Direct naar de inhoud Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar het zoekveld Direct naar het servicemenu Direct naar het zoekfilter
Logo Tweede Kamer der Staten-Generaal
English
    • Live debatten
    • Plenaire vergaderingen
    • Commissievergaderingen
    • Livestreams
    • Debat Direct
    • Debat Gemist
    • Recessen
    • Uitgelicht
    • Debatten in het kort
    • Voorzitter
    • Presidium
    • Alle Kamerleden
    • Alle fractievoorzitters
    • Fracties
    • Commissies
    • Kennis en onderzoek
    • Integriteit en openbare registers
    • Recente Kamerstukken
    • Amendementen
    • Besluitenlijsten
    • Brieven regering
    • Commissieverslagen
    • Kamervragen
    • Moties
    • Plenaire verslagen
    • Stemmingsuitslagen
    • Wetsvoorstellen
    • Niet op tijd beantwoorde Kamervragen
    • Kamerstukken 1814 - heden
    • Voorzitter
    • De Tweede Kamer
    • De Tweede Kamer vergadert
    • De Nederlandse democratie
    • Van Prinsjesdag tot Verantwoordingsdag
    • Verkiezingen en kabinetsformatie
    • Tweede Kamer door de eeuwen heen
    • De Tweede Kamer en Europa
    • Uw mening telt!
    • Van Wetsvoorstel tot Wet
    • Veelgestelde vragen
    • Reglementen
    • Kindervragenuur
    • Brief aan de Kamer
    • Persinformatie
    • Bezoek de Tweede Kamer
    • Bezoek de Tweede Kamer digitaal
    • Contact
    • Volg de Tweede Kamer online
    • Wet open overheid (Woo)
    • Adres
    • Politieke websites
    • Renovatie Binnenhof
    • Lobbyisten

Wetsvoorstellen

Delen
DelenDelen naar FacebookDelen naar TwitterDelen naar LinkedInDelen via E-mail
Blijf op de hoogte

Hieronder vindt u de tekst van de bij de Tweede Kamer aanhangige wetsvoorstellen. Aanhangige wetsvoorstellen zijn voorstellen voor nieuwe wetten, ingediend door regering of een Tweede Kamerlid, die mogelijk behandeld worden door de Tweede Kamer.

Wilt u meer weten over welke stappen er nodig zijn om een wet te maken en welke rol de Tweede Kamer daarbij speelt? Dan kunt u hier meer lezen.

Filters wissen
Aanhangig11
Afgedaan275 Alles286
Voorbereiding9
Debat1
Stemming1
20 jun 2022
Wet leeruitkomsten hoger onderwijs

Dit wetsvoorstel verankert het experiment leeruitkomsten in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Met deze verankering wordt meer ruimte gemaakt voor persoonlijke leerroutes binnen de opleiding, waardoor beter tegemoet kan worden gekomen aan de behoeften van studenten, onderwijsinstellingen en de arbeidsmarkt.

R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
36136
Indiener R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
+ 1 andere

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
13 jun 2022
Verankering van het experiment educatieve module en enkele andere aangelegen wijzigingen op het gebied van de lerarenopleiding

Met dit wetsvoorstel wordt het experiment educatieve module verankerd in de WHW en de WVO 2020. Ook worden er enkele andere aangelegen wijzigingen op het gebied van de lerarenopleiding doorgevoerd.

R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
36132
Indiener R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
07 jun 2022
Wijziging van de Wet studiefinanciering voor de invoering van nieuwe betaalmethoden in het openbaar vervoer

Door de introductie van nieuwe betaalvormen in het openbaar vervoer zal de OV-chipkaart in haar huidige vorm vervallen. Met dit wetsvoorstel wordt de Wet studiefinanciering 2000 gewijzigd, zodat studenten met een studentenreisproduct gebruik kunnen maken van de nieuwe wijzen van OV-betalen.

R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
36126
Indiener R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
25 mei 2022
Wijziging begroting van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Dit wetsvoorstel wijzigt de begroting van uitgaven en ontvangsten voor het jaar 2022 van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze wijziging houdt verband met de Voorjaarsnota.

R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
36120-VIII
Indiener R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
+ 1 andere

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
18 mei 2022
Slotwet ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen 2021

In deze slotwet zijn de laatste wijzigingen van de begroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen over 2021 opgenomen.

R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
36100-VIII
Indiener R.H. Dijkgraaf
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
+ 1 andere

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
17 nov 2021
Archiefwet 2021

Dit wetsvoorstel strekt tot modernisering van de Archiefwet 1995, zodat deze beter aansluit bij de praktijk van het digitale informatiebeheer. Het wetsvoorstel bevat ook een uitbreiding van het toezicht. Daarnaast beoogt het wetsvoorstel om begrippen te verduidelijken en de toelichting begrijpelijker te maken. Het voorliggende wetsvoorstel moet ook een bijdrage gaan leveren aan de noodzakelijke verbetering van de informatiehuishouding van de rijksoverheid.

A. Slob
minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
35968
Indiener A. Slob
minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
12 mrt 2021
Toevoeging van decentrale loting als selectiemethode voor opleidingen met capaciteitsfixus in het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek

Voor de toegankelijkheid van het onderwijs is het belangrijk dat instellingen voor hoger onderwijs een passende keuze kunnen maken in het gebruik van selectie-instrumenten gericht op hun specifieke opleidingsdoelen. Bij het selecteren van aspirant-studenten voor bachelor- en associate degree-opleidingen met een capaciteitsfixus worden ze geacht een afgewogen keuze te kunnen maken voor de wijze waarop ze aspirant-studenten selecteren. Daarbij spelen verschillende zaken een rol, zoals het vergroten van de kansengelijkheid en het kunnen plaatsen van de meest geschikte student op de juiste plek.
Door het toevoegen decentrale loting als selectie-instrument ontstaat een systeem met drie selectiemethoden:
1 Selectie op basis van ten minste twee kwalitatieve selectiecriteria;
2) Ongewogen loting;
3) Een combinatie van selectie en loting, zoals gewogen loting.

I.K. van Engelshoven
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
35765
Indiener I.K. van Engelshoven
minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
13 sep 2016
Initiatiefvoorstel-Siderius en Van Meenen Bevordering van kleinere klassen in het basisonderwijs

Dit initiatiefvoorstel van de Tweede Kamerleden Siderius (SP) en Van Meenen (D66) regelt dat er in het basisonderwijs klassen komen met minder dan 30 leerlingen.
Verder heeft het wetsvoorstel als doel dat in de komende jaren de klassen geleidelijk kleiner worden, waarbij er gestreefd wordt naar een gemiddelde klassengrootte op schoolniveau (per vestiging) van 23 leerlingen per groep. Hiermee worden de excessen van zeer grote klassen in het basisonderwijs aangepakt.
Om tot klassenverkleining in het basisonderwijs te komen regelt dit wetsvoorstel een andere definitie van de leraar/leerling ratio. In deze nieuwe definitie van de ratio wordt nog slechts bevoegd onderwijzend personeel meegenomen: leerkrachten die ook daadwerkelijk voor de klas staan. Dit betekent dat andere werknemers op scholen (zoals conciërges, klassenassistenten, begeleiders voor specifieke beperkingen, directeuren et cetera) niet meer meegerekend worden in de definitie. Door aanpassing van de definitie wordt de leraar/leerling ratio transparant en is de klassengrootte in het basisonderwijs beter te monitoren.
Na aanpassing van de definitie wordt er een maximum leraar/leerling ratio ingesteld van 29 leerlingen per fulltime equivalent bevoegd onderwijzende docent, welke daadwerkelijk verbonden is aan het primaire onderwijsproces.

J.P. Kwint
Tweede Kamerlid
34538
Indiener J.P. Kwint
Tweede Kamerlid
+ 1 andere

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
25 feb 2016
Initiatiefvoorstel-Van Nispen Invoering van regels over de kwalificatie van docenten en het vaststellen van een minimum aantal uren voor het bewegingsonderwijs

Dit initiatiefvoorstel van het Tweede Kamerlid Van Nispen (SP) regelt dat ieder kind op de basisschool drie uur bewegingsonderwijs krijgt aangeboden door een gekwalificeerd vakdocent. Toezicht hierop door de Onderwijsinspectie.
Ook wordt met dit voorstel een stap gezet in het bestrijden van overgewicht en sociaaleconomische gezondheidsverschillen, door alle jongeren op de basisschool meer te laten bewegen onder leiding van een daartoe opgeleide (gespecialiseerde) vakleerkracht.
De indiener heeft een aantal hoofdargumenten voor deze wet: Het recht van het kind om te leren bewegen en zich te ontwikkelen (1), het belang van een gezonde en sportieve samenleving (2) en het positieve effect op de leerprestaties (3).

M. van Nispen
Tweede Kamerlid
34420
Indiener M. van Nispen
Tweede Kamerlid

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
25 apr 2014
Initiatiefvoorstel-Mohandis en Rog Introductie verlengde kwalificatieplicht

Met dit wetsvoorstel beogen de indieners om het instrumentarium, om voortijdig schoolverlaten te bestrijden, aan te vullen. Voorgesteld wordt om voor de groep voortijdig uitvallers bestaande uit jongeren van 18, 19 en 20 jaar te komen tot een verlengde kwalificatieplicht om het voortijdig schoolverlaten verder te reduceren. Concreet wordt met het onderhavige wetsvoorstel de invoering van een partiële verlengde kwalificatieplicht tot 21 jaar geïntroduceerd voor gemeenten die te maken hebben met een hoog percentage voortijdig schooluitval onder 18-plussers en waarbij alle andere middelen onvoldoende tot geen effect sorteren.

H.E. de Hoop
Tweede Kamerlid
33925
Indiener H.E. de Hoop
Tweede Kamerlid
+ 1 andere

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
21 dec 2005
Initiatiefvoorstel-Ypma, Jasper van Dijk, Klaver en Van Meenen Regeling toelatingsrecht onderwijs

Het wetsvoorstel betreft de introductie van een verbod voor bijzondere scholen in het primair en het voortgezet onderwijs en voor bijzondere instellingen in het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie (BVE) de toelating van leerlingen onderscheidenlijk deelnemers te weigeren op denominatieve gronden, tenzij deze, of als ze minderjarig zijn hun ouders, voogden of verzorgers, weigeren te verklaren de grondslag van het onderwijs van de school/instelling te zullen respecteren. Hiermee wordt beoogd beperkingen weg te nemen in het schoolkeuzerecht van de ouders respectievelijk de leerlingen/deelnemers en te bevorderen dat scholen zo veel mogelijk een gemengde samenstelling krijgen en/of een redelijke afspiegeling zijn van de woonkern of wijk waarin zij zich bevinden.

L. Ypma
Tweede Kamerlid
30417
Indiener L. Ypma
Tweede Kamerlid
+ 3 anderen

vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
VoorbereidingDebatStemmingAfgedaan

Over Tweedekamer.nl

  • Colofon
  • Disclaimer
  • Uw privacy
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap

Blijf op de hoogte

  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Facebook
  • E-mailattenderingen
  • Podcast
  • Debat Direct

Ambtelijke ondersteuning

  • Organogram
  • Werken bij de Tweede Kamer

Links

  • Politieke websites
  • De Derde Kamer
  • Debat Gemist
  • Open Data Portaal
  • Ontdek de Kamer digitaal
Direct naar het begin van de pagina