Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Boswijk over het bericht 'Aanpak illegale goksites faalt: Kansspelautoriteit zet deurwaarders in'
Vragen van het lid Boswijk (CDA) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het bericht «Aanpak illegale goksites faalt: Kansspelautoriteit zet deurwaarders in» (ingezonden 4 september 2025).
Antwoord van Staatssecretaris Rutte (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 1 oktober
2025). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2025–2026, nr. 140.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Aanpak illegale goksites faalt: Kansspelautoriteit
zet deurwaarders in»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u reflecteren op noodkreet van de Kansspelautoriteit aan de politiek, omdat het
nog steeds niet lukt om illegale goksites offline te krijgen?
Antwoord 2
Ik onderschrijf de wens van de Kansspelautoriteit (Ksa) voor een aanvullend instrumentarium
waarmee websites van illegale aanbieders kunnen worden geblokkeerd of offline kunnen
worden gehaald. Zoals de Staatssecretaris Rechtsbescherming in de brief van 14 februari
jl. aan uw Kamer heeft uiteengezet, is het bestrijden van illegaal aanbod als expliciete
doelstelling in het hernieuwde kansspelbeleid verankerd.2 Daarbij gaat het naast de handhaving van de geldende wet- en regelgeving, waar illegale
aanbieders zich aan onttrekken, juist ook om de bescherming van spelers tegen gokgerelateerde
schade. Er zijn geen waarborgen voor bescherming bij illegale aanbieders. Het is daarnaast
aannemelijk dat probleemspelers relatief vaker gokken bij het illegale aanbod, terwijl
juist zij extra bescherming behoeven.3
De Ksa en ik geven dan ook prioriteit aan het tegengaan van illegaal aanbod. In dat
kader werk ik aan de uitbreiding van de bevoegdheden van de Ksa om illegale aanbieders
aan te pakken, zoals geschetst in de brief van mijn ambtsvoorganger van 14 februari
jl. Naast instrumenten voor het blokkeren van websites, kijk ik daarbij ook naar aanpassing
van wet- en regelgeving zodat de Ksa effectiever derde partijen, zoals internetserviceproviders
of betaaldienstverleners, kan aanspreken op het aanbieden van hun diensten aan illegale
aanbieders.4
De Ksa ontwikkelt momenteel ook binnen het huidige wettelijke kader andere methoden
om het aanbod van illegale aanbieders terug te dringen. Daarvoor zoekt de Ksa actief
de samenwerking op met partijen zoals de financiële sector, gokspelleveranciers, internetbedrijven,
sociale mediaplatforms, collega-toezichthouders, vertegenwoordigers van vergunninghouders
en affiliates. Deze samenwerking, genaamd de Alliantie ter bestrijding van illegale
kansspelen, richt zich met name op het frustreren van de infrastructuur die de illegale
online aanbieders gebruiken om hun illegale diensten aan te bieden.
Vraag 3
Hoe beoordeelt u het feit dat de Kansspelautoriteit nu zelfs deurwaarders moet inschakelen
om illegale online goksites aan te pakken?
Antwoord 3
De Ksa beschikt over een breed handhavingsinstrumentarium en kan in voorkomende gevallen
kiezen voor het opleggen van een last onder dwangsom of een bestuurlijke boete. In
de praktijk blijkt echter dat illegale aanbieders vaak geen gehoor geven aan hun betalingsverplichtingen.
Het is daarom passend dat de Ksa in die gevallen deurwaarders inzet om inning alsnog
te realiseren. Met deze aanpak probeert de Ksa alsnog onbetaalde boetes ingevorderd
te krijgen. Tegelijkertijd leert de praktijk dat het opleggen van lasten onder dwangsom
en bestuurlijke boetes tijdintensief zijn. Daarbij komt dat illegale aanbieders zich
vestigen in jurisdicties waar zij lastig te bereiken zijn en verschuilen zij zich
achter complexe bedrijfsstructuren. Dit onderstreept het belang van de in het antwoord
op vraag 2 geschetste aanpak gericht op het ontoegankelijk maken van illegaal aanbod,
in plaats van uitsluitend repressief optreden zoals het geval is bij de inning van
boetes.
Vraag 4 en 5
Wat vindt u ervan dat illegale goksites de opgelegde boetes vaak niet betalen en zich
hiervan weinig aantrekken?
Wat zijn de gevolgen als illegale goksites nalaten om boetes te betalen die zijn opgelegd
door de Kansspelautoriteit?
Antwoord 4 en 5
Het is onwenselijk dat illegale aanbieders hun betalingsverplichtingen met betrekking
tot de door de Ksa opgelegde boetes niet nakomen. Zoals aangegeven in het antwoord
op vraag 3, is het in de praktijk lastig om met boetes de illegaliteit effectief te
bestrijden.5 Deze boetes kunnen dan ook vaak niet worden geïnd. Daarom richt de Ksa zich zoals
aangegeven in het antwoord op vraag 2 niet alleen op de aanbieders zelf, maar ook
op de infrastructuur die de illegale online aanbieders gebruiken.
Vraag 6
Deelt u de mening dat, als boetes geen afschrikwekkend effect hebben, er zwaardere
instrumenten nodig zijn om illegale goksites offline te halen en uit Nederland te
weren? Zo ja, welke extra maatregelen gaat u nemen?
Antwoord 6
Ik deel deze mening. Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 2, werk ik in dit kader
aan instrumenten voor het blokkeren van websites en aanpassing van wet- en regelgeving
zodat de Ksa effectiever derde partijen kan aanspreken.
Vraag 7
Hoe wordt gewaarborgd dat Nederlandse gedupeerden die geld zijn verloren aan illegale
online gokbedrijven, dit kunnen terugvorderen? Geldt dit ook voor illegale gokbedrijven
die zijn gevestigd op Malta?
Antwoord 7
Spelers die financiële schade lijden als gevolg van deelname aan illegale online kansspelen
kunnen zich tot de rechter wenden om hun vorderingen aanhangig te maken. Het uitgangspunt
is dat de Staat zich niet mengt in geschillen over civielrechtelijke verhoudingen
tussen een (illegale) kansspelaanbieder en de speler. De beoordeling en afwikkeling
van dergelijke geschillen is voorbehouden aan de rechterlijke macht.
De Staatssecretaris Rechtsbescherming heeft eerder zijn zorgen geuit over de onverenigbaarheid
van de Maltese Bill 55 met het Unierecht.6 Naar aanleiding hiervan is de Europese Commissie op 18 juni jl. een formele inbreukprocedure
tegen Malta gestart. De termijn van twee maanden waarbinnen Malta op de aanmaning
van de Europese Commissie diende te reageren, is inmiddels verstreken. Het is nu aan
de Europese Commissie om te beoordelen of de reactie van Malta toereikend is. Zo niet,
dan kan de Europese Commissie een met redenen omkleed advies uitbrengen. Indien er
dan alsnog geen afdoende reactie volgt, kan de zaak worden verwezen naar het Hof van
Justitie van de Europese Unie.
Vraag 8
Bent u het ermee eens dat een van de bedoelingen van de Wet kansspelen op afstand,
namelijk het terugdringen van illegaal online gokaanbod, niet is gehaald, nu nog steeds
9% van de gokkers speelt op illegale sites en de helft van de uitgaven in de online
gokwereld naar illegale sites gaan?
Antwoord 8
Het voornaamste doel van de Wet kansspelen op afstand (Wet koa) was om spelers te
beschermen door een betrouwbaar en vergund aanbod beschikbaar te stellen. Het volledig
terugdringen van de illegale markt was daarbij geen doelstelling. De evaluatie van
de Wet koa levert een zorgelijk beeld op van de beperkte bescherming tegen de risico’s
van online gokken. Om de bescherming te realiseren en illegaliteit beter tegen te
gaan zijn wijzigingen van wet- en regelgeving nodig, zoals aangekondigd in de brief
van 14 februari jl. van de Staatssecretaris Rechtsbescherming. De systeemanalyse van
TNO die mijn ambtsvoorganger toen aan uw Kamer heeft gezonden laat daarbij zien dat
het volledig terugdringen van illegaal aanbod niet realistisch is.7
Vraag 9 en 10
Hoe kijkt u naar de aanpak in landen als Frankrijk en Duitsland, waar jaarlijks honderden
illegale goksites offline worden gehaald?
Welke maatregelen nemen deze Europese landen wel, die in Nederland niet worden toegepast?
Antwoord 9 en 10
Bij de aanpak van het illegale aanbod, waaronder het ontoegankelijk maken van webpagina’s
van illegale aanbieders, kijken de Ksa en ik ook naar ervaringen in andere landen,
waaronder Frankrijk en Duitsland. De Franse toezichthouder, l'Autorité Nationale des Jeux (ANJ), beschikt bijvoorbeeld over de bevoegdheid om internetserviceproviders te verzoeken
illegale goksites te blokkeren. Daartoe dient de ANJ eerst een «formal notice» te
versturen, waarin zij vraagt de desbetreffende goksite vanuit Frankrijk ontoegankelijk
te maken. Indien de illegale aanbieder niet binnen vijf dagen aan dit verzoek voldoet,
kan de ANJ internetserviceproviders verplichten tot blokkering van de goksite. De
Duitse toezichthouder, Gemeinsame Glücksspielbehörde der Länder (GGL), heeft de bevoegdheid om IP-adressen en betalingsverkeer van online casino’s zonder
vergunning te blokkeren. Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 2, werk ik aan
aanvullend wettelijk instrumentarium voor het blokkeren van illegale goksites. Daarbij
maak ik gebruik van de ervaringen uit deze landen.
In het kader van Europese samenwerking in het beschermen van mensen tegen gokschade
en in de bestrijding van illegaal aanbod heeft de Ksa daarnaast op 8 en 9 september
jl. de Player Protection Conference 2025 georganiseerd. De conferentie had kennisuitwisseling als doel en er werd gekeken
naar hoe verschillende Europese toezichthouders kunnen samenwerken om spelers beter
te beschermen en de infrastructuur van illegale aanbieders te frustreren. Om deze
samenwerking verder te vorm te geven, heeft de Ksa met negen andere toezichthouders
een werkgroep opgericht om gezamenlijk het illegale aanbod te bestrijden. Naast het
uitwisselen van best practices wordt ook gewerkt aan concrete acties, bijvoorbeeld richting betaaldienstverleners
of marketingpartijen. Dergelijke initiatieven steun ik van harte.
Vraag 11
Bent u bereid om, zoals de Kansspelautoriteit vraagt, maatregelen te nemen om goksites
sneller offline te halen en zo ja, welke stappen gaat u zetten?
Antwoord 11
Zie antwoord op vraag 2.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.C.L. Rutte, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.