Brief regering : Rapportage 1-meting bewegingsonderwijs in het speciaal (basis)onderwijs en praktijkonderwijs (so-pro)
31 293 Primair Onderwijs
31 289 Voortgezet Onderwijs
Nr. 492 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR MEDISCHE ZORG
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 december 2019
Hierbij bied ik u ter kennisneming de rapportage 1-meting bewegingsonderwijs in het
speciaal (basis)onderwijs en praktijkonderwijs aan1. Deze rapportage maakt deel uit van een reeks van peilingen (4-jarige cyclus) naar
de stand van zaken rond bewegingsonderwijs en sport in verschillende vormen van onderwijs.
Het Mulier Instituut voert de meting uit in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport.
De uitkomsten laten onder andere zien dat het speciaal (basis) onderwijs en praktijkonderwijs
meer dan bij het regulier onderwijs gegeven wordt door een vakleerkracht. Verder is
er in positieve zin veel ruimte voor individuele aandacht voor de leerling, zoals
de inzet van motorische remedial teaching. Schoolleiders geven aan met name sociale
ontwikkeling en omgang met elkaar van belang te vinden binnen het speciaal (basis)
onderwijs en praktijkonderwijs boven het goed leren sporten en bewegen.
Daarentegen zijn er ook aandachtspunten zoals de terugloop van de lestijd na het eerste
jaar in het praktijkonderwijs en motivatieproblemen bij de leerlingen voor het vak.
De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.J. Bruins, minister voor Medische Zorg