Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Baudet over ‘een integrale audit van ideologisch gedreven overheidsuitgaven en mogelijke systeemfraude in de overheidsadministratie’
Vragen van het lid Baudet (FvD) aan de Minister-President en de Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, van Buitenlandse Zaken, voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp, van Defensie, van Economische Zaken, van Klimaat en Groene Groei, van Financiën, van Infrastructuur en Waterstaat, van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, van Justitie en Veiligheid, van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, van Asiel en Migratie en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over een integrale audit van ideologisch gedreven overheidsuitgaven en mogelijke systeemfraude in de overheidsadministratie (ingezonden 29 april 2025).
Mededeling van Minister Heinen (Financiën) (ontvangen 10 juni 2025).
Vraag 1
Kunt u een volledig overzicht geven van alle organisaties die sinds 2010 overheidsfinanciering
hebben ontvangen (subsidies, bijdragen, fondsen, opdrachten of garanties) en die de
Staat der Nederlanden (mede) voor de rechter hebben gedaagd en/of publiekelijk of
juridisch hebben aangedrongen op beleidsverandering via protest, campagnes of rechtszaken?
Vraag 2
Hoeveel belastinggeld is sinds 2010 verstrekt aan organisaties die zich (mede) richten
op abortuszorg en -bevordering, inclusief internationale partnerschappen; transgenderzorg,
genderbevestigende medische interventies of «genderinclusief» onderwijs; LHBTIQ+-voorlichting
of «empowerment»; «klimaatgerechtigheid»; «intersectionaliteit»; «dekolonisatie» en
andere aan de duurzameontwikkelingsdoelstellingen gerelateerde doelen?
Vraag 3
Hoe wordt voorkomen dat deze subsidies of bijdragen direct of indirect worden gebruikt
voor anti-democratische doeleinden, waaronder: a. rechtszaken tegen de Nederlandse
Staat (zoals door Urgenda of Milieudefensie) en b. beïnvloeding van verkiezingen,
beleidsvorming of publieke opinie via door de overheid betaalde campagnes?
Vraag 4
Worden bij subsidieaanvragen en -verantwoording identiteiten, jaarrekeningen en bestuursstructuren
van aanvragers gecontroleerd op dubbele registraties, schijnconstructies of verbonden
partijen?
Vraag 5
Kunt u uitsluiten dat er in Nederland net als in de Verenigde Staten (waar het Department
of Governmenet Efficiency (DOGE) recent gevallen aan het licht bracht van overheidsmedewerkers
op de payroll met leeftijden boven de 100 jaar) sprake is van zogeheten «ghost employees»
of fictieve ambtenaren in loondienst? Zo nee, wat is de oudste actieve ambtenaar in
dienst bij de rijksoverheid, en hoeveel medewerkers staan ingeschreven met leeftijden
van 90 jaar of ouder?
Vraag 6
Worden burgerservicenummers in de HR-administratie periodiek geverifieerd op vitaliteit,
overlijden of dubbele inschrijving? En kunt u een overzicht geven van het aantal actieve
ambtenaren naar leeftijdscategorie en dienstonderdeel?
Vraag 7
Zijn er ambtenaren of externe consultants met toegang tot begrotingssystemen of subsidieverstrekkingsplatforms
die gelijktijdig werkzaam zijn bij door de overheid gesubsidieerde instellingen? Zo
ja, hoeveel?
Vraag 8
Hoeveel subsidieaanvragen zijn sinds 2020 goedgekeurd waarin de volgende trefwoorden
of gelijksoortige termen voorkwamen: «diversiteit, «inclusie», «dekolonisatie», «intersectionaliteit»,
«gender», «klimaatrechtvaardigheid», «safe space», «systemisch racisme», «lhbti+»,
«queer», «trans rights», «migratierechtvaardigheid»?
Vraag 9
Kunt u aangeven hoeveel verschillende organisaties in Nederland op meerdere plaatsen
onder andere namen geregistreerd staan als subsidieontvanger? Hoeveel stichtingen
of verenigingen zijn actief met een registratie bij de Kamer van Koophandel, maar
zonder actieve fysieke of digitale aanwezigheid?
Vraag 10
Bent u bereid een onafhankelijke taskforce (vergelijkbaar met het Amerikaanse DOGE-team)
samen te stellen bestaande uit externen met bewezen expertise in kunstmatige intelligentie
(AI), data-analyse en overheidsaccountability, met als opdracht een systeemscan te
doen op mogelijke inefficiënte, onrechtmatige of ideologisch gemotiveerde uitgaven
en hen daarbij toegang te verschaffen tot interne subsidieportalen, IT-systemen en
payroll-gegevens voor een integrale risicoanalyse?
Vraag 11
Indien u hier niet toe bereid bent, wilt u dan toelichten waarom niet, en op welke
wijze u dan wél de integriteit, transparantie en democratische controle van overheidsuitgaven
garandeert?
Vraag 12
Kunt u een overzicht geven van alle creditcards, betaalpassen en betaalaccounts die
in beheer zijn van de rijksoverheid en onderliggende instanties (inclusief zelfstandige
bestuursorganen (ZBO’s), agentschappen en zelfstandige uitvoeringsorganisaties), met
daarbij per kaart of account:
a. de uitgevende instantie;
b. het aantal actieve en inactieve kaarten;
c. het aantal kaarten dat langer dan twaalf maanden niet is gebruikt;
d. het aantal kaarten dat op naam staat van vertrokken medewerkers of niet-toegewezen
gebruikers;
e. het totaalbedrag dat per jaar via dit type betaalmiddel wordt uitgegeven?
Vraag 13
Wordt er actief gecontroleerd op misbruik, dubbele uitgifte of ongeoorloofd gebruik
van de onder de vorige vraag bedoelde betaalmiddelen? Zo ja, hoeveel gevallen van
fraude of onrechtmatig gebruik zijn de afgelopen vijf jaar vastgesteld? Wat was de
financiële schade in die gevallen?
Vraag 14
Bent u bereid het gebruik van deze betaalmiddelen – in navolging van het Amerikaanse
voorbeeld – te onderwerpen aan een forensische audit gericht op verspilling, fraude
en structurele lekken? Zo nee, waarom niet?
Vraag 15
Kunt u aangeven hoeveel ambtenaren er momenteel op de loonlijst staan van het Rijk,
uitgesplitst per ministerie, agentschap, ZBO en uitvoeringsorganisatie? En kunt u
daarbij tevens aangeven hoeveel van deze medewerkers in de afgelopen 30, 60 en 90
dagen géén van de volgende activiteiten hebben verricht:
a. het openen of versturen van een e-mail via het werkaccount;
b. het inloggen op een overheidsnetwerk of dienstsysteem;
c. het indienen van een urenstaat of werkrapportage;
d. het deelnemen aan een (digitale) vergadering via een overheidsplatform;
e. het betreden van een kantoorlocatie waarvoor toegangspasdata beschikbaar zijn?
Kunt u tevens aangeven hoeveel van deze accounts zich kenmerken door inactiviteit
op ál deze punten tegelijk, en dus sinds minimaal 30 dagen geen enkele digitale of
fysieke activiteit vertonen?
Vraag 16
Acht u het wenselijk dat dergelijke inactiviteit voortaan automatisch gesignaleerd
en onderzocht wordt, teneinde misstanden zoals niet-bestaande ambtenaren op de loonlijst,
ghost payroll-fraude of administratieve fouten uit te sluiten?
Vraag 17
Kunt u deze vragen afzonderlijk van elkaar en binnen de daarvoor gestelde termijn
beantwoorden?
Mededeling
De beantwoording van de schriftelijke vragen van het lid Baudet aan het kabinet over
«een integrale audit van ideologisch gedreven overheidsuitgaven en mogelijke systeemfraude
in de overheidsadministratie» (2025Z08564, ingezonden 29 april 2025) vereist interdepartementale afstemming en kan daarom niet
binnen de gebruikelijke termijn worden verzonden. U ontvangt de beantwoording voor
het zomerreces.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Heinen, minister van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.