Brief regering : Algemene vergadering van aandeelhouders ProRail 17 april 2020
29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan
Nr. 894 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 mei 2020
Hierbij doe ik uw Kamer het jaarverslag en de jaarrekening van ProRail B.V. over 2019
toekomen1. Deze stukken zijn vastgesteld in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (hierna:
algemene vergadering) van Railinfratrust B.V. (enig aandeelhouder van ProRail B.V.)
op 17 april 2020. Namens de Staat heeft de loco secretaris-generaal (loco-sg) van
mijn ministerie als vertegenwoordiger deelgenomen. De algemene vergadering is voor
deze gelegenheid via een videoconferentie gehouden. Volledigheidshalve ontvangt u
tevens een weergave van de algemene vergadering gehouden op 21 november 2019.
Algemene vergadering 17 april 2020
Jaarverslag en jaarrekening 2019
Op de eerste plaats heeft de aandeelhouder de jaarrekening van Railinfratrust B.V.
vastgesteld. Ten behoeve daarvan heeft de accountant toelichting gegeven op zijn bevindingen
bij de jaarverantwoording en heeft aangegeven een goedkeurende verklaring te hebben
afgeven bij de stukken. De accountant sprak zijn waardering uit over de kwaliteit
van het jaarverslag 2019.
De aandeelhouder sprak zijn waardering uit aan de RvB en de RvC over de behaalde prestaties
in 2019 en gaf complimenten voor de verslaglegging van het boekjaar, de volledigheid
ervan en de presentatie door de CEO. Het boekjaar laat een stabiel beeld zien ten
opzichte van 2018.
Covid-19, strategie en verwachtingen
Specifiek heeft de aandeelhouder waardering uitgesproken voor aanpak van ProRail met
betrekking tot Covid-19. Zowel voor de continuïteit op het spoor, de werken aan het
spoor als ook de aandacht voor de bedrijfsmatige processen en met name het welzijn
van het personeel. Geconstateerd is dat ProRail een sterke organisatie is die goed
en snel kan inspelen op de nieuwe omstandigheden. De aandeelhouder heeft tijdens de
algemene vergadering aangegeven dat het onverminderd van belang blijft dat ProRail
ook een lange termijn strategie voert, dat wil zeggen fit for the future blijft. In de huidige context geldt dat voor strategische personeelsplanning, voor
de ontwikkelingen en samenwerking binnen de sector en voor kostenefficiency die noodzakelijk
zijn om de groei van het treinverkeer op de langere termijn te kunnen accommoderen.
Op de kortere termijn geldt dat door de forse afname van het treinverkeer ten gevolge
van de genomen maatregelen tegen de verspreiding van Covid-19 de sector, en daarmee
ook ProRail de negatieve financiële gevolgen ondervindt. Over de effecten hiervan
op de (middel)lange termijn, kunnen in dit stadium uiteraard nog geen uitspraken worden
gedaan, duidelijk is dat het op veel terreinen gevolgen zal hebben. ProRail gaf de
aandeelhouder aan door middel van scenario’s modellen te ontwikkelen over de mogelijke
effecten, op basis waarvan een strategie kan worden bepaald. De aandeelhouder heeft
meegegeven dat, in de samenhang met alle grote opgaven waar ProRail voor staat, het
van belang is realistisch te prioriteren en een haalbaar verwachtingsbeeld te schetsen.
Terugblik op 2019
Tijdens de algemene vergadering heeft de CEO een presentatie gegeven over de resultaten
en de ontwikkelingen in het jaar 2019. Waarna uitgebreid is stilgestaan bij de prestaties
over het jaar 2019. Uw Kamer wordt over de jaarverantwoording ProRail en de uitvoering
van het beheerplan 2019 separaat geïnformeerd.
Tijdens de AvA is gesproken over de infrastructurele knelpunten op meerdere Rotterdamse
havenemplacementen, waaronder Waalhaven Zuid en Kijfhoek. Onder meer bij brief van
21 februari 2020 en brief van 2 maart 2020 bent u geïnformeerd over de laatste stand
van zaken met betrekking tot deze problematiek (Kamerstuk 29 984, nrs. 889 en 890). Ook in het vervolg van 2020 (en de jaren daarna) zal veel aandacht van ProRail
uitgaan naar het verbeteren van de prestaties op dit terrein. Daarover vindt in eerste
instantie het gesprek plaats met de spoorgoederensector en met zowel de concessieverlener
als de aandeelhouder binnen het ministerie. Na het meireces zal ik uw Kamer informeren
over de stand van zaken bij deze emplacementen.
Zbo-vorming
Wederzijds is tijdens de algemene vergadering waardering uitgesproken over de samenwerking
in het proces van ZBO-vorming. Gemeld is dat het wetgevingsproces door de impact van
Covid-19 leidt tot plenaire behandeling in de Kamer na het zomerreces. Voor de ZBO-vorming
is naast het wetgevingsproces ook het implementatietraject van belang. In de algemene
vergadering is benadrukt dat dit traject onverminderd doorgaat en dat de omvorming
beheerst en zorgvuldig moet verlopen. Samen met ProRail wordt dit in kaart gebracht.
De komende maanden zal steeds worden getoetst of aan deze randvoorwaarden kan worden
voldaan.
Algemene vergadering van aandeelhouders 21 november 2019
De algemene vergadering op 21 november 2019 stond in het teken van de benoemingen
binnen de raad van bestuur. Hierover bent u bij brief van 27 november 2019 geïnformeerd
(Kamerstuk 29 984, nr. 872). Daarnaast is tijdens deze algemene vergadering uitvoerig gesproken over het Prestatie
Gericht Onderhoud aan het spoor. Daarbij zijn aan bod gekomen de stand van zaken met
betrekking tot de omzetting naar PGO-contracten, het onafhankelijke marktconformiteitsonderzoek
naar de vraag of spooraannemers marktconforme vergoedingen van ProRail hebben ontvangen
en het vraagstuk van de doorontwikkeling van de contractering. Over al deze aspecten
bent u reeds geïnformeerd bij brief van 6 februari 2020 (Kamerstuk 29 984, nr. 885). Ook zijn in de najaars-AvA updates gegeven over de zbo-vorming en ERTMS. Over de
voortgang van ERTMS wordt uw Kamer door middel van de reguliere voortgangsrapportages
geïnformeerd.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat