Brief regering : Hoofdlijnen van hetgeen is besproken tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders ProRail op 22 november 2018
29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan
Nr. 807
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 december 2018
Door middel van deze brief informeer ik uw Kamer over de hoofdlijnen van hetgeen is
besproken tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders (hierna: algemene vergadering)
van Railinfratrust B.V. (enig aandeelhouder van ProRail B.V.) op 22 november 2018
waaraan namens de Staat de loco secretaris-generaal (loco-sg) van het Ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat (IenW) als gevolmachtigde heeft deelgenomen. Hierna worden
de inhoudelijke onderwerpen van de algemene vergadering kort weergegeven.
Presentatie raad van bestuur
Tijdens de algemene vergadering heeft de raad van bestuur van ProRail een toelichting
gegeven op de prestaties van ProRail over het eerste halfjaar van 2018. De loco-sg
heeft de raad van bestuur en raad van commissarissen tijdens de algemene vergadering
gecomplimenteerd met de prestaties die de afgelopen periode zijn geleverd. Het is
goed te constateren dat de prestaties van ProRail ook in 2018 een positieve lijn laten
zien. Zo kennen de punctualiteit op het hoofdrailnet (HRN) en in de regio een opwaartse
trend. Aandachtspunt blijven de prestaties ten aanzien van de prestatie-indicator
impactvolle verstoringen en de prestaties op de HSL Zuid1. Ook heeft de loco-sg aandacht gevraagd voor het belang van robuustheid van het spoorsysteem.
Ook ProRail hecht hier veel belang aan en zal hier de benodigde aandacht aan besteden.
Ik heb uw Kamer over de prestaties van ProRail in het eerste half jaar van 2018 reeds
eerder geïnformeerd2. Voorts is de raad van bestuur ingegaan op de stand van zaken met betrekking tot
Prestatie Gericht Onderhoud (PGO). In 2019 staat een fors aantal aanbestedingen op
de planning voor PGO-contracten. Toegelicht is dat het programma op schema loopt voor wat betreft de overkoepelende
doelstellingen. Dit vergt in 2019 echter wel een flinke inspanning van ProRail en
beschikbare capaciteit in de markt.
De aandeelhouder heeft tijdens de algemene vergadering aangegeven dat zorgvuldigheid
en het bereiken van een robuuste compliant situatie daarbij leidend zouden moeten
zijn ook als dat gevolgen heeft voor de huidige planning die er vanuit gaat dat het
programma uiterlijk eind 2019 volledig is afgerond.
Strategische richting
De aandeelhouder is tijdens de algemene vergadering akkoord gegaan met de strategische
richting die ProRail de komende jaren wil inzetten.
Deze richting bestaat uit drie ambities en drie focusgebieden. De ambities zijn: ProRail
Verbindt, Verbetert en Verduurzaamt. De focusgebieden op organisatie- en gedrag zijn: strategische duidelijkheid, rolduidelijkheid en prestatie- en ontwikkelcultuur. De strategische richting geeft de ambitie van ProRail weer voor de komende jaren
en bevat de kaders waaraan toekomstige initiatieven zullen worden getoetst.
De loco-sg heeft complimenten overgebracht voor het proces maar heeft daarbij aandacht
gevraagd voor de verankering in de organisatie. Afgesproken is dat de aandeelhouder
wordt geïnformeerd over de implementatie van de strategische richting. De aandeelhouder
heeft verzocht om volgend jaar in dat verband te spreken over de aanpak voor het voeren
van strategisch personeelsbeleid.
Projectbeheersing
ProRail heeft de laatste ontwikkelingen op het gebied van (financiële) projectbeheersing
gedeeld met IenW. Bij dit informerende agendapunt is ProRail ingegaan op de methodiek
van projectbeheersing die wordt gehanteerd en de wijze waarop bijvoorbeeld via strategische
personeelsplanning wordt geanticipeerd op toekomstige projecten. ProRail legt hierbij
de nadruk op het verder ontwikkelen van een integrale projectbeheersingsblik binnen
de organisatie. Via leer- en ontwikkelbeleid investeert ProRail aan de kenniskant
van de organisatie.
ERTMS
De raad van bestuur heeft de aandeelhouder een update gegeven over het ERTMS-programma.
Er is de afgelopen periode veel aandacht besteed aan het beschrijven en doorleven
van de governance rond het ERTMS-programma. Het Ministerie van IenW wil blijven monitoren
dat ProRail in staat is om het programma te dragen.
Omvorming ProRail
Er zijn grote stappen gemaakt in het omvormingsproces. Zo is eind november de formele
internetconsultatie van het ontwerpwetsvoorstel afgerond. De loco-SG heeft aangegeven
dat er ook op het departement nog de nodige veranderingen moeten plaatsvinden om gesteld
te staan voor de zbo-vorming en dat het van belang is hier ProRail ook goed bij te
betrekken. Zo wordt de komende tijd de hand gelegd aan het verder uitwerken van lagere
regelgeving en het ontwikkelen van een sturingsvisie.
Hierin zullen onder andere de verantwoordelijkheden en taakinvulling van de opdrachtgever,
de opdrachtnemer en de eigenaar worden vastgelegd.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
S. van Veldhoven-van der Meer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat