Brief regering : Oplossing vertraagde levering werkplaatskaarten slimme tachograaf
35 000 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2019
Nr. 77 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 april 2019
Hierbij zal ik in aanvulling op mijn brief van 5 maart (Kamerstuk 35 000 XII, nr. 76) en conform toezegging in antwoord op vragen van de leden Remco Dijkstra (VVD) en
Stoffer (SGP) (Aanhangsel Handelingen II 2018/19, nr. 2152) ingaan op de gevonden oplossing voor de vertraagde levering van werkplaatskaarten
voor de slimme tachograaf.
Achtergrond
Vanaf 15 juni a.s. zal de slimme tachograaf in alle EU lidstaten verplicht zijn in
alle vrachtwagens en bussen die vanaf dat moment in gebruik worden genomen. Om de
introductie van de slimme tachograaf mogelijk te maken start Kiwa Register een maand
eerder (vanaf 15 mei) met de uitgifte van kaarten voor de slimme tachograaf. Het gaat
hier om bestuurderskaarten, bedrijfskaarten, controlekaarten en werkplaatskaarten.
Alleen de werkplaatskaarten, die per 15 maart beschikbaar hadden moeten zijn, komen
later dan voorzien door problemen bij kaartleverancier Idemia, de leverancier aan
Kiwa.
Oplossing
Vanaf het moment dat de vertraagde levering van de werkplaatskaarten bekend was is
gezocht naar een oplossing. Zoals eerder aan uw Kamer gemeld, is er binnen de Nederlandse
context geen mogelijkheid om te voorkomen dat er problemen ontstaan. Hulp van een
andere lidstaat en de Europese Commissie was nodig om tot een oplossing te komen.
De Europese verordening over tachografen biedt in de ogen van Nederland een mogelijkheid
voor het gebruik van kaarten uit het buitenland. Daarom heb ik bij Eurocommissaris
Bulc aangedrongen om deze optie verder te verkennen. Dit heeft uiteindelijk geleid
tot bijgevoegde brief1 en notitie van de Europese Commissie waarin wordt bevestigd dat landen elkaar wederzijdse
bijstand mogen leveren bij het verkrijgen van kaarten voor de slimme tachograaf.
Parallel hieraan is gezocht naar een lidstaat die deze bijstand zou kunnen verrichten.
In eerste instantie is contact gezocht met Duitsland en België, maar hier bleek vooral
de nationale regelgeving het in de weg te staan Nederland te helpen. Verder was lang
niet iedere lidstaat op 15 maart al technisch klaar om kaarten te leveren. Een van
de landen die al wel klaar was, is Kroatië en hiermee is enkele weken geleden contact
gelegd. De Kroatische autoriteiten zijn zeer bereid om mee te werken en Kiwa heeft
op ons verzoek de afspraken met de Kroatische autoriteiten en producent gemaakt om
Kroatische kaarten te maken, die Kiwa uit zal leveren aan de Nederlandse werkplaatsen.
Levering en verdeling
Nederland zal in eerste instantie 300 kaarten ontvangen waarmee de voornaamste en
meest urgente problematiek kan worden weggenomen. Tevens zijn met Kroatië afspraken
gemaakt over een tweede levering van nog eens 300 kaarten. Hiermee kunnen niet alleen
de grote productielocaties worden bediend, maar is er een bovendien een landelijke
dekking en zal in principe nagenoeg iedere vestiging een of meerdere kaarten ontvangen.
De verwachting is dat de eerste 300 kaarten op 15 en 16 april worden afgeleverd. Op
22 april volgen de resterende 300 kaarten.
De afgelopen weken heeft intensief contact plaatsgevonden tussen de verschillende
betrokken partijen waarin de branche zich constructief op heeft gesteld. BOVAG en
RAI hebben een voorstel gemaakt voor de verdeling van deze kaarten onder de werkplaatsen.
Op basis van een aantal criteria krijgen de werkplaatsen met de grootste urgentie
(de partijen die als eerste te maken krijgen met nieuwe voertuigen waaronder de fabrikanten
als DAF, VDL en Scania) het snelst kaarten. De werkplaatsen die in de meest urgente
positie zitten om op basis van BOVAG en RAI opgestelde criteria een tijdelijke Kroatische
werkplaatskaart te ontvangen, krijgen deze kaart op voorwaarde dat zij voldoen aan
een zorgplicht. Dit houdt in dat deze werkplaatsen collega’s (onafhankelijk van merk
of dealer) op verzoek zullen helpen met activatie en kalibratie van voertuigen die
zijn aangeboden bij werkplaatsen die nog niet over een dergelijke werkplaatskaart
beschikken. Mocht dit toch tot problemen leiden dan zal BOVAG hier een bemiddelende
rol in spelen.
Nederlandse tachograafkaarten
Kiwa heeft bevestigd dat men op schema loopt om de Nederlandse kaarten op 15 mei uit
te kunnen leveren. Ik zal de vinger aan de pols houden bij Kiwa en u informeren als
15 mei onverhoopt niet wordt gehaald.
Bij uitlevering van de Nederlandse werkplaatskaarten zal de Kroatische kaart weer
moeten worden ingeleverd. Alle Kroatische kaarten gaan retour naar Kroatië. Wat betreft
de kosten van deze omwisseling heeft Kiwa aangegeven deze kosten niet in rekening
te brengen bij de aanvrager.
Aansprakelijkheidsstelling
Hoewel met deze Kroatische oplossing de grootste problemen worden voorkomen zullen
er toch partijen extra kosten gemaakt hebben of nog moeten maken die er niet zouden
zijn als de werkplaatskaarten zoals afgesproken op 15 maart geleverd zouden zijn.
Kiwa is door de ILT gevraagd de aansprakelijkheidstelling van Kiwa goed in te richten
en te faciliteren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat