Direct naar de inhoud Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar het zoekveld Direct naar het servicemenu
Logo Tweede Kamer der Staten-Generaal
English
    • Live debatten
    • Plenaire vergaderingen
    • Commissievergaderingen
    • Livestreams
    • Debat Direct
    • Debat Gemist
    • Recessen
    • Uitgelicht
    • Debatten in het kort
    • Voorzitter
    • Presidium
    • Alle Kamerleden
    • Alle fractievoorzitters
    • Fracties
    • Commissies
    • Kennis en onderzoek
    • Integriteit en openbare registers
    • Recente Kamerstukken
    • Amendementen
    • Besluitenlijsten
    • Brieven regering
    • Commissieverslagen
    • Kamervragen
    • Moties
    • Plenaire verslagen
    • Stemmingsuitslagen
    • Wetsvoorstellen
    • Niet op tijd beantwoorde Kamervragen
    • Kamerstukken 1814 - heden
    • Voorzitter
    • De Tweede Kamer
    • De Tweede Kamer vergadert
    • De Nederlandse democratie
    • Van Prinsjesdag tot Verantwoordingsdag
    • Verkiezingen en kabinetsformatie
    • Tweede Kamer door de eeuwen heen
    • De Tweede Kamer en Europa
    • Uw mening telt!
    • Van Wetsvoorstel tot Wet
    • Veelgestelde vragen
    • Reglementen
    • Kindervragenuur
    • Brief aan de Kamer
    • Persinformatie
    • Bezoek de Tweede Kamer
    • Bezoek de Tweede Kamer digitaal
    • Contact
    • Volg de Tweede Kamer online
    • Wet open overheid (Woo)
    • Adres
    • Politieke websites
    • Renovatie Binnenhof
    • Lobbyisten
  • Home
  • Zo werkt de Kamer
  • De Tweede Kamer en Europa
Delen
DelenDelen naar FacebookDelen naar TwitterDelen naar LinkedInDelen via E-mail

Is het nodig om het in Europa te regelen?

Om te voorkomen dat de Europese Unie zich met te veel zaken gaat bezighouden, hebben de nationale parlementen van de EU-lidstaten onderling afgesproken dat zij Europese voorstellen toetsen aan ‘subsidiariteit en proportionaliteit’. Centrale vraag is daarbij: is het nodig om het op Europees niveau te regelen?

Subsidiariteit

Soms is het de vraag of de Europese Unie zich bezighoudt met zaken die misschien beter op nationaal niveau kunnen worden geregeld. Het beginsel van subsidiariteit betekent dat de nationale parlementen beoordelen of een maatregel op Europees niveau moet worden genomen, of dat dit beter door een lidstaat zelf kan worden geregeld. Als de nationale parlementen vinden dat een voorstel niet op Europees niveau mag worden gedaan, spreken zij de Europese Commissie, het Europees parlement en de Raad van ministers daarop aan.

Als een derde van de nationale parlementen bezwaren heeft, dan moet de Europese Commissie haar voorstel nog eens overwegen. Dit wordt wel de ‘gele kaart’ genoemd. Als meer dan de helft van de parlementen bezwaren heeft, kunnen zij de Raad van ministers en het Europees Parlement vragen het voorstel niet langer in behandeling te nemen. In dit geval wordt er wel gesproken van de ‘oranje kaart’. Deze mogelijkheden zijn geregeld in het Verdrag van Lissabon.

Proportionaliteit

Het beginsel van proportionaliteit houdt in dat de nationale parlementen beoordelen of een voorstel niet verder gaat dan nodig is. Als dit het geval is, kan het parlement op dezelfde manier bezwaar maken tegen het voorstel als hierboven genoemd is.

De parlementen van de EU-lidstaten selecteren ieder jaar een aantal voorstellen om te toetsen. Ook het Nederlandse parlement selecteert jaarlijks voorstellen uit het wetgeving- en werkprogramma van de Europese Commissie. Deze selectie wordt door het parlement beoordeeld op subsidiariteit, proportionaliteit of om te kijken of er bijzondere aandacht moeten komen in het eigen parlement in de vorm van het parlementair behandelvoorbehoud.

  • Commissie Europese Zaken
  • Het belang van de EU voor Nederland
  • Is het nodig om het in Europa te regelen?
  • Nederlands standpunt naar Brussel
  • Parlementair behandelvoorbehoud
  • Wat betekent de wet voor Nederland?
  • Staat van de Unie

Over Tweedekamer.nl

  • Colofon
  • Disclaimer
  • Uw privacy
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap

Blijf op de hoogte

  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Facebook
  • E-mailattenderingen
  • Podcast
  • Debat Direct

Ambtelijke ondersteuning

  • Organogram
  • Werken bij de Tweede Kamer

Links

  • Politieke websites
  • De Derde Kamer
  • Debat Gemist
  • Open Data Portaal
  • Ontdek de Kamer digitaal
Direct naar het begin van de pagina