Wetsvoorstellen

Hieronder vindt u de tekst van de bij de Tweede Kamer aanhangige wetsvoorstellen. Aanhangige wetsvoorstellen zijn voorstellen voor nieuwe wetten, ingediend door regering of een Tweede Kamerlid, die mogelijk behandeld worden door de Tweede Kamer.

Wilt u meer weten over welke stappen er nodig zijn om een wet te maken en welke rol de Tweede Kamer daarbij speelt? Dan kunt u hier meer lezen.

Wetsvoorstellen

Invoering van een investeringsverplichting voor grote streamingsdiensten ten behoeve van het Nederlands cultureel audiovisueel product

Om de productie en zichtbaarheid van Nederlandse films, series en documentaires te versterken moeten grote streamingdiensten die in Nederland actief zijn, zoals Netflix, Amazon Prime en Videoland, 4,5% van hun jaaromzet gaan investeren in Nederlandse series, films en documentaires.

Indiener G. Uslu
staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
Gunay Uslu, staatssecretaris Cultuur en Media
36176

Indiener G. Uslu
staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Wetsvoorstellen

Zevende incidentele suppletoire begroting van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2022 inzake Werk aan Uitvoering, Oekraïne en Herdenkingsjaar Slavernijverleden

Dit wetsvoorstel wijzigt de begroting van uitgaven en ontvangsten voor het jaar 2022 van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) inzake Werk aan Uitvoering, Oekraïne en Herdenkingsjaar Slavernijverleden.

Indiener R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
+ 1 andere

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
R. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Wiersma A.D. (VVD)
36165

Indiener R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
+ 1 andere

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Wetsvoorstellen

Wet leeruitkomsten hoger onderwijs

Dit wetsvoorstel verankert het experiment leeruitkomsten in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Met deze verankering wordt meer ruimte gemaakt voor persoonlijke leerroutes binnen de opleiding, waardoor beter tegemoet kan worden gekomen aan de behoeften van studenten, onderwijsinstellingen en de arbeidsmarkt.

Indiener R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
+ 1 andere

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
R. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
D. Wiersma, minister voor Primair en Voorgezet Onderwijs
36136

Indiener R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
+ 1 andere

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Wetsvoorstellen

Verankering van het experiment educatieve module en enkele andere aangelegen wijzigingen op het gebied van de lerarenopleiding

Met dit wetsvoorstel wordt het experiment educatieve module verankerd in de WHW en de WVO 2020. Ook worden er enkele andere aangelegen wijzigingen op het gebied van de lerarenopleiding doorgevoerd.

Indiener R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
R. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
36132

Indiener R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Wetsvoorstellen

Wijziging van de Wet studiefinanciering voor de invoering van nieuwe betaalmethoden in het openbaar vervoer

Door de introductie van nieuwe betaalvormen in het openbaar vervoer zal de OV-chipkaart in haar huidige vorm vervallen. Met dit wetsvoorstel wordt de Wet studiefinanciering 2000 gewijzigd, zodat studenten met een studentenreisproduct gebruik kunnen maken van de nieuwe wijzen van OV-betalen.

Indiener R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
R. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
36126

Indiener R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Wetsvoorstellen

Archiefwet 2021

Dit wetsvoorstel strekt tot modernisering van de Archiefwet 1995, zodat deze beter aansluit bij de praktijk van het digitale informatiebeheer. Het wetsvoorstel bevat ook een uitbreiding van het toezicht. Daarnaast beoogt het wetsvoorstel om begrippen te verduidelijken en de toelichting begrijpelijker te maken. Het voorliggende wetsvoorstel moet ook een bijdrage gaan leveren aan de noodzakelijke verbetering van de informatiehuishouding van de rijksoverheid.

Indiener A. Slob
minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
A. Slob CU
35968

Indiener A. Slob
minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Wetsvoorstellen

Toevoeging van decentrale loting als selectiemethode voor opleidingen met capaciteitsfixus in het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek

Voor de toegankelijkheid van het onderwijs is het belangrijk dat instellingen voor hoger onderwijs een passende keuze kunnen maken in het gebruik van selectie-instrumenten gericht op hun specifieke opleidingsdoelen. Bij het selecteren van aspirant-studenten voor bachelor- en associate degree-opleidingen met een capaciteitsfixus worden ze geacht een afgewogen keuze te kunnen maken voor de wijze waarop ze aspirant-studenten selecteren. Daarbij spelen verschillende zaken een rol, zoals het vergroten van de kansengelijkheid en het kunnen plaatsen van de meest geschikte student op de juiste plek. Door het toevoegen decentrale loting als selectie-instrument ontstaat een systeem met drie selectiemethoden: 1 Selectie op basis van ten minste twee kwalitatieve selectiecriteria; 2) Ongewogen loting; 3) Een combinatie van selectie en loting, zoals gewogen loting.

Indiener I.K. van Engelshoven
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
I.K. van Engelshoven D66
35765

Indiener I.K. van Engelshoven
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Wetsvoorstellen

Initiatiefvoorstel-Siderius en Van Meenen Bevordering van kleinere klassen in het basisonderwijs

Dit initiatiefvoorstel van de Tweede Kamerleden Siderius (SP) en Van Meenen (D66) regelt dat er in het basisonderwijs klassen komen met minder dan 30 leerlingen. Verder heeft het wetsvoorstel als doel dat in de komende jaren de klassen geleidelijk kleiner worden, waarbij er gestreefd wordt naar een gemiddelde klassengrootte op schoolniveau (per vestiging) van 23 leerlingen per groep. Hiermee worden de excessen van zeer grote klassen in het basisonderwijs aangepakt. Om tot klassenverkleining in het basisonderwijs te komen regelt dit wetsvoorstel een andere definitie van de leraar/leerling ratio. In deze nieuwe definitie van de ratio wordt nog slechts bevoegd onderwijzend personeel meegenomen: leerkrachten die ook daadwerkelijk voor de klas staan. Dit betekent dat andere werknemers op scholen (zoals conciërges, klassenassistenten, begeleiders voor specifieke beperkingen, directeuren et cetera) niet meer meegerekend worden in de definitie. Door aanpassing van de definitie wordt de leraar/leerling ratio transparant en is de klassengrootte in het basisonderwijs beter te monitoren. Na aanpassing van de definitie wordt er een maximum leraar/leerling ratio ingesteld van 29 leerlingen per fulltime equivalent bevoegd onderwijzende docent, welke daadwerkelijk verbonden is aan het primaire onderwijsproces.

Indiener J.P. Kwint
Tweede Kamerlid
+ 1 andere

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
T.E. Siderius SP
P.H. van Meenen D66
34538

Indiener J.P. Kwint
Tweede Kamerlid
+ 1 andere

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Wetsvoorstellen

Initiatiefvoorstel-Van Nispen Invoering van regels over de kwalificatie van docenten en het vaststellen van een minimum aantal uren voor het bewegingsonderwijs

Dit initiatiefvoorstel van het Tweede Kamerlid Van Nispen (SP) regelt dat ieder kind op de basisschool drie uur bewegingsonderwijs krijgt aangeboden door een gekwalificeerd vakdocent. Toezicht hierop door de Onderwijsinspectie. Ook wordt met dit voorstel een stap gezet in het bestrijden van overgewicht en sociaaleconomische gezondheidsverschillen, door alle jongeren op de basisschool meer te laten bewegen onder leiding van een daartoe opgeleide (gespecialiseerde) vakleerkracht. De indiener heeft een aantal hoofdargumenten voor deze wet: Het recht van het kind om te leren bewegen en zich te ontwikkelen (1), het belang van een gezonde en sportieve samenleving (2) en het positieve effect op de leerprestaties (3).

Indiener M. van Nispen
Tweede Kamerlid

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
M. van Nispen SP
34420

Indiener M. van Nispen
Tweede Kamerlid

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Wetsvoorstellen

Initiatiefvoorstel-Mohandis en Rog Introductie verlengde kwalificatieplicht

Met dit wetsvoorstel beogen de indieners om het instrumentarium, om voortijdig schoolverlaten te bestrijden, aan te vullen. Voorgesteld wordt om voor de groep voortijdig uitvallers bestaande uit jongeren van 18, 19 en 20 jaar te komen tot een verlengde kwalificatieplicht om het voortijdig schoolverlaten verder te reduceren. Concreet wordt met het onderhavige wetsvoorstel de invoering van een partiële verlengde kwalificatieplicht tot 21 jaar geïntroduceerd voor gemeenten die te maken hebben met een hoog percentage voortijdig schooluitval onder 18-plussers en waarbij alle andere middelen onvoldoende tot geen effect sorteren.

Indiener H.E. de Hoop
Tweede Kamerlid
+ 1 andere

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
M. Mohandis PvdA
M.R.J. Rog CDA
33925

Indiener H.E. de Hoop
Tweede Kamerlid
+ 1 andere

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Wetsvoorstellen

Initiatiefvoorstel-Ypma, Jasper van Dijk, Klaver en Van Meenen Regeling toelatingsrecht onderwijs

Het wetsvoorstel betreft de introductie van een verbod voor bijzondere scholen in het primair en het voortgezet onderwijs en voor bijzondere instellingen in het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie (BVE) de toelating van leerlingen onderscheidenlijk deelnemers te weigeren op denominatieve gronden, tenzij deze, of als ze minderjarig zijn hun ouders, voogden of verzorgers, weigeren te verklaren de grondslag van het onderwijs van de school/instelling te zullen respecteren. Hiermee wordt beoogd beperkingen weg te nemen in het schoolkeuzerecht van de ouders respectievelijk de leerlingen/deelnemers en te bevorderen dat scholen zo veel mogelijk een gemengde samenstelling krijgen en/of een redelijke afspiegeling zijn van de woonkern of wijk waarin zij zich bevinden.

Indiener L. Ypma
Tweede Kamerlid
+ 3 anderen

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
L. Ypma PvdA
Jasper J. van Dijk SP
J.F. Klaver GL
P.H. van Meenen D66
30417

Indiener L. Ypma
Tweede Kamerlid
+ 3 anderen

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Naar boven