Brief regering : Overzicht amendementen en moties pakket Belastingplan 2020
35 302 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2020)
Nr. 66 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 november 2019
Zoals gebruikelijk tijdens de behandeling van het pakket Belastingplan geef ik in
deze brief mijn appreciatie met betrekking tot de ter zake van de wetsvoorstellen
in het pakket Belastingplan 2020 (Kamerstukken 35 302 t/m 35 307) ingediende amendementen en moties die vandaag in stemming worden gebracht. In deze
brief geef ik tevens mijn oordeel over de ter zake van het wetsvoorstel Wet implementatie
tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking (Kamerstuk 35 241) en ter zake van het wetsvoorstel Wet implementatie EU-richtlijn meldingsplichtige
grensoverschrijdende constructies (Kamerstuk 35 255) ingediende amendementen en moties.
Bekendmaking percentage eigenwoningforfait
Verder wil ik graag van de gelegenheid gebruikmaken om uw Kamer te informeren over
de indexering van het eigenwoningforfait (ewf-percentage), nu in 2014 is toegezegd
om uw Kamer hierover jaarlijks te informeren.1 De wettelijke indexering van het ewf-percentage vindt plaats aan de hand van de ontwikkeling
van het indexcijfer van de woninghuren (stijging van 2,58% voor vaststelling percentage
2020)2 en de ontwikkeling van de woningwaarden (stijging van 8,6% voor vaststelling percentage
2020). Het op basis daarvan geïndexeerde ewf-percentage wordt naar beneden afgerond
op een veelvoud van 0,05%-punt. Deze indexering leidt niet tot een wijziging van het
ewf-percentage3 en het ewf-percentage zou uit dien hoofde dan ook gehandhaafd blijven op 0,65%. Op
grond van het Belastingplan 2019 wordt het ewf-percentage met ingang van 1 januari
2020 echter verlaagd met 0,05%-punt tot 0,60%.
Bekendmaking tabelcorrectiefactor en arbeidskorting
In dezelfde brief heb ik u tevens toegezegd dat ik uw Kamer jaarlijks bij het Belastingplan
zal informeren over de hoogte van de tabelcorrectiefactor en de arbeidskorting als
ik de voor de vaststelling benodigde gegevens heb ontvangen. Zoals in de memorie van
toelichting bij het wetsvoorstel Belastingplan 2020 is aangegeven4, bedraagt de tabelcorrectiefactor voor 2020 1,016. De wettelijke indexering van de
arbeidskorting wordt naast door de hiervoor genoemde tabelcorrectiefactor bepaald
aan de hand van de ontwikkeling van het wettelijk minimumloon (WML) per 1 januari
van het lopende jaar ten opzichte van het WML per 1 januari van het daaropvolgende
jaar. Het WML bedroeg per 1 januari 2019 € 1.615,8 per maand. Het WML bedraagt per
1 januari 2020 € 1.653,6 per maand. Hierna zijn de uiteindelijke parameters voor de
arbeidskorting weergegeven voor het jaar 2020 zoals deze voortvloeien uit de indexatie
en de voorgestelde beleidsmatige wijzigingen. Tot een arbeidsinkomen van € 9.921 per
jaar geldt een arbeidskorting van 2,812% van het arbeidsinkomen, met een maximum van
€ 279. Bij een arbeidsinkomen tussen € 9.921 en € 21.430 per jaar geldt een arbeidskorting
van € 279 vermeerderd met 28,812% van het arbeidsinkomen boven die € 9.921 met een
maximum van in totaal € 3.595. Bij een arbeidsinkomen tussen € 21.430 en € 34.954
geldt een arbeidskorting van € 3.595, vermeerderd met 1,656% van het arbeidsinkomen
boven € 21.430 met een maximum van in totaal € 3.819. Boven een arbeidsinkomen van
€ 34.954 per jaar wordt de berekende arbeidskorting verminderd met 6,0% van het arbeidsinkomen
boven die € 34.954. De arbeidskorting is volledig afgebouwd bij een arbeidsinkomen
vanaf € 98.604.
Ingediende amendementen en moties
In de bijlage treft u een overzicht aan van de ingediende amendementen en moties met
daarbij mijn oordeel. Tevens treft u als bijlage de quickscans aan waarmee de Belastingdienst
de amendementen beoordeelt op uitvoeringsaspecten5.
De Staatssecretaris van Financiën, M. Snel
BIJLAGE 1 Overzicht oordeel amendementen pakket Belastingplan 2020, het wetsvoorstel
Wet implementatie tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking en het wetsvoorstel
Wet implementatie EU-richtlijn meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies
Nummer
Korte omschrijving amendement
Indiener(s)
Oordeel
Opmerking
Wetsvoorstel Belastingplan 2020
Kamerstuk 35 302, nr. 5
Schrappen van de verlaging van het hoge tarief van de vennootschapsbelasting per 2021
naar 21,7% waardoor het tarief 25% blijft.
Asscher
Nijboer
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 16
Overdrachtsbelasting voor de verkrijging van een eerste woning verlagen naar 0% om
starters tegemoet te komen en een verhoging van de overdrachtsbelasting naar 6% voor
de verkrijging van een derde woning of meer, met uitzondering van woningcorporaties.
Nijboer
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 302, nr. 12
Kamerstuk 35 302, nr. 18
Dit amendement verhoogt het tarief van de bankenbelasting zodanig dat dit € 1 miljard
oplevert.
Kwint
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 24
Het tarief van de kansspelbelasting wordt verhoogd.
Stoffer
Bisschop
Snels
Westerveld
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 25
Dit amendement regelt dat de voorgestelde heffingsvermindering voor nieuwbouw van
goedkope huurwoningen van toepassing wordt in elke gemeente.
Nijboer
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 27
Dit amendement regelt dat de onbeperkt voort te wentelen niet-aftrekbare rente in
de earningsstrippingmaatregel wordt beperkt tot maximaal drie jaar en dat de opbrengst
daarvan wordt ingezet voor verruiming van het budget voor de voorgestelde heffingsvermindering
voor nieuwbouw.
Snels
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 28
Met dit amendement wordt de regeling vermindering verhuurderheffing voor krimpgebieden
en Rotterdam-Zuid opnieuw opengesteld voor investeringen die aanvangen en worden gerealiseerd
na 1 januari 2020.
Nijboer
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 29
Dit amendement regelt dat het hoge tarief van de vennootschapsbelasting wordt verhoogd
en dat de opbrengst daarvan wordt ingezet voor verlaging van het tarief van de verhuurderheffing.
Leijten
Beckerman
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 302, nr. 9
Kamerstuk 35 302, nr. 30
Een verhoging van het toptarief van de loon- en inkomstenbelasting – ten opzichte
van het in het wetsvoorstel opgenomen toptarief – naar 51,75% en de opbrengst terugsluizen
naar een verlaging in het basistarief.
Nijboer
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 302, nr. 23
Kamerstuk 35 302, nr. 32
Eerste schijf van box 3 wordt in het vervolg volledig als spaardeel in aanmerking
genomen.
Dekking wordt gezocht in de verhoging van het hoge Vpb-tarief.
Van Otterloo
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 33
Met dit amendement wordt een strengere norm in de minimumkapitaalregel voor banken
en verzekeraars voorgesteld.
Nijboer
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 35
Per 1 januari 2020 een beleidsmatige verhoging van € 200 in de ouderenkorting en een
vermindering van het afbouwpercentage van 15% naar 5%. Dekking via afschaffing LIV.
Van Otterloo
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 302, nr. 31
Kamerstuk 35 302, nr. 36
Dit amendement regelt dat de voorgestelde heffingsvermindering voor nieuwbouw van
goedkope huurwoningen van toepassing wordt in alle gemeenten, met dien verdien verstande
dat voor gemeenten in schaarstegebieden een hoger bedrag beschikbaar is.
Ronnes
Dik-Faber
Koerhuis
Van Eijs
Smeulders
Oordeel Kamer
Vervangt Kamerstuk 35 302, nr. 34
Kamerstuk 35 302, nr. 51
Verlenging compensatieregeling leenbijstand.
Omtzigt
Oordeel Kamer
Wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2020
Kamerstuk 35 303, nr. 10
Voorhang met betrekking tot uitzonderingen op de keuzeregeling.
Omtzigt
Lodders
Bruins
Van Weyenberg
Oordeel Kamer
Vervangt Kamerstuk 35 303, nr. 9
Kamerstuk 35 303, nr. 12
Het amendement behelst invoering van een meldplicht voor de overtreder: hij moet binnen
drie maanden op zijn website of die van zijn werkgever vermelden dat aan hem een openbaar
gemaakte vergrijpboete is opgelegd. Als hij deze meldplicht niet tijdig nakomt, dan
kan hij hiervoor een verzuimboete krijgen.
Leijten
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 303, nr. 8
Kamerstuk 35 303, nr. 13
Het amendement behelst een uitbreiding van de maatregel van openbaarmaking naar de
vergrijpboete uit de Wet bronbelasting 2021.
Leijten
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 303, nr. 14
In het wetsvoorstel worden enkele aanscherpingen van de tonnageregeling voorgesteld.
Dit amendement regelt een (kleine) versoepeling van een van die aanscherpingen.
Lodders
Oordeel Kamer
Wetsvoorstel Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord
Kamerstuk 35 304, nr. 9
De verhoging van de energiebelasting op aardgas in de eerste schijf in de jaren 2020–2026
ongedaan maken.
Leijten
Laçin
Ontraden
Kamerstuk 35 304, nr. 10
De belastingvermindering in de energiebelasting verder verhogen met € 50.
Leijten
Beckerman
Ontraden
Kamerstuk 35 304, nr. 11
ODE heffing voor elektriciteit in de derde schijf te laten stijgen van 0,74 cent/KWh
naar 1,00 cent/KWh in plaats van de beoogde stijging van 0,74 cent/KWh naar 2,05 cent/KWh.
Stoffer
Ontraden
Kamerstuk 35 304, nr. 12
Het verlagen van de ODE 2020 als gevolg van het stopzetten van de subsidiëring van
biomassa via de SDE middelen.
Wilders
Mulder
Ontraden
Kamerstuk 35 304, nr. 13
De fiscale voordelen voor nulemissievoertuigen en plug-in hybride voertuigen in BPM,
MRB, de inkomstenbelasting en de loonbelasting (bijtelling) worden afgeschaft.
Ook vindt de beperkte verhogingen van de dieselaccijns geen doorgang.
Leijten
Laçin
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 304, nr. 8
Wetsvoorstel Wet afschaffing fiscale aftrek scholingsuitgaven
Kamerstuk 35 306, nr. 8
Grip houden op de inwerkingtreding van de afschaffing van de fiscale aftrek van de
scholingsuitgaven.
Omtzigt
Lodders
Bruins
Van Weyenberg
Oordeel Kamer
Vervangt Kamerstuk 35 306, nr. 7
Wetsvoorstel Wet implementatie tweede EU-richtlijn antibelasting-ontwijking
Kamerstuk 35 241, nr. 9
Het opnemen van een uitzondering voor woco’s in de earningsstrippingmaatregel uit
ATAD1.
Leijten
Beckerman
Ontraden
Vervangt Kamerstuk 35 241, nr. 5
Wetsvoorstel Wet implementatie EU-richtlijn meldingsplichtige grensoverschrijdende
constructies
Kamerstuk 35 255, nr. 9
Het amendement strekt ertoe buiten twijfel te stellen dat – gehele of gedeeltelijke –
kunstmatigheid van een constructie niet kan worden aangemerkt als een aanvullende eis bij de main benefit test.
Snels
Oordeel Kamer
Vervangt Kamerstuk 35 255, nr. 7
Overzicht oordeel moties pakket Belastingplan 2020
Nummer
Korte omschrijving motie
Indiener(s)
Oordeel
Kamerstuk 35 302, nr. 21
Stoppen van de invordering bij CAF-gerelateerde toeslagzaken.
Omtzigt
Lodders
Leijten
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 302, nr. 22
Voor de zomer behandelen van het wetsvoorstel ter aanpassing van de liquidatie- en
stakingsverliesrekening.
Leijten
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 39
Iedere transactie naar een IOC-land belasten met 10% van het transferbedrag.
Mulder
Wilders
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 40
Fiscale subsidies voor stekkerauto’s afschaffen en dit geld te gebruiken voor afbouw
van de BPM.
Mulder
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 41
Btw-verhoging boodschappen terugdraaien.
Mulder
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 42
Het monitoren van de consequenties van het stijgende ODE -tarief voor de glastuinbouw.
Lodders
Omtzigt
Weyenberg
Stoffer
Bruins
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 302, nr. 43
Empirisch onderzoek globaal evenwicht.
Lodders
Weyenberg
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 302, nr. 44
Modernisering reiskostenvergoeding.
Lodders
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 302, nr. 45
Monitoren administratieve lasten midden- en kleinbedrijf ATAD2.
Lodders
Van Weyenberg
Leijten
Omtzigt
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 302, nr. 46
Aandacht vragen bij de Europese Commissie over mogelijke gaten in de meldingsplicht
belastingconstructies.
Snels
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 302, nr. 47
Hoge Raad uitspraken strijdigheid box 3 met EVRM,
Besluit om de Parlementair Advocaat advies te laten uitbrengen over de juridische
houdbaarheid box 3 vanaf 1 januari 2017 en Verzoekt Algemene Rekenkamer onderzoek
te doen welk rendement in de jaren 2013 -2016 zonder het nemen van al te veel risico’s
haalbaar was.
Omtzigt
Lodders
Betreft een verzoek aan de Kamer
Kamerstuk 35 302, nr. 48
Onafhankelijke partij laten toetsen of de overstap van NEDC1 naar NEDC2 en omzetting
NEDC2 naar WLTP budgetneutraal is gegaan en de Kamer hierover voor de zomer van 2020
informeren.
Omtzigt
Lodders
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 49
Specifieke informatie in de Voortgangsmonitor.
Omtzigt
Lodders
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 302, nr. 50
De ambitie dat Nederland niet meer voorkomt in de top vijf van doorstroomlanden.
Omtzigt
Van Weyenberg
Bruins
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 302, nr. 52
Kinderopvangtoeslag voor iedereen die op basis van een medische indicatie in de dagbesteding
zit.
Alkaya
Leijten
Aangehouden
Kamerstuk 35 302, nr. 53
Het lage btw-tarief voor toegang tot innovatieve vormen van nieuwsvoorziening.
Van Weyenberg
Middendorp
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 302, nr. 54
Monitoren van de budgettaire opbrengsten van de bronbelasting op rente en royalty's
Van Weyenberg
Lodders
Snels
Omtzigt
Bruins
Van Raan
Van Otterloo
Stoffer
Nijboer
Alkaya
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 302, nr. 55
Belasting op vermogens boven € 1 miljoen onderzoeken.
Van Weyenberg
Alkaya
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 302, nr. 56
Effectiviteit CO2-reducerende maatregelen uit het wetsvoorstel wet fiscale maatregelen klimaatakkoord
in relatie tot het Europese bronbeleid voortdurend te monitoren.
Bruins
Lodders
Omtzigt
Stoffer
Oordeel Kamer
Kamerstuk 35 302, nr. 57
CO2-reductie prioriteit geven boven economische groei.
Van Raan
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 58
Verzoekt om initiatief voor een CO2-grensheffing.
Van Raan
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 59
Kloof tussen een- en tweeverdiener. Wenselijk is kloof kleiner te maken. Verzoekt
de afbouw van de uitbetaalbaarheid van de algemene heffingskorting nog volgend jaar
te bevriezen. Dekking versobering kinderopvangtoeslag hogere inkomens.
Stoffer
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 60
Het per 2021 invoeren van de aangepaste vermogensrendementsheffing.
Stoffer
Ontraden
Kamerstuk 35 302, nr. 61
Garanderen dat de BPM op identieke auto’s in a- en b-segment per 1-7-2020 niet hoger
is geworden dan de BPM op 1-1-2017.
Stoffer
Ontraden
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Snel, staatssecretaris van Financiën