Brief regering : Hoofdlijnen NL Leert Door
30 012 Leven Lang Leren
Nr. 128
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 juli 2020
Aanleiding
De coronacrisis vergt het uiterste van werkend Nederland. De afgelopen maanden zijn
                     er reeds grote investeringen gedaan om de werkgelegenheid zo veel mogelijk op peil
                     te houden. Ter ondersteuning van de inspanningsverplichting voor werkgevers die in
                     aanmerking komen voor NOW2 om hun werknemers te stimuleren om aan bij- of omscholing
                     te doen, komt het kabinet met een flankerend crisispakket NL Leert Door waarvoor € 50
                     mln. beschikbaar is.1 Dit crisispakket is aanvullend op de grote investeringen die sociale partners en
                     het bedrijfsleven nu doen om de werkgelegenheid zo goed mogelijk te behouden.
                  
Daarnaast is in het kader van de crisis het initiatief NL Werkt Door gestart.2 Werkgevers, vakbonden, gemeenten, UWV, onderwijsinstellingen en SZW hebben een platform
                     ingericht waar bedrijven met vraag naar personeel terecht kunnen. Dagelijks nemen
                     bedrijven contact op met zowel vraag naar personeel als bedrijven die personeel beschikbaar
                     hebben voor collegiale in- en uitleen. Het platform verwijst ook naar regionale en
                     sectorale initiatieven om vraag en aanbod aan elkaar te koppelen. Verder is in de
                     context van de crisis een actieplan gestart voor behoud van stages en leerbanen mbo
                     van SBB, om zoveel mogelijk leerbanen ook voor volwassen werkzoekenden te realiseren,
                     met een financiële impuls van OCW.
                  
Met deze brief informeer ik uw Kamer over het pakket, de doelstellingen en de planning.
                  Het pakket en deze brief zijn in goed overleg met OCW en EZK tot stand gebracht. Daarnaast
                  heeft constructief overleg plaatsgevonden met sociale partners, O&O fondsen, opleiders
                  en loopbaanadviseurs.
               
Doel NL Leert Door
Het doel van NL Leert Door is om de gevolgen van de crisis te helpen verzachten door
                     mensen te ondersteunen om zich te (her)oriënteren op hun actuele mogelijkheden op
                     de arbeidsmarkt. Het is goed om te zien dat er juist ook in deze tijd veel inzet is
                     op scholing en ondersteuning van sociale partners, O&O fondsen en regionale samenwerkingsverbanden.
                     Dit pakket aan maatregelen is hieraan ondersteunend en aanvullend en kan met cofinanciering
                     van genoemde partijen ook worden ingezet als vliegwiel voor meer omvangrijke (om)scholing.
                  
Het pakket biedt (niet) werkenden, waaronder flexwerkers, zzp’ers en zelfstandig ondernemers,
                     de mogelijkheid een eerste stap te zetten in een mogelijke (her)oriëntatie op hun
                     arbeidsmarktpositie. Zij kunnen een ontwikkeladvies aanvragen bij gekwalificeerde
                     loopbaanadviseurs en daarnaast is er de mogelijkheid een online scholingsactiviteit3 te volgen.
                  
Relatie met reguliere inzet LLO
Dit tijdelijke crisispakket komt bovenop de reguliere inzet op Leven Lang Ontwikkelen
                  (LLO), zoals de SLIM regeling voor het MKB, waarvoor dit jaar € 48 mln. beschikbaar
                  is (in september kunnen samenwerkingsverbanden aanvragen). Ook is de subsidieregeling
                  Flexibilisering van beroepsonderwijs voor volwassenen beschikbaar en kunnen mensen
                  vanaf 2022 individuele budgetten aanvragen via de STAP-regeling. Eerder is toegezegd
                  dat de Kamer voor de zomer van 2020 zou worden geïnformeerd over de voortgang en stand
                  van zaken van diverse eerder aangenomen moties en toezeggingen4. Daarnaast is, ook voor de zomer van 2020, toegezegd dat het kabinet zou komen met
                  een routekaart voor de toekomst van LLO.5 In de routekaart komen onder meer aan de orde: voorstellen voor LLO in het rapport
                  van commissie Borstlap6, het BMH rapport Ongekend Talent
                  7 en het SER advies over sociale zekerheid en LLO8. Helaas is het door de samenloop van werkzaamheden als gevolg van de coronacrisis
                  niet gelukt deze toezeggingen tijdig na te komen en is de verwachting de brief na
                  de zomer naar uw Kamer te sturen.
               
Planning NL Leert Door
Voor het pakket NL Leert Door worden nu twee subsidieregelingen gemaakt. Ik streef
                     ernaar de tijdelijke subsidieregeling NL leert door met inzet van ontwikkeladvies rond medio juli te publiceren. Via deze regeling komen de ontwikkeladviezen voor
                     deelnemers naar verwachting vanaf begin augustus beschikbaar. Zij kunnen dan starten
                     met hun (her)oriëntatie op de arbeidsmarkt onder begeleiding van een gekwalificeerde
                     loopbaanadviseur. Later dit jaar volgt de tijdelijke subsidieregeling NL leert door met inzet van online scholing, waarmee mensen kosteloos online scholingsactiviteiten kunnen krijgen bij een aantal
                     publieke en private opleiders. Deze opleiders kunnen – desgewenst in een samenwerkingsverband
                     met andere opleiders of met andere bij scholing betrokken partijen – een aanvraag
                     indienen om de kosten van die online scholingsactiviteiten vanuit de subsidieregeling
                     te dekken. Gezien de tijd die nodig is voor het kunnen maken en indienen van deze
                     aanvragen en de beoordeling ervan, zullen deelnemers uiterlijk in het vierde kwartaal
                     gebruik kunnen maken van het online scholingsaanbod.
                  
Omdat de economische ontwikkelingen nog onzeker zijn, zal het kabinet de komende tijd
                     bekijken welke maatregelen noodzakelijk zijn na het huidige noodpakket en wat nodig
                     is om de economie op langere termijn te versterken.9
Hoofdlijnen regeling NL leert door met inzet van ontwikkeladvies
Voordat mensen aan scholing beginnen, moeten mensen eerst hebben nagedacht over hoe
                     ze hun eigen toekomst voor zich zien. Waar liggen voor hen de mogelijkheden, waar
                     zijn vacatures of is ondernemerschap een optie, en hoe zijn zij daarop voorbereid?
                     Voor een deel van de mensen is het vanzelfsprekend om daar mee bezig te zijn. Maar
                     voor een ander deel is het lastiger om daar tijdig over na te denken en tot handelen
                     over te gaan. Om hen te ondersteunen, gaat het kabinet ontwikkeladviezen kosteloos
                     beschikbaar stellen. Deelnemers volgen een traject bij een gekwalificeerd loopbaanadviseur.10
Iedereen tot de pensioengerechtigde leeftijd met een band met de Nederlandse arbeidsmarkt
                     komt in aanmerking voor dit ontwikkeladvies (conform STAP-regeling). Dat zijn dus
                     zowel mensen die (nog) aan het werk zijn, inclusief zzp’ers en zelfstandig ondernemers,
                     als mensen die geen werk meer hebben.
                  
Gezien het belang van goede informatie over iemands kansen op de huidige onzekere
                     arbeidsmarkt, zal een arbeidsmarktscan onderdeel zijn van het ontwikkeladvies. Met
                     deze arbeidsmarktscan wordt inzichtelijk gemaakt welke arbeidsmarktkansen er nu zijn,
                     gegeven iemands ervaring en ontwikkelwensen.11
Om de drempel voor deelnemers zo laag mogelijk te maken, loopt de aanvraag van de
                     subsidie en de betaling ervan via de loopbaanadviseurs. Om administratieve lasten
                     voor de loopbaanadviseurs te beperken wordt de mogelijkheid geboden om meerdere aanvragen
                     te bundelen en in één keer in te dienen.
                  
Het doel is om op deze manier vanaf begin augustus 2020 circa 20.000 ontwikkeladviezen
                     mogelijk te maken.
                  
Hoofdlijnen regeling NL leert door met inzet van online scholing
Door de coronacrisis is er veel onzekerheid over de mogelijkheden om te blijven werken
                     en voor een deel van de mensen is er nu geen werk meer. Deze tijd vraagt een groot
                     aanpassingsvermogen van mensen en de bereidheid te blijven investeren in de eigen
                     ontwikkeling. Daarbij kan enige bijscholing of soms ook meer omvangrijke omscholing
                     nodig zijn.
                  
Met de tijdelijke subsidieregeling NL leert door met inzet van online scholing kunnen mensen kosteloze online scholingsactiviteiten volgen om zich bij te scholen.
                     Deze scholing kan ondersteunend zijn bij het ontwikkelen van (nieuwe) vaardigheden
                     voor het huidige werk of om beter gekwalificeerd te worden voor de invulling van andere
                     taken. Tegelijk kan het voor mensen die in de toekomst de overstap willen maken naar
                     andersoortig werk of bijvoorbeeld naar ondernemerschap een eerste oriënterende stap
                     om te onderzoeken of omscholing voor hen een optie is.
                  
De online scholingsactiviteiten komen – net als de ontwikkeladviezen – beschikbaar
                     voor iedereen tot de pensioengerechtigde leeftijd met een band met de Nederlandse
                     arbeidsmarkt (conform de STAP-regeling).
                  
Deelnemers kunnen zich individueel aanmelden voor de scholing bij de aanbieders die
                     voor de subsidie in aanmerking komen (welke dat zijn wordt via de communicatiecampagne
                     en de website gecommuniceerd). Het geld uit de subsidie is bedoeld voor de bekostiging
                     van de online scholingsactiviteiten van de deelnemers en het wordt via de aanvrager
                     verstrekt ter dekking van de kosten van de opleider voor de betreffende scholingsactiviteit.
                     De last van het aanvragen van de subsidie komt zo niet terecht bij de deelnemers.
                  
Dit betekent dat de subsidieregeling wordt opengesteld voor aanvragen van individuele
                     opleiders, een groep samenwerkende opleiders en voor samenwerkingsverbanden waarbij
                     naast opleiders ook andere bij scholing betrokken partijen kunnen participeren. Hierbij
                     worden kwaliteitseisen gesteld aan de opleiders (conform de STAP-regeling). Hoe precies
                     aanvragen ingediend kunnen worden bij de uitvoerder zal breed via de communicatiecampagne
                     worden gecommuniceerd.
                  
Daarnaast zullen er, om de effectiviteit van de regeling te vergroten, eisen worden
                     gesteld aan het aanbod dat voor subsidie in aanmerking komt. Het aanbod moet bijvoorbeeld
                     divers zijn qua niveau, zodat mensen met verschillende opleidingsachtergronden er
                     gebruik van kunnen maken. Naast aanbod gericht op relevante vaardigheden, is het de
                     bedoeling ook aanbod op te nemen dat met korte modules kwalificeert voor beroepsgerichte
                     certificaten die waarde hebben op de arbeidsmarkt.
                  
Verder moet er sprake zijn van voldoende ondersteuning en begeleiding van de deelnemers.
                     Bijvoorbeeld om tot een keuze te komen van een scholingsactiviteit, maar ook tijdens
                     het volgen van de scholing. Vormen van interactie zoals virtual classrooms en «blended
                     learning» (dit is een mix van online en fysiek onderwijs) kunnen behulpzaam zijn om
                     de effectiviteit van de scholing te vergroten.
                  
De eisen in de regeling zijn bedoeld om te komen tot een relevant, divers en kwalitatief
                     hoogstaand aanbod voor de deelnemers. Het aanbod zal in drie groepen worden verdeeld,
                     afhankelijk van de duur en studiebelasting. Per groep wordt gewerkt met een vaste
                     tegemoetkoming per scholingsactiviteit om de administratieve lasten voor aanvragers
                     en uitvoerder van de regeling te beperken. In de eerste groep zitten de zeer kort
                     durende cursussen om individuen te helpen hun vaardigheden te verbeteren en te laten
                     ervaren dat scholing en ontwikkeling zinvol en leuk is. Het beoogde vaste bedrag voor
                     de tegemoetkoming in de kosten van scholing in deze categorie zal liggen tussen de
                     € 200,– en € 300,– per activiteit. De tweede groep is bedoeld voor iets omvangrijkere
                     cursussen en trainingen, naast het verbeteren van vaardigheden ook gericht op vakgerichte
                     bijscholing. Het beoogde vaste bedrag voor de tegemoetkoming in de kosten in deze
                     categorie ligt tussen de € 400 en € 600,–. Ten slotte is er een derde groep van scholingsactiviteiten
                     die vooral zijn bedoeld voor het kunnen volgen van vakgerichte modules, bijvoorbeeld
                     als eerste stap of oriëntatie op eventuele omscholing. Het beoogde vaste bedrag voor
                     de tegemoetkoming in de kosten in deze categorie ligt tussen de € 900 en € 1.100,–.
                     Met name voor deze laatste groep scholingsactiviteiten roep ik sociale partners, sectoren
                     en O&O-fondsen op om met cofinanciering bij te dragen en daarmee meer kostbare trajecten
                     mogelijk te maken zodat mensen die willen omscholen hiervoor ook de benodigde middelen
                     krijgen.
                  
Het doel is om met deze regeling tussen de 50.000 en 80.000 (online)scholingsactiviteiten
                     plaats te laten vinden. Deze regeling vergt meer uitwerking dan de regeling voor ontwikkeladviezen
                     en zal derhalve iets later worden gepubliceerd en opengesteld voor de aanvragers.
                     Voor de deelnemers is het aanbod uiterlijk in het vierde kwartaal van dit jaar beschikbaar.
                  
Communicatiecampagne
Het kabinet wil dat zo veel mogelijk werkenden, niet-werkenden en zelfstandigen op
                     de hoogte zijn van het belang van Leven Lang Ontwikkelen en de kansen die dit pakket
                     biedt om nu zonder kosten ontwikkeladvies en online scholing te kunnen volgen. Daarom
                     bevat het NL Werkt Door-pakket ook een publiekscampagne, met specifieke aandacht voor
                     groepen die daarbij meer ondersteuning nodig hebben. De campagne zal in samenwerking
                     met stakeholders zoals sociale partners, sectoren, vakbonden, O&O fondsen, leerwerkloketten,
                     regionale samenwerkingsverbanden, opleiders, zzp-organisaties, etc. onder de aandacht
                     worden gebracht.
                  
In de communicatiecampagne zal gefaseerd aandacht worden besteed aan de verschillende
                     onderdelen. Vanuit de overheid zal de campagne aanhaken bij de lopende campagne Hoewerktnederland.nl
                     die als landingspagina voor NL Leert Door zal fungeren en rijksoverheid.nl als informatiebron.
                     Met de samenwerkingspartners wordt daarnaast een «multi-channel»-aanpak gerealiseerd,
                     waarbij deze organisaties ook hun eigen communicatiekanalen inzetten. Het daadwerkelijk
                     aanmelden van een individuele gebruiker voor een traject gaat via de loopbaanadviseurs
                     en de aanvragers die voor online scholing subsidie ontvangen.
                  
Tot slot
Met de ontwikkeladviezen, het online scholingsaanbod en de ondersteunende communicatiecampagne
                  reageren we met NL Leert Door in een kort tijdsbestek op unieke omstandigheden. De
                  maatregelen dragen bij aan de mogelijkheden van werkenden en niet werkenden, ongeacht
                  arbeidsmarktpositie of arbeidscontract, om zich te ontwikkelen en te heroriënteren
                  op hun eigen duurzame inzetbaarheid in deze veranderende context. Tegelijkertijd geeft
                  deze situatie eens te meer nut en noodzaak aan van Leven Lang Ontwikkelen in het algemeen.
                  Het moet vanzelfsprekend worden dat mensen regelmatig nadenken over de toekomst van
                  hun werk, en dat mensen zich doorlopend ontwikkelen en zo nodig bijscholen. Dat is
                  altijd de inzet geweest van dit kabinet en dat zal het ook blijven.
               
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
                  W. Koolmees
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid