Brief regering : Geannoteerde agenda informele bijeenkomst van Transportministers op 27 maart 2019
21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie
Nr. 752
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 maart 2019
Hierbij doe ik u toekomen, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
de geannoteerde agenda van de informele bijeenkomst van Transportministers die op
27 maart in Boekarest zal plaatsvinden. Op het moment van schrijven is nog weinig
bekend over de inhoud en bespreekpunten van de bijeenkomst. Er liggen geen zaken ter
besluitvorming voor. Het Roemeens voorzitterschap heeft de onderwerpen verkeersveiligheid,
multimodaliteit, EU-langetermijnstrategie klimaat en het Europese transportnetwerk
en investeringsbeleid (TEN-T/CEF) geagendeerd.
Verkeersveiligheid
Inhoud
Op 17 mei 2018 is de Mededeling verschenen «Europa in beweging; Duurzame Mobiliteit
voor Europa: veilig, verbonden en schoon».1 Als bijlage bij dit voorstel presenteert de Commissie een Strategisch Actieplan voor
Verkeersveiligheid. Volgens de Commissie is een nieuwe aanpak nodig om de stagnerende
trend van verkeersongevallen verder te doen dalen naar het gewenste doel van nul verkeersdoden
en ernstige gewonden in de EU in 2050 (Vision Zero).
Inzet Nederland
Nederland heeft een nieuwe strategie verkeersveiligheid 2020–2030 gepresenteerd (Kamerstuk
29 398, nr. 639). Onderdeel daarvan is het Landelijk Actieplan verkeersveiligheid. Er wordt nog gewerkt
aan de decentrale actieplannen. De Nederlandse en Europese strategie sluiten goed
bij elkaar aan: net als de Commissie wil Nederland naar een risico-gestuurde aanpak
toe. Ook deelt Nederland de ambitie van de Commissie voor meer aandacht voor de ernstig
gewonden. Nederland constateert wel dat nog niet veel andere lidstaten vergelijkbare
data over ernstig gewonden kunnen leveren. Alles bij elkaar ziet Nederland veel aanknopingspunten
om samen met de EU te werken aan de
verbetering van de verkeersveiligheid, zeker op het gebied van veiligere voertuigen.
Het is van belang dat auto’s zo spoedig mogelijk worden voorzien van veiligheidssystemen
die kwetsbare verkeersdeelnemers herkennen, en dat ook de intelligente snelheidsassistent
zijn werk kan doen. Ik hoop, dat het voorstel voor een Verordening Algemene Veiligheid,2 dat dit regelt, zo spoedig mogelijk wordt aangenomen. Nederland waardeert de benoeming
van de heer Matthew Baldwin als Europees Coördinator voor Verkeersveiligheid. Ik heb
recentelijk gesprekken gevoerd met zowel dhr. Baldwin vanuit de EU en met dhr. Jean
Todt als special envoy road safety van de Verenigde Naties en heb o.a. de wens uitgesproken om de toelating van lichte
elektrische voertuigen meer op Europees niveau te gaan regelen.
Indicatie krachtenveld
Het voorstel van de Commissie is nog niet eerder besproken. Standpunten van de lidstaten
zijn om die reden nog niet bekend.
Multimodaliteit
Inhoud
Tijdens de bijeenkomst zal stil worden gestaan bij het Multimodality year 2018. Dat jaar is door de Commissie in het leven geroepen ter ondersteuning van de doelstellingen
van het klimaatakkoord van Parijs en tevens ter bevordering van veilig transport en
een concurrerende economie. In 2018 is daarmee meer aandacht besteed aan de verbetering
van de grensoverschrijdende TEN-T- infrastructuur, realisatie van multimodale knooppunten
op de TEN-T-corridors en aan het stimuleren van digitale oplossingen voor het gehele
transportsysteem.
Inzet Nederland
Nederland omarmt de uitgangspunten van multimodaliteit. Om in de groeiende vervoersvraag
te voorzien, zijn alle modaliteiten (weg, spoor en water) nodig. Er wordt via het
klimaatakkoord en meerdere green deals ingezet op het vergroenen van de mobiliteit, het goederenvervoer en de logistiek.
Met het beleid aangaande de goederenvervoercorridors wordt ingezet op het verbeteren
van de mogelijkheden in het schakelen tussen de modaliteiten. De verdergaande digitalisering
en integratie van het logistieke proces helpen mee om de mogelijkheden te verbeteren.
In de digitale transportstrategie die ik eind 2018 naar de Kamer heb gestuurd (bijlage
bij Kamerstukken 26 643 en 34 244, nr. 581), wordt daarbij aangegeven dat de komende tijd ingezet wordt op het mogelijk maken
van papierloos transport en het delen van transportdata.
Indicatie krachtenveld
Tijdens de bijeenkomst zullen vooral ideeën en ontwikkelingen worden uitgewisseld.
De Commissie en het Roemeens voorzitterschap zullen enkele presentaties verzorgen.
Over het belang van multimodaliteit bestaat breed draagvlak.
EU-langetermijnstrategie voor klimaat
Inhoud
Het Voorzitterschap heeft een gedachtewisseling over de EU-langetermijnstrategie voor
klimaat geagendeerd. De Commissie presenteerde deze strategie eind november 2018.3 De visie van de Commissie voor een klimaatneutrale toekomst is in overeenstemming
met de doelstelling van de Overeenkomst van Parijs om de mondiaal gemiddelde temperatuurstijging
tot ruim onder de 2°C te houden en ernaar te streven deze tot 1,5°C te beperken.
Inzet Nederland
Nederland steunt de door de Commissie voorgestelde ambitie: een klimaatneutrale Unie
in 2050. Transport heeft een belangrijke rol bij de verdere uitwerking van de strategie.4 Wat Nederland betreft moet de nieuwe Commissie verschuivingen naar duurzamere modaliteiten
meer stimuleren, zoals vervoer van goederen via de binnenvaart, snelle internationale
treinverbindingen voor internationaal personenvervoer, efficiënt spoorgoederenvervoer
tussen belangrijke haven- en industriegebieden, en multimodale overslagpunten. De
Commissie zou zich moeten richten op een klimaatneutrale binnenvaart in 2050, en zich
samen met de lidstaten moeten inzetten voor de uitvoering van de afspraak in het kader
van de Internationale Maritieme Organisatie om de uitstoot van internationale scheepvaart
in 2050 ten minste te halveren. Voor grootschalig duurzaam vervoer van goederen en
passagiers via het spoor is nog veel werk nodig in de harmonisering van spoorsystemen
en aan (hoogwaardige) grensoverschrijdende spoorverbindingen (mede in het licht van
de overstap vliegen naar trein). Het kabinet blijft zich inzetten voor ambitieuze
mondiale afspraken voor de internationale luchtvaart via CORSIA, en voor een belasting
op luchtvaart in Europees verband. Het kabinet vraagt de nieuwe Commissie om hiervoor
een voorstel te presenteren. Ook vraagt het kabinet de Commissie om door middel van
subsidies de verduurzaming van de luchtvaart te ondersteunen.
Indicatie krachtenveld
De presentatie van de strategie is in de Milieuraad door de lidstaten overwegend positief
ontvangen. Nederland heeft in het voortraject tot aan de publicatie van de strategie
nauw samengewerkt met een groep andere lidstaten om de Commissie aan te sporen het
ambitieniveau in lijn te brengen met de Overeenkomst van Parijs. Tijdens de informele
Transportraad zal de Commissie aandacht vragen voor de strategie.
Europese transportnetwerk en investeringsbeleid (TEN-T/CEF)
Inhoud
De Commissie zal een presentatie geven over de evaluatie en herziening van de TEN-T-verordening
(trans-Europees Netwerk Transport) en de evaluatie van de CEF-verordening (Connecting Europe Facility), de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen. De herziening van de TEN-T-verordening
zal naar verwachting starten begin 2020. De huidige CEF-verordening kent een looptijd
van 2014 tot 2020. Thans vinden onderhandelingen plaats over de komende EU- begrotingsperiode
2021–2027. U bent daarover geïnformeerd door middel van een BNC-fiche.5 Voorst zal mogelijk worden gesproken over de verordening inzake het stroomlijnen
(streamlining) van maatregelen met het oog op een snellere voltooiing van het TEN-T netwerk. U
bent daarover geïnformeerd doormiddel van een BNC-fiche6.
Inzet Nederland
Nederland ondersteunt het beleid om de van oorsprong 28 nationale netten te verknopen
tot één grensoverschrijdend trans-Europees vervoersnetwerk. Het gaat daarbij niet
alleen om de ontwikkeling en aansluiting van het eigen nationale netwerk. Het gaat
daarbij ook om de transportnetwerken in Europa, waar Nederlandse burgers en transportondernemingen
gebruik van maken. Nederland staat ook welwillend tegen het voorstel om de realisatie
van TEN-T projecten te versnellen (Streamling TEN-T). Uit een analyse van het voorstel blijkt echter dat het voorstel te verstrekkend
is. Zo is de scope van projecten en soorten vergunningen bijvoorbeeld te breed. De
CEF wordt door Nederland beschouwd als een programma met een hoge Europese meerwaarde.
Het directe management van de CEF bewijst efficiënt te zijn, met een sterke projectenpijplijn,
een competitief selectieproces, gericht op EU-doelstellingen, gecoördineerde implementatie
en een hoge Europese meerwaarde. Nederland ziet deze aanpak graag gecontinueerd.
Indicatie krachtenveld
Tijdens deze informele bijeenkomst zal worden stilgestaan bij de komende programmaperiode.
De Commissie zal een presentatie geven over de komende herziening van de TEN-T-verordening.
U zult daarover via het verslag van deze bijeenkomst worden geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.