Brief regering : Verslag van de Raad Algemene Zaken van 15 oktober 2019
21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken
Nr. 2075 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 oktober 2019
Hierbij bied ik u het verslag aan van de Raad Algemene Zaken van 15 oktober 2019.
De Minister van Buitenlandse Zaken, S.A. Blok
VERSLAG RAAD ALGEMENE ZAKEN EN RAAD ALGEMENE ZAKEN IN ARTIKEL 50 SAMENSTELLING VAN
15 OKTOBER 2019
Voorbereiding Europese Raad 17–18 oktober
Meerjarig Financieel Kader
Aan de hand van de discussienotitie van het Finse voorzitterschap sprak de Raad Algemene
Zaken (RAZ) over het Meerjarig Financieel Kader (MFK). De discussie spitste zich toe
op drie thema’s: (1) de totaalomvang van het nieuwe MFK, inclusief de financiering;
(2) de balans tussen de verschillende uitgavencategorieën binnen het nieuwe MFK en;
(3) conditionaliteiten en positieve prikkels. Het Finse voorzitterschap lichtte de discussienotitie
toe en vroeg steun om op basis hiervan verder te werken aan de Negotiation Box ten behoeve van een bespreking tijdens de ER in december.
Na steun te hebben uitgesproken aan het Finse voorzitterschap om verder te werken
aan de Negotiation Box heeft Nederland met een groep gelijkgezinde lidstaten benadrukt dat de door het Finse
voorzitterschap voorgestelde bandbreedte voor de totaalomvang te hoog is en geen basis
kan vormen voor een akkoord. Deze groep lidstaten is met het kabinet van mening dat
een MFK-totaalomvang van 1% van het EU27 BNI de Unie voldoende ruimte geeft om te
investeren in nieuwe prioriteiten, mits scherpe keuzes worden gemaakt op alle beleidsterreinen.
Veel andere lidstaten en ook de Europese Commissie spraken zich om uiteenlopende redenen
ook kritisch uit over de voorgestelde bandbreedte voor de totaalomvang, onder meer
omdat zij zich verzetten tegen bezuinigingen op cohesie- of landbouwbeleid. Naast
de opmerkingen over de totaalomvang heeft Nederland zich uitgesproken voor een ambitieuze
inhoudelijke modernisering van het MFK; ofwel een MFK met nieuwe prioriteiten, zoals
onderzoek en innovatie, veiligheid, migratie en klimaat, in combinatie met hervorming
en bezuinigingen op het cohesiebeleid en gemeenschappelijk landbouwbeleid. Nederland
heeft benadrukt dat het voorstel van het Finse voorzitterschap weliswaar een welkome
verschuiving voorstelt van middelen naar nieuwe prioriteiten ten opzichte van het
huidige MFK, maar dat aanvullende bezuinigingen nodig zijn om tot een acceptabele
totaalomvang te komen. Ook spraken veel lidstaten zich in de RAZ uit over het verbinden
van effectieve voorwaarden aan EU-uitgaven om zo beleidsprioriteiten en Europese waarden
te waarborgen. Nederland heeft zich in deze discussie uitgesproken voor versterkte
prikkels op het vlak van rechtsstatelijkheid, klimaat, migratie en structurele hervormingen.
Deze zijn voor het kabinet onlosmakelijk verbonden met een moderner MFK. Veel lidstaten
verwelkomden de bereikte voortgang ten aanzien van de conditionaliteit op het gebied
van rechtsstatelijkheid.
Commissaris Oettinger herhaalde zijn oproep om spoedig tot besluitvorming te komen.
De Europese Commissie pleitte daarnaast voor de invoering van nieuwe eigen middelen
om de EU-begroting te financieren en verwees naar zijn Commissiemededeling van 9 oktober
jl. In de discussie toonden een aantal lidstaten openheid om deze voorstellen verder
te bespreken. Anderen stelden zich juist terughoudend op.
Institutioneel / follow-up strategische agenda
De Raad sprak kort over de komende institutionele cyclus ter voorbereiding van de
discussie op de Europese Raad. Het Voorzitterschap bevestigde dat de voorgedragen
voorzitter van de Europese Commissie Von der Leyen is uitgenodigd om de prioriteiten
van de Commissie voor de komende vijf jaar toe te lichten. Ook gaf het Voorzitterschap
aan dat de Finse premier gedurende de Europese Raad zal toelichten op welke wijze
het Voorzitterschap de implementatie van de Strategische Agenda in de verschillende
Raadsformaties ter hand heeft genomen. Nederland onderstreepte het belang van transparantie,
o.a. in het Commissie werkprogramma en zag uit naar ambitieuze voorstellen ter zake.
Hiermee werd de toezegging ter zake uit het AO belangenbehartiging van 3 oktober jl.
uitgevoerd.
Klimaat
De Raad sprak over het klimaat in het kader van de voorbereiding van de Europese Raad.
Het Voorzitterschap bevestigde dat dit debat op de Europese Raad zal plaatsvinden
in het licht van de VN klimaattop van 23 september jl. en mede ter voorbereiding van
de COP25 in Santiago in december. Een aantal lidstaten onderstreepte het belang van
een ambitieus Europees klimaatbeleid en een leidende rol van de EU op mondiaal terrein
hierop. Tegelijkertijd noemde een aantal lidstaten het van belang dat de klimaattransitie
sociaal gebalanceerd is en noemde hierbij het aangekondigde «Just Transition Fund
(JTF)» dat door de volgende Commissie zal worden aangenomen. Samen met andere ambitieuze
lidstaten bracht Nederland hierbij in dat het voorstander is van een ambitieus Europees
klimaatbeleid en de voorgestelde ambitie voor een klimaatneutrale Unie in 2050. Nederland
gaf hierbij aan dat het toekomstige JTF in de context moet worden gezien van de aanscherping
van de Europese ambities voor 2030 en 2050 alsmede in de context van het MFK. Een
andere groep lidstaten gaf juist aan vast te willen houden aan bestaande afspraken
en zag geen noodzaak nu al hogere doelstellingen vast te leggen. Het Voorzitterschap
bevestigde dat de Europese Raad in december verdere richting zal geven op de lange-termijnklimaatdoelen
van de EU, mede met het oog op het aannemen en indienen van de EU lange-termijnstrategie
bij het UNFCCC begin 2020.
Extern
Het voorzitterschap gaf aan dat ook over Turkije zal worden gesproken, mede in het
licht van de discussies en aangenomen conclusies op de Raad Buitenlandse Zaken van
14 oktober jl. over de Turkse inval in Noordoost Syrië en gasboringen rondom Cyprus
(referte verslag Raad Buitenlandse Zaken d.d. 14 oktober, Kamerstuk 21 501-02, nr. 2074).
Uitbreiding
De Raad boog zich opnieuw over de aanbevelingen van de Europese Commissie om de toetredingsonderhandelingen
met Noord-Macedonië respectievelijk Albanië te openen. De Raad besloot op 18 juni
jl. om uiterlijk in oktober «duidelijke en inhoudelijke besluiten» te nemen ten aanzien
van de respectievelijke aanbevelingen van de Commissie.
Nabuurschaps- en Uitbreidingscommissaris Hahn onderstreepte dat de Europese Commissie
achter haar aanbevelingen stond en moedigde de Raad aan de toetredingsonderhandelingen
met beide landen te openen. Een grote meerderheid in de Raad sprak zich vervolgens
uit voor het openen van de toetredingsonderhandelingen met beide landen. Deze lidstaten
onderstreepten dat de Unie geloofwaardig diende te blijven en haar beloftes moest
nakomen. Het momentum van de justitiële hervormingen diende behouden te blijven en
de Unie moest daarom besluiten de onderhandelingen te openen, zo meende een grote
groep van Lidstaten. Alleen zo kon de EU haar waarden en normen projecteren op de
Westelijke Balkanlanden en de bevolking perspectief bieden. Deze lidstaten wezen er
ook op dat de RAZ niet voor het besluit stond om beide landen tot de Unie toe te laten,
maar slechts diende te besluiten over het openen van de toetredingsonderhandelingen;
de start van een lang proces. Enkele lidstaten wezen in dit verband op migratie en
«brain drain». Voor veel lidstaten, zeker in de directe regio, spelen ook geopolitieke overwegingen
en de stabiliteit in de regio een rol. Een aantal lidstaten wees in dit verband op
het risico van toenemende invloed van derde landen in de regio.
Daartegenover stonden enkele lidstaten die onderstreepten dat de geloofwaardigheid
van de Unie eerst en vooral samenhing met de strikte toepassing en naleving van de
overeengekomen voorwaarden, voordat besluiten tot het openen van toetredingsonderhandelingen
worden genomen door de Raad. Nederland heeft onderstreept te hechten aan het Europese
perspectief van de landen op de Westelijke Balkan. Nederland heeft er echter op gewezen
dat het prematuur is om nu tot het starten van de onderhandelingen met Albanië te
besluiten, en dat een toekomstig besluit van de Raad tot openen van de toetredingsonderhandelingen
met Albanië voorafgegaan moet worden door een nieuwe rapportage van de Europese Commissie
over de voortgang op rechtsstaatsterrein, in het bijzonder de strijd tegen corruptie
en georganiseerde misdaad, inclusief een track record dat deze voortgang onderbouwt.
Nederland heeft voorts, ten aanzien van Noord-Macedonië, onderstreept dat het belang
blijft hechten aan de totstandkoming van wetgeving die de onafhankelijke vervolging
van eventuele toekomstige corruptie op het hoogste niveau garandeert. Nederland heeft
tenslotte bepleit dat de Raad de Europese Commissie verzoekt om tijdig voorstellen
voor verdere versteviging van de uitbreidingsmethodologie te presenteren aan de Raad,
in het bijzonder om in de toekomst terugval op de rechtsstaatshervormingen na de start
van de onderhandelingen te voorkomen.
Het Voorzitterschap moest vervolgens concluderen dat over het voorstel de toetredings-onderhandelingen
met beide landen te openen geen consensus kon worden gevonden. Een voorstel van het
Voorzitterschap om wel te besluiten de toetredingsonderhandelingen met Noord-Macedonië
te openen, maar dat besluit ten aanzien van Albanië pas volgend voorjaar te nemen,
kon evenmin op consensus rekenen. Enkele lidstaten insisteerden er vervolgens op dat
de RAZ de politieke besluitvorming over het al dan niet openen van de toetredingsonderhandelingen
met Noord-Macedonië en Albanië aan de Europese Raad van 17 en 18 oktober zou laten.
Het Voorzitterschap concludeerde dat de Raad na de Europese Raad op dit onderwerp
terug zal komen.
AOB Transparantieseminar
Het Finse Voorzitterschap koppelde kort terug van het recent door hen georganiseerde
«Seminar on the Future of EU Transparancy».
Raad Algemene Zaken in Artikel 50 samenstelling
EU-Hoofdonderhandelaar Michel Barnier schetste de laatste stand van zaken in de technische
gesprekken met het Verenigd Koninkrijk. Die zijn geïntensiveerd nadat het VK eind
vorige week stappen in de juiste richting zette in een gesprek tussen de Britse premier
Boris Johnson en zijn Ierse collega Leo Varadkar. Die stappen werden in Brussel door
de Britse Secretary of State for Exiting the European Union Stephen Barclay en zijn onderhandelingsteam tegenover de Commissie bevestigd. Deze
stappen komen erop neer dat het VK nu, in tegenstelling tot in eerdere voorstellen,
onderkent dat het uitgangspunt van een akkoord moet zijn dat er geen douanegrens op
het Ierse eiland ontstaat en dat een mechanisme voor instemming van de Noord-Ierse
democratische instellingen niet als effect mag hebben dat één van de politieke partijen
in Noord-Ierland een veto heeft.
Op basis van deze stappen voert de Commissie sinds zaterdag dag en nacht technische
gesprekken met het VK om te proberen nog tijdig vóór de Europese Raad in Artikel 50
samenstelling van 17–18 oktober a.s. tot een akkoord te komen. Daarbij houdt de Commissie
haar onderhandelingsmandaat scherp in de gaten, in het bijzonder waar het de bescherming
van de integriteit van de interne markt en de douane-unie van de Europese Unie betreft.
Ook zal er een oplossing moeten komen voor de Ierse grens die juridisch uitgewerkt
en solide is en werkbaar vanaf de eerste dag na inwerkingtreding van het terugtrekkingsakkoord.
Naast de genoemde punten van het overeen te komen douaneregime en een instemmingsmechanisme
voor Noord-Ierland is er tussen de onderhandelingsteams van het VK en de EU nog discussie
over de verwijzing in de politieke verklaring naar de toekomstige handelsrelatie en
de garanties voor een gelijk speelveld die daarbij horen.
Barnier zal woensdag de EU27 lidstaten en het Europees Parlement informeren over de
vorderingen in de gesprekken. Als er dan een akkoord is dat aan zijn mandaat voldoet,
zal hij aanbevelen dat de Europese Raad dat akkoord verwelkomt. Als er geen akkoord
is maar er wel vertrouwen is dat een akkoord binnen handbereik is, zal hij aanbevelen
meer tijd te nemen. In dat geval komt de mogelijkheid van een verlenging van de in
Artikel 50, lid 3, VEU bedoelde termijn ook in beeld. Alle lidstaten spraken hun steun
uit voor Barnier en Nederland benadrukte met een aantal andere lidstaten het belang
van de integriteit van de interne markt en douane-unie en van waarborgen voor een
gelijk speelveld in de nieuwe relatie met het VK.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken