Verslag (initiatief)wetsvoorstel (nader) : Verslag van de Staten van Curaçao
36 647 (R2204) Wijziging van de Schepenwet in verband met de noodzaak tot modernisering van regels, het opleggen van verplichtingen aan de scheepseigenaar en het invoegen van een mogelijkheid tot ongevallenonderzoek
Nr. 8 VERSLAG VAN DE STATEN VAN CURAÇAO
Vastgesteld 22 mei 2025
De in de Staten van Curaçao aanwezige fracties van de MFK, PNP, PAR, MAN, TPK, KEM,
het onafhankelijke lid Jesus-Leito en het onafhankelijk lid Djaoen-Genaro hebben kennisgenomen
van het onderhavige wijziging van de Paspoortwet en hebben de volgende op- en aanmerkingen.
De PNP-fractie heeft de volgende op- en aanmerkingen met betrekking tot de onderhavige
wijziging. De fractie stelt voorop dat ondanks het feit dat de wijzigingen noodzakelijk
zijn, dat dit wetsvoorstel gevolgen zal hebben voor Curaçao. Dit wetsvoorstel legt,
onder meer, nieuwe verplichtingen op aan scheepseigenaren. Er zal sprake zijn van
kosten verbonden aan onderhoud en capaciteit. Heeft de Maritieme Autoriteit Curaçao
(MAC) de capaciteit om uitvoering te geven aan deze wijzigingen? Wat is de reactie
van de MAC op de boetes die opgelegd kunnen worden? Hoe zijn deze gerelateerd aan
de lokale context? Hoe is de samenwerking geregeld? Hoe worden de competenties en
verantwoordelijkheden gemeten? Was er sprake van een reële schatting van de nodige
capaciteit ten aanzien van personeel, expertise, middelen voor de MAC, zodat deze
zijn taken effectief kan uitvoeren? Hoe zal worden omgegaan met complexe eigendomssituaties
of conflicten tussen scheepseigenaren en de kapitein? In dit wetsvoorstel zijn ook
de boetes geactualiseerd. Zijn de hoogtes van de boetes voldoende om de overtredingen
tegen te gaan? Zijn de boetes proportioneel? Deze vraag is, volgens de fractie, essentieel
voor Curaçao gezien de verschillende soorten schepen die territoriale wateren van
Curaçao bevaren in tegenstelling tot de Europese situatie. Zullen deze boetes de Curaçaose
economie negatief beïnvloeden? Hoe zullen de controles in dit kader plaatsvinden?
De fractie denkt hierbij aan de kleine ondernemers, zoals de vissersboten.
Gezien de interactie tussen de MAC, de inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en
het Hoofd van de Scheepvaartinspectie (HSI) aan de ene kant en de rol van de Onderzoeksraad
voor Veiligheid (OVV) aan de andere kant, wenst de fractie te vernemen hoe de effectieve
samenwerking tussen deze instanties gegarandeerd zal worden. Dit om te voorkomen dat
er sprake zal zijn van situaties waarbij de instanties dubbel werk verrichten of sprake
zal zijn van ondermijning van de expertise of verantwoordelijkheid van de MAC.
De MAN-fractie heeft de volgende vragen. De fractie stelt dat dit wetsvoorstel een
economische impact zal hebben voor Curaçao. In het kader van artikel 25 van het Statuut
wenst de fractie te vernemen of er consultatierondes waren. Is er rekening gehouden
met de economische en financiële gevolgen voor Curaçao tijdens het voorbereiden van
dit wetsvoorstel? Deze vraag is belangrijk omdat de maritieme sector heel belangrijk
is voor Curaçao, aldus de fractie.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de Centrale Commissie van de 23ste april 2025.
De Rapporteur, F.H.E. Brownbill
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.