Brief regering : Tweede wijziging noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW)
35 420 Noodpakket banen en economie
Nr. 28 BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 mei 2020
Op 31 maart jl. heb ik u de regeling Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud
van werkgelegenheid (NOW) toegezonden (Kamerstuk 35 420, nr. 8). Deze regeling is op 2 april jl. in werking getreden.1 In deze regeling zijn op 3 april enkele technische aanpassingen doorgevoerd.2
Het is gebleken dat er nog op een aantal andere punten wijziging van de regeling nodig
is.
1) Aanpassing omzetbepaling bij concerns: zoals reeds aangekondigd bij brief van 22 april jl.3 wordt het voor concerns met minder dan 20% omzetverlies mogelijk gemaakt dat individuele
werkmaatschappijen subsidie voor hun loonkosten aanvragen op basis van de omzetdaling
van de werkmaatschappij. Aan deze mogelijkheid worden extra voorwaarden verbonden,
ad (1) door eisen te stellen aan het dividend- en bonusbeleid en aan het overleg met
de vakbeweging en ad (2) door aanvullende accountantscontroles te vereisen. Deze wijziging
is inmiddels verder uitgewerkt. Ten opzichte van de voornoemde brief is nog een kleine
wijziging aangebracht. Eerder werd aangekondigd dat er geen personeelsbv binnen het
concern mag zijn. De voornaamste reden hiervoor is dat er een loonsom dient te zijn
in de werkmaatschappij en dat er een samenhang met de behaalde omzet moet zijn. Die
samenhang is er bij personeelsbv’s niet. Vandaar dat personeelsbv’s zelf geen aanvraag
mogen doen. Door de voorwaarde anders vorm te geven, blijft het mogelijk dat er sprake
is van een personeelsbv voor bijvoorbeeld het management. Die bv mag niet aanvragen.
De andere werkmaatschappijen kunnen echter wel aanvragen op werkmaatschappijniveau,
als ze aan de overige voorwaarden voldoen.
2) Instemming openbaarmaking gegevens NOW: voor de financiering van de tegemoetkoming in loonkosten op grond van de NOW wordt
een fors beroep gedaan op publieke middelen. Transparantie over de besteding van deze
middelen is dan ook van groot belang. In het algemeen geldt dat in het kader van de
Wet openbaarheid van bestuur (Wob), informatie opgevraagd kan worden over bestuurlijke
aangelegenheden, ook inzake de NOW. In de regeling wordt geregeld dat door het indienen
van een subsidieverzoek, een subsidieaanvrager instemt met het eventueel openbaar
maken van informatie die hij verstrekt heeft aan UWV bij aanvraag en gegevens uit
zijn subsidiedossier. Hiermee wordt voorkomen dat bij een eventueel verzoek in het
kader van de Wob onnodige administratieve lasten ontstaan, omdat niet eerst een zienswijze
van de subsidieontvanger behoeft te worden gevraagd.
Tegelijkertijd kan bepaalde informatie waarover het UWV beschikt concurrentiegevoelig
zijn. Er moet dus een afweging gemaakt worden tussen het publieke belang dat met openbaarmaking
is gemoeid en de individuele (economische) belangen van de subsidieontvangers. Daarom
is ervoor gekozen om de «automatische instemming» alleen te laten zien op een aantal
gegevens die voor transparantie over de besteding van publieke middelen het meest
van belang zijn, maar geen bedrijfsgevoelige informatie prijsgeven.
3) Buitenlands rekeningnummer: in de regeling was als voorwaarde opgenomen dat een werkgever met een buitenlands
bankrekeningnummer binnen vier weken de aanvraag dient aan te vullen met een Nederlands
bankrekeningnummer. In de praktijk is gebleken dat het in veel gevallen onmogelijk
is om aan deze termijn te voldoen. Op basis van deze bevinding is besloten om de bepaling
uit de regeling aan te passen. De aanpassing leidt ertoe dat werkgevers met een niet-Nederlands
SEPA-bankrekeningnummer niet langer een Nederlands bankrekeningnummer hoeven aan te
leveren.
4) Schrappen verplichting melding loonkostensubsidie: al eerder is per brief aan de Tweede Kamer gemeld dat is besloten dubbele financiering
van loonkosten voor mensen met een arbeidsbeperking onder de huidige bijzondere omstandigheden
te accepteren.4 Verrekening van de subsidie op grond van de NOW met de loonkostensubsidie blijkt
moeilijk dan wel niet uitvoerbaar. Om verrekening mogelijk te maken zijn zeer ingrijpende
aanpassingen in de uitvoeringssystemen bij gemeenten noodzakelijk. De kosten hiervan
zijn beperkt. Hiermee kan ook onrust worden voorkomen bij werkgevers die mensen uit
de doelgroep banenafspraak in dienst hebben.
Daarnaast is de regeling op enkele punten van technische aard gewijzigd. Ten slotte:
eerder is al aangekondigd dat nog helderheid wordt verschaft onder welke grens een
accountantsverklaring niet zal worden vereist. Het proces om te komen tot een geschikte
grens is op dit moment nog niet afgerond. De regeling zal op dit punt dan ook zo spoedig
mogelijk worden aangepast. Uw Kamer wordt over die wijziging vanzelfsprekend geïnformeerd.
Als bijlage bij deze brief treft u de wijzigingsregeling en een geconsolideerde versie
van de regeling aan5.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees
Indieners
-
Indiener
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid