Brief regering : Aanpak infrasector tijdens Corona crisis
35 300 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2020
25 295
Infectieziektenbestrijding
Nr. 86
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 april 2020
Het aanleggen en onderhouden van de infrastructuur in Nederland is essentieel voor
een veilig, bereikbaar en leefbaar Nederland, nu en in de toekomst. Daarbij komt dat
een goed functionerende Grond-, weg- en waterbouw (GWW) sector zorgt voor veel werkgelegenheid
en belangrijk is voor de economie. Het is in het belang van Nederland deze bedrijven
economisch vitaal te houden, tijdens maar ook na de Coronacrisis. Daarom doe ik er,
binnen mijn verantwoordelijkheid, alles aan om de sector aan het werk te houden.
Natuurlijk hebben de Coronacrisis en de aanpak ervan ook effect op Rijkswaterstaat,
de Grond-, weg- en waterbouw en de installatiebranche. Tegelijk biedt de verminderde
mobiliteit ook de mogelijkheid om projecten met minder hinder uit te voeren. Daarom
heb ik in overleg met de sector besproken hoe, de maatregelen tegen Corona in acht
nemend, aanleg, vervanging en renovatie en beheer en onderhoud van onze infrastructuur
zoveel mogelijk kan doorgaan en indien mogelijk projecten kunnen worden versneld.
De inzet is gericht op nu doen wat direct kan.
Veiligheid
Er is samen met de markt een protocol «Samen veilig doorwerken» ontwikkeld. Hiermee
kunnen de werkzaamheden zoveel mogelijk doorgaan terwijl de adviezen van het RIVM
gevolgd worden en de veiligheid en kwaliteit geborgd blijven.
Orderportefeuille
Alle lopende en geplande aanbestedingen zet ik zo veel mogelijk door, waar nodig in
aangepaste vorm, om de orderportefeuille van de markt ook de komende perioden vanuit
RWS gevuld te houden. Dit vraagt flexibiliteit en aanpassingen in de werkwijze. Denk
aan het inzetten van digitale voorzieningen bij het aanbesteden voor het uitvoeren
van inlichtingen, marktconsultaties en dialooggesprekken.
De eerste ervaringen hiermee zijn positief. Bij diverse projecten zijn de marktconsultaties
online gehouden in de vorm van een webinar. Ook inspraak- en informatiebijeenkomsten
kunnen online doorgang vinden. Voor het project A9 Holendrecht-Diemen is bijvoorbeeld
in een online informatiebijeenkomst de laatste stand van zaken rond de Gaasperdammertunnel
gedeeld met ruim 300 mensen, die vanuit huis participeerden.
Knelpunten in de uitvoering
Waar de coronamaatregelen leiden tot knelpunten binnen projecten, handelt RWS doortastend
vanuit het perspectief «best for project». Daarbij stelt Rijkswaterstaat zich redelijk
en billijk op richting de opdrachtnemer. Er wordt ook een redelijke en flexibele opstelling
verwacht van de marktpartijen, richting opdrachtgever en naar andere bedrijven in
de keten. Deze aanpak is met medeopdrachtgevers gedeeld en wordt door een groeiend
aantal opdrachtgevers toegepast.
Concreet gaat het om, waar mogelijk, verlenen van uitstel van termijnen, het versoepelen
van het boeteregime, het verlengen van de duur van werkbare uren en het aanpassen
van hinderbeperkende maatregelen nu er veel minder verkeer is.
De sterk verminderde verkeersintensiteit biedt bij lopende werkzaamheden per direct
mogelijkheden om te versnellen. Dit gebeurt in samenspraak met de aannemer, Rijkswaterstaat
en andere wegbeheerders. Zo zijn de onderhoudswerkzaamheden aan de A1 richting Apeldoorn
tussen knooppunt Hoevelaken en Barneveld naar voren gehaald. En kunnen de werkzaamheden
op de A12 aan het viaduct Stadsbosch, dankzij een gehele afsluiting in twee weekenden
worden afgerond. Waar onder normale omstandigheden drie weekenden nodig zouden zijn
geweest.
Door marktpartijen zullen extra kosten gemaakt moeten worden, als gevolg van de RIVM
richtlijnen in verband met het coronavirus. Rijkswaterstaat zal in redelijkheid deze
extra kosten vergoeden, waarbij vanzelfsprekend door de marktpartijen een onderbouwing
moet worden gegeven wat die extra kosten zijn geweest.
Liquiditeit
De sector heeft baat bij snelheid en continuïteit van betalingen om voldoende liquide
middelen te houden om op korte termijn aan hun betalingsverplichtingen te kunnen voldoen.
Daarom worden waar mogelijk betalingen versneld en het contractueel vastgelegde betalingsritme
aangepast.
Vlotte betaling is in de hele keten van belang, van Opdrachtgever naar hoofdaannemer,
maar ook naar onderaannemers en toeleveranciers. Rijkswaterstaat heeft hoofdaannemers
opgeroepen de snelle betaling door Rijkswaterstaat1 ook door te vertalen in de eigen betaalprocessen.
Versnellingsplannen
Naast het doorzetten van de reeds geplande aanbestedingen onderzoekt Rijkswaterstaat
samen met de brancheorganisaties de mogelijkheden om werkzaamheden die voor latere
jaren gepland stonden, naar voren te halen. In een gezamenlijke «Taskforce Infra»
van mijn ministerie en brancheorganisaties wordt gekeken naar maatregelen die direct
uitvoerbaar zijn, naar maatregelen voor over een half jaar en voor 2021.
Een dergelijke versnelling komt bovenop het impulspakket en versnelling van B&O in
2020 en 2021 van respectievelijk ca 100 mln en ca 165 mln – waartoe vorig jaar besloten
is en waarover ik u heb geïnformeerd2. Niet uit te sluiten valt dat op termijn verdergaande maatregelen nodig blijken te
zijn. Uiteraard zal ik u daar ten zijner tijd over informeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat