Brief regering : Evaluatie van het programma Digital Trust Center (DTC)
26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Nr. 668 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 februari 2020
In de eerste helft van januari is de externe evaluatie van het programma Digital Trust
Center (DTC) afgerond. Deze evaluatie is verricht door onderzoeksbureau Kwink Groep
(hierna Kwink) in mijn opdracht. Met deze brief informeer ik u over de resultaten
van de evaluatie en het vervolg wat ik ga geven aan de evaluatie. Het evaluatierapport
is als bijlage bij deze brief toegevoegd1.
Resultaten evaluatie
De evaluatie geeft een positief beeld van de resultaten en doelbereik van de eerste
twee jaren van het DTC. Ook zijn de samenwerkingsverbanden van bedrijven op het gebied
van cyberweerbaarheid positief over de ondersteuning van het DTC en de kwaliteit en
bruikbaarheid van de producten. Tegelijkertijd doet Kwink waardevolle aanbevelingen
voor verbeteringen en doorgroei.
Het Digital Trust Center is momenteel vorm gegeven als programma van het Ministerie
van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Het DTC biedt het niet-vitale bedrijfsleven
(doelgroep van 1,8 miljoen bedrijven) informatie en advies over cybersecurity en stimuleert
samenwerking tussen bedrijven. Hiervoor wordt een website, social media en een digitaal
platform ingezet.
De website heeft eind 2019 57.500 bezoekers gehad (streefgetal was 30.000) waarvan
46.000 unieke bezoekers. Ook heeft ze praktische tools ontwikkeld voor bedrijven,
zoals een basisscan veilig digitaal ondernemen die in de maanden november en december
ruim 1000 keer is ingevuld. Eind 2019 waren 20 samenwerkingsverbanden van bedrijven
aangesloten bij het DTC (conform doelstelling). Deze samenwerkingsverbanden zijn sectoraal
of regionaal georganiseerd. In november 2019 is ook het digitale platform van DTC
live gegaan.
De evaluatie van Kwink heeft de volgende conclusies opgeleverd:
• Het DTC heeft in korte tijd een organisatie opgezet die zich met een klein team richt
op de doelgroep van 1,8 miljoen niet-vitale bedrijven in Nederland. Het DTC heeft
een bijdrage geleverd aan de cyberweerbaarheid van ondernemend Nederland door informatie
en advies te geven en door samenwerkingsverbanden te stimuleren.
• Informatie- en adviesfunctie: de informatie en producten van DTC worden over het algemeen
goed ontvangen en voorzien in een behoefte van bedrijven. De informatie en producten
zijn met name geschikt voor het MKB en zzp-ers. Ze sluiten niet goed aan op de informatiebehoefte
en vragen van grote/volwassen bedrijven. Ook het platform dat DTC eind 2019 heeft
gelanceerd moet zijn toegevoegde waarde nog bewijzen.
• Aanjaagfunctie samenwerkingsverbanden: de ondersteuning van DTC sluit grotendeels
aan bij de behoefte van de samenwerkingsverbanden. Het DTC kan nog meer van meerwaarde
zijn door meer praktische tools te ontwikkelen.
• Van de negen doelstellingen van het DTC zijn er zeven volledig behaald (waarvan twee
met vertraging), één doelstelling deels en van één doelstelling is dit niet vast te
stellen omdat deze niet SMART is gemaakt, maar als ambitie is geformuleerd.
• Goede samenwerking met het NCSC is cruciaal voor het slagen van het DTC. Het DTC en
het NCSC hebben op verschillende manieren samen gewerkt. De samenwerking kent ook
knelpunten waardoor er sprake was van een moeizame start. Een lastige factor in de
samenwerking is dat het NCSC geen persoonsgegevens mag delen met het DTC. Beide organisaties
zijn wel overtuigd van het belang van een goede samenwerking en er wordt ook gewerkt
aan het verbeteren van de samenwerking.
• Het DTC werkt veel en intensief samen met allerlei stakeholders en heeft daardoor
een goed netwerk op het terrein van cyberweerbaarheid. Mede hierdoor is er veel draagvlak
en een gevoel van eigenaarschap voor het DTC onder relevante stakeholders. Op sommige
punten kan de samenwerking tussen het DTC en andere partijen nog worden geïntensiveerd.
Kwink heeft op basis van deze conclusies de volgende aanbevelingen geformuleerd:
• Werk in een volgende fase van het DTC toe naar vergroting van bereik/effect. Door
doelgroepen te analyseren en te bezien waar «grote klappers» kunnen worden gemaakt
en door meer informatie te verzamelen die zicht geeft op de effecten van de activiteiten
van het DTC.
• Creëer de voorwaarden waaronder relevante dreigingsinformatie gedeeld kan worden met
grote/volwassen, niet-vitale bedrijven.
• Versterk de samenwerking tussen het DTC en het NCSC door te werken aan een gevoel
van gezamenlijkheid en door concrete, meetbare afspraken te maken.
• Monitor het succes van het platform en pas toekomstige beslissingen hierop aan.
Vervolg
Gegeven de uitkomsten van deze evaluatie en het belang van veilig digitaal ondernemen
voor ondernemend Nederland, heb ik besloten dat het DTC ook na de programmaperiode
2018–2020 door gaat met haar missie ondernemend Nederland cyberweerbaar te maken.
Het DTC wordt na 2020 een vast organisatie-onderdeel van het Ministerie van Economische
Zaken en Klimaat. Hiervoor is structureel budget beschikbaar. De conclusies uit het
evaluatierapport worden herkend en de aanbevelingen van Kwink zullen worden over genomen.
Vergroting bereik/effect en monitoring platform (aanbevelingen 1 en 4)
Ter vergroting van het bereik/effect wordt in het tweede kwartaal van 2020 door het
DTC, in interactie met het netwerk, een strategisch communicatieplan opgesteld om
zo te kunnen segmenteren en prioriteren gelet op de grote omvang van de doelgroep.
Door uitbreiding van het aantal samenwerkingsverbanden van 20 naar minimaal 30 eind
2020, en door bij externe voorlichting samen op te trekken met organisaties voor het
bedrijfsleven zoals VNO-MKB Nederland, CIO Platform, NL Digital, ECP, Kamer van Koophandel
en meerdere brancheorganisaties, zal het bereik van het DTC verder vergroot worden.
Voor de doorontwikkeling en stimulering van het gebruik van het digitaal platform
en de community zal een beroep worden gedaan op ambassadeurs (o.a. actief in de samenwerkingsverbanden).
Ook zal de voortgang en de tevredenheid bij de deelnemers gemonitord worden waardoor
bijsturing mogelijk wordt.
Samenwerking DTC en NCSC en delen van dreigingsinformatie (aanbevelingen 2 en 3)
De samenwerking tussen het DTC en het NCSC zal worden bestendigd en uitgebreid. Hiertoe
worden momenteel samenwerkingsafspraken tussen het DTC en het NCSC opgesteld. Het
NCSC en het DTC voeren ook overleg over het mogelijk aanwijzen van het DTC als een
organisatie, bedoeld in artikel 3, tweede lid, onderdeel a, Wet beveiliging netwerk-
en informatiesystemen, op grond waarvan het NCSC meer informatie over dreigingen en
incidenten met het DTC zou kunnen delen.
Werkplan 2020
In het werkplan van het DTC voor 2020 zullen de aanbevelingen van Kwink worden door
vertaald naar activiteiten en producten. Ook zullen er in het werkplan weer SMART-doelstellingen
worden vastgelegd. Het gaat hierbij o.a. om de volgende concrete doelen, te bereiken
eind 2020:
• Kwantitatief: de website heeft in totaal minimaal 100.000 bezoekers gehad, het totaal aantal ingevulde
basisscans bedraagt minimaal 4.000 en het aantal samenwerkingsverbanden is gegroeid
tot minimaal 30. Gelet op de vertraging die is ontstaan bij de realisatie van het
platform wordt hier het nieuwe streefcijfer 250 deelnemers voor eind 2020.
• Kwalitatief: naast deze kwantitatieve doelen zal het DTC in 2020 netwerkbijeenkomsten organiseren,
nieuwe praktische tools voor bedrijven ontwikkelen en aanbieden, bijdragen aan de
Roadmap Veilige Hard en software en het MKB-actieplan. Tevens zet het DTC extra in
op samenwerking met regionale/lokale partijen en informatiedeling in de keten.
In het najaar van 2020 zal ik u informeren over de voortgang van de implementatie
van de aanbevelingen uit de evaluatie en over de voortgang in de realisatie van bovenstaande
doelen.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer
Indieners
-
Indiener
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat