Sinds 2007 is de richtlijn MiFID van kracht (Markets in Financial Instruments Directive). Daarmee worden beleggers en de integriteit van de financiële markten in heel Europa op dezelfde manier beschermd. De richtlijn heeft ook geleid tot harmonisatie van de beurshandel.

MiFID II

Europa komt nu met MiFID II, een aanscherping van MiFID. Deze richtlijn moet leiden tot:

  • meer transparantie, bijvoorbeeld bij flitskapitaal
  • aanpassing van wetgeving aan nieuwe handelstechnieken
  • uitbreiding van de bevoegdheden van de Europese en nationale toezichthouders

Geautomatiseerde geldhandel

Alle woordvoerders zijn voor het doorvoeren van de nieuwe regels in MiFID II en voor meer transparantie. Maar Leijten vindt de regels niet ver genoeg gaan. Zij wil dat Nederland een belasting invoert op bepaalde vormen van geautomatiseerde geldhandel waarbij alleen de computer nog weet wat er precies wordt verhandeld.

Maar deze hooggeautomatiseerde handel wordt volgens minister Dijsselbloem (Financiën) met de richtlijn juist gereguleerd, zonder deze onnodig te ontmoedigen. Hij wijst erop dat een belasting op dergelijke transacties zeer ongunstig zou uitpakken voor Nederlandse pensioenfondsen.

Knap ingewikkeld

De nieuwe regelgeving is "knap ingewikkeld", vinden alle sprekers en de minister. De Vries vraagt zich af of de regels voor kleine beleggingsondernemingen nog wel uitvoerbaar zijn. Volgens Van Dijck komen er zoveel regels dat beleggen straks alleen nog maar voor de "happy few" mogelijk is.

Nederland wil weer "het braafste jongetje van de klas" zijn, vindt Van Dijck. In ons land worden beleggingsondernemingen uit niet-EU-landen die in Nederland niet-professionele beleggers producten aanbieden, namelijk verplicht een nevenvestiging in Nederland te hebben. In andere EU-landen hoeft dat niet. Maar Dijsselbloem vindt dit nodig omdat dergelijke ondernemers nu nog te veel "troep" aanbieden.

Binaire opties

Ronnes (CDA) gaat in op de zogenaamde binaire opties, die hij "gokproducten op de beleggingsmarkt" noemt. Daarvoor moet er meer Europese afstemming komen. Het toezicht in bijvoorbeeld Malta en Cyprus lijkt namelijk soepeler. Ook Dijsselbloem zegt bang te zijn voor een race to the bottom bij het toezicht. Nederland werkt inmiddels aan een reclameverbod voor deze binaire opties.

De Kamer stemt op 26 september over het wetsvoorstel.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk het debat terug via Debat Gemist