aan de motie van de leden
                  Westerveld en Van Meenen (Kamerstuk 31 497, nr. 318) die de regering verzoekt de kosten van samenwerkingsverbanden in kaart te brengen.
               
Ten derde heeft DUO de trends in de leerlingenaantallen en leerlingenstromen tussen
                  regulier en speciaal onderwijs (2011–2019) onderzocht.
               
Alle bovengenoemde rapporten worden betrokken bij de evaluatie van passend onderwijs.
                  De hierna volgende onderzoeken zend ik u ter informatie:
               
De Inspectie heeft een exploratief en kleinschalig themaonderzoek uitgevoerd naar
                  de wijze waarop leerlingen worden voorbereid op instroom in de entreeopleiding, vanuit
                  onder andere het vmbo-basis, praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. Het
                  onderzoek geeft inzicht in de organisatie van extra ondersteuning en de voorbereiding
                  op de overgang naar vervolgonderwijs en wat hierbij volgens scholen, leerlingen en
                  ketenpartners bevorderende en belemmerende factoren zijn.
               
In het kader van de verdere integratie van leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en
                  praktijkonderwijs (pro) in het systeem van passend onderwijs werkt OCW naar een toekomstbestendige
                  bekostigingssystematiek voor lwoo en pro. Het CBS heeft achtergrondanalyses ten behoeve
                  van de bekostiging lwoo/pro uitgevoerd om te kunnen beoordelen of de door OCW voorgestelde
                  systematiek geschikt is en om details nader uit te werken.
               
Tot slot zend ik u de eerste tussenrapportage van het monitorings- en evaluatieonderzoek
                  naar de Pilot brugklassen vmbo-pro, uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek.
               
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
                  A. Slob
Indieners
- 
              
                  Indiener
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media