Brief regering : Reactie op de gewijzigde motie van het lid Schonis c.s. over een tijdelijk alternatief voor de Paddepoelsterbrug
35 300 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2020
Nr. 78 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 maart 2020
Op 25 november 2019 heeft uw Kamer tijdens de vaststelling van de begrotingsstaat
van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2020 (Kamerstuk 35 300 A, nr. 73), de motie van het lid Schonis c.s. (Kamerstuk 35 300 A, nr. 44) aangenomen om een onderzoek uit te voeren naar een tijdelijk alternatief voor de
Paddepoelsterbrug. Met deze brief geef ik invulling aan deze motie.
De Paddepoelsterbrug bevindt zich op de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (beroepsvaart
en recreatievaart). Vanuit verkeerskundig oogpunt is de verbinding van belang voor
fietsers en wandelaars. In september 2018 is de brug aangevaren door een binnenvaartschip
en daarbij is het brugdek van het brughoofd gestoten. Met het plotseling wegvallen
van de Paddepoelsterbrug worden de gebruikers geconfronteerd met overlast en hinder.
Ik span mij maximaal in om een oplossing te vinden voor dit probleem.
Proces na aanvaring
Na de aanvaring in september 2018 heb zijn in het bestuurlijk overleg MIRT 2018 de
regionale bestuurders mondeling geïnformeerd over het voornemen om Rijkswaterstaat
eerst de nautische veiligheid te laten bekijken, alvorens een beslissing wordt genomen
over het wel of niet terugplaatsen van de brug. Gedurende dit onderzoek zijn voor
het verkeer omleidingsroutes ingesteld.
Uit de nautische veiligheidsanalyse blijkt dat de veiligheidsrisico’s van dit type
brug ter hoogte van de Paddepoelsterbrug hoog zijn door de versmalling in het kanaal
en het type brug (draaibrug van beperkt gewicht). Dit betekent dat bij teruglegging
van een vergelijkbare brug, de kans op een nieuwe aanvaring groot is. Hierbij is er
een reële kans op slachtoffers, ernstige schade aan de brug, omliggende woningen en/of
schip en stremming van de scheepvaart en verstoring van de brugverbinding voor fietsers
en voetgangers.
Daarom heb is in mei 2019 besloten de verbinding op een andere wijze te herstellen.
Met de regionale bestuurders is er overeenstemming bereikt op 7 juni 2019 om de verbinding
te herstellen met een tijdelijke fiets- voetgangersverbinding.
Realisatie tijdelijke fiets-voetgangersbrug
In september 2019 is gestart met de voorbereidende onderzoeken en overleggen met bevoegde
gezagen voor realisatie van de tijdelijke fiets-voetgangersbrug. Ik vind het belangrijk
dat de omgeving en stakeholders nauw betrokken worden bij deze onderzoeken. De voorbereidende
onderzoeken zijn medio mei 2020 afgerond, waarna de keuze voor de locatie en het type
brug met de bestuurlijke partners en omgeving besproken kan worden. Nadat er bestuurlijke
overeenstemming is bereikt, moet de wettelijke (aanbestedings)procedure worden doorlopen,
waarna de bouw van de tijdelijke brug kan starten in 2021. Oplevering is eind 2021
voorzien.
Onderzoek veerpont
Op verzoek van de regionale bestuurders zijn ook de mogelijkheden voor een tijdelijke
veerpont onderzocht. Op 1 november 2019 zijn samen met de gemeente Groningen en de
provincie Groningen de mogelijkheden besproken en is geconstateerd dat een veerpont
geen alternatief is om op korte termijn te realiseren.
De redenen hiervoor zijn dat ook een veerpont vraagt om infrastructurele ingrepen
in de oevers van het kanaal. Door deze ingrepen kent het realiseren van een veerpont
een doorlooptijd van ongeveer een jaar met een aanzienlijke investering, vergelijkbaar
met de tijdelijke fiets-voetgangersbrug.
Investeringen in omleidingsroutes
Aangezien het realiseren van een tijdelijke fiets-voetgangersverbinding tijd kost,
zijn omwonenden en andere gebruikers van de Paddepoelsterbrug genoodzaakt langer gebruik
te maken van de omleidingsroutes. Samen met de bestuurders van de gemeente Groningen
en Westerkwartier is geconstateerd dat de omleidingsroutes hier niet op berekend zijn.
In het bestuurlijk overleg MIRT van najaar 2019 is er daarom in totaal maximaal € 350.000
beschikbaar gesteld voor verbeteringen aan de infrastructuur op deze routes. Beide
gemeenten hebben mij laten weten de uitvoering uiterlijk najaar 2020 op te pakken.
Structurele oplossing
De Paddepoelsterbrug is in 2014 opgenomen in het MIRT-project Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
Fase 2. Het kanaal ter hoogte van de Paddepoelsterbrug voldoet niet aan de vereisten
voor een hoofdvaarweg klasse Va. De brug was al voor de aanvaring in september 2018
aan het einde van haar technische levensduur.
In het bestuurlijk overleg MIRT in het najaar 2019 is samen met de regionale bestuurders
het plan van aanpak voor de MIRT-verkenning naar de structurele oplossing bij Paddepoelsterbrug
vastgesteld. De MIRT-verkenning is gestart en binnenkort vinden hierover de eerste
gesprekken met de omgeving plaats.
De belangrijkste vraag die op korte termijn beantwoord moet worden, is of er op de
plaats van de Paddepoelsterbrug, structureel een brug terug komt. Om deze vraag te
beantwoorden wordt op dit moment door Rijkswaterstaat een netwerkanalyse en locatieonderzoek
uitgevoerd. Op basis van de uitkomst van de netwerkanalyse en het locatieonderzoek
in combinatie met de wensen van de omgeving, neem ik een besluit over het herstel
van de verbinding. Over mijn besluit zal ik uw Kamer in de zomer van 2020 informeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat