Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Amendement van het lid Vermeer ter vervanging van nr. 59 over de LPG-G3 kortingsregeling niet afschaffen
36 602 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2025)
Nr. 66
AMENDEMENT VAN HET LID VERMEER TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 591
Ontvangen 11 november 2024
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
In artikel LVI wordt na onderdeel A een onderdeel ingevoegd, luidende:
Aa
Artikel XX, onderdelen A, C en D, vervalt.
Toelichting
Algemeen deel
In het Belastingplan 2024 is besloten om de LPG-G3 kortingsregeling af te schaffen
per 1 januari 2026. Indiener wil deze korting met dit amendement juist handhaven.
Het afschaffen van de LPG-G3 kortingsregeling per 1 januari 2026 heeft als gevolg
dat juist wordt ingaan tegen allerlei andere doelstellingen die bestaan om auto's
te vergroenen. Andere Europese landen propageren LPG juist op dit moment, in plaats
van dit op deze manier te demotiveren. Daarnaast is het ook zo dat op deze manier
eigenlijk naar de milieunormen van de jaren negentig wordt teruggaan. Wat op het oog
een fiscale vereenvoudiging is, gaat hier recht tegen alle andere doelen in die op
dit moment in ons beleid zijn gesteld.
Het behouden van de LPG-G3 kortingsregeling zou het volgende opleveren:
Betaalbare mobiliteit: De mobiliteit in Nederland wordt voor heel veel mensen steeds
onbetaalbaarder. Door behoud van de kortingsregeling blijft mobiliteit betaalbaar
voor de bijna 100.000 LPG-rijders.
Minder CO2- en fijnstofuitstoot: Door op LPG te (gaan) rijden in plaats van op benzine wordt
de uitstoot van CO2 en fijnstof aanzienlijk verminderd, omdat rijden op LPG schoner is. Bij het verlies
van de korting op de mrb voor LPG rijders zal naar alle waarschijnlijkheid de helft
of zelfs meer van de mensen besluiten het LPG systeem te laten weghalen en (weer)
op benzine gaan rijden. Het afschaffen van de korting heeft dus meer uitstoot van
schadelijke stoffen tot gevolg. In het buitenland, bijvoorbeeld Italië en Spanje,
wordt het juist aantrekkelijker gemaakt om op LPG te gaan rijden met behulp van incentives
en andere voordelen.
Behoud controle op uitstoot: Als de G3 regeling wordt afgeschaft kan de emissiecontrole
niet meer worden gegarandeerd, wat wildgroei gaat bevorderen, en waarmee dan 30 jaar
terug in de tijd wordt gegaan. De investeringen om tot het huidige niveau te komen
zijn dan weggegooid, terwijl deze investeringen nu de mogelijkheid geven voor een
duurzamer wagenpark.
Behoud investeringen bedrijven: Nederlandse bedrijven die zorgen voor werkgelegenheid
en geïnvesteerd hebben in duurzaamheid, zouden juist de kans moeten krijgen om het
wagenpark verder te verduurzamen in plaats van dat ze door het afschaffen van de korting
in de kou komen te staan.
Zo kan een duurzamer en betaalbaarder wagenpark ontwikkeld blijven worden.
Budgettaire gevolgen in prijzen 2026
Zoals aangegeven door het Ministerie van Financiën:
(Bedragen in mln. euro)
2026
2027
2028
struc
Struc in
Terugdraaien beëindigen nihil- of lager tarief motorrijtuigenbelasting voor LPG, CNG
en LNG
– 54
– 51
– 48
– 44
2030
Verlagen budget MIA (via versobering milieulijst)
54
51
48
44
2030
De budgettaire derving van het terugdraaien van het beëindigen van het nihil- of lager
tarief in de motorrijtuigenbelasting voor LPG, CNG en LNG, wordt gedekt door het budget
van de milieu-investeringsaftrek (MIA) evenredig te verlagen per 2026. De verlaging
van het MIA-budget wordt ingevuld via een aanpassing van de Milieulijst, die jaarlijks
wordt vastgesteld.
Deze budgettaire gevolgen zullen in de praktijk echter zeker ook optreden bij het
niet terugdraaien van de maatregel. Dit omdat er bij het afschaffen aanzienlijk minder
mrb binnenkomt, omdat de LPG-rijders niet alleen zullen stoppen met rijden op LPG
maar ook de tank zullen verwijderen om zo in een lagere gewichtsklasse en daarmee
in de benzinecategorie te gaan vallen.
Indien de regeling doorgaat moet namelijk iemand met een gemiddelde auto (bijvoorbeeld
een Ford C Max) in Noord-Brabant op LPG € 1.892 per jaar aan mrb (= € 572/j meer dan
nu) gaan betalen ten opzichte van € 776 als hij op benzine zou rijden. Hierbij houden
we rekening met de 1-klasse gewichtscorrectie vanwege de zwaardere LPG tank. Dit is
bovendien gerekend met de prijzen van 2024, dus inflatie niet meegerekend. Dit gaat
natuurlijk geen LPG-rijder doen.
Artikelsgewijze deel
Dit amendement regelt dat de specifieke brandstoftoeslag binnen de motorrijtuigenbelasting
behouden blijft voor personenauto’s waarbij in het kentekenregister de brandstofsoort
CNG, LNG of de brandstofsoort LPG met de typeaanduiding af-fabriek-, G3- of R115-installatie
is opgenomen. Teruggedraaid worden de wijzigingen in het Belastingplan 2024, waarmee
deze specifieke brandstoftoeslag per 1 januari 2026 zou vervallen.
Vermeer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Henk Vermeer, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Voor |
GroenLinks-PvdA | 25 | Tegen |
VVD | 24 | Voor |
NSC | 20 | Voor |
D66 | 9 | Tegen |
BBB | 7 | Voor |
CDA | 5 | Tegen |
SP | 5 | Tegen |
ChristenUnie | 3 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
FVD | 3 | Voor |
PvdD | 3 | Tegen |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Tegen |
JA21 | 1 | Voor |