Brief regering : Stand van zaken met betrekking tot doorverwijzing bij het bellen van het nummer 1-1-3 naar het nummer 0900-0113
32 793 Preventief gezondheidsbeleid
Nr. 461 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 december 2019
In het Algemeen Overleg Suïcidepreventie (AO) van 17 oktober jl. (Kamerstuk 32 793, nr. 455) heb ik toegezegd uw Kamer binnen enkele weken te informeren over de stand van zaken
met betrekking tot doorverwijzing bij het bellen van het nummer 1-1-3 naar het nummer
0900-0113 dat op dit moment in gebruik is door 113Zelfmoordpreventie. Met deze brief,
die ik mede namens de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (EZK) verstuur,
kom ik deze toezegging na. Ik zal tevens op hoofdlijnen ingaan op het proces dat nodig
is voor de inzet om het nummer 1-1-3 te bestemmen voor suïcidepreventie. Ook kom ik
terug op de vraag van het Kamerlid Voordewind (CU) met betrekking tot de voorwaarden
om in aanmerking te komen voor een procedure in de Levenseindekliniek.
Tijdelijke oplossing: doorverwijzing naar het juiste nummer
De dag na het Algemeen Overleg heeft het Ministerie van EZK de telecomproviders gevraagd
om binnen 1 tot 2 weken de tekst van de melding bij oproepen naar het nummer 1-1-3
aan te passen in een duidelijke verwijzing naar het werkelijke nummer van 113Zelfmoordpreventie.
De telecomproviders zijn direct van start gegaan om een uniforme melding bij oproepen
van het nummer 1-1-3 in hun netwerken door te voeren.
Deze implementatie is complex vanwege de noodzaak dat software updates in modems bij
particulieren op afstand doorgevoerd moeten worden en de samenhang die bestaat met
het netnummer 0113 (= netnummerregio Goes). Voorkomen moet worden dat de bereikbaarheid van andere belangrijke
(nood)diensten zoals 1-1-2 als gevolg van deze updates negatief beïnvloed worden.
De sector heeft op 5 november jl. laten weten dat de telecomproviders de gevraagde
uniforme melding geïmplementeerd hebben. De melding wordt afgespeeld voor nagenoeg
alle eindgebruikers die vanuit de netwerken van betreffende aanbieders nummer 1-1-3
oproepen. Voor particuliere telefooncentrales (bij bedrijven) die zelf aparte instellingen
hebben ingevoerd, kan dit namelijk afwijken. Dit kan ook gelden voor individuele eindgebruikers
die een eigen afwijkend modem hanteren in huis.
Hiermee is een belangrijke stap gezet: het risico dat mensen die willen bellen met
113Zelfmoordpreventie niet adequaat worden verwezen naar het juiste nummer is hiermee
in sterke mate verkleind. Ik ben de aanbieders van elektronische communicatiediensten
dankbaar voor hun inspanningen.
Daarnaast is het ook belangrijk dat het juiste nummer breed wordt gecommuniceerd.
113Zelfmoordpreventie heeft zich daarom de afgelopen weken intensief ingezet om het
juiste nummer (0900-0113) beter voor het voetlicht te krijgen. Deze informatie is
op verschillende manieren verspreid: via social media en met nieuwsbrieven en nieuwsberichten
aan een brede groep van brancheverenigingen (w.o. NHG, GGZ Nederland, V&VN), regionale
netwerken, zorgverleners en alle betrokken partijen bij de Landelijke agenda suïcidepreventie,
met het verzoek de informatie op hun beurt te verspreiden onder hun achterbannen en
netwerken.
Toekenning nummer 1-1-3 voor suïcidepreventie
Als er sprake is van een duidelijke verwijzing naar het juiste nummer is in elk geval
het risico van het bellen naar een niet functionerend nummer weggenomen. Zoals ik
u eerder heb laten weten, bezie ik samen met de Staatssecretaris van EZK en de Minister
van Justitie en Veiligheid (JenV) of en hoe het nummer 1-1-3 structureel kan worden
toegekend ten behoeve van suïcidepreventie. Het is me duidelijk geworden dat een zorgvuldig,
wettelijk voorgeschreven proces tijd kost.
Zoals aangegeven in mijn brief van 16 oktober 2019 (Kamerstuk 32 793, nr. 452), is het een voorwaarde voor het kunnen openstellen van dit nummer dat misdialing
(1-1-3 in plaats van 1-1-2) geen onverantwoorde risico’s voor de beller met zich mee
brengt. Over de wijze waarop dit georganiseerd kan worden zijn de betrokken departementen
in gesprek met 113Zelfmoordpreventie, de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de
meldkamer in Driebergen. In dit overleg stellen we enerzijds vast wat er nodig is
om het nummer verantwoord in te kunnen voeren en anderzijds welke stappen moeten worden
gezet om het nummer te implementeren voor alle gebruikers. Tevens wordt bezien wat
het vraagt om het nummer «gratis» beschikbaar te stellen (mogelijk een ministeriële
regeling) en wat nodig is om de anonimiteit van de beller te borgen (mogelijk een
ministeriële aanwijzing). De komende weken beantwoorden we deze vragen en werken we
toe naar besluitvorming over de toekenning van het nummer waarover ik uw Kamer nog
in december zal informeren.
De afgelopen weken is gebleken dat de toekenning van het nummer hoe dan ook een uitgebreide
en zorgvuldige aanpak zal vragen. Zo zal in geval van een positief besluit, de Staatssecretaris
van EZK het nummerplan moeten aanpassen.
Het voorstel tot aanpassing moet ingevolge de Telecomwet zes weken openstaan voor
consultatie en vervolgens gedurende een periode van vier weken worden voorgelegd voor
de uitvoerings- en handhavingstoets aan de ACM. Dit betekent dat de wijziging van
het nummerplan niet eerder dan in het voorjaar kan worden gepubliceerd, waarna de
ACM het nummer – na aanvraag door het Ministerie van VWS – kan toekennen. Vervolgens
moeten de providers dit nummer in de praktijk kunnen implementeren. Dit vraagt bijvoorbeeld
update van modems en aanpassingen in de telefooncentrales.
113Zelfmoordpreventie heeft mij inmiddels laten weten dat zij in ieder geval tot half
maart en uiterlijk tot eind maart 2020 nodig zal hebben om voldoende als organisatie
te zijn toegerust op de bereikbaarheid via het telefoonnummer 1-1-3. Zo zal, om de
eventuele verwarring met het nummer 1-1-2 op te vangen, telefonische triage worden
geïmplementeerd door een professionele hulpverlener die de ernst en veiligheid van
de situatie kan inschatten. De organisatie is daarnaast sinds oktober jl. bezig met
het inrichten van een nieuw hulplijn platform dat zodanig zal zijn vormgegeven dat
bij eventuele uitval van de server, een andere server dit automatisch overneemt.
Wij doen er alles aan om, zo dicht mogelijk op het moment dat organisatie er klaar
voor is, het nummer 1-1-3 beschikbaar te hebben.
In het debat heb ik aangegeven dat de nummerreeks 1–1 bestemd is voor Europese harmonisatie.
Dat maakt het ook van belang te waarborgen dat, ook in het geval dat het nummer 1-1-3
toegekend wordt voor suïcidepreventie, de nummers 0800-0113 en 0900-0113 beschikbaar
blijven voor zelfmoordpreventie.
Ik ben hierover inmiddels in gesprek met de ACM.
Ik zal uw Kamer deze maand over de verdere besluitvorming en de te nemen stappen informeren.
Openstaande vraag AO Suïcidepreventie
Tot slot kom ik terug op de vraag van het Kamerlid Voordewind (CU) tijdens het eerdergenoemde
AO of een patiënt met psychiatrische klachten uitbehandeld moet zijn of van een laatst
behandelend psychiater een verklaring van uitbehandeling moet krijgen om in aanmerking
te komen voor een procedure in de Levenseindekliniek. Deze vraag heb ik voorgelegd
aan de Minister van VWS. Ik heb begrepen dat de Minister er naar streeft in het eerste
kwartaal van 2020 uw Kamer te informeren over de resultaten van het onderzoek naar
euthanasie bij psychiatrische patiënten, in het bijzonder via welke weg zij terechtkomen
bij het Expertisecentrum Euthanasie (voorheen Levenseindekliniek). Dit onderzoek wordt
uitgevoerd door het Expertisecentrum Euthanasie en het eindrapport wordt eind van
dit jaar verwacht.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
P. Blokhuis
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport