Brief regering : Reactie op aangenomen moties inzake verlenging rijbewijzen 75-plussers
29 398 Maatregelen verkeersveiligheid
Nr. 741
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 augustus 2019
Op 4 juli 2019 heeft uw Kamer twee moties aangenomen1 gericht op het alvast invoeren van de werkwijze van de AMvB administratieve verlenging
75-plussers, zodat zij ook in de periode tot de inwerkingtreding ongestraft tijdelijk
kunnen blijven rijden zonder geldig rijbewijs in afwachting van beoordeling van hun
rijgeschiktheid door het CBR.
In de brief aan uw Kamer van 3 juli 20192 is aangekondigd dat er een oplossing gevonden is voor 75-plussers wiens rijbewijs
buiten hun schuld om verlopen is of dreigt te verlopen door de lange doorlooptijden
bij het CBR. Gebleken is dat een verlenging van de geldigheidsduur van het rijbewijs
met maximaal 1 jaar technisch haalbaar is door middel van een aanpassing van het Reglement
Rijbewijzen (AMvB) en een codering in bet Rijbewijsregister. Voordeel van deze tijdelijke
regeling is dat een substantieel aantal rijbewijshouders (190.000 per jaar) geholpen
kan worden zonder dat dat voor burgers extra administratieve lasten en kosten met
zich mee brengt. Deze oplossing creëert ruimte voor het CBR om zich prioritair te
richten op de meest risicovolle groepen. Daarnaast kan de 75+ doelgroep zo gedurende
maximaal een jaar blijven rijden in afwachting van het besluit over hun rijgeschiktheid.
Momenteel wordt hard gewerkt om deze AMvB en de uitvoering ervan te realiseren. Gestreefd
wordt naar een snelle invoering van de AMvB op 1 december 2019. Voor het doorlopen
van het proces tot aan de inwerkingtreding is echter tijd nodig. De AMvB dient onder
andere door uw Kamer en de Raad van State beoordeeld te worden. Daarnaast hebben CBR
en RDW tijd nodig om hun systemen en werkwijzen inzake de administratieve verlenging
aan te passen en op elkaar af te stemmen.
De werkwijze toepassen voordat de systemen gereed zijn is vanuit verkeersveiligheidsperspectief
en de handhaving niet mogelijk, onder andere omdat de doelgroep dan niet kan worden
afgebakend. Het instellen van een coulance kan uitnodigen tot misbruik, wat kan leiden
tot onveilige verkeerssituaties. Coulance betrachten voordat de aangepaste regelgeving
in werking is getreden brengt aansprakelijkheidsrisico’s met zich mee voor het CBR
en de Staat mocht een bestuurder met een verlopen rijbewijs betrokken raken bij een
ongeval. De Minister van Justitie en Veiligheid heeft mij laten weten dat een gedoogconstructie
vanuit handhavingsperspectief niet mogelijk is. De politie moet aan de hand van het
rijbewijsregister kunnen beoordelen of het verlopen rijbewijs van een desbetreffende
75-plusser onder de administratieve verlenging valt. Dat is nu nog niet mogelijk zonder
de benodigde ICT aanpassingen bij de RDW en het CBR.
Om de bovenstaande redenen kunnen wij de door uw Kamer verstrekkende moties niet uitvoeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Indieners
-
Indiener
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat