Brief regering : Fiche: Mededeling over de uitvoering van het EU Contingency Action Plan Brexit
22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Nr. 2753
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 januari 2019
Overeenkomstig de bestaande afspraken ontvangt u hierbij twee fiches, die werden opgesteld
door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC).
Fiche: Mededeling over een sterkere internationale rol van de euro en aanbeveling
over de internationale rol van de euro op het gebied van energie (Kamerstuk 22 112, nr. 2752).
Fiche: Mededeling over de uitvoering van het EU Contingency Action Plan Brexit
De Minister van Buitenlandse Zaken,
S.A. Blok
Fiche: Mededeling over de uitvoering van het EU Contingency Action Plan Brexit
1. Algemene gegevens
a) Titel voorstel
Voorbereidingen voor de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese
Unie op 30 maart 2019: Uitvoering van het Contingency Action Plan van de Europese
Commissie
b) Datum ontvangst Commissiedocument
december 2018
c) Nr. Commissiedocument
COM (2018) 890
d) EUR-Lex
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?qid=1546522188968&uri=C…
e) Nr. impact assessment Commissie en Opinie Raad voor Regelgevingstoetsing
Niet opgesteld
f) Behandelingstraject Raad
n.v.t.
g) Eerstverantwoordelijk ministerie
Ministerie van Buitenlandse Zaken, in samenwerking met:
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat,
Ministerie van Financiën,
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Ministerie van Justitie en Veiligheid,
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat,
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
2. Essentie voorstel
Met deze derde1 mededeling over voorbereidingen voor de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk
uit de Europese Unie (hierna: Brexit) schetst de Commissie het kader waarbinnen de
Commissie gelijktijdig met het uitbrengen van de mededeling, nog een aantal wetgevende
maatregelen op EU-niveau voorstelt om enkel de negatieve gevolgen van een Brexit zonder
terugtrekkingsakkoord zo veel als mogelijk te beperken. Op deze manier geeft de Commissie
verdere uitvoering aan het Contingency
Actionplan van 13 november 2018 met als resultaat dat alle daarin genoemde wetgevende voorstellen
en ontwerp gedelegeerde handelingen hiermee door de Commissie zijn uitgebracht. Wat
nog resteert zijn enkele ontwerpen van uitvoeringshandelingen waarvoor de Commissie
15 februari als deadline hanteert om deze uit te brengen, zodat er nog voldoende tijd
resteert om erover te stemmen in het Comité dat daartoe bevoegd is. Daarbij geeft
de Commissie aan dat ze «blijft monitoren» of aanvullende (wetgevende) maatregelen
nodig zijn.
De Commissie herhaalt in deze mededeling de oproep aan lidstaten om de eenheid te
bewaren en om af te zien van bilateraal overleg, overeenkomsten of arrangementen met
het VK, om het goedkeuringsproces van de terugtrekkingsovereenkomst niet te verstoren,
het gelijke speelveld tussen lidstaten niet in gevaar te brengen, en omdat dit de
onderhandelingen met het VK over de toekomstige relatie kan bemoeilijken. Ook worden
de algemene beginselen voor contingency planning uit de eerdere mededeling van 13 november 2018 herhaald2.
In het hoofdstuk over burgers herhaalt de Commissie de oproep aan lidstaten tot een
genereuze behandeling van VK-burgers die voor de datum van de terugtrekking van het
VK uit de EU (hierna: Brexit-datum) al in een EU27-lidstaat wonen, en daarbij pragmatisch
te werk te gaan. Ze roept op om aan VK-burgers verblijfsrechten en toegang tot de
arbeidsmarkt na Brexit-datum toe te kennen en daarbij ook administratieve en wetgevende
voorbereidingen te treffen voor de uitgifte van een daarbij behorend verblijfsdocument,
uiterlijk eind 2019. Tevens gaat ze in op de noodzaak van goede coördinatie tussen
lidstaten op het gebied van sociale zekerheid en behoud van opgebouwde rechten voor
socialezekerheidsuitkeringen, opgebouwd voor Brexit-datum, met specifieke aandacht
voor tijdvakken van werk of verzekering die opgebouwd zijn in het VK voorafgaand aan
de terugtrekking uit de Unie en het continueren van export van ouderdomspensioenuitkeringen,
ook al wordt het VK een derde land. Op het gebied van coördinatie van sociale zekerheid
roept de Commissie de lidstaten op om haar advies, zoals gepresenteerd in de Administratieve
Commissie in artikel 50 samenstelling d.d. 20 december 2018, op te volgen bij het
vormgeven van nationale contingency maatregelen.
In het hoofdstuk over sectorspecifieke regelingen licht de Commissie een aantal onderwerpen
toe waarvoor bij deze mededeling gelijkwaardigheidsbesluiten, (voorstellen voor) verordeningen
en gedelegeerde verordeningen, of besluiten gepubliceerd zijn, in voorbereiding op
een eventuele no deal Brexit. Over de verordeningen worden aparte BNC-fiches opgesteld. Een gelijkwaardigheidsbesluit
houdt in dat de Britse wet- en regelgeving, al dan niet tijdelijk, als equivalent
aan de EU-wetgeving wordt gezien. Dit is op sommige terreinen een noodzakelijke voorwaarde
voor VK partijen om diensten in de EU27 of aan EU27 partijen te kunnen aanbieden.
De onderwerpen zijn:
a) Financiële dienstverlening – een beperkt aantal EU contingency maatregelen ter bescherming van financiële stabiliteit in de EU27, in aanvulling
op maatregelen van marktpartijen zelf. Financiële instellingen moeten hun klanten
over de eigen maatregelen informeren, en klanten in de EU27 van Britse financiële
instellingen met een vergunning in het VK dienen zich erop voor te bereiden dat hun
financiële instelling straks bepaalde diensten niet meer kan verlenen. De betreffende
EU-maatregelen zijn:
– Gelijkwaardigheidsbesluit van de regelgeving voor centrale tegenpartijen (CCPs) in
het VK. Het VK wordt voor 12 maanden equivalent verklaard;
– Gelijkwaardigheidsbesluit van de regelgeving voor en het toezicht op Britse central securities depositories (CSDs) voor 24 maanden op voorwaarde van wederkerigheid en effectieve samenwerking
tussen de toezichthouders de Europese Autoriteit voor Effecten en Markten (ESMA) en
de Bank of England;
– Twee gedelegeerde verordeningen waardoor het voor bepaalde over-the-counter derivatencontracten mogelijk blijft om de contractpartij in het VK te vervangen door
een contractpartij in de EU zonder dat dit leidt tot nieuwe verplichtingen zoals clearingverplichting
of onderpandverplichtingen, mits het originele contract werd afgesloten voorafgaand
aan de inwerkingtreding van de European Markets Infrastructure Regulation (EMIR). Deze mogelijkheid geldt voor 12 maanden vanaf de terugtrekking van het VK
uit de Europese Unie.
b) Luchtvaart – de Commissie stelt twee (tijdelijke) maatregelen voor om verstoring van het luchtverkeer
bij een no deal Brexit te voorkomen, en op voorwaarde van wederkerigheid. Nationale maatregelen zijn
dan niet nodig. EU-maatregelen:
– Voorstel verordening bepaalde luchtvervoersdiensten op voorwaarde van reciprociteit;
– Voorstel verordening over luchtverkeersveiligheid waarbij geldigheid van bepaalde
vergunningen tijdelijk verlengd wordt.
c) Wegtransport – een no deal Brexit heeft grote gevolgen voor het wegtransport, dat beperkt zal zijn tot de mogelijkheden
van het internationale systeem met beperkte quota. De Commissie heeft op aandringen
van de lidstaten een voorstel gedaan voor een maatregel om dit te voorkomen, en connectiviteit
te verzekeren, op voorwaarde van wederkerigheid. EU-maatregel:
– Voorstel verordening over wegtransportrechten voor VK-transporteurs tussen grondgebied
van het VK en de EU27-lidstaten, op voorwaarde van reciprociteit.
d) Douane en goederenexport – bij een no deal Brexit wordt alle relevante EU wet- en regelgeving voor de import en export van goederen
uit derde landen per direct van toepassing op het VK, inclusief de controle daarop.
Lidstaten moeten erop voorbereid zijn deze wet- en regelgeving in dat geval per direct
toe te kunnen passen. Ook voor dual use goederen, een nieuw voorstel op verzoek van lidstaten ten opzichte van wat de Commissie
al eerder in november aankondigde, gaat specifieke regelgeving gelden. EU-maatregelen:
– Gedelegeerde verordening voor opnemen van de zeeën rond het VK in bepalingen over
termijnen voor «summiere aangiften bij binnenbrengen» en «summiere aangiften bij uitgaan»
voor goederen die vanuit het VK naar de Unie of vanuit de Unie naar het VK worden
verzonden;
– Voorstel tot wijziging van EU Dual-Use verordening door de verlening van een uniale
algemene uitvoervergunning voor de uitvoer van bepaalde producten voor tweeërlei gebruik
uit de Unie naar het VK.
e) Europees klimaatbeleid – bij een no deal Brexit participeert het VK niet langer i) in het Europese Emissiehandelssysteem (ETS),
wat tot marktverstoringen in de emissiemarkt kan leiden; en ii) in het quotasysteem
voor het vermarkten van hydrofluorocarbons.
EU-maatregelen:
– Commissiebesluit over tijdelijke opschorting voor het VK van gratis toewijzing emissierechten,
veiling en uitwisseling internationale kredieten;
– Uitvoeringsbesluit over quotatoewijzing voor fluorkoolwaterstoffen aan VK-ondernemingen
ten behoeve van toegang tot EU27-markt;
– Uitvoeringsverordening met betrekking tot rapportage door ondernemingen ten behoeve
van toekomstige quotatoewijzing op correcte wijze.
f) Overig – de Commissie wijst erop dat zij met het oog op het volgende meerjarig financieel
kader heeft voorgesteld de grensoverschrijdende steun voor vrede en verzoening in
het grensgebied van Ierland en Noord-Ierland voort te zetten en te versterken. Ook
zijn enkele noodzakelijke aanpassingen in EU-statistieken voorzien. Maatregelen:
– Verordening om het PeaceIV-programma (Ierland – VK) en samenwerkingsprogramma Ierland/Noord-Ierland/Schotland
tot eind 2020 voort te zetten;
– Gedelegeerde verordening ter vermelding van het VK als derde land in EU-statistieken
over betalingsbalansen, de internationale handel in diensten en buitenlandse directe
investeringen.
In het laatste hoofdstuk roept de Commissie het Europees Parlement en de Raad op om
ervoor te zorgen dat alle maatregelen uiterlijk op de dag dat het VK de EU verlaat
in werking zullen treden, en roept ze de lidstaten nogmaals op om de eenheid te bewaren,
ook als het om contingency planning gaat. Een lijst met 14 uitvoeringshandelingen, wetgevingsvoorstellen en
gedelegeerde handelingen die zijn aangenomen door de Commissie is als bijlage toegevoegd
aan de mededeling.
3. Nederlandse positie
a) Essentie Nederlands beleid
Het kabinet bereidt zich op alle fronten voor op alle mogelijke scenario’s voor de
terugtrekking van het VK uit de Europese Unie, inclusief het no deal scenario. Voor bepaalde maatregelen geldt dat deze uitsluitend of bij voorkeur op
EU-niveau genomen kunnen worden. De regering onderschrijft het belang om de eenheid
binnen de EU27 te bewaren, en het goedkeuringsproces en het gelijke speelveld niet
te verstoren. Het kabinet hecht bovendien aan het principe van wederkerigheid ten
opzichte van het VK, wat ook door de Commissie wordt uitgedragen. Over het EU Contingency
Actionplan werd een Kabinetsappreciatie opgesteld en met een brief aan de Kamer gezonden op
7 december 2018 (Kamerstuk 23 987, nr. 291).
b) Beoordeling + inzet ten aanzien van dit voorstel
Het kabinet verwelkomt de informatie die de Commissie in deze mededeling deelt over
de uitvoering van haar EU Contingency Actieplan. De voorstellen laten zien dat de Commissie serieus werk maakt van EU-inspanningen
op het terrein van contingency planning, maar de regering sluit niet uit dat verdere EU-inzet noodzakelijk zal blijken
te zijn. Het is positief dat bijvoorbeeld het onderwerp wegtransport nu ook in het
contingency actieplan is opgenomen. De inzet om voor 15 februari a.s. overige aangekondigde ontwerpen
van uitvoeringshandelingen vast te stellen wordt verwelkomd, maar het kabinet zal
de uitvoering van de voornemens kritisch volgen.
De reeks seminars die gaande is voor de EU 27-lidstaten, aangevuld met extra technische
besprekingen en bilaterale gesprekken op alle niveaus, bieden gelegenheid om op vragen
bij de uitvoering van het actieplan de benodigde antwoorden van de Commissie te krijgen.
Parallel daaraan werkt Nederland in relevante gremia met EU 27-lidstaten en de Europese
Commissie naar tevredenheid samen, om gezamenlijke oplossingen te vinden die van belang
zijn voor de uitvoering van nationale maatregelen op beleidsterreinen waarop de EU
niet bevoegd is, maar waar coördinatie en afstemming in EU-kader vaak wel wenselijk
is.
• Burgers
Het burgerhoofdstuk van de mededeling is in lijn met de fatsoenlijke oplossing op
het gebied van verblijf, toegang tot de arbeidsmarkt en inburgering, zoals uiteengezet
in de brief van de Minister van Buitenlandse Zaken d.d. 7 januari 2019 over fatsoenlijke
oplossing burgers no deal Brexit (Kamerstuk 23 987, nr. 299). Nederland zal Britse burgers en hun gezinsleden vanaf de datum van de terugtrekking
van het VK uit de EU voorzien van een tijdelijke verblijfsvergunning, voor de duur
van een overgangsperiode van 15 maanden. Gedurende deze periode worden alle Britten
en hun gezinsleden die voor de terugtrekking van het VK uit de EU rechtmatig in Nederland
verblijven in staat gesteld een aanvraag in te dienen voor een definitieve verblijfsvergunning,
waarvoor dezelfde toelatingsvoorwaarden gelden als voor EU-burgers zoals geformuleerd
in Richtlijn 2004/38/EG.
De Tweede Kamer wordt op een later moment geïnformeerd over een meer gedetailleerde
invulling van een fatsoenlijke oplossing op het gebied van sociale zekerheid. Bij
deze inhoudelijke invulling zal rekening worden gehouden met het advies van de Commissie
zoals aangekondigd in de Mededeling.
• Financiële dienstverlening
Op het gebied van financiële diensten beoordeelt het kabinet de door de Commissie
genomen maatregelen als positief. De maatregelen zijn gericht op terreinen die van
belang zijn voor de EU financiële stabiliteit. De continuïteit van de dienstverlening
door Britse CCPs en CSDs wordt van belang geacht voor EU27 partijen. De genomen maatregelen
hebben een tijdelijk karakter. Daarmee kan worden bezien of de Britse wet- en regelgeving
ook in de toekomst blijft voldoen aan de EU-standaarden. Op het gebied van CCPs wordt
in de EU nog verder gesproken over een versterkt equivalentieraamwerk met additionele
instrumenten om de EU financiële stabiliteit te borgen door toezicht te kunnen houden
op CCPs gevestigd in 3e landen die voor de EU27 als systeemrelevant worden gezien.
De gedelegeerde verordeningen die de Commissie heeft gepubliceerd op het gebied van
over-the-counter derivatencontracten maken het aantrekkelijker voor EU27 partijen om derivatencontracten
die voorafgaand aan de inwerkingtreding van EMIR zijn afgesloten met een Britse partij
over te sluiten naar een EU27 partij. De maatregelen zijn ondersteunend aan de voorbereiding
van marktpartijen op de terugtrekking van het VK uit de EU.
• Luchtvaart
Het kabinet verwelkomt EU-inspanningen om op het gebied van luchtvaartveiligheid en
luchtvervoer verstoring van de luchtvaartmarkt, in geval van een no deal scenario, bij voorkeur in EU verband te voorkomen. Echter, de voorgestelde verordening
voor luchtvervoer is niet onomstreden, omdat deze het gevaar in zich draagt dat daarmee
de bestaande bevoegdheidsverdeling tussen de Unie en de lidstaten op het gebied van
luchtverkeersrechten niet alleen tijdelijk maar ook structureel zullen worden gewijzigd.
Naar aanleiding van vragen van lidstaten heeft de Commissie aangegeven te willen werken
aan een tekst waarin wordt duidelijk gemaakt dat dit een eenmalige en tijdelijke oplossing
is die op geen enkele manier voorsorteert op toekomstige afspraken. Over het voorstel
voor de luchtvaart zal in een apart BNC-fiche nader op ingegaan worden.
• Wegtransport
Het wordt als positief beoordeeld dat de Commissie haar rol op dit terrein op zich
neemt in haar Contingency Actionplan. In het voorstel wordt het vervoerders uit het VK toegestaan bilateraal wegvervoer
te verrichten tussen het VK en de EU op voorwaarde dat deze vervoerders in het bezit
zijn van een door het VK uitgegeven vergunning en zich houden aan de geldende Europese
regelgeving op het gebied van o.m. technische eisen, sociale omstandigheden en verkeersveiligheid.
De Commissie zal monitoren of het VK gelijkwaardige regels opstelt voor EU-vervoerders
die toegang willen tot de VK-markt en behoudt zich het recht voor om de afspraken
te beperken of stop te zetten wanneer hier niet aan wordt voldaan of het gelijke speelveld
op andere wijze in het geding komt. Zonder dit voorstel zullen er grote verstoringen
ontstaan en er is op korte termijn geen alternatief om de volledige vervoersvraag
tussen de EU en het VK te accommoderen. Over de EU-verordening wordt een apart BNC-fiche
voorbereid.
• Douane en goederenexport
Op het terrein van Douane geeft de Mededeling duidelijk aan dat het Douanewetboek
van de Unie in volle omvang van toepassing is op het goederenverkeer tussen het VK
en de EU bij een no deal Brexit. Dus zowel het innen van heffingen en belastingen als het vervullen van formaliteiten
en de controle daarop, zijn vanaf dat moment aan de orde om een gelijk speelveld te
garanderen. Het kabinet steunt de oproep dat de lidstaten alle noodzakelijke maatregelen
moeten nemen om in het geval van een no deal Brexit het douanewetboek van de Unie en de desbetreffende voorschriften inzake indirecte
belastingen vanaf de terugtrekkingsdatum op alle in en uitvoer naar het VK te kunnen
toepassen en de bestaande mogelijkheden om de faciliterende maatregelen waarin het
douanewetboek voorziet, toe moeten staan. Voorwaarde hiervoor is wel dat marktdeelnemers
aan de eisen hiervoor voldoen en, conform wetgeving, het verzoek hiertoe -tijdig-
hebben gedaan.
• Dual Use goederen
Het kabinet oordeelt positief over het voorstel om het VK toe te voegen aan de lijst
van landen waarvoor de uitvoer van bepaalde dual use goederen onder een uniale algemene uitvoervergunning valt. Het VK voldoet aan het
profiel van een land met een laag risico. Het uitblijven van deze maatregel zou leiden
tot aanzienlijke extra administratieve lasten voor de overheid en bedrijfsleven. Op
dit onderwerp ontvangt u een apart BNC-fiche.
• Klimaatbeleid
Het kabinet oordeelt positief over een besluit van de Commissie om het kosteloos toekennen
en veilen van emissierechten door het VK, vanaf januari 2019 tijdelijk op te schorten.
Dit voorkomt mogelijke marktverstoringen, wanneer het VK bij een no deal scenario niet langer deel uitmaakt van het EU-emissiehandelssysteem, en de door het
VK uitgegeven emissierechten het surplus aan emissierechten op de markt zou vergroten.
Ook de besluiten over fluorkoolwaterstoffen (gefluoreerde broeikasgassen) zijn positief.
Daarmee worden bij een no deal scenario passende quota aan bedrijven in het VK toegewezen, waarmee zij toegang houden
tot de Europese markt, en worden de rapportageverplichtingen voor bedrijven aangepast,
zodat onderscheid kan worden gemaakt tussen quota voor de EU en de VK-markt.
• Peace IV
Nederland heeft geen specifieke rol bij de samenwerkingsprogramma’s tussen Ierland
en Noord-Ierland en de maatregelen van de Commissie hebben voor Nederland geen effect.
• Medische hulpmiddelen
Nederland heeft in EU27 verband aandacht gevraagd voor zorgen op het terrein van met
name medische hulpmiddelen, waar de Commissie tot op heden geen specifieke maatregelen
voor heeft gepland. Uit een presentatie van de Commissie over VK-certificaten voor
individuele goederen blijkt dat er bij een no deal geen nieuwe producten met een CE-certificaat van een VK Notified Body (NoBo) in de EU verhandeld mogen worden na Brexit. Deze certificaten dienen na Brexit
immers onder toezicht komen te staan van een EU27 NoBo. Het is niet duidelijk of dit
ook geldt voor nieuwe voorraden van producten die reeds een geldig CE-certificaat
van een VK NoBo hebben en al rechtsgeldig op de EU-markt verhandeld worden. Dit is
met name een punt van zorg bij medische hulpmiddelen, gezien het belang van adequate
beschikbaarheid van medische hulpmiddelen voor de gezondheidszorg. Om eventuele verstoringen
in de continuïteit van toelevering van relevante medische hulpmiddelen te voorkomen,
is Nederland in contact met de Commissie om hier meer duidelijkheid over te krijgen
en om aandacht te vragen voor een eventuele oplossing in EU27 verband voor dit vraagstuk.
Dit laat onverlet dat het in eerste instantie aan zorginstellingen om zorg te dragen
voor adequate voorraden medische hulpmiddelen en daarover in gesprek te gaan met hun
leveranciers.
c) Eerste inschatting van krachtenveld
De voorstellen van de Commissie zijn over het algemeen goed ontvangen. De aanpak en
mate van transparantie worden gewaardeerd. Het wordt op prijs gesteld dat de Commissie
open staat voor discussie over opnemen van relevante onderwerpen in haar contingency aanpak, zoals bijvoorbeeld wegtransport en dual use goederen, die inmiddels werden opgepakt op verzoek van een aantal lidstaten.
• Burgers
De Nederlandse aanpak voor verblijf, toegang tot de arbeidsmarkt en inburgering, zoals
beschreven in de brief van de Minister van Buitenlandse zaken van 7 januari 2019 3, lijkt grotendeels in lijn met de aanpak van de meeste lidstaten. Een groot deel
van de lidstaten heeft hun aanpak echter nog niet publiek gemaakt. Ook voor sociale
zekerheid lijkt brede steun voor een fatsoenlijke oplossing te bestaan.
• Luchtvaart
De meeste lidstaten steunen een EU-brede oplossing voor het behoud van vliegverbindingen
tussen het VK en de EU bij een no deal Brexit. Vrijwel alle lidstaten hebben tegelijkertijd zorgen over een verschuiving
als gevolg van het voorstel van uitoefening van bevoegdheden op het punt van landingsrechten
van de lidstaten naar de EU. De Commissie heeft aangegeven te willen werken aan tekst
waarin wordt duidelijk gemaakt dat dit een eenmalige en tijdelijke oplossing is die
op geen enkele manier voorsorteert op toekomstige afspraken. Enkele lidstaten willen
daarnaast een bredere reikwijdte van het voorstel dan enkel de eerste vier vrijheden.
• Douane en goederenexport
Binnen de EU27 zijn vooral de Noordwestelijke lidstaten, waaronder NL, erg actief
in het voorbereiden van de douanediensten en het ondernemen van activiteiten om bedrijven
voor te lichten en hen praktische handvatten te bieden. Voor Nederland is van belang
dat de Nederlandse havens blijven fungeren als prioritaire haven van vertrek en haven
van binnenkomst voor goederen afkomstig uit, resp. onderweg naar, uiteenlopende delen
van Europa. Wanneer in andere lidstaten de voorbereidingen te kort schieten, hebben
de Nederlandse havens daar last van. Verder werkt Nederland met de andere EU27-lidstaten
samen om in het kader van het EU Contingency
Actionplan tot een gezamenlijke oplossing te komen voor de continuïteit in toelevering van medische
hulpmiddelen.
• Medische hulpmiddelen
Verder werkt Nederland met de andere EU27-lidstaten samen om bij voorkeur in het kader
van het EU Contingency
Actionplan tot een gezamenlijke oplossing te komen om de continuïteit in toelevering van medische
hulpmiddelen te borgen.
4. Grondhouding ten aanzien van bevoegdheid, subsidiariteit, proportionaliteit, financiële
gevolgen en gevolgen op het gebied van regeldruk en administratieve lasten
a) Bevoegdheid
De grondhouding ten aanzien van de bevoegdheid voor de mededeling is positief. De
Commissie is bevoegd om het Contingency
Actionplan van 13 november 2018 verder uit te voeren. De Unie is bevoegd op de verschillende
beleidsterreinen waar de mededeling betrekking op heeft.
b) Subsidiariteit
Buiten de specifieke wetgevende voorstellen die in de mededeling worden aangekondigd
en waarvoor afzonderlijke BNC-fiches worden opgesteld, heeft het kabinet een positieve
grondhouding ten aanzien van de subsidiariteit met betrekking tot het EU Contingency
Actionplan en de voorgestelde maatregelen daarin. Conform het gestelde in de Appreciatie over
dit actieplan 4, is optreden en coördinatie vanuit de EU op de terreinen die daarin zijn meegenomen
noodzakelijk om ernstige verstoringen in het geval van een no deal scenario te voorkomen. Tegelijkertijd moet worden gewaakt voor een verschuiving van
competenties.
c) Proportionaliteit
Optreden op EU-niveau is vaak noodzakelijk om ernstige verstoringen in geval van een
no deal te voorkomen. Deze maatregelen worden daarom verwelkomd omdat ze een goede en noodzakelijke
aanvulling zijn op de nationale no deal voorbereidingen. Deze maatregelen zijn geschikt en gaan niet verder dan noodzakelijk
om het doel van het voorkomen van ernstige verstoringen in geval van een no deal scenario te bereiken. Tegelijkertijd kan niet worden uitgesloten dat meer maatregelen
op EU-niveau noodzakelijk zullen zijn.
d) Financiële gevolgen
De individuele maatregelen voortvloeiend uit de uitvoering van deze mededeling kunnen
budgettaire consequenties hebben, en Nederland zal daar kritisch op zijn. Waar van
toepassing wordt dit meegenomen in onderliggende BNC-fiches of in de nationale uitwerking.
Voor zover er consequenties zijn voor de EU-begroting, is de Nederlandse inzet gericht
op een kleiner en gemoderniseerd Meerjarig Financieel Kader (MFK). Eventuele nationale
budgettaire gevolgen zullen worden ingepast op de begroting van het beleidsverantwoordelijke
departement.
e) Gevolgen voor regeldruk, administratieve lasten en concurrentiekracht
De terugtrekking van het VK uit de EU heeft per definitie consequenties voor overheid,
uitvoeringsdiensten, het bedrijfsleven en burgers, aangezien er meer formaliteiten
zullen worden ingevoerd bij grensoverschrijdend verkeer van goederen, diensten en
personen.
Deze mededeling of de maatregelen daarin leveren niet een hogere, dan in alle redelijkheid
te verwachten, regeldruk of toename van administratieve lasten op. Op bepaalde terreinen
zullen de maatregelen de toename van administratieve lasten, soms tijdelijk, enigszins
beperken.
Ook het Europees concurrentievermogen zal veranderen, evenals het concurrentievermogen
van Nederland. Naast bedreigingen levert dit ook kansen op. Enkele voorstellen in
deze mededeling hebben effect op het concurrentievermogen omdat ze bijdragen tot behoud
van een gelijk speelveldtussen EU-lidstaten onderling, of tussen het VK en de EU-lidstaten.
Indieners
-
Indiener
S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken