Brief regering : Reactie op verzoek commissie over een klacht over onterecht betitelen als fraudeur door Belastingdienst
2020D19734
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 mei 2020
Op 29 januari 2020 stuurde de Vaste Commissie voor Financiën (VCF) mij de brief van
NN te Z van 18 december 2019. Betrokkene is van mening dat ze onterecht als fraudeur
wordt gezien door de Belastingdienst. De VCF vraagt mij om op deze brief te reageren.
Hieronder treft u mijn reactie aan.
NN heeft in 2019 een klacht ingediend bij de Belastingdienst. De geanonimiseerde reactie
op die klacht heb ik als bijlage bij deze brief gevoegd1. Voorts voeg ik de geanonimiseerde reactie bij op de klacht die is ingediend door
de partner van NN. Voor een volledig beeld is het naar mijn oordeel van belang om
daar ook kennis van te nemen.
Ik heb de Belastingdienst gevraagd om een inhoudelijke reactie te geven op de brief
die u hebt ontvangen. De Belastingdienst geeft aan dat de belastingaangiften van NN
en haar partner ieder jaar onvolkomenheden vertonen waardoor ze gecorrigeerd moeten
worden. Zij reageren ook niet op vragen van de inspecteur over door hen opgevoerde
aftrekposten. De inspecteur heeft de fouten in de aangiften tot nu toe steeds beschouwd
als vergissingen. Aan NN en haar partner zijn daarom geen boetes opgelegd.
Het feit dat een aangifte wordt gecorrigeerd, vormt een reden waarom de aangifte over
het volgende jaar ook weer handmatig wordt gecontroleerd. Als ook in die aangifte
onvolkomenheden zitten, zal opnieuw worden gecorrigeerd. Bij de belastingaangiften
van NN en haar partner is dit meerdere jaren voorgekomen. Om die reden is er sprake
van veel correspondentie met deze belastingplichtige. Uit de informatie van de Belastingdienst
blijkt ook dat mede vanwege de correcties er sprake is van veel verrekeningen, waardoor
het voor betrokkene mogelijk lastig is om te begrijpen wat er precies aan de hand
is.
De Belastingdienst heeft geprobeerd te helpen door een overzicht van de openstaande
belastingschulden te delen. Ook heeft de Belastingdienst geattendeerd op de mogelijkheid
om hulp te krijgen bij het doen van aangifte.
In de reactie op haar klacht heeft de klachtbehandelaar aangegeven dat hij graag bereid
is mondeling te reageren op haar vragen en opmerkingen. Hij heeft daarvoor zijn directe
doorkiesnummer en ook zijn 06-nummer ter beschikking gesteld.
Uit wat hiervoor is opgemerkt blijkt mijns inziens dat de Belastingdienst het nodige
heeft gedaan om deze belastingplichtige te helpen om de belastingaangifte correct
in te vullen. Tegelijk meen ik dat de Belastingdienst de door NN ingestuurde aangiften
terecht heeft geselecteerd voor een handmatige beoordeling. Daarbij geldt wel dat
de fouten in de aangiften van NN zijn gebaseerd op vergissingen. Van fraude is in
het geval van betrokkene geen sprake geweest.
De Staatssecretaris van Financiën, J.A. Vijlbrief
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Financiën