Brief regering : Ongevalscijfers scheepvaart 2019
31 409 Zee- en binnenvaart
Nr. 295
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 juli 2020
Op 10 juli 2019 stuurde ik u een brief1 met de ongevalscijfers van de binnen- en zeevaart in 2018. Met deze brief informeer
ik u over de ongevalscijfers van 2019.
Tabel 1: Scheepsongevallen Nederlands deel van de Noordzee1
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
ZESO2
4
2
0
0
2
2
1
5
ESO3
15
13
12
11
8
12
10
4
MESO4
46
44
28
21
49
16
32
31
Totaal aantal ongevallen
65
59
40
32
59
30
43
40
X Noot
1
Inclusief vissersvaartuigen, recreatievaart en Nederlandse en buitenlandse koopvaardij.
Sommige cijfers betreffen een correctie van eerder gepresenteerde cijfers.
X Noot
2
Zeer ernstig scheepsongeval: ongeval waarbij het schip verloren is gegaan, een dodelijk
slachtoffer is gevallen, of ernstige schade aan het milieu is ontstaan.
X Noot
3
Ernstig scheepvaartongeval: ongeval dat geen zeer ernstig ongeval is, dat gepaard
gaat met brand, explosie, gronding, contact, slecht weer schade, schade door ijs,
rompschade, of vermoedelijke rompschade enzovoort, met als resultaat:
– structurele schade die het schip niet zeewaardig maakt, zoals lekkage onderwaterschip,
uitval voortstuwing, grote schade aan accommodatie, etc., of
– schade aan het milieu, of
– averij die sleephulp of walassistentie noodzakelijk maakt.
X Noot
4
Minder ernstige scheepsongevallen: alle overige scheepsongevallen die niet onder de
categorieën zeer ernstig of ernstige scheepsongevallen vallen.
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Aantal doden
13
3
0
0
0
1
0
3
Aantal gewonden
6
2
0
2
3
3
0
4
In 2019 zijn vijf zeer ernstige en vier ernstige scheepsongevallen geregistreerd.
De zeer ernstige scheepsongevallen zijn als volgt onderverdeeld: koopvaardij (1),
visserij (1) en recreatievaart (3). Er zijn in totaal drie dodelijke slachtoffers
gevallen bij de vijf zeer ernstige scheepsongevallen.
Eén van de zeer ernstige scheepsongevallen betrof de MSC Zoe die in de nacht van 1
op 2 januari 2019 342 containers verloor boven de Wadden. Ik heb u recent het rapport
van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) en het internationale onderzoeksrapport
gestuurd met daarbij een eerste reactie2. Na de zomer zal ik uitgebreid reageren op beide rapporten.
Tabel 2: Scheepsongevallen Nederlandse binnenwateren1
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
(Zeer) ernstige scheepsongevallen2
161
140
139
159
163
161
176
160
Andersoortige ongevallen3
802
854
876
891
1166
973
1179
1117
Totaal aantal ongevallen
963
994
1015
1050
1329
1134
1355
1277
X Noot
1
Sommige cijfers betreffen een correctie van eerder gepresenteerde cijfers.
X Noot
2
Hier wordt gedoeld op de «significante ongevallen», waar het gaat om ongevallen waarbij
een schip niet meer verder kan of mag varen als gevolg van dat scheepsongeval of als
er ernstige schade aan lading, infrastructuur of milieu is, en daarbij een stremming
van de vaarweg optreedt of als er (in uitzonderlijke gevallen) doden en zwaargewonden
te betreuren zijn. Voor de overzichtelijkheid is hier gebruik gemaakt van de termen
die bij de Noordzee worden gehanteerd. Het verschil in terminologie voor scheepvaartongevallen
op de Noordzee (zeer ernstig en ernstig) en binnenwateren (significant) wordt verklaard
door de internationale afspraken die hierover zijn gemaakt binnen de IMO (International Maritime Organization).
X Noot
3
Andersoortige scheepsongevallen zijn alle overige scheepsongevallen die niet onder
de categorie (zeer) ernstige scheepsongevallen vallen.
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Aantal doden
4
9
4
6
7
8
2
5
Aantal gewonden
58
35
44
34
38
33
53
71
Op de Nederlandse binnenwateren (inclusief de zeehavens) zijn in 2019 in totaal 1277
ongevallen geregistreerd, waarvan 160 (zeer) ernstige scheepsongevallen. Op de binnenwateren
waren in 2019 vijf dodelijke slachtoffers te betreuren.
Inzet op nautische veiligheid
Er is veel inzet op het verbeteren van de nautische veiligheid. Naast het begeleiden
van de scheepvaart op drukke knooppunten, probeert Rijkswaterstaat beroeps- en recreatievaart
zoveel mogelijk te scheiden op de vaarwegen. Ook vindt toezicht en handhaving plaats
om de veiligheid te verbeteren, naast voorlichting voor beroeps- en recreatievaart.
In de ontwerp Havennota 2020–20303 heb ik aangegeven nog tijdens deze kabinetsperiode met een beleidskader maritieme
veiligheid te zullen komen dat uitgaat van meer risicogestuurde inzet op nautische
veiligheid en (cyber)security. Het beleidskader zal zich mede richten op een integrale
doelgerichte aanpak van veiligheidsrisico’s en op kennisdeling met alle betrokkenen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat