Brief regering : Verslag van de videoconferentie van de leden van de Europese Raad inzake COVID-19 van 23 april 2020
21 501-20 Europese Raad
Nr. 1536 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 april 2020
Hierbij bied ik u het verslag aan, mede namens de Minister-President, van de videoconferentie
van de leden van de Europese Raad inzake COVID-19 van 23 april 2020.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
S.A. Blok
VERSLAG VIDEOCONFERENTIE VAN DE LEDEN VAN DE EUROPESE RAAD VAN 23 APRIL 2020 INZAKE
COVID-19
Op 23 april jl. spraken de leden van de Europese Raad elkaar via een videoverbinding
over de aanpak van de coronacrisis. Er werd met name gesproken over de exitstrategie,
het (economisch) herstelplan inclusief het rapport van de Eurogroep van 9 april jl.,
en de externe dimensie van de coronacrisis. In dit verslag is tevens een appreciatie
van de recovery road map van de voorzitters van de Europese Commissie en de Europese Raad d.d. 21 april jl.
opgenomen.
Exit
De leden van de Europese Raad gaven aan dat er momenteel in lidstaten nagedacht wordt
over de vraag hoe langzamerhand het aantal noodmaatregelen naar aanleiding van de
uitbraak van COVID-19 kan worden teruggebracht. Het merendeel van de lidstaten, waaronder
Nederland, onderstreepte het belang van een gedeeld afwegingskader ten aanzien van
het afschalen van zogenaamde «lockdown»-maatregelen. De Routekaart1 van de voorzitters van de Europese Commissie en de Europese Raad (de «Roadmap towards lifting COVID-19 measures») kan hiervoor als een goede basis dienen. Er is gesproken over het belang van het
goed en duidelijk informeren van burgers en over tijdige informatie-uitwisseling tussen
lidstaten over genomen maatregelen. De Europese Commissie gaf aan dat er gekeken zal
worden naar hoe snellere informatie-uitwisseling georganiseerd kan worden, mede met
het oog op het naderende toerisme-seizoen.
Recovery
De leden van de Europese Raad verwelkomden het werk van de Eurogroep in inclusief
format en het rapport dat zij op 9 april jl. overeen kwamen.2 Daarbij riepen ze de Eurogroep op dit pakket operationeel te maken per 1 juni a.s.
Over de voortgang hierop en de besprekingen hierover zal uw Kamer zoals gebruikelijk
geïnformeerd worden middels verslagen en geannoteerde agenda’s.
De leden van de Europese Raad hebben de recovery roadmap van de voorzitters van de Europese Commissie en de Europese Raad verwelkomd, zie
onderaan deze brief de kabinetsappreciatie hiervan. Er was verder overeenstemming
dat er gewerkt moeten worden aan het opzetten van een herstelfonds. Hierover hebben
de leden van de Europese Raad geconcludeerd dat er eerst een grondige impactanalyse
nodig is om meer duidelijkheid te hebben over de economische gevolgen van COVID-19
in de lidstaten en regio’s. De Europese Commissie zal deze analyse uitvoeren en vervolgens,
waarschijnlijk in mei, een voorstel doen voor een aangepast MFK en daarbij een voorstel
voor een herstelfonds. Over hoe dit fonds zou moeten worden gefinancierd en vormgegeven,
verschillen de leden van de Europese Raad nog van mening. Een aantal lidstaten pleit
ervoor het herstelfonds te financieren met leningen om zo giften te kunnen verstrekken.
Een ander deel, waaronder Nederland, acht lening-gefinancierde giften niet wenselijk.
De Minister-President heeft verder onderstreept dat de inzet van herstelmiddelen ertoe
moet leiden dat het concurrentievermogen van alle lidstaten convergeert naar een hoger
niveau, dat deze inzet bij moet dragen aan de groene en digitale transities en dat
het ter ondersteuning hiervan van belang is de interne markt verder te vervolmaken.
Wanneer het nieuwe Commissievoorstel voor het MFK en het daaraan gerelateerde herstelfonds
zijn verschenen, zal het kabinet het parlement een appreciatie toesturen.
Extern
Verschillende lidstaten, waaronder Nederland, benadrukten tijdens de videoconferentie
het belang van aandacht voor Afrika. Dit is een gedeeld belang, we zijn immers gezamenlijk
zo sterk als de zwakste schakel in de gezondheidssystemen.
Tevens hebben de leden van de Europese Raad in het licht van de Turkse illegale booractiviteiten
in de oostelijke Middellandse Zee solidariteit betuigd met Cyprus en eerdere conclusies
ten aanzien van dit onderwerp herbevestigd.
Tot slot hebben de leden van de Europese Raad afgesproken om de top met de landen
van de Westelijke Balkan via videoconferentie te houden op 6 mei aanstaande. Uw Kamer
wordt hierover separaat geïnformeerd.
Appreciatie roadmap for recovery
De voorzitter van de Europese Commissie en de voorzitter van de Europese Raad hebben
op 21 april de «roadmap for recovery» uitgebracht. De COVID-19-pandemie heeft geleid
tot een ongekende crisis met gevolgen voor alle aspecten van de maatschappij. In deze
roadmap worden hoofdlijnen geschetst voor een herstelplan om de economie «weerbaarder, duurzamer
en eerlijker» te maken. Er volgt nog een actieplan waarin deze hoofdlijnen worden
uitgewerkt.
De roadmap stelt dat herstel en modernisering van de economie met name moeten plaatsvinden door
herstel en versterking van de interne markt, het doorvoeren van de groene en digitale
transitie en het versterken van de strategische autonomie van de EU. Bij het laatste
gaat het om het verminderen van ongewenste afhankelijkheid van derde landen in strategische
waardeketens en het produceren van essentiële goederen in de EU.
Er moeten grote publieke- en private investeringen worden gedaan, met name in de gebieden
groene/digitale economie, cohesie en landbouw. Hierbij zien de opstellers een belangrijke
rol weggelegd voor de Europese Investeringsbank (EIB), maar de roadmap doet geen concrete voorstellen. Wel wordt de EU-begroting benoemd als het centrale
instrument, en wordt onderstreept dat zo snel mogelijk een akkoord over een geactualiseerd
voorstel voor een Meerjarig Financieel Kader moet worden bereikt.
Omdat een wereldwijde respons belangrijk is, moet de EU multilateraal handelen en
landen in nood ondersteunen, met name in Afrika.
De Europese principes van subsidiariteit, EU-waarden en rule of law worden genoemd. Over rule of law is de tekst helder: dit is niet onderhandelbaar. Ook geeft de roadmap aan dat de EU lessen moet trekken uit de crisis en zijn uitvoerende capaciteiten
moet versterken.
Het kabinet verwelkomt deze roadmap die enkele belangrijke hoofdlijnen schetst en zal eventuele concrete voorstellen
die hier uit voortvloeien op eigen merites beoordelen. Het kabinet is met name positief
over het noemen van de groene en digitale transities als prioriteit voor het herstel
en de belangrijke rol die (de versterking van) de interne markt inneemt als basis
voor herstelacties. Ook de duidelijke tekst over rule of law is positief.
Ten aanzien van de groene transitie is het van belang om vast te houden aan de ambities
en in te zetten op het op het zoveel mogelijk blijven volgen van de tijdlijn van de
Green Deal. Elementen uit de Green Deal en het European Green Deal Investment Plan kunnen naar voren worden gehaald om een groen herstel te versterken. Daarnaast wil
het kabinet dat EU uitgaven de EU klimaat- en milieudoelen niet mogen schaden en lock-ins in fossiele brandstoffen moeten worden voorkomen. Wat betreft digitalisering is het
van belang vast te houden aan de ambitieuze en integrale digitaliseringsagenda van
de Commissie met een focus op innovatie en sleuteltechnologieën zoals kunstmatige
intelligentie.
Wat betreft de strategische autonomie is het goed dat de Commissie de weerbaarheid
van verschillende ecosystemen en waardeketens wil gaan onderzoeken om zo nodig met
passende maatregelen te komen ter stimulering van onze weerbaarheid. Met name op het
gebied van geneesmiddelen en medische hulpmiddelen maakt de huidige crisis duidelijk
dat een plotselinge en wereldwijde toename van de vraag en daarbij achterblijvend
aanbod enorme gevolgen kan hebben. Ook geeft het inzicht in de grote afhankelijkheid
van een beperkt aantal productielocaties van geneesmiddelen en medische hulpmiddelen.
Inzichten vanuit deze crisis moeten worden benut om het systeem van mondiale waardeketens
toekomstbestendiger en robuuster te maken. Hierbij is het van belang om de voordelen
van onze open economie goed in het oog te houden. Maatregelen moeten proportioneel
zijn en dus op basis van analyse en maatwerkaanpak tot stand komen.
Naast de genoemde thema’s in de roadmap ziet het kabinet een belangrijke rol voor onderzoek en innovatie voor herstel en
concurrentievermogen, omdat investeringen hierin een belangrijke bijdrage leveren
aan concurrentievermogen en zorgen voor banen.
Naar de mening van het kabinet kan het MFK een waardevolle rol spelen in het economisch
herstel van COVID-19. Dit kan primair door herprioritering binnen de EU-begroting,
zodat deze sterker gericht is op thema’s die de Europese economie toekomstbestendig
en duurzaam maken, zoals onderzoek en innovatie, verduurzaming, digitalisering en
werkgelegenheid. Het zwaartepunt van de uitgaven kan daarbij in de eerste begrotingsjaren
liggen, om herstel te stimuleren als dit het hardst nodig is. Aanvullend hierop kan
een extra, tijdelijke financiële inspanning geleverd worden door de lidstaten. Voor
het kabinet is van belang dat deze aanvullende financiering volgt op een impactanalyse
van de Europese Commissie en dat maatregelen gericht zijn op de hardst geraakte sectoren
en gebieden. Daarbij dienen investeringen en hervormingen hand in hand te gaan.
Het kabinet steunt een coördinerende rol van de EU bij de mondiale COVID-19-respons
en de inzet op sterke multilaterale instituties. Alleen gezamenlijk kan deze wereldwijde
crisis het hoofd geboden worden.
Het kabinet steunt ook de focus binnen de externe inzet op nabuurschap en Afrika.
De grote gevolgen voor de gezondheidssystemen en de sociaaleconomische ontwikkeling
op het Afrikaanse continent vragen om een substantieel financieel steunpakket. Het
kabinet vindt investeringen in alleen infrastructuur te beperkt.
Het kabinet steunt de initiatieven van de Club van Parijs en de G20 over schuldverlichting
via een schuldenmoratorium voor lage inkomenslanden; idealiter sluiten zoveel mogelijk
crediteuren zich hierbij aan om de effectiviteit van de regeling te vergroten en om
solidariteit onder crediteuren te waarborgen.
Het is positief dat genoemd wordt dat de Unie zal moeten reflecteren op haar eigen
regels en functioneren tijdens de crisis. Hoewel het van belang is om eerst lessen
te trekken uit de evaluatie van deze crisis, zal het kabinet blijven inzetten op de
capaciteit en weerbaarheid van de lidstaten als uitgangspunt voor de preventie en
bestrijding van grensoverschrijdende crises, waarbij de Raad waar nodig het voortouw
moet nemen bij de coördinatie van de inzet.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken