Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Gewijzigd amendement van het lid Flach ter vervanging van nr. 47 over een verbod van telefonische verkoop met behulp van gegevens van oude en bestaande klantrelaties zonder voorafgaande toestemming van de consument
36 378 Regels over energiemarkten en energiesystemen (Energiewet)
Nr. 85
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID FLACH TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 471
Ontvangen 3 juni 2024
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
Na artikel 7.7 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 7.7a wijziging Telecommunicatiewet
Artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet wordt als volgt gewijzigd:
1. In het vierde lid, aanhef, vervalt «en tweede».
2. Het vijfde lid komt te luiden:
5. In afwijking van het eerste en tweede lid, kan een ideële of charitatieve organisatie
die kan aantonen dat zij gebruik maakt van contactgegevens die zij heeft verkregen
in het kader van een schenking aan die ideële of charitatieve organisatie of, voor
zover zij gebruik maakt van andere dan de in het eerste lid bedoelde middelen, van
contactgegevens die zij heeft verkregen in het kader van vrijwilligerswerk bij die
organisatie of het bijwonen van manifestaties van die organisatie, deze contactgegevens
gebruiken voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor eigen ideële of charitatieve
doeleinden, mits zij de betreffende eindgebruiker duidelijk en expliciet de gelegenheid
heeft geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het
gebruik van die contactgegevens:
a. op het moment dat zij worden verzameld, en
b. ingeval de abonnee of gebruiker zich bij de verzameling niet tegen het gebruik heeft
verzet, bij iedere verzonden boodschap.
3. In het negende lid vervallen «vierde en» en «commerciële,».
Toelichting
De indiener stelt voor om de mogelijkheden voor telefonische verkoop van energiecontracten
en andere producten en diensten aan consumenten te beperken. Er blijven ondanks de
aangescherpte regels voor telemarketing veel klachten binnenkomen over de telefonische
verkoop van onder meer energiecontracten en telecommunicatiediensten. Een energiecontract
is bijvoorbeeld een complex product, waarbij het voor consumenten, waaronder veel
ouderen, lastig is om te overzien waar ze voor tekenen. De Autoriteit Consument en
Markt pleit daarom zelfs voor een verbod op telefonische verkoop van energiecontracten.
Verder constateert de indiener dat consumenten onvoldoende op de hoogte worden gesteld
van hun rechten. Bij telemarketing is het schriftelijkheidsvereiste van toepassing
en zijn consumenten daarmee formeel beschermd tegen de druk om aan de telefoon direct
een contract af te sluiten. In de praktijk blijkt echter dat bepaalde telemarketeers
zich hier niet aan houden en consumenten tijdens het gesprek laten instemmen met een
overeenkomst zonder te melden dat een schriftelijkheidsvereiste geldt.
Telefonische verkoop is op dit moment mogelijk bij voorafgaande toestemming van de
consument (opt-in; artikel 11.7, tweede lid, van de Telecommunicatiewet) en wanneer
gebruik wordt gemaakt van gegevens van oude en bestaande klantrelaties (artikel 11.7,
vierde lid van de Telecommunicatiewet). De Europese regelgeving biedt nog geen ruimte
voor een algeheel verbod op telemarketing, maar wel voor een verbod om gegevens van
oude en bestaande klantrelaties (zonder voorafgaande toestemming) te gebruiken. De
indiener stelt voor om telefonische verkoop van energiecontracten en andere producten
en diensten met behulp van gegevens van oude en bestaande klantrelaties zonder voorafgaande
toestemming van de consument te verbieden.
Het kabinet heeft aangegeven dat zij telefonische verkoop op basis van klantrelatie
generiek wil verbieden2. Een generiek verbod is duidelijker voor consumenten en handelaren dan een sectorspecifiek
verbod en beter handhaafbaar door de Autoriteit Consument en Markt. De indiener stelt
voor om via het voorliggende voorstel het genoemde verbod op te nemen in de Telecommunicatiewet,
zodat telefonische verkoop op basis van klantrelatie niet alleen verboden wordt voor
energiecontracten, maar ook voor andere producten en diensten, en dit snel geregeld
kan worden. De indiener wil dit verbod vooralsnog beperken tot telefonische verkoop
voor commerciële doeleinden. Bij telemarketing voor ideële en charitatieve doeleinden
is de problematiek minder groot. Dit kan in een latere fase bezien worden. De indiener
denkt daarbij tevens aan een redelijke, maar wel zo kort mogelijke invoeringstermijn.
Flach
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
André Flach, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Voor |
GroenLinks-PvdA | 25 | Voor |
VVD | 24 | Voor |
NSC | 20 | Voor |
D66 | 9 | Voor |
BBB | 7 | Voor |
CDA | 5 | Voor |
SP | 5 | Voor |
ChristenUnie | 3 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
FVD | 3 | Voor |
PvdD | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Voor |
JA21 | 1 | Voor |