Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Dijk over het bericht 'Antonius Sneek trekt stekker uit plan voor nieuw ziekenhuis in Joure'
Vragen van het lid Dijk (SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Antonius Sneek trekt stekker uit plan voor nieuw ziekenhuis in Joure» (ingezonden 19 mei 2025).
Antwoord van Minister Danielle Jansen (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
4 juli 2025). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2024–2025, nr. 2405.
Vraag 1
Heeft u het bericht «Antonius Sneek trekt stekker uit plan voor nieuw ziekenhuis in
Joure» gelezen en wat is uw reactie hierop?1
Antwoord 1
Ik heb kennisgenomen van het artikel. Naar aanleiding hiervan heb ik contact gehad
met het Antonius Sneek en Zilveren Kruis, de marktleidende zorgverzekeraar in de regio.
Het Antonius Sneek heeft mij geïnformeerd dat het inderdaad heeft besloten zich terug
te trekken uit de voorgenomen fusieplannen. Niettemin blijft het ziekenhuis zich inzetten
voor een constructieve samenwerking met het oog op een toekomstbestendig zorglandschap
in Friesland. Ook Zilveren Kruis heeft de wens uitgesproken om de samenwerking in
de regio voort te zetten. Ik kan niet vooruitlopen op wat het beëindigen van de fusieplannen
betekent voor de toekomst van de ziekenhuizen in Friesland. Binnen het Regioplan Friesland
is toekomstbestendige medisch-specialistische zorg (MSZ) geïdentificeerd als een van
de vier cruciale regionale opgaven. Vanuit dit regioplan wordt de bestaande samenwerking
tussen de Friese ziekenhuizen verder bevorderd, evenals de samenwerking met andere
relevante zorgdomeinen.
Vraag 2
Vindt u het een goede ontwikkeling dat het Antonius heeft besloten om niet langer
door te gaan met de fusie en het nieuw te bouwen ziekenhuis in Joure waardoor het
Antonius in Sneek behouden blijft? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Ik vind het van groot belang dat de kwaliteit, continuïteit en toegankelijkheid van
de (acute) zorg geborgd is. Iedereen heeft recht op tijdige en passende zorg. Het
is daarom van belang dat partijen goede afspraken maken over samenwerking in de hele
zorgketen. Daarom is het positief dat zowel het Antonius Sneek als het Zilveren Kruis
aangeven zich te willen blijven inzetten voor een goede samenwerking. Ik blijf de
situatie nauw volgen en zal mij laten informeren over de gevolgen van deze recente
ontwikkelingen.
Vraag 3
Wat is uw reactie op de argumentatie dat de fusie «teveel onzekerheden met zich meebrengt»?
Erkent u deze onzekerheden?
Antwoord 3
Na de intentieovereenkomst, getekend in juni 2024, is de afgelopen maanden de haalbaarheid
van een nieuwbouwproject in Joure en een mogelijke fusie van het Antonius Sneek met
Frisius MC onderzocht. Daarbij is onder andere aandacht besteed aan de financiële
haalbaarheid van de nieuwbouwlocatie, mededingingsrechtelijke aspecten en onderzoek
naar benodigde innovaties, inclusief aandacht voor overleg met betrokken gemeenten,
burgerparticipatie en overleg met andere zorgaanbieders.
Op basis van deze vertrouwelijke onderzoeken geeft het Antonius aan teveel onzekerheden
te zien. Deze betreffen met name de financiering van het nieuwe gebouw en de vraag
of de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de fusie zal goedkeuren. Het is uiteindelijk
aan het ziekenhuis om de onzekerheden te wegen en de afweging te maken hoe zij haar
zorg inricht gegeven de verantwoordelijkheid die zij heeft om goede zorg te leveren.
Vraag 4
Wat gaat u doen om te voorkomen dat de andere ziekenhuizen in Friesland het plan tot
concentratie van de ziekenhuiszorg doorzetten?
Antwoord 4
Ik heb geen signalen ontvangen over de standpunten van de andere ziekenhuizen in Friesland
ten aanzien van de toekomstige ziekenhuiszorg in de regio. Zoals aangegeven bij vraag
1 hebben zowel het Antonius Sneek als Zilveren Kruis aangegeven zich te willen blijven
inzetten voor een goede samenwerking. Ziekenhuizen zijn momenteel nog met elkaar in
gesprek over de toekomstige inrichting van de ziekenhuiszorg in de regio. Ik blijf
de situatie nauw volgen en zal mij laten informeren over de gevolgen van deze recente
ontwikkelingen.
Vraag 5
Bent u bereid in gesprek te gaan met de andere ziekenhuizen hierover? Zo ja, wanneer
gaat dit gesprek plaatsvinden? Kunt u de Tweede Kamer de gemaakte afspraken toesturen?
Antwoord 5
Zoals aangegeven bij vraag 1 is er contact geweest met het Antonius Sneek en Zilveren
Kruis. Daarnaast, zoals in eerdere Kamervragen2 is aangegeven, vindt er op ambtelijk niveau regelmatig overleg plaats met zorgverzekeraar
Zilveren Kruis. Wanneer nodig sluiten ook de ziekenhuisbesturen aan bij dit overleg.
Ik zie nu geen aanleiding om aparte afspraken te maken met de ziekenhuizen over de
huidige situatie. Wél blijf ik de situatie nauw volgen en zal mij laten informeren
over de gevolgen van deze recente ontwikkelingen.
Vraag 6
Vindt u dat andere ziekenhuizen een voorbeeld zouden moeten nemen aan het bestuur
van het Antonius Ziekenhuis? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Elke situatie is uniek en vraagt om een aanpak die past bij het specifieke ziekenhuis,
de regionale context en de betrokken partijen. Ik verwacht van ziekenhuisbestuurders
dat zij het maximale doen om de zorg op een goede manier, dichtbij de mensen in hun
regio te leveren. Het is uiteindelijk aan het ziekenhuis om te besluiten hoe zij dit
het beste kunnen doen. Ik vertrouw erop dat een ziekenhuisbestuurder zijn maatschappelijke
verantwoordelijkheid neemt en in het belang van de patiënten, medewerkers en het behoud
van de zorg, de juiste beslissingen neemt.
Vraag 7
Op welke manier zijn op dit moment de belangen van zorgmedewerkers en van inwoners
die afhankelijk zijn van zorg in de buurt, gewaarborgd in het proces van het sluiten
van ziekenhuizen? Bent u bereid deze belangen beter te waarborgen door middel van
een wetswijziging?
Antwoord 7
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) vereist dat het personeel de
gelegenheid moet krijgen invloed uit te oefenen op het primaire proces van zorgverlening
en het zorginhoudelijk beleid. Dit geldt ook voor de besluitvorming over het sluiten
van (delen van) ziekenhuizen. Ook moet op grond van de Wet op de ondernemingsraden
de ondernemingsraad in de gelegenheid worden gesteld om advies uit te brengen.
Daarnaast worden op basis van de Wkkgz vereisten gesteld aan het betrekken van bewoners
en lokale overheden bij wijzigingen in het aanbod van acute zorg. Zorgaanbieders dienen
de besluitvormingsprocedure te volgen die in de AMvB acute zorg beschreven staat,
inclusief het voorafgaand aan de besluitvorming actief betrekken van inwoners.
Recentelijk is bij de behandeling van het wetsvoorstel kwaliteitsregistraties zorg
door de Tweede Kamer het amendement Bushoff/Krul3 aangenomen. Dit amendement regelt dat gemeenten een adviesrecht krijgen en in dat
kader ook bewoners moeten betrekken. Na afronding van de parlementaire behandeling
van dit wetsvoorstel zullen deze aanvullende eisen gaan gelden.
Vraag 8
Bent u bereid een moratorium in te stellen op het sluiten van (onderdelen) van ziekenhuizen
tot uw plannen tot andere financiering van onderdelen van ziekenhuizen zoals de SEH
en de acute verloskunde in werking zijn getreden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8
Nee. De keuzes over de inrichting van het zorgaanbod in het ziekenhuis kunnen alleen
door het ziekenhuis (in afstemming met de verzekeraars) worden gemaakt. Bestuurders
en zorgprofessionals van het ziekenhuis moeten altijd de verantwoordelijkheid kunnen
dragen voor het leveren van veilige zorg. Als de Kamer zou verplichten dat een zorgaanbieder
zorg levert, ondanks bijvoorbeeld personeelsgebrek, dan kan een bestuurder deze verantwoordelijkheid
niet meer nemen. Met mogelijk ernstige gevolgen voor patiënten en de zorgmedewerkers.
Het instellen van een moratorium op het sluiten van (onderdelen) van ziekenhuizen
past hier niet bij.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.E.M.C. Jansen, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.